Vetyä suoraan ydinvoimalla

Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006

Olen viime aikoina yrittänyt etsiskellä tietoja tekniikoista, joilla vetyä voidaan tuottaa suoraan ydinvoimalla ilman epätaloudellista energian muuntamista sähköksi välissä. En ole kuitenkaan läytänyt juuri mitään aiheesta, muutamaa ylipäätään tekniikan olemassaoloon viittaavaa mainintaa lukuun ottamatta. Olen ymmärtänyt, että ainakin Japanissa aihetta on tutkittu, mutta valitettavasti kielimuuri (tai sanoisinko "merkkimuuri" ) estää tarkempaa selvittämistä.

Asia kuitenkin kinnostaa, joten onko kellään täällä tietoja tai linkkejä hyviin lähteisiin. Olen uusi kirjoittaja ja pahoittelen etukäteen, jos aihetta on jossain ketjussa jo käsitelty. Täällä on varsin paljon keskustelua ja kaikkea en ole ehtinyt läpi kahlata.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Kommentit (8)

Vierailija

Mulla on kyllä jotain koneella jossain (sattuneesta syystä hiukka epäselvää missä tarkkaan sanoen), mutta en jaksa alkaa kaivaan esiin. Tässä kuitenkin vedyn valmistuksesta yleensä, ja kyllä ydinvoima on siinä mukana:

http://www.tkk.fi/Units/AES/courses/crs ... aminen.pdf

Jos innostun, laitan lisää linkkejä tähän. Semmonen hankala homma on, että kun netistä oot kaivanu jonkun hyvänkin dokun, se saattaa sieltä kadota. Silloin tarjoan lähteeksi jotain dokumentin otsikkotiedoista. Jos kielitaitoa riittää (mulla ei riitä), dokujen kirjallisuusviitteitä kannattaa vilkuilla.

Pidätän itselleni oikeuden tarjota sellaisiakin vetyaiheisia linkkejä, joissa ei ole sanaakaan ydinvoimasta :)

http://www.tkk.fi/Units/AES/studies/dis/maki-petays.pdf
kirjallisuustutkimus vetyenergiateknologia/co2, 2002

http://www.tkk.fi/Units/AES/courses/crs ... rayton.pdf
IV generation, 2005 tai 2006

http://www.tkk.fi/Units/AES/ar2005.pdf
Advanced Energy Systems Annual report 2005
Joku kummallinen hesalainen poppoo taitaa tuossa selitellä mitä on tullu tehtyä viime vuonna. Voi olla poistan ton joskus.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006

Suurin piirtein tämän esityksen tasolle olen itsekin päässyt. Lainaus:

"Korkean lämpötilan elektrolyysissä voidaan käyttää hyväksi myös ydinreaktorin
prosessilämpöä. Menetelmä ei ole vielä teknisesti kypsä."

Nämä tekniset ongelmat erityisesti kiinnostavat. Mitä "epäkypsää" lämmön hyödyntämisessä on ja mitä ratkaisuksi mahdollisesti on ehdotettu.

Mutta kiitos paljon jo noistakin. Olivat varsin hyviä yleiskatsauksia vedyn tuotantovaihtoehtoihin.

Vierailija
Pseudohippi
Mutta kiitos paljon jo noistakin. Olivat varsin hyviä yleiskatsauksia vedyn tuotantovaihtoehtoihin.

kiitti. kattelin mitä täällä aikaisemmin on aiheesta juteltu. Tällaista:
Kosh
Vastaaja_s24fi
Ydinvoimalla voi olla tehtävänä yksi hyvä teko, jolla se voisi hyvittää kaikki, mitä se tähän asti on tehnyt kestävän kehityksen vastaisesti.

Kuten esimerkiksi mitä?

Vastaaja_s24fi

Hyvä teko olisi käynnistää vetytalous - ei suinkaan nykyisillä ydinvoimaloilla, vaan uuden sukupolven ydinvoimaloilla, joita jenkeissä suunnitellaan.

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... 360#124360

Kosh
Vastaaja_s24fi
Kosh
Vastaaja_s24fi
hyvittää kaikki, mitä se tähän asti on tehnyt kestävän kehityksen vastaisesti.

Kuten esimerkiksi mitä?

Vastaaja_s24fi

Hyvä teko olisi käynnistää vetytalous - ei suinkaan nykyisillä ydinvoimaloilla, vaan uuden sukupolven ydinvoimaloilla, joita jenkeissä suunnitellaan.

Anteeksi, olisihan minun pitänyt tietää ettet vieläkään suostu ymmärtämään ja keskustelemaan asiallisesti. Menetkö taas (kai jo neljtättä kertaa) takaisin user hideen? Vai haluaisitko sittenkin kokeilla osaisitko keskustella ihan oikeastikin, täysipäisten aikuisten lailla?

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... 361#124361

Miten tommosiin kysymyksiin voisi vastata kohteliaasti jotain semmosta, että oot täys mulkku - en keksiny.

Niinpä vastasin samaan epäystävälliseen, asiasta mitään ymmärtämättömään tyyliini ja etenkin asiaankuulumattomasti että:
"Koko ydinenergian tuotanto on itse aiheutettujen ratkaisemattomien ongelmien siirtämistä tulevien sukupolvien ongelmaksi. Tuollaisen toiminnan ei voi katsoa olevan kestävän kehityksen mukaista."

Vierailija

Yhdysvalloissa kehitteillä olevilla kaasujäähdytteisillä
uuden polven ydinreaktoreilla voidaan vetyä tuottaa termisesti
jotakuinkin samalla hyötysuhteella kuin elektrolyysillä.
Asiasta kertoo mm. SciAm 2006 !

jiitu
Seuraa 
Viestejä266
Liittynyt29.8.2006
Pseudohippi

"Korkean lämpötilan elektrolyysissä voidaan käyttää hyväksi myös ydinreaktorin
prosessilämpöä. Menetelmä ei ole vielä teknisesti kypsä."

Nämä tekniset ongelmat erityisesti kiinnostavat. Mitä "epäkypsää" lämmön hyödyntämisessä on ja mitä ratkaisuksi mahdollisesti on ehdotettu.

En ole aivan varma tuon itse vedyntuotantoprosessin "epäkypsyydestä". Kysehän on siitä, että jossain hiukan reilun tuhannen (celsius) asteen tietämillä saadaan katalyytin avulla vesi hajoamaan. Käsittääkseni tuossa itse vedyntuotannossa ei ole mitään erityisiä ongelmia.

Ongelma tulee tuosta prosessin vaatimasta korkeasta lämpötilasta. Materiaalien ominaisuuksilla on tapana muuttua lämpötilan muuttuessa ja noin korkeissa lämpötiloissa vuosia ja vuosia luotettavasti toimivia ja kestäviä materiaaleja, jotka muiltakin ominaisuuksiltaan sopivat laitoksen käyttövaatimusiin, ei ole olemassa vielä. Materiaalitekniikka kehittyy jatkuvasti, mutta vaatii aikaa, että noin korkeisiin lämpötiloihin päästään.

Sen takiahan nykyisissäkin ydinvoimaloissa on huonompi hyöysuhde kuin esimerkiksi hiilivoimaloissa, että prosessin (siis kirtopiirissä olevan veden)lämpötila ydinvoimaloissa on pidettävä materiaaliteknisistä syistä alhaisempana. Se, että hiilivoimaloissa ajoittain putkisto pettää, ei ole kummoisempi ongelma, mutta ydinvoimaloissa sellaista ei voida sallia.

Mitä korkeampi lämpötila, sen nopeampaa ovat yleensä mm. korroosia ja viruminen.

Vierailija
Pseudohippi
Olen viime aikoina yrittänyt etsiskellä tietoja tekniikoista, joilla vetyä voidaan tuottaa suoraan ydinvoimalla ilman epätaloudellista energian muuntamista sähköksi välissä. En ole kuitenkaan läytänyt juuri mitään aiheesta, muutamaa ylipäätään tekniikan olemassaoloon viittaavaa mainintaa lukuun ottamatta. Olen ymmärtänyt, että ainakin Japanissa aihetta on tutkittu, mutta valitettavasti kielimuuri (tai sanoisinko "merkkimuuri" ) estää tarkempaa selvittämistä.

Asia kuitenkin kinnostaa, joten onko kellään täällä tietoja tai linkkejä hyviin lähteisiin. Olen uusi kirjoittaja ja pahoittelen etukäteen, jos aihetta on jossain ketjussa jo käsitelty. Täällä on varsin paljon keskustelua ja kaikkea en ole ehtinyt läpi kahlata.

Kokeile laittaa Googleen "VHTR" ja "hydrogen". Linkkejä tulee 16 000 kappaletta. Pikaisella vilkaisulla näytti joukossa olevan hyvinkin relevantteja linkkejä.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
jiitu

Ongelma tulee tuosta prosessin vaatimasta korkeasta lämpötilasta. Materiaalien ominaisuuksilla on tapana muuttua lämpötilan muuttuessa ja noin korkeissa lämpötiloissa vuosia ja vuosia luotettavasti toimivia ja kestäviä materiaaleja, jotka muiltakin ominaisuuksiltaan sopivat laitoksen käyttövaatimusiin, ei ole olemassa vielä. Materiaalitekniikka kehittyy jatkuvasti, mutta vaatii aikaa, että noin korkeisiin lämpötiloihin päästään.

Juu, näinhän tuo olikin. Itse prosessi on hyvin tunnettu ja toimiva mutta turvallista toimintaympäristöä on vaikea toteuttaa. (Kiiitoksia kaikille muillekin vastaajille.)

Näkisin kyllä että vain tämänkaltaiset ei-sähköä hyödyntävät vedyn tuotantomenetelmät ovat tulevaisuudessa järkeviä. Jos energia muutetaan välillä sähköksi on prosessi liian epätaloudellinen. Onneksi ydinvoimaan on tiedon lisääntymisen myötä yleisesti alettu suhtautua myönteisemmin; vetytalous näyttää pikku hiljaa entistä mahdollisemmalta.

Vierailija
Pseudohippi
jiitu

Juu, näinhän tuo olikin. Itse prosessi on hyvin tunnettu ja toimiva mutta turvallista toimintaympäristöä on vaikea toteuttaa. (Kiiitoksia kaikille muillekin vastaajille.)

Näkisin kyllä että vain tämänkaltaiset ei-sähköä hyödyntävät vedyn tuotantomenetelmät ovat tulevaisuudessa järkeviä. Jos energia muutetaan välillä sähköksi on prosessi liian epätaloudellinen. Onneksi ydinvoimaan on tiedon lisääntymisen myötä yleisesti alettu suhtautua myönteisemmin; vetytalous näyttää pikku hiljaa entistä mahdollisemmalta.

homma etenee luultavimmin niin, että ensin vedyn pientuotannolla katetaan pientä kulutusta. Laajempimittainen tuotanto, vaikkapa ydinvoimalla, voi käynnistyä vasta kun tuotannolle on olemassa riittävän suuret markkinat.

Uusimmat

Suosituimmat