Fossiilien hankinta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen alkanut miettimään jonkinlaisen fossiilin hankintaa kirjahyllyä koristamaan ja netistä on tullut kaiveltua erinäisiä liikkeitä, joissa näitä olisi myytävänä. (esim. http://www.henskensfossils.nl/) Onko kukaan palstalaisista joskus hankkinut fossiileja jostakin? Miten pystyy varmistumaan, että ne ovat aitoja fossiileita, eikä väärennöksiä? Onko jotakin hyvää ja luotettavaa nettikauppaa, jota kannattaisi käyttää?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Ei niitä aitoja fossiileja ole olemassa. Ne ovat kaikki tiedemiesten väärennöksiä.

Ai niin. pakollinen hymiö unohtui. [random hymiö]

Vierailija

Harrodsissa Lontoossa myydään aivan aitoja fossiileja, pikkuliskoista suuriin lehtifossiileihin. Hinnat pyörii 140'000-500'000 punnan tienoilla. Helvetin komeita olivat kyllä

Vierailija

Sveitsissä Fribourgin pikkukaupungissa on myös hieno fossiilikauppa. Epäilen kuitenkin että kyseisestä liikkeestä ei voi tilata fossiileja netitse, vaan on vääntäydyttävä paikan päälle.

Vierailija
SAMAEL
Trilobiitteja saanee alle sadan tuhannen punnan...

Luulisi, että saa jos niitä pystyy itse esim. gotlannissa keräämään rannoilta

Vierailija

Satojen miljoonien vuosien ikäisiä käytettyjä hainhampaita saa halvalla. Ovat niin yleisiä, että niitä voi jenkeissä löytää vaikka takapihaltaan. Sain kerran lapsena rapakon takaa tuliaisina paleontologipaketin, jossa oli hiekkakiven sisään puristettu, luonnollisen kokoinen ja hyvin laadukas (=oikeasti aidon näköinen eikä mitään Hong Kong -rihkamaa) kipsijäljennös Carcharodon Megalodonin, lähes 20-metrisen muinaishain hampaasta. Sen sai sitten kaivaa esiin ja leikkiä paleontologia. Hiekkakiven sisään oli lisämausteeksi kätketty myös aito, parin sentin mittainen ja todella vanha hainhammas.

Vierailija

Itselläni on kirjahyllyssäni nimenomaan trilobiitti. Kun googletat termin, näet Wikistä sen kuvankin; jokseenkin samanlainen kuin minulla.
Ostin sen n. 5 v. sitten kotikaupunkini lahjatavaraliikkeestä muistaakseni 50:llä eurolla. Niitä oli laatikollinen. Vahinko vain, ettei nuori myyjä osannut kertoa sen historiasta juuri mitään. Ei edes sitä, mistä päin maailmaa se oli louhittu.
Pidän sitä aitona; niitä on käsittääkseni vaikea väärentää, koska trilobiitti ikäänkuin sulautuu ympäröivään kiviainekseen.

Vierailija

Onko noissa fossiileja kaupittelevissa nettikaupoissa myytävänä oleva tavara aitoa? Aitoina niitä ainakin myydään, joten tuntuisi hieman oudolta, että liikkeitä löytyisi noinkin paljon jos kaikki ovat huijareita? Jos netin kautta tilaa, niin miten pystyy varmistumaan, että saa aitoa tavaraa?

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

Käydessämme Kanadassa pistäydyimme myös Galgaryn lähistöllä Drumheller nimisessä 'pikkukylässä', jonka lähitienoolla oli purojen/jokien uurtamia pieniä rotkoja. Nämä purot olivat kesäaikaan kuivia joten uomassa pääsi helposti kulkemaan. Maaperä oli pääasiassa jonkinlaista hiekkakiveä. Löysimme muutamia noin nyrkinkokoisia hiekkakivi murikoita joiden pinalla näkyi pieniä valkoisia juovia jotka olivat kiven sisältä sojottavia simpukankuoren reunoja. Kivet halkesivat nätisti kuoren pintaa pitkin kun vähän toisella kivellä kopautti, paljastaen loputkin kuoresta. Ei ne mitään isoja kuoria ollut, oisko suurin joku kolmisen senttiä mutta pirun vanhoja kumminkin.
Tuo aluehan on ollut joskus vuonna käpy merenpohjaa

Vierailija

Minulla on yksi pieni ammoniitti, jonka olen saanut lahjaksi, sekä itse löydetty pala kivettynyttä puuta. Lisäksi minulla on yksi koproliitti eli kivettynyt paska. Sen olen saanut lahjaksi.

Vierailija
geena
Lisäksi minulla on yksi koproliitti eli kivettynyt paska.

Ovatko sukujuuresi Englannista, juotko paljon fermentoitua teetä?

Vierailija
Andúril
Satojen miljoonien vuosien ikäisiä käytettyjä hainhampaita saa halvalla. Ovat niin yleisiä, että niitä voi jenkeissä löytää vaikka takapihaltaan. Sain kerran lapsena rapakon takaa tuliaisina paleontologipaketin, jossa oli hiekkakiven sisään puristettu, luonnollisen kokoinen ja hyvin laadukas (=oikeasti aidon näköinen eikä mitään Hong Kong -rihkamaa) kipsijäljennös Carcharodon Megalodonin, lähes 20-metrisen muinaishain hampaasta. Sen sai sitten kaivaa esiin ja leikkiä paleontologia. Hiekkakiven sisään oli lisämausteeksi kätketty myös aito, parin sentin mittainen ja todella vanha hainhammas.

Ne käyttämättömät on varmaa pirun kalliita

Vierailija
SAMAEL
geena
Lisäksi minulla on yksi koproliitti eli kivettynyt paska.

Ovatko sukujuuresi Englannista, juotko paljon fermentoitua teetä?

Minä tilasin koproliitin ja ammoniitin muutama vuosi sitten muistaakseni Oululaisesta koruliikkeestä. Nettiä selaamalla niitä löytää suomestakin. Eikä hinnat todellakaan ole päätähuimaavia. Halvimmalla tietysti saa kun käy naputtelemassa niitä irti vaikka Ateneumin tai postitalon seinästä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat