Poliisitarinoita

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tänne voi kirjoittaa kokemuksiaan suomen poliisin toimista.

Viimeisin kokemukseni oli joku ilmeisesti vastavalmistuneen poliisin pomotusyritys.

Olin töihin menossa ja juuri ennen kuin pääsin kääntymään duunipaikan pihaan takana oli maija vilkut päällä.

Puhalluttivat, ja sanoivat että ajan ilman valoja. Kello oli n. puoli kymmenen aamulla, joten en huomannut valoja laittaa päälle, kun oli jo valoisaa.

Annoin vahingossa vanhan rekisteriotteen, ja alkoi sitten tämä kaveri kovistella että jos ei löydy uudempaa, niin lähtee kilvet, ja että mitäs minä oikein annan poliisille vanhoja rekisteriotteita. Totesin ettei niitä kukaan ole käskenyt hävittääkään eikä ole pois ottanut.

Sitten ohi ajoi Securitaksen auto, jonka toinen eturengas oli tyhjä.

Kysyin poliisilta, että eikö tuo ole hieman suurempi turvallisuusuhka liikenteessä kuin valoitta valoisalla ajaminen, ja taisin kysäistä että voinko jo päästä töihin. Tästä poliisi vasta riemastui, kysyi yritänkö opettaa häntä tai että tiedänkö muka paremmin mitä heidän pitää tehdä.

alkoi tenttaamaan missä ovat silmälasini, ja sanoin etten enää tarvitse kun on silmät leikattu. Alkoi mulkoilla vihaisesti ja sanoi että minun pitää heti hakea lääkärintodistus ja käydä vaihtamassa ajokorttia, että se on virallinen dokumentti jossa on väärää tietoa. Sanoi ettei voi tietää tai testata näköäni. Sanoin hänelle että voin lukea kaukana olevan liikennemerkin ja luin sen hänelle, josta hän sitten totesi että kyllähän kaikki osaa ulkoa liikennemerkit, ei kelvannut siis.

Kysyin uudelleen, eikö todellakin olisi jo syytä mennä ottamaan tuo toinen auto kiinni, koska se on uhka liikenneturvallisuudelle, enkä suostunut olemuksellani ilmeisesti sitten kunnioittamaan poliisia, joten varoitti sitten minua asenteestani, ja lähti vihaisesti mulkoillen pois.

Mihin minä oikein verorahojani sijoitan tahtomattani?

Minä maksan ajastani ja yhteiskunta verovaroista tällaista soopaa.

Onko muilla jaettavaksi kertomuksia poliisin toimista, hyviä tai huonoja?

P.S. Toinen kokemus oli uusi vuosi monta vuotta sitten, jolloin laitoin kolmen sepän patsaalla suuren läjän savujauhoa palamaan, jolloin kaksi poliisi pakottivat istumaan sen palavan jauheen päälle. Kun ilmoitin tekeväni heistä valituksen, ottivat kiinni ja uhkasivat viedä maijaan.

P.P.S. Kerran estin juopunutta kaveriani alkamasta tappelemaan, ja toinen porukka soitti peloissaan poliisit. Kun sanoin etten ole tehnyt mitään, vaan yrittänyt estää tappelua, pyysivät maijaan istumaan ja juttelemaan lisää. menin, löivät oven kiinni ja veivät putkaan.

Seuraavana aamuna kysyin miksi jouduin putkaan, olivat sanoneet syyksi liiallisen juopumuksen. Minkäs siinä sitten teet, kun ei ollut puhallutettu eikä siis siten todisteita etten olisi ollut liian juopunut.

Ja jouduin vielä kuulusteluihinkin illasta, jolloin kuulustelijana oli mukava nainen jonka kanssa vaihdettiin matkustuskokemuksia ja joka totesi yleisen syyttäjän nostaneen tutkinnan, vaikka kukaan osapuoli ei sitä halunnut.

tämmöiseen niitä verorahja käytetään...

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Heh. Kaltaisesi hipit vain sattuvat olemaan punainen vaate poliisille, vartijoille, järjestyksenvalvojille ym. anarkian vastaisille voimille. En usko, että ymmärrät miksi.

Vierailija

Armitagelle:
Jos ajoit valoitta autoa, sinulla oli vanhentunut rekisteriote, sytytit savujauhot keskellä Helsinkiä, olit mukana juoppoporukassa jne, millä tavalla sinua olisi omasta mielestäsi pitänyt kohdella?
Olisiko sinulle pitänyt antaa kiitosta ja mitali kouraan?
Ei kait viranomaiset mitään selvänäkijöitä voi olla, jotka asiaa tutkimatta tietäisivät mistä on kysymys!

Minutkin on pysäytetty pari kertaa esim. valoitta ajamisesta ja puhallutettu saman tien; se kuuluu poliisien normaalirutiineihin. Ei sinua ole kohdeltu mitenkään poikkeuksellisesti.
Rehellinen katse peiliin!

Vierailija

Kertomatta yksittäistapauksia, joita olen kokenut ja kuullut (noin 1/2 tapauksiin liittyy naurettavuuttaa, uhkailua, väkivältaa, pelokkaan pullistulelua, kieroilua, ylimielisyyttä, yms. temppua ) mitä tuollainen työ aiheuttaa.
Virkapukuun pukeutuu usein amispohjalla oleva kirkassilmäinen ja vakaata elämää kokenut maalaispoika ja päätyy vormussaan suureen kaupunkiin, jossa pitäisi olla auktoriteetti, ilman luontaista auktoriteettia, joka saadaan syntymälahjana ja perityllä asemalla tai vain ylivertaisuudella.
Virkakoneisto jauhaa siinä virkamiehiä kuin siviilejäkin ja tulos on kaikkien kannalta joskus älytön.
Älytön lakiviidakko hämmentää ja tulkinta sitäkin enemmän. Epävarmuuden peittää useimmat pelkällä pullistelulla, johon ihmisten luonnollinen reaktio on pilkka ja sehän kiihottaa isompaan pullisteluun.

Ettei vain persoonallisuushäiriöisiäkin päädy vormuun, joita seula ei onnistu erottelemaan. Esimerkiksi psykopaatit ovat oivia näyttelemään. Maailman- ja ihmiskuva voi olla muuten vain mustavalkoinen.

No, kuten arvata saattaa, niin pääasiallisiksi työn kohteeksi valikoituvat heikoilla olevat ihmiset, kuten päihdeongelmaiset, sosiaalisesti taitamattomat, helposti kiihtyvät, pikkurikolliset, nuhjuiset, taitamattomat autoilijat ja kapinoivat. Niihin voi purkaa turhaumiaan joutumatta vastuuseen. Hyvässä asemassa olevaa ei noinvain mennä kiusaamaan.

Virkavuosien lisääntyessä innon ja epävarmuuden korvaa kovuus ja kyynisyys.
On heissä normaalejakin ihmisiä, joilla on terve suhde elämään ja ihmisiin, mutta he eivät näy sillä tavoin kuin häiriköt.

Vierailija
Rankka päivä
Heh. Kaltaisesi hipit vain sattuvat olemaan punainen vaate poliisille, vartijoille, järjestyksenvalvojille ym. anarkian vastaisille voimille. En usko, että ymmärrät miksi.

I want my thumbs!

Vierailija
tietää

Virkavuosien lisääntyessä innon ja epävarmuuden korvaa kovuus ja kyynisyys.
On heissä normaalejakin ihmisiä, joilla on terve suhde elämään ja ihmisiin, mutta he eivät näy sillä tavoin kuin häiriköt.

Itse olen huomannut virkavuosien käänteisesti tuovan enemmän humaaniutta ja järkeä hommaan. Ei kyllä ole esittää tilastoja asiasta. Innokkaimpia valtansa väärinkäyttäjiä tuntuvat olevan ne vastavalmistuneet nahkatukat joille kolmen millin siilikin on provosoivaa pitkätukkahippeilyä.

Vierailija
Tarkkailija
Armitagelle:
Jos ajoit valoitta autoa, sinulla oli vanhentunut rekisteriote, sytytit savujauhot keskellä Helsinkiä, olit mukana juoppoporukassa jne, millä tavalla sinua olisi omasta mielestäsi pitänyt kohdella?
Olisiko sinulle pitänyt antaa kiitosta ja mitali kouraan?
Ei kait viranomaiset mitään selvänäkijöitä voi olla, jotka asiaa tutkimatta tietäisivät mistä on kysymys!

Minutkin on pysäytetty pari kertaa esim. valoitta ajamisesta ja puhallutettu saman tien; se kuuluu poliisien normaalirutiineihin. Ei sinua ole kohdeltu mitenkään poikkeuksellisesti.
Rehellinen katse peiliin!

Jos tajuaisit katos sen verran, että sen pysäyttämisen ja puhalluttamisen voisi suorittaa ilman ylimäärästä vittuilua ja kovisteluaki

Vierailija

Poliisi on tullut kyllä varsin tutuksi. Ja varsinkin toimintatavat eri tilanteissa.
Poliisitkin ovat ihmisiä ja kukapa ei käyttäisi valtaansa hieman nöyryyttääkseen tai näyttääkseen, että valtaa ja auktoriteettia voidaan käyttää.

Ystäväni kertoi lokakuussa sattuneen tilanteen. Ystäväni ei välttämättä ihan mallikansalaiselta näytä ulospäin.
Ajoi vanhalla volvollaan Helsingin Malmilla asuntonsa parkkipaikalle. Poliisit ajoivat kovaa siihen taakse ja setä sieltä tuli taskulampun kanssa kurkkimaan autosta sisään. Pyysivät pitämään kädet esillä ja kyselivät millä asialla ystäväni oli. Yritti selittää, että kotiin on tulossa ja papereita halusi näyttää, mikäli haluaisivat katsoa niitä. Poliisit sitten kyselivät auton perään, että onko auto hänen ja sitä rataa. Ystäväni vakuutti auton olevan oma ja pyysi lupaa näyttää hankikaslokerosta rekisteriotetta. Poliisit olivatkin sitten jo niin tylsistyneitä, kun tilanne ei ollutkaan autovarkaan kiinniottaminen, joten päättivät vain mitään sanomatta poistua paikalta. Että näin Malmilla.

Itse olen joutunut tilanteeseen, jossa poliisi on pyytänyt tutkia taskuja ja laukkua ilman minkäänlaista syytä. Ja kun kysyy minkä takia poliisi haluaa tutkia henkilökohtaisia tavaroita, vastaus onkin kysymys: "Leikitkö fiksua? Etkö suostu yhteistyöhön?". Siinä on sitten vaikea kysyä enää, miksi poliisin vastaa kysymykseen kysymyksellä, sillä vastaus on ilmiselvästi uusi kysymys tai kiinniotto.

Pidätyksiä on. Syytteitä on. Syyttömänä tuomittu. Väärinymmärretty.
Ei kannata poliiseille selitellä. Kannattaa vain nyökkäillä ja olla hiljaa. Sitten kun on tarpeeksi kauan leikkinyt mykkäkoulua poliisikin ymmärtää, ettei saa sinusta mitään. Voi olla putkareissu pahimmillaan, mutta saapahan aamiaista.

Vierailija

Verorahoista puheen ollen täällä lukiossa saattaa välillä loppua ruoka jolloin keittäjät kaapivat mikron reunoilta jäänteet ruuaksi. Tänään maitokoneestakaan ei tullut mitään, törkeätä miten verorahoja käytetään.

Vierailija

skoh kirjoitti:
"Jos tajuaisit katos sen verran, että sen pysäyttämisen ja puhalluttamisen voisi suorittaa ilman ylimäärästä vittuilua ja kovisteluaki"

Meillä on käytettävissä vain toisen osapuolen kertomus tilanteesta. Olisi tasapuolisuuden nimissä hyvä kuulla myös poliisin kuvaus siitä, miten objekti itse käyttäytyi? Ihmisellä kun on - jos tajuaisit edes sen verran - taipumus värittää näitä tilanteita itselleen edulliseen suuntaan.

Vierailija
Wolfram
Verorahoista puheen ollen täällä lukiossa saattaa välillä loppua ruoka jolloin keittäjät kaapivat mikron reunoilta jäänteet ruuaksi. Tänään maitokoneestakaan ei tullut mitään, törkeätä miten verorahoja käytetään.

Enemmän törkeämpää verorahojen väärinkäyttöä on porvareiden ja rikkaiden yhteisjuhla Itsenäisyyspäivän presidentin juhlat. Tai toiseksi suurimmat verorahoilla tuetut riennot, mikälie upseerijuhla, jotka vietetään tässä uuden vuoden alla. Juhlat ovat kaksipäiväiset ja kutsutut ovat tarkasti merkitty ja taustaltaan selvitetty. Tietääkö joku näistä juhlista enemmän?

Vierailija
Tarkkailija
skoh kirjoitti:
"Jos tajuaisit katos sen verran, että sen pysäyttämisen ja puhalluttamisen voisi suorittaa ilman ylimäärästä vittuilua ja kovisteluaki"

Meillä on käytettävissä vain toisen osapuolen kertomus tilanteesta. Olisi tasapuolisuuden nimissä hyvä kuulla myös poliisin kuvaus siitä, miten objekti itse käyttäytyi? Ihmisellä kun on - jos tajuaisit edes sen verran - taipumus värittää näitä tilanteita itselleen edulliseen suuntaan.

Itse kun aivan kokemuksesta tiedän, että kuvaus voi aivan hyvin pitää täydellisesti paikkansa, ja tuollaista tapahtuu jatkuvasti. Naurettavia nuo sinun sepitykset

Vierailija

Mä sain kerran sakot, 25km ylinopeutta 50 rajotuksella.

Poliisi kysy tuloja kuukaudessa. Sanoin, että ei mulla ole verotettavia tuloja suomessa eli nolla. Vanhempi poliisimies sano, että jos ruvetaan kaiveleen niin kyllä ne löytyy, musiteleppa vaan Teemu Selänteen tapausta. Nuorempi poliisimies sano heti perään, "Sano kakstoist tonnii niin kukaan ei rupee kyseleen". Reilun tuntunen jamppa oli.

Saivat sit hälyytyssoiton kun joku oli rikkonu ikkunan jossain ja unohtivat palauttaa mun kortin. Jouduin sen niilta hakemaan kun poliisiasemalle menin. Teki mieli sanoo etteikös revitä se sakko...

Pari kertaa oon ollu supon kanssa jutuissa mut niillä on aina ollu asiallinen meininki. Toisella kertaa ilmoitin ite tilanteesta.

Vierailija
Maukka Perusjatka

Poliisi kysy tulojakuukaudessa. Sanoin, että ei mulla ole verotettavia tuloja suomessa eli nolla. Vanhempi poliisimies sano, että jos ruvetaan kaiveleen niin kyllä ne löytyy, musiteleppa vaan Teemu Selänteen tapausta. Nuorempi poliisimies sano heti perään, "Sano kakstoist tonnii niin kukaan ei rupee kyseleen". Reilun tuntunen jamppa oli.

Saivat sit hälyytysoiton kun joku oli rikkonu ikkunan jossain ja unohytivat palauttaa mun kortin. Jouduin sen niilta hakemaan kun poliisiasemalle menin. Teki mieli sanoo etteikös revitä se sakko...

Pari kertaa oon ollu supon kanssa jutuissa mut niillä on aina ollu asiallinen meininki. Toisella kertaa ilmoitin ite tilanteesta.

Kyllähän noita on molempiin suuntiin. Kaverini ajoi 122km/h tutkaan 80km/h alueella. Pamppu kyseli aika rennosti jotta onkos kiirus. Olimme myöhässä töistä ja sanoimme jotta juu töihin tarkotus keretä. Pamppu sitten sano jotta merkataan tähän 118km/h ni ei tartte korttia ottaa pois. 115e sakkoa tuli

Vierailija
skOh
Maukka Perusjatka

Poliisi kysy tulojakuukaudessa. Sanoin, että ei mulla ole verotettavia tuloja suomessa eli nolla. Vanhempi poliisimies sano, että jos ruvetaan kaiveleen niin kyllä ne löytyy, musiteleppa vaan Teemu Selänteen tapausta. Nuorempi poliisimies sano heti perään, "Sano kakstoist tonnii niin kukaan ei rupee kyseleen". Reilun tuntunen jamppa oli.

Saivat sit hälyytysoiton kun joku oli rikkonu ikkunan jossain ja unohytivat palauttaa mun kortin. Jouduin sen niilta hakemaan kun poliisiasemalle menin. Teki mieli sanoo etteikös revitä se sakko...

Kyllähän noita on molempiin suuntiin. Kaverini ajoi 122km/h tutkaan 80km/h alueella. Pamppu kyseli aika rennosti jotta onkos kiirus. Olimme myöhässä töistä ja sanoimme jotta juu töihin tarkotus keretä. Pamppu sitten sano jotta merkataan tähän 118km/h ni ei tartte korttia ottaa pois. 115e sakkoa tuli

Ja mä sain yli kolme donaa valehtelemalla tulot. Muutoin oliskin tullut yli nelinkertanen paketti. Tää nyt oli sitä vanhaa markka-aikaa.

Vierailija
Tarkkailija
skoh kirjoitti:

Noh, yritin kertoa mahdollisimman objektiivisesti, enkä provosoinut omasta mielestäni juuri lainkaan, vähän olin inhottava ehkä kun kyseenalaistin koko pysäytyksen tarpeellisuuden ja sitä seuranneen saarnan tyhjästä kuuntelemisen pakon. Halusin vaan töihin ajoissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat