Kasvua ei voi estää, sitä voi vain suunnata

Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005

[size=150:2001gx9r]Markkinatalouden kulutuskasvu on suunnattava ymmärryksen ja tietämyksen kasvuun[/size:2001gx9r]

Numeroa seuraa aina suurempi numero. Autotehtaat rakentavat malliluokittain autoja kasvavasti. Ruokahalu kasvaa syödessä. Milloin kasvaa ymmärrys näkemään materiaalisen kasvun mahdottomuus? Kasvua ei estetä, sitä voi vain suunnata.

Koko markkinatalous vapaan liikkuvuuden ja kulutuksen valinnan kautta tähtää kasvuun. Kasvu on luontainen suure, kuten se on luonnossakin - erona on vain se, että luonto huolehtii liikakasvun sivuraiteelle suuntaamalla torjuntakasvua toisaalle. Kasvavat sopulilaumat päätyvät lisääntyvien pöllöpoikasten suihin. Luonto säätelee; ihminen ei, paitsi ilmastoa, vesistöä, sademetsiä ja kasvun edellytyksiä sekä omaa elinikäänsä.

Ihmisen kehitys on vertailua - punttisalilla kasvatetaan hauista - näyttääksemme puoleensa vetävämmältä. Auton moottoritilavuus kasvaa varallisuuden vuoksi, näyttääkseen isännästä menestyksen avaimia. Palkkaakin pitää kasvattaa, koska arvostus nousee sen myötä. Kaikkea sellaista pitää kasvattaa, mikä tuottaa mielihyvää ja arvostusta. Helpoin tapa on kasvattaa omaa fyysistä kokoa - mm. amerikkalaiset ovat kulutuksessaan maailman lihavinta kansaa. Suomalaisetkin kasvavat ja lihovat.

Mikäli kasvua ei voida hillitä, mitä silloin voidaan tehdä, ennen kuin tuhoamme ympäristömme, elinolosuhteemme ja muunkin vuosimiljoonaisen biokerroksen. Kasvu ja sen tavoittelu alkoi jo siitä hetkestä, kun perushiukkanen vetovoimallaan kaverin löysi hienoisen hetken jälkeen maailmamme synnystä [bigbang]. Ensimmäinen eliökin oli mikroskooppisen pieni, kunnes innostui löytämään viereisen sopivan molekyylin. Välivaiheena dinosaurukset eivät olisi edes mahtuneet taloihimme, joiden pinta-alakin on kasvussa. Suuri on kaunista ja suurempi on vieläkin komeampaa.

Mikä tilalle? Se on kasvun ja "kasvamisen" suuntaus. Mieltymysähkykulutuksen sijasta voisimme kehittää, kasvattaa ja lisätä ymmärryksen tasetta ympäristöämme ja itseämme kohtaan. Henkisen kasvun kiihdytys voisi alkaa kasvusta säästöön ja vähäkulutuksellisuuden mestaruuteen. Tehokkain, kadehdittavin ja ihailluin henkilö olisikin oivaltaja, joka säätää kulutustaan luonnon eduksi - vähentäen ja valikoiden sitä.

Nykyinen vertailutalous voisi olla hyötysuhdetalous, jossa säästö ja menetelmät huolehtia monimuotoisuuden rikkaudesta on voittoa viivan alle. Ihmiset voisivat kilvoitella, kun se kuitenkin ikiaikaiseen elonrytmiin kuuluu, henkisillä arvoilla - tavoitella monialaisuutta, kykyä ymmärtää, kokea uteliaisuutta ja nähdä ympäristöään ratkoen kysymyksiä, joille ikuisuuden leimoja on annettu.

Ei meidän tarvitse hakea selityksiä toimillemme tai riitelyä, mistä johtuu lumettomuus, lisääntyvät sateet, kuivuus Etelä-Euroopassa ja paisuvat hurrikaanit tropiikissa. Ei tarvitse etsiä syitä "merten takaa", olemme kuitenkin osa niistä, sillä luonto on ihminen, maaperä, aurinko ja jopa tuo paljon parjattu aurinkotuulikin, jolle ollaan hakemassa roolia ilmaston kehitystrendeihin. Ei ihminen tiedä ja hallitse kaikkia muuntumoita, silti ihmisen tulee oivaltaa itsensä osaksi kokonaisuutta sen tuomilla velvollisuuksilla ja oikeuksilla. Voi vain arvata, mikä vaikutus on ollut sillä, kun ihminen poltti miljoonan vuoden biokasvuston öljynä taivaan tuuliin sadassa vuodessa. Silti toivomme lumen saapuvan Jouluksi!

Ilkka Luoma

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Olenko valmis suuntaamaan "kasvuani" materiaalisista asioista henkisiin?

Miksi tuollaisen suuntauksen kukaan ottaisi? Voihan sitä vaikka ottaa hieman molemmista, sekä "materiaalista" ja "henkistä" ja pitää niitten välillä jonkinlainen tasapaino. Minä sanoisin mieluummiten "psyykkistä". Sana "henkinen" tuntuu niin uskonnollisesta jotenkin.

Minun tietääkseni kaikilla ihmisillä on vapaa tahto. Ihminen tekee tahtonsa ja mielihalujensa mukaan. Ei ole mitään aihetta luopua "materiaalisesta" elämästä. Harva se niin paljon ostaa että se on ikävää ja onnetonta. Kuten olen aikaisemmin sanonut, niin minun mielipiteeni on että "tuottajat", tuottajat pitäisi laittaa kuriin. Tuottaja niitä tavaroitaan laittaa myytäväksi. Tuottaja on sen "pahan" alku ja juuri.

Vierailija

Olen valmis tinkimään omasta mukavuudenhalustani yhteisen edun hyväksi. Itse asiassa toteutan sitä jo useissa jokapäiväisen elämän valinnoissani.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
Parooni
Olen valmis tinkimään omasta mukavuudenhalustani yhteisen edun hyväksi. Itse asiassa toteutan sitä jo useissa jokapäiväisen elämän valinnoissani.

..............................

Näköalattoman markkinamekanismin ja kulutusjuoksun jälkeen on loogista odottaa vastavuoroisesti vastuuta, luopumista ja osallistumista ymmärtämään mitä huomenna tapahtuu. Siihen kuuluu myöskin säästäminen ja toisen huomioiminen; se on ikäänkuin vastuunkantoa.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija
Ilkka Luoma
Parooni

..............................

Näköalattoman markkinamekanismin ja kulutusjuoksun jälkeen on loogista odottaa vastavuoroisesti vastuuta, luopumista ja osallistumista ymmärtämään mitä huomenna tapahtuu. Siihen kuuluu myöskin säästäminen ja toisen huomioiminen; se on ikäänkuin vastunkantoa.

Mites se Ilkka itse toimii?

Mites on oma kuluttamisesi?

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
Ayla
Olenko valmis suuntaamaan "kasvuani" materiaalisista asioista henkisiin?

Miksi tuollaisen suuntauksen kukaan ottaisi? Voihan sitä vaikka ottaa hieman molemmista, sekä "materiaalista" ja "henkistä" ja pitää niitten välillä jonkinlainen tasapaino. Minä sanoisin mieluummiten "psyykkistä". Sana "henkinen" tuntuu niin uskonnollisesta jotenkin.

Minun tietääkseni kaikilla ihmisillä on vapaa tahto. Ihminen tekee tahtonsa ja mielihalujensa mukaan. Ei ole mitään aihetta luopua "materiaalisesta" elämästä. Harva se niin paljon ostaa että se on ikävää ja onnetonta. Kuten olen aikaisemmin sanonut, niin minun mielipiteeni on että "tuottajat", tuottajat pitäisi laittaa kuriin. Tuottaja niitä tavaroitaan laittaa myytäväksi. Tuottaja on sen "pahan" alku ja juuri.

.....................

En tarkoittanut "henkisyydellä" uskontoja tai uskomista, vaan uteliaisuuden heräämistä myös immateriaalisia aiheita kohtaan, kaikkea ei tarvitse mitata fyysisenä kokona, kuten nyt on markkinamekanismissa tapana. Eräs mielenkiintoinen aihe on lukeminen kaikkinensa.

Tuottajat tekevät sitä, mitä ostetaan. Signaalit syntyvät kuluttajilta ja kuluttajia ohjaillaan mainonnalla ja markkinamekanismeilla. Kyllä se vaan Ayla on sillä lailla, että Sinä päätät, mitä ostat tai ostatko lainkaan

Ilkka Luoma

Vierailija
Ilkka Luoma

En tarkoittanut "henkisyydellä" uskontoja tai uskomista, vaan uteliaisuuden heräämistä myös immateriaalisia aiheita kohtaan, kaikkea ei tarvitse mitata fyysisenä kokona, kuten nyt on markkinamekanismissa tapana. Eräs mielenkiintoinen aihe on lukeminen kaikkinensa.

Ok. mutta eiköhän se asia taida olla niin että jokainen "pelaa" elämäänsä sillä tasolla millä ymmärtää. Kaikilta ei voi odottaa kaikkea. Joku ajattelee/tekee enemmän kun taas toinen ajattelee/tekee vähemmän.
Jokainen toimii sillä tasolla kuin "osaa".

Läheskään kaikki ei "osaa" tai heillä ei ole mahdollisuutta "kohottaa" sitä "henkistä" oloaan. Sehän riippuu ihmisen "lahjoista", mitä on syntyessään saanut ja niitä "lahjoja" joita on kasvattanut vuosien mittaan itselleen.

Ja maailmassa on niin paljon eroja että läheskään kaikilla ei ole mahdollisuutta kasvattaa sisäistä harmoniaansa tai "henkistä". Monen elämä on yhtä taistelua, joko psyykkisesti tai sitten elossa pysyminen, työnteko/ruoan kerääminen, vie kaiken ajan elämästä, jotta muulle ei jää aikaa. Monihan kuolee nälkään ja janoon maailmassa. Ei huonoissa oloissa varmasti ole "aikaa" miettiä henkisiä asioita, tai edes lukea.

Ilkka Luoma
Tuottajat tekevät sitä, mitä ostetaan. Signaalit syntyvät kuluttajilta ja kuluttajia ohjaillaan mainonnalla ja markkinamekanismeilla. Kyllä se vaan Ayla on sillä lailla, että Sinä päätät, mitä ostat tai ostatko lainkaan

Voihan sen niinkin sanoa. Mutta minä Ayla en osta läheskään kaikkea sitä mitä tuottajat tuottavat. Ostan sen minkä tarvitsen. Paljon jää ostamatta. Mutta sehän on päivän selvä asia kuitenkin että jotain on ostettava että ei nälkään kuole. Enhän asu maalaistalossa joka tuottaa kaikkea mitä elämiseen tarvitaan. Jotta minun on ostettava pysyäkseni hengissä.
Jotta mitäs oikein höpiset???

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
Ayla
Ilkka Luoma

Ok. mutta eiköhän se asia taida olla niin että jokainen "pelaa" elämäänsä sillä tasolla millä ymmärtää. Kaikilta ei voi odottaa kaikkea. Joku ajattelee/tekee enemmän kun taas toinen ajattelee/tekee vähemmän.
Jokainen toimii sillä tasolla kuin "osaa".

Läheskään kaikki ei "osaa" tai heillä ei ole mahdollisuutta "kohottaa" sitä "henkistä" oloaan. Sehän riippuu ihmisen "lahjoista", mitä on syntyessään saanut ja niitä "lahjoja" joita on kasvattanut vuosien mittaan itselleen.

Ja maailmassa on niin paljon eroja että läheskään kaikilla ei ole mahdollisuutta kasvattaa sisäistä harmoniaansa tai "henkistä". Monen elämä on yhtä taistelua, joko psyykkisesti tai sitten elossa pysyminen, työnteko/ruoan kerääminen, vie kaiken ajan elämästä, jotta muulle ei jää aikaa. Monihan kuolee nälkään ja janoon maailmassa. Ei huonoissa oloissa varmasti ole "aikaa" miettiä henkisiä asioita, tai edes lukea.

Ilkka Luoma

Voihan sen niinkin sanoa. Mutta minä Ayla en osta läheskään kaikkea sitä mitä tuottajat tuottavat. Ostan sen minkä tarvitsen. Paljon jää ostamatta. Mutta sehän on päivän selvä asia kuitenkin että jotain on ostettava että ei nälkään kuole. Enhän asu maalaistalossa joka tuottaa kaikkea mitä elämiseen tarvitaan. Jotta minun on ostettava pysyäkseni hengissä.
Jotta mitäs oikein höpiset???

..................

No, ei höpinää, vaan katsoppas ympärillesi, juuri nyt näin jouluna. Vierailu ostoskeskuksessa paljastaa homman ytimen, .... taitaa tämä aihe vaatia oman alustuksen...

Vapaassa markkinataloudessa tuotanto tekee juuri sitä, mikä menee kaupaksi. Mainosihmisett koettavat houkutella ihmisiä, ja usein menemme "lankaan"

Ilkka Luoma

Vierailija
Ilkka Luoma

No, ei höpinää, vaan katsoppas ympärillesi, juuri nyt näin jouluna. Vierailu ostoskeskuksessa paljastaa homman ytimen, .... taitaa tämä aihe vaatia oman alustuksen...

Antaa ihmisten ostaa jos he haluaa. Minua se ei liikuta yhtään. Enhän voi kieltää ketään ostamasta jos heillä kerran on rahaa millä ostaa.

Häiritseekö se sinua jotenkin kun ihmiset ostaa??

Johan sanoin että esim. minä, minä Ayla en asu maaseudulla maalaistalossa josta saisin elantoni. Minun on ostettava jotta saisin ruokaa, juomaa ja vaatteita.

Juhlien vietot kuuluu taas meidän traditioneihin. Niitä on aina vietetty ja juhlittu. Monikaan ei halua erota suuresta massasta. Siksi viettävät edelleenkin näitä merkkipäiviä ja tekevät ostoksiaan.

Ilkka Luoma
Vapaassa markkinataloudessa tuotanto tekee juuri sitä, mikä menee kaupaksi. Mainosihmisett koettavat houkutella ihmisiä, ja usein menemme "lankaan"

Tuottajat houkuttelevat ihmisiä ostamaan. Tekevät mainoksia joka puolelle. Se on tuottajien tarkoitus saada ihmiset ostamaan heidän tuotteitaan. He tekevät kaikkensa jotta saisivat mainostettua tavaroitaan, maksoi mitä maksoi. Ihmisethän hukkuu tuottajien mainoksiin. Jotta älä nyt kaikkea syytä laita ostajan syyksi. Jos tuottajilla olisi hieman moraalia, niin he ei tekisi noin kuin he tekee. Mutta kysymyksessähän on se että he haluaa voittoa mahdollisimman paljon, siksi tuottavat myös törkytavaraa ja mainostavat kuin hullut tavaroitaan.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
Ayla
Ilkka Luoma

Antaa ihmisten ostaa jos he haluaa. Minua se ei liikuta yhtään. Enhän voi kieltää ketään ostamasta jos heillä kerran on rahaa millä ostaa.

Häiritseekö se sinua jotenkin kun ihmiset ostaa??

Johan sanoin että esim. minä, minä Ayla en asu maaseudulla maalaistalossa josta saisin elantoni. Minun on ostettava jotta saisin ruokaa, juomaa ja vaatteita.

Juhlien vietot kuuluu taas meidän traditioneihin. Niitä on aina vietetty ja juhlittu. Monikaan ei halua erota suuresta massasta. Siksi viettävät edelleenkin näitä merkkipäiviä ja tekevät ostoksiaan.

Ilkka Luoma

Tuottajat houkuttelevat ihmisiä ostamaan. Tekevät mainoksia joka puolelle. Se on tuottajien tarkoitus saada ihmiset ostamaan heidän tuotteitaan. He tekevät kaikkensa jotta saisivat mainostettua tavaroitaan, maksoi mitä maksoi. Ihmisethän hukkuu tuottajien mainoksiin. Jotta älä nyt kaikkea syytä laita ostajan syyksi. Jos tuottajilla olisi hieman moraalia, niin he ei tekisi noin kuin he tekee. Mutta kysymyksessähän on se että he haluaa voittoa mahdollisimman paljon, siksi tuottavat myös törkytavaraa ja mainostavat kuin hullut tavaroitaan.

....................

Ei ostaminen sinällään häiritse, mutta meitä kaikkia häiritsee jo hiljalleen koko ajan suurenevat muutokset ympärillämme/ ympäristössämme, nuo muutokset johtuvat kulutuksesta, ja kulutus on ostamista...., niin se vain on.

Ilkka Luoma

Vierailija
Ilkka Luoma

Ei ostaminen sinällään häiritse, mutta meitä kaikkia häiritsee jo hiljalleen koko ajan suurenevat muutokset ympärillämme/ ympäristössämme, nuo muutokset johtuvat kulutuksesta, ja kulutus on ostamista...., niin se vain on.

Suurenevat muutokset?? Mitkä muutokset?? Mitkä muutokset johtuu kulutuksesta? Eikö mielestäsi tuotannolla/tuottajalla/myyjällä, ole mitään syytä näihin muutoksiin? Onko he mielestäsi puhtaita pulmusia? Vain me konsumentit siis haluat syyllistää ja saada meille huono omatunto sen takia että ostamme/käytämme tuottajien/myyjien tuotteita.
Ps.
Emmehän läheskään kaikki voi saada elantoamme maaseudulta, kun emme ole talonpoikia.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
Ayla
Ilkka Luoma

Suurenevat muutokset?? Mitkä muutokset?? Mitkä muutokset johtuu kulutuksesta? Eikö mielestäsi tuotannolla/tuottajalla/myyjällä, ole mitään syytä näihin muutoksiin? Onko he mielestäsi puhtaita pulmusia? Vain me konsumentit siis haluat syyllistää ja saada meille huono omatunto sen takia että ostamme/käytämme tuottajien/myyjien tuotteita.
Ps.
Emmehän läheskään kaikki voi saada elantoamme maaseudulta, kun emme ole talonpoikia.

.................................

Muutokset ovat ympärillämme ja ympäristössämme, ja ihmisen aikaan saamien muutoksien osalta ne ovat puhtaasti kulutuksesta johtuvia. Ei tässä ole mitään syytä enää syyllistää, ongelma on yhteinen ja ne vaativat toimenpiteitä. Vapaaehtoisesti toimenpiteet eivät onnistu, täytyy tehdä se muulla tavoin....

Ilkka Luoma

Vierailija
Ilkka Luoma
Ayla
Ilkka Luoma

Ps.

Muutokset ovat ympärillämme ja ympäristössämme, ja ihmisen aikaan saamien muutoksien osalta ne ovat puhtaasti kulutuksesta johtuvia. Ei tässä ole mitään syytä enää syyllistää, ongelma on yhteinen ja ne vaativat toimenpiteitä. Vapaaehtoisesti toimenpiteet eivät onnistu, täytyy tehdä se muulla tavoin....

Kaikki on siis mielestäsi kuluttajien syytä?? Et syyllistä millän tavoin tuottajia?? Aika omituista mielestäni. Minä taas puolestani laitan suuremman vastuun tuottajille. Heidän pitäisi tuottaa sellaisia tuotteita, jotka ei saatuttaisi maailmaamme niin paljon. Heillä tuottajina on vastuu tuotteitensa laadusta ja kuinka miljövänliga, siis kuinka mmm miten tuon sanoisin, kuinka "ystävällinen" tuote on luonnolle. Tuotehan ei saisi pilata luontoa ja ympäristöämme.

Kun vapaaehtoisuus ei toimi niin ei kyllä olisi ekonoomista kenellekkään, ei edes valtiolle, että ihmisiä kiellettäisiin lain nojalla ostamasta sitä tai käyttämästä sitä.

Ekonoomisempaa olisi kieltää tuottajia tuottamasta eräitä tuotteitaan. Kuten esim. liika paketointi pois tuotteista. Lasipullot käyttöön maitoon ja muuhunkin. Kaikkea ei tarvitsi edes tuottaa. Paljon tuotteista on roskatavaraa, huonosti tehty, tuotettu liukuliinalla tai muuten nopeasti massa vamistettu, paljon virheitä ja tuote ei kestä kauaakaan ja jälleen konsumentin on ostettava uusi kun tuottee hajoaa niin nopeaan, kuten esim. pesukone, tv, radio, data, mobiltelefon ja niin edelleen.

Lentokoneet saastuttaa hirvittävästi ilmastoa. Samaten autoilijat saastutta sekä ilmastoa että maastoa ja metsää ja järviä. Samaten suurtuottaja maanviljely laskee paljon paskaa maastoo ja järviin ja mereen ja niin edelleen ja niin edelleen. Auton moottoria voisi myös uudistaa niin että se ei enää voisi liikkua bensiinillä. osv.

Jos lakia muuttaa niin ensin on muutettava tuottajien tuotantoa kestävämpään ja laadukkaaseen tuotteeseen, turha roina pois.

Vierailija

Jos ei ole kuluttajia, ei ole tuottajia. Mikäli kuluttajat vähentävät kulutustaan, tuottajien määrä tippuu. Jos kuluttajat eivät osta rubrikin kuutioita, niin niiden tuotanto loppuu. Jos kuluttajat eivät matkusta kaukomaihin vetämään kännejä, niin lentoliikenne vähenee. Niin yksinkertaista se on - kuluttajat päättävät viimekädessä. Sitä paitsi nämä kuluttajat käyvät jossakin sellaisessa paikassa töissä, joka Tuottaa jotakin jollekulle. Eli tavallaan tuottajat ja kuluttajat ovat samaa sakkia, riippuen näkökannasta.

Vierailija
ZenBeat
Jos ei ole kuluttajia, ei ole tuottajia. Mikäli kuluttajat vähentävät kulutustaan, tuottajien määrä tippuu. Jos kuluttajat eivät osta rubrikin kuutioita, niin niiden tuotanto loppuu. Jos kuluttajat eivät matkusta kaukomaihin vetämään kännejä, niin lentoliikenne vähenee. Niin yksinkertaista se on - kuluttajat päättävät viimekädessä. Sitä paitsi nämä kuluttajat käyvät jossakin sellaisessa paikassa töissä, joka Tuottaa jotakin jollekulle. Eli tavallaan tuottajat ja kuluttajat ovat samaa sakkia, riippuen näkökannasta.

Ja jos ei tuottajia, niin ei ole ostajiakaan. Ja nyt tämä konsumentti syö ostamansa pizzan....nälkä alkaa olla

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
Ayla
ZenBeat

Ja jos ei tuottajia, niin ei ole ostajiakaan. Ja nyt tämä konsumentti syö ostamansa pizzan....nälkä alkaa olla

.....................

Joko pizza on syöty

Ayla, ensin on kuluttaja, jolla on tarve ja sitten "ahne" myyjä, joka myy ja jos kauppa ei käy, niin luodaan tarve ja houkute, tai sitten alennusmyynti...

Ilkka Luoma

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat