Releen ohjaaminen maatasolla

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joo elikkä atmelin prossu antaa maatason jolla pitäis ohjata relettä. Ei onnistu suoraan vaan siihen väliin pitäs kehitellä jotain.. transistori vai mikä?

Sivut

Kommentit (17)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Kannattaa tutustua transistorien perusteisiin (NPN ja PNP). Voit ihan näppärästi valita itse sellaisen transistorin tai fetin jota ohjataan nimenomaan "maalla" eikä "jännitteellä".

Vierailija
Volitans
Ohjataan jännitteellä. Mutta ohjelmallahan saat IO-pinin olemaan ylhäällä tai alhaalla ihan miten haluat.

Niinpä näköjään saan. Olin jotenkin ajatellut että se antaa vain maatason.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005

Ota PNP-transistori BC557 (jos rele on tavallinen pieni rele). Kytke transistorin emitteri käyttöjännitteen +-napaan, kollektori releen käämille ja releen toinen johto maahan. Releen käämin rinnalle laitat 1N4148-diodin niin, että anodi tulee maahan. Diodi on ehdottoman tärkeä, se kuljettaa releen virran katkaisuhetken jälkeen ja estää ylijännitepiikin. Transistorin kannan kytket kontrollerin antoon 1-10 kilo-ohmin vastuksella. Nyt releen käämi vetää, kun anto menee alas.

Piirrä kytkentä ensin ja tarkasta se virheiden varalta. Piirikaavioita on hieman hankala välittää oikein sanallisesti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
aleksialeksi

Hmm.. Siis eikös FETtiä ohjata jännitteellä? Kun prossu antaa vaan maatason eikä jännitettä..

P-kanavafettiä (vaikka BS 250) voi käyttää kuten pnp-transistoria. Muista laittaa vastus (vaikka 100 ohmia) fetin hilan ja kontrollerin annon väliin niin vältyt mahdollisilta vaikeasti paikannettavilta toimintahäiriöiltä. Pienten fettien käyttö on kuitenkin perusteltua lähinnä vain laitteissa, joiden virrankulutus pitää minimoida, sillä pienet fetit maksavat harrastajalle monta kertaa enemmän kuin pienet bipolaaritransistorit.

Vierailija

Aloittelijoille neuvoja:
Kytkennät pitää aina piirtää myös itse ja selittää omin sanoin miten se toimii. Mieluiten tunti tuumata kuin vartti säheltää. Seurauksena voi olla pieni savun pöllädys ja turhautuminen koko puuhaan.
Millään liian kostikkaalla ei kannata aloittaa, vaan harjoitella ja tehdä perusvirheet halvalla. Simppelein ratkaisu voi olla myös paras.
Kolvinkäyttöä voi harjoitella ilman komponenttejakin, joista monet ovat lämmönarkoja. Trankkujen koivet kannattaa jättää pitkiksi em. syystä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
tietää
Aloittelijoille neuvoja:
Kytkennät pitää aina piirtää myös itse ja selittää omin sanoin miten se toimii. Mieluiten tunti tuumata kuin vartti säheltää. Seurauksena voi olla pieni savun pöllädys ja turhautuminen koko puuhaan.
Millään liian kostikkaalla ei kannata aloittaa, vaan harjoitella ja tehdä perusvirheet halvalla. Simppelein ratkaisu voi olla myös paras.

Tämä on ihan totta.

Kolvinkäyttöä voi harjoitella ilman komponenttejakin, joista monet ovat lämmönarkoja. Trankkujen koivet kannattaa jättää pitkiksi em. syystä.

Tämäkin on totta, mutta minusta asiaa korostetaan aloittelijoille liikaakin. Käytännössä tavalliset piitransistorit ja muut aloittelijoiden peruskomponentit kestävät tavattoman paljon kuumuutta. Itse en ole koskaan nähnyt kolvilla poltettua transistoria. Eivät edes lapsena termostaatittomana aivan ylikuumalla kolvilla hartaasti jalka kerrallaan irroitetut transistorit palaneet.

Sen sijaan aloittelijoille yksi yleisimpiä virheitä on kylmät juotokset. Aloittelija ei malta tai uskalla lämmittää sekä piirilevyä että komponentin jalkaa riittävästi ennen tinan tuomista juotokseen. Sen seurauksena tina ei tartu ja juotos jää epäluotetavaksi. Juotettavat pinnat pitää lämmittää, ja komponentit kestävät sen (poikkeuksiakin tietysti on olemassa, mutta tuskin aloittelijoiden kytkennöissä). Harjoittelu on kyllä paikallaan, koska se on ainoa tapa oppia juottamaan.

Vierailija
Neutroni
Ota PNP-transistori BC557 (jos rele on tavallinen pieni rele). Kytke transistorin emitteri käyttöjännitteen +-napaan, kollektori releen käämille ja releen toinen johto maahan. Releen käämin rinnalle laitat 1N4148-diodin niin, että anodi tulee maahan. Diodi on ehdottoman tärkeä, se kuljettaa releen virran katkaisuhetken jälkeen ja estää ylijännitepiikin. Transistorin kannan kytket kontrollerin antoon 1-10 kilo-ohmin vastuksella. Nyt releen käämi vetää, kun anto menee alas.

Piirrä kytkentä ensin ja tarkasta se virheiden varalta. Piirikaavioita on hieman hankala välittää oikein sanallisesti.

Hmm.. Teinpä sitten tolla tavalla ja prossu palo Ite oon käsittäny eri tavalla tuon pnp transistorin toiminnan. Siis että se toimis muuten samalla tavalla kun npn mutta virta kulkeekin emitteriltä kannalle päin eikä kannalta emitterille ja tämä kyllä selittäs miks prossu palo..

edit: olin unohtanu sen vastuksen pitäs tosiaan olla vähä tarkempi eikä säheltää..

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
aleksialeksi

Hmm.. Teinpä sitten tolla tavalla ja prossu palo

Mitähän oikein teitkään? Kyllä tuo kytkentä on aivan pätevä. Onko kantavastuksesi oikosulussa?. Kantavastuksen takia prosessoria on vaikea polttaa, vaikka transistori palaisikin oikosulkuun.

Ite oon käsittäny eri tavalla tuon pnp transistorin toiminnan. Siis että se toimis muuten samalla tavalla kun npn mutta virta kulkeekin emitteriltä kannalle päin eikä kannalta emitterille ja tämä kyllä selittäs miks prossu palo..

Pnp toimii tosiaan muuten kuin npn, mutta virtojen suunnat ovat päinvastaiset. Npn:ssä virta kulkee (normaalissa toimintatilassa) kollektorilta ja kannalta emitterille, pnp:ssä päinvastoin.

Vierailija

Tuota noin, jos on tekemisissä ohjelmoitavan prosessorin kanssa, niin silloin jonkun releen ohjaus on varmasti se kaikkein pienin pulma. Kun rakentelee laitteita mikro-ohjaimien tai vastaavien perustalle, ei varmaan tarvitse kysellä releistä. Sitä vaan, että oliko aloitusviestin tarkoitus kysyä releen ohjaamisesta maatasolla ja maininnan atmelin prossu oli tarkoitus olla vain hämäyksenä. Tulee mieleen se kaveri toisella foorumilla, joka aikoi vakavissaan rakentaa itse tietokoneen näytönohjaimen! Ikinä ei näkynyt piirikaaviota, eikä kuvaa valmiista tai edes osittain valmiista laitteesta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
jussipaita
Tuota noin, jos on tekemisissä ohjelmoitavan prosessorin kanssa, niin silloin jonkun releen ohjaus on varmasti se kaikkein pienin pulma. Kun rakentelee laitteita mikro-ohjaimien tai vastaavien perustalle, ei varmaan tarvitse kysellä releistä.

Miten niin? Nykyään saa näppäriä ohjelmointikortteja, joilla saa mikrokontrollereilla tehtyä kaikenlaista ilman syvällistä elektroniikkaosaamista. Korteilla on elektroniikka valmiina, kytkimiä, ledejä ja jopa nestekidenäyttöjä ja relelähtöjä. Homma on jalostettu pelkäksi koodaamiseksi.

Tulee mieleen se kaveri toisella foorumilla, joka aikoi vakavissaan rakentaa itse tietokoneen näytönohjaimen! Ikinä ei näkynyt piirikaaviota, eikä kuvaa valmiista tai edes osittain valmiista laitteesta.

Ainakin asennetta löytyi.

Vierailija
jussipaita
Tuota noin, jos on tekemisissä ohjelmoitavan prosessorin kanssa, niin silloin jonkun releen ohjaus on varmasti se kaikkein pienin pulma. Kun rakentelee laitteita mikro-ohjaimien tai vastaavien perustalle, ei varmaan tarvitse kysellä releistä. Sitä vaan, että oliko aloitusviestin tarkoitus kysyä releen ohjaamisesta maatasolla ja maininnan atmelin prossu oli tarkoitus olla vain hämäyksenä. Tulee mieleen se kaveri toisella foorumilla, joka aikoi vakavissaan rakentaa itse tietokoneen näytönohjaimen! Ikinä ei näkynyt piirikaaviota, eikä kuvaa valmiista tai edes osittain valmiista laitteesta.

Jos tämä liittyy alexin kännykkäprojektiin ja kyseessä on itse tehdyn matkapuhelimen prototyyppi, jota vaivaa transistorin satunnainen kärähtäminen:) Nokialla on kohta vahva kilpailija suoraan Suomesta.

Vierailija

Minun mielestäni tuossa avausviestissä on suuri ristiriita: Jos osaa tehdä/käyttää prosessorilla toimivia diy-laitteita, täytyy elektroniikkaosaamisen olla jo sen verran korkealla tasolla, että ei takuulla tarvi kysellä releiden ohjauksesta. Ainakin sen käsityksen sain, että aleksialeksi itse touhuaa atmelin prossujen kanssa, vaikka sitä ei suoraan sanokaan.

Sen mitä itse elektroniikasta ymmärrän, en ikimaailmassa kuvittele osaavani tehdä kännyköitä tai muita "hienoja laitteita". Ei sillä, etteikö foorumilta neuvoa saisi kysyä, mutta olisi kysynyt vain releen ohjaamisesta ilman mainintaa prosessorista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat