Seuraa 
Viestejä45973

EDIT: hajahuomioita keskustelusta

Uutislinkki 30.11.2006 englanniksi: http://www.dw-world.de/dw/article/0,214 ... 40,00.html

Tulipalovaarasta:
- Säteilyturvakeskus
• Palavuus ja höyrystyvyys; tulipalon kautta alun perin kiinteä tai nestemäinen radioaktiivinen aine voi muuttua kaasumaiseksi tai aerosoliksi.
http://www.stuk.fi/julkaisut_maaraykset ... suus_7.pdf
(Ydinturvallisuuskirjasarja V, osa7, jätteet, sivu 272)

Huomionarvoista etenkin lentokoneen maahnasyöksyn aiheittamassa kerosiinipalossa.

Alkuperäinen viesti:

Ahdingossaan ydinenergiateollisuus turvautuu käsittämättömiin menetelmiin kustannusten pienentämiseksi: ydinjätteitä kuljetetaan jo lentokoneissa!

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Kyl ... 5223760498

"On epäselvää, kuinka pitkälle rikastettua kuljetettava uraani on. Jos kuljetettava uraanierä on rikastettu riittävän puhtaaksi, siitä voidaan rakentaa useita ydinpommeja. Uutistoimisto AFP:n mukaan ydinjäte ei ole kuitenkaan asetasoista."

On kuulemma turvallisempaa kuin maakuljetus. Oliskohan? Ja kun tämä ensimmäinen kuljetus on saatu suoritettua, lastin vaarallisuutta voidaan kasvattaa.

Pari ajatusta:

- lento-onnettomuus
- terrori-isku maasta

Sivut

Kommentit (125)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Vastaaja_s24fi

Pari ajatusta:

- lento-onnettomuus
- terrori-isku maasta

Pari lisää:

- juna-onnettomuus (todennäköisempi)
- terrori-isku junaan (raiteet poikki, helpompaa kun lentokoneen alasampuminen)

Volitans

- juna-onnettomuus (todennäköisempi)
- terrori-isku junaan (raiteet poikki, helpompaa kun lentokoneen alasampuminen)

Moni ei taida tosiaan tajuta sitä, että todennäköisyys kuolla lento-onnettomuudessa on häviävän pieni verrattuna maa- ja raideliikenteen vastaavaan. Kuolemiin johtava lentoturma varmaan tarvitaan että ydinjätteellekään mitään tapahtuisi. Moni haluaa pelätä mahdotonta, tai ainakin erittäin epätodennäköistä, mutta sitten voidaan jälleen kysyä: Onko siinä mitään järkeä? Miksei samalla pelkää mörköjä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Hamppu
Harvemminpa noita lento-onnettomuuksia sattuu, mutta jos sattuu niin niitä jälkiä onkin sitten hiukka hankalampi siivota. Eli mielellään pysyttäisiin maakuljetuksissa.

Lento-onnettomuudet ovat aivan yhtä paikallisia kuin junaonnettomuudetkin. Ei ole tietoa siitä, tuppaavatko koneet räjähtelemään ilmassa. Sehän se suurin riski haitta-aineiden leviämisen kannalta on. En kyllä ole kuullut moisista tapauksista, yleensä potkun loppuessa koneet hamuavat maata kohti.

Vieläkö matkustajakoneissa käytetään köyhdytettyä uraania? vastapainoina siivenkärjissä tms. Muistelisin että b-747 ensimmäisissä versioissa oli ~300kg DU:ta rakenteissa.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1313

Miten se Litvinenkon ja finnairin koneen ratsaus liittyy toisiinsa..? Olisiko murhaaja tai joku osallinen kulkenut finskin koneella venäjältä britteihin tai saksan kautta..

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

iisti
Raidekuljetuksissa nuo kuljetuskontit vaan tuppaavat olemaan _hieman_ raskastekoisempia.

JA siellä makaa kiskoilla kaikenmaailman viher- ( = puna )pellejä !

Maalaisjärki
Miten se Litvinenkon ja finnairin koneen ratsaus liittyy toisiinsa..? Olisiko murhaaja tai joku osallinen kulkenut finskin koneella venäjältä britteihin tai saksan kautta..

Pienin yhteinen nimittäjä oli radioaktiivinen säteily. En tiedä liittyivätkö nuo asiat edes toisiinsa virallisesti.

salai
Seuraa 
Viestejä8168

Jos sattuu pitämään Firefox-selaimesta ja siististä, lukukelpoisesta foorumista, voi käyttää Make Link -laajennusta.

Sillä tekee aloittelijakin (asiantuntijasta puhumattakaan) tällaisia siistejä linkkejä salamannopeasti:
LINKKI (HS): Kylmän sodan aikaisia ydinjätteitä lennätetään Saksasta Venäjälle

Tärkeät tekstit on silloin paljon helpompi lukea. Ei se Hesarikaan noita juttuja vedä leipätekstillä tolleensa koodirimpsuna poikki koko sivun, vaan käyttää palstajakoa. Silmälle miellyttävä merkkimäärä rivillä on kai jotain 30-35 luokkaa.

Voihan tuollaiset linkit tehdä tietysti käsinkin, jos osaa. Jos joku taas ei osaa eikä edes halua opetella, hänen tekstinsä saa väliaikaisesti häiritsemästä muiden lukua laajennuksella phpBB user hide.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

[quote="Maalaisjärki"]Miten se Litvinenkon ja finnairin koneen ratsaus liittyy toisiinsa..? Olisiko murhaaja tai joku osallinen kulkenut finskin koneella venäjältä britteihin tai saksan kautta..[/quote

****** "BUSHMAN" kommentoi: *********************

EI niillä ollutkaan mitään tekemistä toistensa kanssa,
puhdasta Putinin simputusta, kun Lahdessa epäiltiin
että oli Litvinenkon murhan takana !

salai
Jos sattuu pitämään Firefox-selaimesta ja siististä, lukukelpoisesta foorumista, voi käyttää Make Link -laajennusta.

Sillä tekee aloittelijakin (asiantuntijasta puhumattakaan) tällaisia siistejä linkkejä salamannopeasti:


Onnistuuhan tuo ihan foorumin softallakin, URL-nappula näyttää syntaksin jolla linkin voi typistää. Ei se kyllä silti välttämättä ummikoilta onnistu, näkyy tälläkin palstalla niin kirjavia linkitys- ja lainauskäytäntöjä että ihan ihmetyttää.

BUSHMAN, long time no see
iisti
Raidekuljetuksissa nuo kuljetuskontit vaan tuppaavat olemaan _hieman_ raskastekoisempia.



JA siellä makaa kiskoilla kaikenmaailman viher- ( = puna )pellejä !

Mutta lentokoneen eteen ilmaan on paljon vaikeampi mennä lojumaan. Sekös se näitä yv:n vastustajia sapettaa.

tapani

Mutta lentokoneen eteen ilmaan on paljon vaikeampi mennä lojumaan. Sekös se näitä yv:n vastustajia sapettaa.

En kyllä oikeasti osaa sanoa mikä heitä sapettaa. Ei tunnu oikein olevan mitään faktoihin pohjaavaa perustelua. Mutta syitähän ne ovat tunnesyytkin.

Jos nyt jotain pitäisi suu vaahdossa vastustaa niin ehkä uhraisin aikaani ennemmin tupakan, sotien tai jonkun muun oikean ongelman vastustamiseen. Onko se kustannustehokas ja mitei päästötön tapa tuottaa sähköä nyt niin iso demoni? Perverssin arvomaailman tulosta tuommoinen kaikenvastustus.

salai
Seuraa 
Viestejä8168
A.Ankka
Onnistuuhan tuo ihan foorumin softallakin, URL-nappula näyttää syntaksin jolla linkin voi typistää. Ei se kyllä silti välttämättä ummikoilta onnistu, näkyy tälläkin palstalla niin kirjavia linkitys- ja lainauskäytäntöjä että ihan ihmetyttää.
Kyllä, aivan kuten sanoin:
salai
Voihan tuollaiset linkit tehdä tietysti käsinkin, jos osaa. Jos joku taas ei osaa eikä edes halua opetella, hänen tekstinsä saa väliaikaisesti häiritsemästä muiden lukua laajennuksella phpBB user hide.
Kysymyshän onkin halusta ottaa toiset huomioon. Moukkamaisille foorumihäiriköille ja yhden asian julistajille taitaa tuossa olla kyllä ylittämätön kynnys.

Tuosta linkitys/lainauksesta voisi kyllä kehittää jonkinlaisen paremmankin laajennuksen. Sellaisen joka mahdollistaisi useammasta foorumin viestistä tehdyt osittaiset lainaukset linkkeineen yhteen vastausviestiin.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

salai
Kysymyshän onkin halusta ottaa toiset huomioon. Moukkamaisille foorumihäiriköille ja yhden asian julistajille taitaa tuossa olla kyllä ylittämätön kynnys.

Sepä se. Taitaa netiketti olla aika tuntematon kummajainen monelle kirjoittajalle. Jos tosielämässä "keskustelee" samaan malliin, jää hyvin helposti yksin tai saa nekkuunsa. Sepä lienee syy siihen, että esim. vastaaja viettää kaiken aikansa tänne kirjoitellen. Ei taida olla enää kavereita jäljellä joiden mieltä myrkyttää soopalla. Änkyttäjät ovat rasittavia, vaikkeivät sille itse mitään voikaan.

Kattelin vähän mitä STUK sanoo ydinjätekuljetuksista. Lainauksia typistetty:

"
* B-tyypin pakkaukset on tarkoitettu suurille radioaktiivisten aineiden määrille ja ne on tarkoin suunniteltu kuljetettavalle aineelle. B-tyypin pakkausten on kestettävä vakavien onnettomuuksien aiheuttamat rasitukset.
* C-tyypin pakkaus on tarkoitettu sellaisten radioaktiivisten aineiden lentokuljetukseen,joiden aktiivisuus on suuri ja jotka eivät ole herkästi leviävässä muodossa. Pakkaukselle on asetettu hyvin korkea lujuusvaatimus: sen tulee kestää törmäys peräänantamattomaan esteeseen yli 320 km/h nopeudella.
...
Käytetty ydinpolttoaine kuljetetaan B-tyypin säiliössä. Niiltä edellytetään tehokasta säteilysuojausta ja suurta mekaanista lujuutta, minkä seurauksena säiliön paino on luokkaa 100 tonnia
"

Tuo C-tyyppi on ehkä hyvin pienien määrien radioaktiivisten jätteiden kuljetukseen. Nyt kuljettava määrä on uutisen mukaan 300kg.

http://www.stuk.fi/julkaisut_maaraykset ... suus_7.pdf
Kuljetuspakkaukset, sivu 312 -->

salai
Seuraa 
Viestejä8168
Vastaaja_s24fi
Ahdingossaan ydinenergiateollisuus turvautuu käsittämättömiin menetelmiin kustannusten pienentämiseksi: ydinjätteitä kuljetetaan jo lentokoneissa!
. . . .
On kuulemma turvallisempaa kuin maakuljetus. Oliskohan? Ja kun tämä ensimmäinen kuljetus on saatu suoritettua, lastin vaarallisuutta voidaan kasvattaa.

Et maininnut lähdettäsi väitteellesi, että tuo on ensimmäinen kuljetus? Et kai vain keksinyt sitä omasta päästäsi?

Satunnaiselle englannin kieltä taitamattomalle lukijalle voin tarvittaessa kääntää seuraavan lainauksen:

Since 2003, there have been four air shipments of German nuclear waste to Russia.
LÄHDE: Deutsche Welle: German Nuclear Waste to Go Back to Mother Russia by Air

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

salai
Vastaaja_s24fi
Ahdingossaan ydinenergiateollisuus turvautuu käsittämättömiin menetelmiin kustannusten pienentämiseksi: ydinjätteitä kuljetetaan jo lentokoneissa!
. . . .
On kuulemma turvallisempaa kuin maakuljetus. Oliskohan? Ja kun tämä ensimmäinen kuljetus on saatu suoritettua, lastin vaarallisuutta voidaan kasvattaa.

Et maininnut lähdettäsi väitteellesi, että tuo on ensimmäinen kuljetus? Et kai vain keksinyt sitä omasta päästäsi?

Satunnaiselle englannin kieltä taitamattomalle lukijalle voin tarvittaessa kääntää seuraavan lainauksen:

Since 2003, there have been four air shipments of German nuclear waste to Russia.
LÄHDE: Deutsche Welle: German Nuclear Waste to Go Back to Mother Russia by Air

Eikö ne uskalla julkisesti kertoa (vaikka parempi tietenkin myöhään kuin ei milloinkaan) mitä kuskaavat? Huh sentään! No, kaikenlainen salailu on tyypillistä ydinenergia-alalla. Mistähän sais tietää käytetyistä kuljetuspakkauksista, kun nuo STUKin kertomat tuskin on sopivia?

salai
Seuraa 
Viestejä8168
Vastaaja_s24fi
. . . höpö-höpö . . .

Kysyn uudelleen:
Missä on lähteesi, että tuo on ensimmäinen kuljetus?
En minä muualta kuin sinun tekstistä sellaista väitettä löydä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat