Kotikaljan metanooli

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nyt panin jouluksi kotikaljaa tekeille. Tietääkö kukaan, miten paljon siihen syntyy etanoolia ja kuinka paljon metanoolia. Saanko myrkytyksen, jos annan käydä kunnolla? Entäs onkohan metanoolia Alkon myymissä viineissä. Viinihän on muka terveellistä.

"Tietääkseni" kaupan olevat oluet eivät sisällä metanoolia, vaan prosentit on laitettu sekaan puhtaana, tislattuna etanoolina.

Kommentit (5)

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005

Käymisteitse valmistetun enintään 4,7 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävän alkoholijuoman vähittäismyyntiä saa alkoholiyhtiön lisäksi harjoittaa se, jolle lupaviranomainen on myöntänyt tätä koskevan vähittäismyyntiluvan.

Alkoholilaki 8.12.1994/1143
14 § (30.8.2002/764)

Eli kyllä ne ihan käymällä on valmistettu. Sen takia markettilonkerot maistuu ihan paskalle. Metanolista en kyllä tiedä.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija

Kotikaljassa on mitättömät määrät molempia. Niin vähän ettei asialla kannata vaivata mieltään ellei jokin tärkeä peruste vaikuta.

Pullahiivalla, jota niissä tulee mukana, ei paljoa alkoholia saa aikaan. Oluissa on sokerin osuus nesteestä noin 10% luokkaa, josta alkoholisi muuttuu n. 60%. Tulos on kait keskarin luokkaa.

Paljo alkoholi maistuu kyllä (pahalle oluessa) ja jos vain ei juo sitä liikaa, niin tuskin se haittaa. Omatekoisessa on joskus se riski ettei uskota sen purevan yhtähyvin kuin kapastakin ostettu ja juodaan liikaa.

Vierailija
Tikku
Saanko myrkytyksen, jos annan käydä kunnolla?

Korkeintaan tavanomaisen alkoholimyrkytyksen pahanmakuisesta liejusta Mutta senhän nyt voi yhtä hyvin hoitaa vaikka kiljulla. Metanolia ei siis käymisteitse muodostu vaaraksi asti.

Tähän väliin vitsi:

Pikku-Kalle oli ala-asteella ruokaluissa ensimmäistä kertaa. Hiukan hämillään käytännöistä hän kääntyi opettajan puoleen
-Saako täällä kiljua?
-Ei saa!
-No okei, saako täällä piimää?

EheEHEHHEeHehehe...eehheh....hheehhhe..eee

Vierailija

Kyllä tuohon kotikaljaan prosentteja saa vaikkei se aina kovin hyvältä maistu... itse en ole kyllä valmistanut itse mutta olen juonut sellaista ja kyllä humalat sai joskus nuoruus vuosina. Hiiva siinä saattaa maistua mutta se on hoidettavissa I-oluella : puolet itsetekemää ja puolet I-olutta.

Uusimmat

Suosituimmat