surround autoon

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vaan nytpä tekisi mieli saada auton äänentoistoon jotakin erikoista. Jokin itsetehty surround systeemi kiinnostaisi.. Nyt ei tarvitse hienouksiin mennä vaan se riittäisi että saisi takakaiuttimille hieman viivettä jotta tilantuntu olisi parempi.

Kotiteatterilaitteissahan näitä on jo ollut iät ja ajat mutta entäs autosoittimet?

Jos ei kaupasta kohtuuhinnalla löydy soitinta niin sitten teen itse systeemini.. Kysymys kuuluukin miten? Itselle tulee mieleen 2 vaihtoehtoa: 1. vedän takakaiuttimille 2 kilsaa johtoa ja rullaan sen jonnekin piiloon tai sitten 2. jonkinlainen signaaliprosessori tms. josta delayn saisi säädettyä..

(hifistit huomio! älkää nu**iko pilkkua eli tiedän kyllä ettei pelkkä delay tuo "oikeaa" surroundia. Olisi se silti kiva pikku lisä..)

..no, ennenkuin vedän metritolkulla kaapeleita minnekään niin tietääkö kukaan onko missään autolaitteissa tällaista toimintoa valmiina?

Itse en noista signaaliprosessoreistakaan tiedä mitään joten niistäkin voisi joku tietävä valaista..

Kommentit (15)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Jos ei halua opiskella signaaliprossujen toimintaa ja niiden ohjausta, elektroniikkakaupoista saa ihan simppeleitä piirejä delaytarkoituksiin. Niiden toistoalueista ei juuri nyt ole muistikuvaa, mutta tuskin niillä äänenlaatu paraneekaaan. Lisäksi ääni tuppaa säröytymään vähänkin pidemmillä viiveillä. Kotiteatterisysteemeissä nuo viiveet takakaiuttimilla on 15ms luokkaa.

edit. http://www.spelektroniikka.fi/ PT2399 echo processor

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005
ratz
...Itselle tulee mieleen 2 vaihtoehtoa: 1. vedän takakaiuttimille 2 kilsaa johtoa ja rullaan sen jonnekin piiloon ...
Sähkönnopeus kaapelissa on lähes valonnopeuden luokkaa. Joten kaapelia tarvitsee vetää vaivaiset 300km/millisekunti viivettä.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija

Kokeile kytkeä takakaiuttimet vahvistimen +napojen väliin. Ei tule viivettä mutta tilatoisto paranee jonkin verran. Kytkentä menee näin: oikean etukaiuttimen +navasta oikean takakaiuttimen +napaan ja vastaavasti vasemman puolisesta etukaiuttimen +navasta vasemman takakaiuttimen +napaan. Lopuksi yhdistät takakaiuttimien -navat.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Eikös niissä DSP:issä autokäytössä usein ole valmiina kaiutinkohtainen viiveen säätö. Tämä siksi, että voidaan hieman kompensoida sitä seikkaa, että kaiuttimet tuppaavat olemaan epäsymmetrisesti sijoitettena oikean ja vasemman suhteen, jolloin stereokuva vähän kärsii, ja pelkällä kanavvatasapainon säädöllä ei pääse siitä tunteesta eroon, että vasen kaiutin todella on lähempänä... jne.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Jimi Hendrix käytti legendan mukaan joskus 100m piuhaa, jotta saisi sopivan ja luonnollisen viiveen sointiinsa. Tiedä sitten tuosta...
Viive on helppo tehdä, mutta toki jos sen ymppää kaiutinlähtöön, on sitten oltava myös vahvistin sen perässä. Melkein aina voi tietysti hommata niin ison auton, että tilan tuntua tulee väkisin.

Raketin metodissa on se huono puoli, että silloin ei voi säätää faderia.

Vierailija
Kokeile kytkeä takakaiuttimet vahvistimen +napojen väliin. Ei tule viivettä mutta tilatoisto paranee jonkin verran. Kytkentä menee näin: oikean etukaiuttimen +navasta oikean takakaiuttimen +napaan ja vastaavasti vasemman puolisesta etukaiuttimen +navasta vasemman takakaiuttimen +napaan. Lopuksi yhdistät takakaiuttimien -navat.

Niin ja olisi tietysti vielä hyvä kytkeä 50ohmin säätövastus johonkin väliin, vaikka takakaiuttimien -napojen väliin. Näin pääset säätämään niiden tasoa.

Kannattaa kokeilla ennen kuin menee ostamaan mitään...

Vierailija
CE-hyväksytty
Jimi Hendrix käytti legendan mukaan joskus 100m piuhaa, jotta saisi sopivan ja luonnollisen viiveen sointiinsa. Tiedä sitten tuosta...
Viive on helppo tehdä, mutta toki jos sen ymppää kaiutinlähtöön, on sitten oltava myös vahvistin sen perässä. Melkein aina voi tietysti hommata niin ison auton, että tilan tuntua tulee väkisin.

Raketin metodissa on se huono puoli, että silloin ei voi säätää faderia.

Jimi hoiti tarvittavan viiveen luontaistuotteilla.

Vierailija

Joskus muinoin, kun tietokoneet olivat vielä rautaa... Taidettiin käyttää sellaistakin ihmetystä kuin "akustinen muisti", tunnetaan myös nimellä "delay line memory"

wiki
The first such delay line systems consisted of a column of mercury with piezo crystal transducers (a combination of speaker and microphone) at either end.

http://en.wikipedia.org/wiki/Delay_line_memory

Todennäköisesti äänenlaatu kärsisi aika reippaasti jos tällä tavalla lähtisi viiveitä toteuttamaan, mutta toisaalta onhan siinä ainakin se nörttiaspekti... Olihan tälläinen 'viivemuisti' sentään aika hienoa tekniikkaa 2. maailmansodan aikaisissa tutkalaitteissa.

Vierailija
Kokeile kytkeä takakaiuttimet vahvistimen +napojen väliin. Ei tule viivettä mutta tilatoisto paranee jonkin verran. Kytkentä menee näin: oikean etukaiuttimen +navasta oikean takakaiuttimen +napaan ja vastaavasti vasemman puolisesta etukaiuttimen +navasta vasemman takakaiuttimen +napaan. Lopuksi yhdistät takakaiuttimien -navat.

Tein tuollaisen jo mutta lopputulos ei oikein toiminut.. Ääni hävisi jonnekin ja rätisi sekä vaimentui huomattavasti.. Tarkistin kytkennät useaan kertaan mutta en saanut kuulumaan kunnolla?

Vierailija

Tilavaikutelmaa voi ehkä saada siten että diskantit sijoitetaan kuskin lähelle ja mahdollisimman kauas, jolloin syntyy aikaviive, johon myös kuulon tila-orientaatio perustuu. Matalimmilla taajuuksilla tämä ei ilmene.
Niiden keskinäisissä tehoissa etäisyys kannattaa huomioida säätömahdollisuudella.

Vierailija

Pahus! että ääni häviää jonnekin?. Ehdottamallani kytkennällä ei pitäisi. Viittaisi siihen että sulla on navat väärinpäin jo alunperin jolloin ainakin matalat äänet katoaa.

Toisaalta jos haluat sen viiveen, niin on syytä muistaa että ääni etenee 340m/s. jolloin yhden millisekunnin aikana ääni etenee vain 34cm. Eli jos haluat tila-vaikutelmaa ääneen (siis vaikutelmaa joka on kuultavissa) pitää viiveen olla vähintään olla 40ms.

Uusimmat

Suosituimmat