Sukkulan laskeutumisessa ongelma

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Discoveryn" kolmella laskeutumispaikalla on kaikilla liian
huono sää ja varalaskupaikaksi joudutaan ehkä ottamaan White
Sands´in ohjustukohta Uudessa Meksikossa, jossa hiekka voi
vahingoittaa sukkulaa.

Voisi ajatella, että sukkula voisi laskeutua mille hyvänsä maailman
miljoonasta lentokentästä, mutta sen laskeutumisnopeus on niin
suuri, muistaakseni yli 400 km/h, että se vaati erikoispitkän kii-
toradan.

Huomenna ratkeaa ...

Kommentit (15)

Vierailija
BUSHMAN, long time no see

Voisi ajatella, että sukkula voisi laskeutua mille hyvänsä maailman
miljoonasta lentokentästä, mutta sen laskeutumisnopeus on niin
suuri, muistaakseni yli 400 km/h, että se vaati erikoispitkän kii-
toradan.

Hiukan aiheesta ohi kylläkin, mutta John Matrixia kiinnostaa tietää kuinka suureksi(hiljaiseksi) matkustajakoneen nopeus pyritään saattamaan laskeutumisessa? noin niiku ihan from the gut ihan kirjaimellisesti kun on vähän hankala arvioida heh...

Kuinkas paljon näitä sukkulan laskeutumiselle soveltuvia kiitoteitä on olemassa? Tarvitaanko paikan päälle heti jonkin tyyppistä erikoiskalustoa? Ihan mielenkiinnosta kyselen, jos vaikka iltapuhteeksi rakentelis avaruussukkulan...

Turha mainita mitään googlettamisesta tai haun käyttämisestä, en aio.

Vierailija

Mitä nyt olen katsonut lentokoneen nopeusnäytöstä laskeuduttaessa niin laskeutuessa nopeus on jotain vähän vajaa 200 km/h.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Kalevi
Mitä nyt olen katsonut lentokoneen nopeusnäytöstä laskeuduttaessa niin laskeutuessa nopeus on jotain vähän vajaa 200 km/h.

Liekö näköharha tai väärä mittayksikkö? Kannattaa muistaa, että amerikkalaiset eivät käytä SI-yksiköitä muuten kuin pakon edessä.

Matkustajakoneilla nopeus on yleensä suuruusluokkaa 250km/h, mutta niillä on huomattavasti suurempi siipipinta-ala. Googlen mukaan sukkulan sakkausnopeus kuormittamattomana on suuruusluokkaa 220mph ts. yli 350km/h. Laskussa pitää käyttää reilua nopeusreserviä, joten 400km/h on hyvinkin uskottava nopeus.

Pakkohan tuokin oli tarkistaa... Nähtävästi 230mph on 370km/h ja kutakuinkin 200 solmua, ja solmua taasen käytetään tyypillisesti ilma-alusten nopeusyksikkönä. Eli ongelma ratkaistu...

(edit) Sori kalevi, luulin sinun tarkoittaneen sukkulan nopeutta; ajattelin sinun katsoneen sukkulan hudia Nasa-TV:stä tjsp. Isommalle lentokoneelle 200km/h on aika normaali nopeus.

Vierailija
John Matrix
BUSHMAN, long time no see

Voisi ajatella, että sukkula voisi laskeutua mille hyvänsä maailman
miljoonasta lentokentästä, mutta sen laskeutumisnopeus on niin
suuri, muistaakseni yli 400 km/h, että se vaati erikoispitkän kii-
toradan.



Hiukan aiheesta ohi kylläkin, mutta John Matrixia kiinnostaa tietää kuinka suureksi(hiljaiseksi) matkustajakoneen nopeus pyritään saattamaan laskeutumisessa? noin niiku ihan from the gut ihan kirjaimellisesti kun on vähän hankala arvioida heh...

Kuinkas paljon näitä sukkulan laskeutumiselle soveltuvia kiitoteitä on olemassa? Tarvitaanko paikan päälle heti jonkin tyyppistä erikoiskalustoa? Ihan mielenkiinnosta kyselen, jos vaikka iltapuhteeksi rakentelis avaruussukkulan...

Turha mainita mitään googlettamisesta tai haun käyttämisestä, en aio.

Niin, jos noihin matkustamomittareihin ( siis monitorinäyttö ) on
uskominen, siinä se alta 300 km/h lienee, alle 200 kuulostaa vähäl-
tä, mutta ehkä bushman vaan on pelännyt siinä kohtaa niin
kovin, ettei ole seurannut mittaria ....

Joo, erikoiskaluston tarve voi sekin ratkaista. Groom Lakella eli
"Area 51":lla todella on kymmenkilometrinen kiitorata, mutta sinne
ei kai hevin ulkopuolista kalustoa lasketa ja on siinä kukkuloitakin
ympärillä ...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
John Matrix
BUSHMAN, long time no see

Voisi ajatella, että sukkula voisi laskeutua mille hyvänsä maailman
miljoonasta lentokentästä, mutta sen laskeutumisnopeus on niin
suuri, muistaakseni yli 400 km/h, että se vaati erikoispitkän kii-
toradan.



Hiukan aiheesta ohi kylläkin, mutta John Matrixia kiinnostaa tietää kuinka suureksi(hiljaiseksi) matkustajakoneen nopeus pyritään saattamaan laskeutumisessa? noin niiku ihan from the gut ihan kirjaimellisesti kun on vähän hankala arvioida heh...

Kuinkas paljon näitä sukkulan laskeutumiselle soveltuvia kiitoteitä on olemassa? Tarvitaanko paikan päälle heti jonkin tyyppistä erikoiskalustoa? Ihan mielenkiinnosta kyselen, jos vaikka iltapuhteeksi rakentelis avaruussukkulan...

Turha mainita mitään googlettamisesta tai haun käyttämisestä, en aio.

No eikös siellä Usassa ollut jossain se betonikaukalo, johon voi sukkulalla laskeutua. Jotkin rakennelmat voivat hiukan katkoa siipiä ja pyrstöä, mutta muuten juttu on ok. Näin TV:stä kerran. Taisi olla silloin kun maapallolta alkoi hävitä magneettikenttä. Samat tyypit sukkuloivat siinä dokumentissa sitten maapallon ytimeen. En kyllä tiedä miten juttu onnistui, kun ametistiluolan tapahtumat kävivät liikaa hermoille ja häippäisin siitä. Mutta kaiketi hyvin, koska ei ole ollut uutisia liiasta aurinkotuulesta näillä main.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
John Matrix
BUSHMAN, long time no see

Voisi ajatella, että sukkula voisi laskeutua mille hyvänsä maailman
miljoonasta lentokentästä, mutta sen laskeutumisnopeus on niin
suuri, muistaakseni yli 400 km/h, että se vaati erikoispitkän kii-
toradan.



Hiukan aiheesta ohi kylläkin, mutta John Matrixia kiinnostaa tietää kuinka suureksi(hiljaiseksi) matkustajakoneen nopeus pyritään saattamaan laskeutumisessa? noin niiku ihan from the gut ihan kirjaimellisesti kun on vähän hankala arvioida heh...

Kuinkas paljon näitä sukkulan laskeutumiselle soveltuvia kiitoteitä on olemassa? Tarvitaanko paikan päälle heti jonkin tyyppistä erikoiskalustoa? Ihan mielenkiinnosta kyselen, jos vaikka iltapuhteeksi rakentelis avaruussukkulan...

Turha mainita mitään googlettamisesta tai haun käyttämisestä, en aio.




No eikös siellä Usassa ollut jossain se betonikaukalo, johon voi sukkulalla laskeutua. Jotkin rakennelmat voivat hiukan katkoa siipiä ja pyrstöä, mutta muuten juttu on ok. Näin TV:stä kerran. Taisi olla silloin kun maapallolta alkoi hävitä magneettikenttä. Samat tyypit sukkuloivat siinä dokumentissa sitten maapallon ytimeen. En kyllä tiedä miten juttu onnistui, kun ametistiluolan tapahtumat kävivät liikaa hermoille ja häippäisin siitä. Mutta kaiketi hyvin, koska ei ole ollut uutisia liiasta aurinkotuulesta näillä main.

Heh..lienen nähnyt saman hömpän, sinne Losin tulvakanavaan
ne laskeutuivat, muka ....

Vierailija

No minä en ole mikään asiantuntija, kaukana siitä, mutta aihe kiinnostaa kovasti, jopa sen verran paljon että meinaan seuraavassa elämässäni hankkiutua astronautiksi.

Seurasin silmä tarkkana viimeistä avaruusvierailua Nasan:n TV:stä öisinkin.

Luin jostain että USA:ssa olisi reilut kaksikymmentä lentkokenttää rakennettu niin että avaruussukkula hätätilassa vosi laskeutua niille. Ensisiajisesti sukkulalla on kolme omaa laskeutumispaikkaa mutta jos niissä ei olosuhteet jostain syystä ole suotuisat niin nuo lentokentätkin käyvät laskeutumispaikkoina.

Minulla ei ole tietoa siitä kuinka pitkän kiitoradan se travitsee laskeutuakseen mutta jos ajattelee että sukkulahan liitolentää laskeutuessaan, sillä ei ole moottoreita, ja käyttää vielä laskuvarjoa laskeutumisradalla vauhtia järruttamassa niin eiköhän se aika lyhyellekkin radalle onnistu laskeutua. Nasan TV:n kuvasta päätelleen se laskeutuminen kävi tosi nopeasti ja ja sukkulua pysähtyi hämmästyttävän nopeasti.

Muistaakseni kertoivat vauhdin olevan siinä noin reilut 300 kilometriä tunnissa. Sitten en tiedä miten se on mitattu, radan päässäkö vaiko ilmassa, en tiedä.

Uusimmat

Suosituimmat