Tuhlausta?

Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Kuinkahan paljon tuontienergiaa kuluu kaikenkaikkiaan ajovalopakon takia?
Suomen kokonaisliikennesuoritus on n. 50 mrd km/v. Jos laskee keskinopeudeksi vaikkapa 60 km/h niin tunteja kertyy runsaat 800 milj./v.
Ajovalot, parkit, rek.valot jne. n. 150 W.
Lopputulos näillä muuttujilla n. 120 GW/v.
Jos puoletkin ajasta ajetaan valoisaan aikaa, jolloin valoja ei tarvita, niin turhaa kulutusta on siis n. 60 GW/v.
Paljonkohan sen tuottamiseen poltetaan tuontiöljyä?

Esittäkääpä oma arvionne asiasta.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Kommentit (13)

Vierailija
kairamo
Kuinkahan paljon tuontienergiaa kuluu kaikenkaikkiaan ajovalopakon takia?
Suomen kokonaisliikennesuoritus on n. 50 mrd km/v. Jos laskee keskinopeudeksi vaikkapa 60 km/h niin tunteja kertyy runsaat 800 milj./v.
Ajovalot, parkit, rek.valot jne. n. 150 W.
Lopputulos näillä muuttujilla n. 120 GW/v.
Jos puoletkin ajasta ajetaan valoisaan aikaa, jolloin valoja ei tarvita, niin turhaa kulutusta on siis n. 60 GW/v.
Paljonkohan sen tuottamiseen poltetaan tuontiöljyä?

Esittäkääpä oma arvionne asiasta.


Vaikee sitä on lähtee määrittämään millon on niin pimeetä että pitäs laittaa valot..

Vierailija

Ajovalot lisäävät aika paljon ajoneuvon huomioarvoa, eli parantavat turvallisuutta.

Tällaisilla synkillä syyskeleillä olisi kyllä parempi, että kaikki ajaisivat pelkillä huomiovaloilla, eli parkeilla, jolloin vastaantulijat eivät häikäisisi toisiaan niin paljoa.

Vierailija

Muistan jonkin laskelman että ihmishenki on 1,5 M€ arvoinen.
Kun kansa on tottunut että ajovalot ovat se merkki mistä muut voi huomata, voisi valottomuus maksaa lukuisia kuolleita. Oli kausi jolloin ajovalojen korvikkeeksi yritettiin ns. huomiovaloja, mutta ne eivät yleistyneet. Ehkä LED:llä toteutettuina ne sen voisivat tehdä.

Vierailija

HID valoissa on parempi hyötysuhde kuin ledeissä ja niitähän nykyisin autoihin laitetaankin.

Auton kokonaistehoon nähden ajovalot ovat yksi kärpäsen paska. Mietippä sitä seuraavan kerran kun kaasutat 70 kW voimalla moottoritien rampissa, että voi voi kun nyt menee 150 Wattia valoille.

Vierailija

Suurempaa tuhlausta ja energiavarojen käyttöä on nastarengaspakko. Tiet rouhiintuvat pilalle ja auto kuluttaa enemmän.

Miksi tässäkin asiassa pitää holhota kiinteillä päivämäärillä? Sakotettaisiin vaikka sitten, jos ajaa huonossa kelissä väärällä rengastuksella.

Ja jalankulkijoiden heijastimien käyttö on vaarallisen vähäistä. Autosta ei kerta kaikkiaan näe ajoissa pimeää kävelijää. He varmaan luulevat toisin, kun auto näkyy jo kaukaa valoineen.

Minusta heijastimen käyttämättä jättäminen pitäisi olla peruste esim. invaliditeetti/henkivakuutuksen epäämiseen.

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1467
Liittynyt15.11.2006
Leuka
Suurempaa tuhlausta ja energiavarojen käyttöä on nastarengaspakko. Tiet rouhiintuvat pilalle ja auto kuluttaa enemmän.

Käytä kitkarenkaita?

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Veikko kirjoittaa: "Auton kokonaistehoon nähden ajovalot ovat yksi kärpäsen paska. Mietippä sitä seuraavan kerran kun kaasutat 70 kW voimalla moottoritien rampissa, että voi voi kun nyt menee 150 Wattia valoille."

Kärpäsen paskaksiko Sinä kutsut 60 gigawatin enrgiamäärää???

Sinä voisit vaikkapa laskea mitä kuluttaa yleensäkin turha liikenne vuodessa. Ns. "pillurallit" ja muut turhat kartsalla päristelyt.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
CE-hyväksytty
Paljonko heijastimien valmistus kuluttaa?

Minun ymmärtääkseni muovin valmistus ei ole mitenkään erityisen paljon luonnonvaroja kuluttavaa toimintaa, sillä jalostus ei ole monimutkaista.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
ilaiho
CE-hyväksytty
Paljonko heijastimien valmistus kuluttaa?

Minun ymmärtääkseni muovin valmistus ei ole mitenkään erityisen paljon luonnonvaroja kuluttavaa toimintaa, sillä jalostus ei ole monimutkaista.

Yhden raaka-ainekilon tuottamiseen tarvitaan kiinteitä luonnonvaroja yhteensä:

- lasi 1-3 kg
- puu 2-12 kg
- paperi ja pahvi 3-15 kg
- muovi 5-20 kg
- puuvilla 20-160 kg
- teräs 7 kg
- alumiini 61 kg
- kupari 250 kg
- kulta 540 000 kg

http://www.jly.fi/ekoteho/kasitteita.htm

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Kuinkahan paljon monomeerejä saa öljylitrasta. Kuinkahan paljon kiinteää ainetta on aikoinaan tarvittu 1 öljylitran muodostumiseen.

Helppohan se on lainata jotain nettisivuilta haettua "tietoa", mutta otapas selvää kuinka paljon muinaista eloperäistä (kiinteää) tavaraa tarvitaan heijastimen valmistamiseksi.

Ok, kyllähähän öljyä tulee lisää, mutta ei aivan lähitulevaisuudessa.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija

Jos valojen kulutus kaihertaa mieltä, niin niitä voi sammutella kun on varma ettei niistä ole hyötyä. Siitä seuraa riski että unohtaa kytkeä ne päälle
Toisaalta lamput ja releet ja kytkimet kuluvat käytöstä, joten säästö voi huveta niihinkin.
Paras tapa säästää autoillessa on välttää ajamista ja etenkin ruuhka-aikaan, jolloin ajorytmi on epätaloudellisin.

Jokin ajoreissun sato voi kuitata ne tuhannet turhat. Sitä vain ei tiedä mikä se niistä on.

Vierailija
Leuka
Suurempaa tuhlausta ja energiavarojen käyttöä on nastarengaspakko. Tiet rouhiintuvat pilalle ja auto kuluttaa enemmän.

Itseasiassa nastarenkailla on pienempi kitkakerroin kuin normaaleilla renkailla.

Uusimmat

Suosituimmat