kuulokkeet tietokoneeseen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko itse tietokoneella väliä valittaessa kuulokkeita musiikin Tms kuunteluun tietokoneen kautta?
Siis riippuuko äänen laatu itse tietokoneesta vai onko ääni aina "hyvä" oli itse kone mikä tahansa?
kannattaako halpaan kannettavaan ostaa kovin kalliita kuulokkeita?

Kommentit (9)

Vierailija
kunkku
Onko itse tietokoneella väliä valittaessa kuulokkeita musiikin Tms kuunteluun tietokoneen kautta?
Siis riippuuko äänen laatu itse tietokoneesta vai onko ääni aina "hyvä" oli itse kone mikä tahansa?

Aanikortistahan se aanenlaatu riippuu. Yleensa ne on riittavan hyvia ainaki peruskayttoon mutta jos tarviit 5.1 niin sitten vaan ostat uuden aanikortin ellei aikasempi oo 5.1 "yhteensopiva".

Vierailija
aleksialeksi
kunkku

Aanikortistahan se aanenlaatu riippuu. Yleensa ne on riittavan hyvia ainaki peruskayttoon mutta jos tarviit 5.1 niin sitten vaan ostat uuden aanikortin ellei aikasempi oo 5.1 "yhteensopiva".

Mutta ymmärtääkseni äänikortilla ei kuitenkaan ole merkitystä esimerkiksi CD:tä kuunnellessa, jolloin ratkaisee kaiuttimien tai kuulokkeiden laatu. Eräälle tuttavalle sattui niin, että koneen äänet eivät toimineet, mutta musiikkia sisältänyt CD kyllä kuului.

Vierailija
Andúril
aleksialeksi
kunkku

Mutta ymmärtääkseni äänikortilla ei kuitenkaan ole merkitystä esimerkiksi CD:tä kuunnellessa, jolloin ratkaisee kaiuttimien tai kuulokkeiden laatu. Eräälle tuttavalle sattui niin, että koneen äänet eivät toimineet, mutta musiikkia sisältänyt CD kyllä kuului.
Ku kuuntelee tietokoneella musiikkii cd:ltä se ääni menee suoraa cd asemasta äänikortille johtoa pitki.
Jos aikoo hankkia kuulokkeet kannattaaa hankkia philips sbc hp250.

Vierailija

Kuulokkeilla kuunneltaessa vaikuttaa äänikortti ja hyvin paljon myös käytettävät kuulokkeet.

Yleensä äänikorteissa ei ole kovin kummoista vahvistinta kuulokkeita varten.

Varsinkin jos laittaa koneeseen asialliset hifi-kuulokkeet, joilla on impedianssi yleensä yli 100 ohmia, voi olla ongelmia saada riittävän voimakasta ääntä.

(Kuulokelädön nimellis-impedianssi on se 32 ohmia)

Käytännössä ratkaisu tähän on erillinen kuulokevahvistin.

Mutta kokeilemalla se selviää, mikä riittää omalle korvalle.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Itse en keksinyt CD-äänen ulostuloon muuta ratkaisua, kuin rakentaa kuulokevahvistin. Äänikortin ulostulosta ääni kuulosti varsin säröiseltä...(kun varsinaista kuulokeliitäntää ei edes ole)

Voihan sellaisen ostaakin, jos lompakko kestää, vaikka sellaisen hankkiminen pelkkään tietokoneeseen ei taida olla järkevää, ellei sille ole muutakin käyttöä. Minulla se oli tarpeellista myös siksi, ettei stereoissa ole minkäänlaista kuulokeliitäntää. (valmistaja kyllä myisi lisävarusteena)

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Ulkoinen äänikortti, kuten tämä verkkokaupan tuote 5243, joka voidaan asentaa sekunneissa!

Creative Xmod USB -äänikortti ja äänenparannin. Creative Xmod voidaan asentaa PC- ja Mac-tietokoneisiin sekunneissa eikä se vaadi ajuriohjelmistojen Myös Helsingin ja Pirkkalan myymälän hyllyssä

http://www.verkkokauppa.com

Vierailija
bosoni
Itse en keksinyt CD-äänen ulostuloon muuta ratkaisua, kuin rakentaa kuulokevahvistin. Äänikortin ulostulosta ääni kuulosti varsin säröiseltä...(kun varsinaista kuulokeliitäntää ei edes ole)

Eikös CD-asemassa ole analoginen linjalähtö? Sen käyttöön saamiseksi ei tarvitsekaan tehdä muuta kuin teurastaa joku vanha CD-aseman äänikaapeli, ja liittää siihen mitä ikinä siihen haluaakin liittää. Lisäksi, useimmissa CD-asemissa itsessään on jo kuulokelähtö.

Lisäksi tietokoneen emolevyltä saattaa löytyä paljonkin erilaisia lähtöjä, kuten vaikkapa kuulokeliitäntöjä varten, näistä löytyy tietoa mitä todennälöisimmin emolevyn ohjekirjasta.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Unterseeboot

Eikös CD-asemassa ole analoginen linjalähtö? Sen käyttöön saamiseksi ei tarvitsekaan tehdä muuta kuin teurastaa joku vanha CD-aseman äänikaapeli, ja liittää siihen mitä ikinä siihen haluaakin liittää.

Linjalähdössäpä juurikin on se ongelma, että se on linjatasoinen, jolloin sitä on vähän huono liittää suoraan kuulokkeeseen. Jos siihen lykkää suoraan potentiometrin väliin, niin ei sekään ihan "HIFI" ratkaisu ole.

Lisäksi tietokoneen emolevyltä saattaa löytyä paljonkin erilaisia lähtöjä, kuten vaikkapa kuulokeliitäntöjä varten, näistä löytyy tietoa mitä todennälöisimmin emolevyn ohjekirjasta.

Emolevystä puuttuu ainakin äänikortti kokonaan, ja edelleen se voimakkuuden säätö pitäisi erikseen järjestää.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Omassa kannettavassani on ainakin todella huono äänikortti/äänipiiri. Kuulokelähdöstä ja kaiuttimista kuuluu sellaista "dzzzzz-dzzz krrrt dzzzt krrrt" -ääntä, hiljaa, mutta kyllä sen kuulee. Eli äänikortti toistaa koneen kovalevyn ja muiden osien aiheuttamia häiriösignaaleja. Onneksi koneessa on optinen s/pdif -ulostulo, jonka kautta äänen saa ulos puhtaasti. Optiseen lähtöön liitetyn minidisc-soittimen avulla hifikuulokkeillakin kehtaa läppiksen ääntä kuunnella.

Edit: typo

Uusimmat

Suosituimmat