Joulutarina ESPOOSTA

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Seuraava tarina tulee Espoosta. Kirjoitus löytyy Länsiväylän 22.12.2006. s.11, Areena-palstalta.

Köyhän joulu on karu

Näin toivottaa Espoon kaupunki köyhälle kahden tyttären yksinhuoltajalle.
Tilannehan on sama kuin viime vuonna. Toki tuolloin olin työssä kolmessa vuorossa, ja työhän (lähihoitaja) oli huonopalkkainen. Tuolloin ruokaa ei siitten riittänyt muuhun kuin aivan siihen arkiseen, mistä kirjoitin viime jouluna sosiaalitoimeen.

Talouttamme kiristi asumiskustannusten nousu ja työmatkat, etenkin kun kuljin autolla työmatkani, jonka olisin joutunut tekemään kolmella kulkuvälineellä yhteen suuntaan. Kun siihen lisätään kaupassakäynnit, niin
aika paljn se olisi ollut yhteisestä ajastamme pois.

Espoon kaupunki on toki auttanut lasten harrastuksissa, mutta vain sen verran, että asiakas saadaan tyytyväiseksi. Matkakustannukset ovatkin sitten sivuseikka, joten loppuunajattelu jää kokonaan pois.

Ei 13-vuotias tyttö kulje ilman vanhempien kuljetusta harkkoihin iso laukku olallaan eri puolille kaupunkia ja toisinaan eri kaupunkeihin. Lisenssinkin sanoivat maksaneensa pelejä varten, mutta kyseessä oli kausimaksu, joten sanoin katsovani riittääkö lapsen kipinä harrastukseen, vasta sen jälkeen lisenssi.

No nyt tytö lopetti harrastuksensa jatkuvan talousahdingon vuoksi: kun ei ollut varoja edes vaihtoasusteisiin vaan joutui pelaamaan samoissa asuissa, joita toki pesin ja pidin muuten kunnossa. Hän on kärsinyt myös siitä, etten ole pystynyt antamaan taskurahaa. Aikoinaan olen antanut lapsille 20 euroa kuukaudessa, mutta nykyään en ole pystynyt tähän, ja tämän on Espoon aikuissosiaalipuolen toimeentulotuki sisällyttänyt perusosaan.

Mikä on tänä päivänä yhteiskuntamme panostus nuoriin? Ovatko hekin yhtä heikoilla kuin vanhukset?

Sain hiljattain hyvä joulumielikeräykseltä kirjeen, jossa oli 60 euron lahjakortti ruokiin. Se tulikin tarpeeseen. Kiitän siitä lahjoittajia eli Suomen kansaa, mutta kuinka ollakaan, tämä lahjoitus laskettiin Espoon toimeentulossa tuloksi, jota en koskaan aiemmin ole kuullut tapahtuvan.

Tällä hetkellä tilini saldo on 85 euroa, ja matka on vielä jouluun, joten mitä siitä on jäljellä tuolloin. Ennen joulua tulee elatustuki ja lapsilisä. Sillä saa ehkä jotain laskujen jälkeen joulupöytään, mutta lapsille ei sitten mitään ostella eikä lastenlapsille saati kummilapsille, joita myös on kaksi.

Ansiosidonnaiset tuloni ovat huimat 763,76 euroa kuukaudessa.

Köyhän tulot.

http://194.188.93.116/cgi-bin/mediaweb12

Sivut

Kommentit (250)

Vierailija

Tuon tuolta Juice Leskinen on poissa -ketjusta markent:n tuoman runon tänne. Mielestäni kuvastaa koko syksyn käytyä kansan pilkkaamista Eduskunnassa. Ja tyhmä kansa äänestää samat ahneet tappajansa keväällä uudestaan. Paitsi uutena tietenkin jonkun herrojen takapuolennuolijan, joka toimii vain viranomaisten kumileimasimena Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtajan pallilla nauttien kaikista sen pallin tuomista etuuksista. Ja kuten edellä, Espoossa riittää köyhiä.

Naamiot:

Kuvittele joukko ihmisiä naamiot päällä,
irvokkaassa näytelmässä joka naurattaa muita,
jossa kaikki ovat näyttelijöitä epätodellisissa kulisseissa,
näytelmässä jossa maailma on tuhoutumassa.

Kuvittele, että näytelmä on jatkunut jo niin kauan
että olet syntynyt osana sitä
eikä kukaan ole kertonut sinulle elämäsi epätodellisuudesta,
sillä kukaan ei sitä enää muista itsekään.

Kuvittele tulevasi vähitellen tietoiseksi siitä
ettei näin kuulu olla,
ettei tämä ole todellista elämää.

Näetkö ilmeet muiden kasvoilla kertoessasi heille?
Näetkö ivan, vihan, alentuvat katseet?
Kuuletko syytökset?

Etkä sinä voi vihata etkä ylenkatsoa muita,
sillä sinä ymmärrät heidän todella uskovan rooliensa todellisuuteen.
Ymmärrät heidän jatkavan
koska he eivät osaa kuvitella muunlaista elämää.

Tunnetko jo musertavan tunteen sisälläsi,
tajutessasi ettet sinä saa heitä ymmärtämään,
et saa heitä näkemään sinun maailmaasi
jossa vielä on kauneutta,
ilon kyyneleitä,
oikeutta,
toivoa?

Kuuletko omat kysymyksesi?
Miksi minä näen maailman eri tavalla?
Miksen minä saa ketään ymmärtämään?

Vastuuntunto valvottaa sinua öisin,
tieto tai aavistus siitä,
että toisella tavalla ihmiskunnalla voisi vielä olla toivoa
mutta kun minä en saa muka ymmärtämään.

Minun sanani hukkuvat meluun,
katseeni kalpenee loistevalojen alla.
Unet,
muistot ajasta, jota ei ehkä koskaan ole ollutkaan,
ikävä ja kaipuu sellaisten ihmisten pariin
jotka ymmärtäisivät mitä tunnet,
heidän jotka näkisivät saman maailman.

Missä te olette?
Kuvittele loputon hyörinä,
meteli ja tehokkuus ympärilläsi,
näytelmä joka jatkuu ja jatkuu aina vain mielettömänä
ja vaikka sinä aavista kuinka väärin tämä on
et saa sitä loppumaan,
et edes hidastumaan,
et ajattelemaan,
et kuuntelemaan,
et näkemään,
et ymmärtämään.

Tunnetko?
Tunnetko tuskani,
tunnetko toivoni,
tunnetko elämäni,
tunnetko maailmani?

Leena Nikander

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... 2&start=90

Vierailija

Kyllä valtio on paska, saatana. Kyllä minuakin kyrpisi, jos joutuisin elämään toisten rahoilla! Kyllä jokaisen pitäisi saada 2000 euroa kuukaudessa, niin sillä rahalla saisi edes ryypättyä, niin ei tarvitsisi kiinnittää huomiota kitiseviin kersoihin.

PS: Ei tuommoisia tukia ole tarkoitettu pysyväksi tuloksi. Täällä olleissa kansallispalkkasuunnitelmissa on puhuttu vain 600 euron rahoista, joka on aika kaukana 760:stä eurosta.

Vierailija

Ilmeisesti et ole ollut työharjoittelijana minimityöttömyyskorvauksella + 8 euroa/pvä ylläpitokorvauksella ammatissasi, johon olet kouluttautunut, jopa yliopistossa, tehnyt pätkätöitä useilla eri työnantajilla ja voinut toimia jopa yksityisyrittäjänä vuosia. Enkä puhu itsestäni.

Ja jos sinä harrastat toisten rahoilla ryyppäämistä, se ei tarkoita, sitä että muut ovat samanlaisia, tai ryyppäisivät edes omiaan.

Ymmärrätkö sinä, Tuppu L: ei nykyaikana köyhyys tarkoita alkoholistia vaikka niin muodikkaana pidätkin sitä ajatusta!

Vierailija

Onko pakko asua Espoossa? Onko pakko harrastaa?

En minä asunut skidinä kaupungissa vaan maaseudulla, ei meitä kuljetettu harrastuksiin silloin vaan alueen lapset ihan itse keksivät ajanvietteensä. Lähes järkeviä meistä tuli jokaisesta.

Joten jos nyt jäisi se valittaminen vähemmälle ja olisitte kerrankin tyytyväisiä siihen mitä teillä jo on - esim. terveet lapset.

Vierailija

Minä olen opiskelija, joten olen osan koulujaksoista työharjoittelijana 3 e/vrk (ateriakorvaus), mutta ei minulla tietysti ole kahta lasta syötettävänä. Viimeksi taisin juopotella ½ vuotta takaperin, joten en minäkään kovin perso ole alkoholiin.

Minä itse olen hyvin kiitollinen kaikkeen valtiolta saatuun, kuten "palkalliseen" kouluun, ilmaiseen terveydenhoitoon ja muihin vastaaviin tukiin. Minulle ei tule mieleenikään arvostella Suomen hyvinvointijärjestelmää, koska minä en ole sille paljon mitään antanut, saanut vain. Kiitoksia teidän kaikista verorahoista joita minä olen elämässäni kuluttanut!

Vierailija
JRepo
Onko pakko asua Espoossa? Onko pakko harrastaa?

En minä asunut skidinä kaupungissa vaan maaseudulla, ei meitä kuljetettu harrastuksiin silloin vaan alueen lapset ihan itse keksivät ajanvietteensä. Lähes järkeviä meistä tuli jokaisesta.

Joten jos nyt jäisi se valittaminen vähemmälle ja olisitte kerrankin tyytyväisiä siihen mitä teillä jo on - esim. terveet lapset.

Mutta ilmeisesti sinusta tuli vain itsekäs omaan napaasi tuijottaja, jolla ei ole minkäänlaista tajua inhimillisyydestä ja lämmöstä! Lue tämä:

http://groups.msn.com/Suomiparemmaksi/omawebsivu12.msnw

Tunnetko yhtään myötätuntoa tuon keinotekoisen laman uhreja kohtaan?

Vierailija

Minulla nykii hymyä suupieleen kun joku valittaa että lapset ei voi harrastaa kun ei voi kuljetella heitä ja maksutkin vielä...
Ei silloin kun valitetaan sairautta, kurjuutta, huonoa kohtelua ja ymmärtämättömyyttä.

Perhe on kultainen asia. Köyhänäkin. Se vain tahtoo unohtua kun elää sitä korviaan myöten.
Lasten lapsekkaat toiveet tietysti asettavat vanhemman hankalaan asemaan, mutta heillekin voi tuoda esille paremmin sen mikä elämässä on tärkeää. Menestystä ja statusta voi hamuta lopunikänsä jos haluaa.

Vanhempi vaikuttaa lapsiinsa hyvin paljon ja antaa perusmallin elää, josta lapsi sitten itsenäisyttyään muokkaan oman tapansa. Marmattaja luo lisää marmattajia.

Vierailija

Minua ihmetyttää tällaiset marinat köyhyydestä. Suomessa ei kukaan kuole nälkään sentään velä. Katsokaa maailmaa, hieman kauemmaksi Suomea, niin voitte nähdä tosi hädässä olevia ihmisiä. Moni kuolee nälkään ja janoon tai sairauksiin. Ja täällä maristaan kun ei ole rahaa lasten harrastuksiin.
Hävetkää hieman, te ainaiset valittajat, jotka haluatte elää sociaalin rahoilla. Ette ainakaan nälkään kuole. Eläkää varojenne mukaan ja tehkää lapsia varojenne mukaan.

Vierailija
tietää
Minulla nykii hymyä suupieleen kun joku valittaa että lapset ei voi harrastaa kun ei voi kuljetella heitä ja maksutkin vielä...
Ei silloin kun valitetaan sairautta, kurjuutta, huonoa kohtelua ja ymmärtämättömyyttä.

Perhe on kultainen asia. Köyhänäkin. Se vain tahtoo unohtua kun elää sitä korviaan myöten.
Lasten lapsekkaat toiveet tietysti asettavat vanhemman hankalaan asemaan, mutta heillekin voi tuoda esille paremmin sen mikä elämässä on tärkeää. Menestystä ja statusta voi hamuta lopunikänsä jos haluaa.

Vanhempi vaikuttaa lapsiinsa hyvin paljon ja antaa perusmallin elää, josta lapsi sitten itsenäisyttyään muokkaan oman tapansa. Marmattaja luo lisää marmattajia.

Tiedätkö, minun lapseni eivät marmata vaikka minä marmata. Minä sain lapseni pelastettua sossu pirujen aihettamasta kadulle heitosta. Sijaisperheet veivät helvetin moiset summat yhteiskunnalta. Jos en olisi taistellut sossuja vastaan, niin lapseni olisivat kadulla. Se on Lipposen valtakauden tuoma teko Suomen kansalle: vanhukset tapetaan, perheet rikotaan, lapset laitetaan sijoituspaikkoihin, joissa joutuvat kaltoin kohtelemiksi ja sijoituspaikat tienaavat helvetinmoisia summia.

Mene peilin eteen, ja katso itseäsi, tietää. Mikä sinä olet? Nykiikö suupielissä luettuasi seuraava:

ÄLÄ MINUA HYLKÄÄ ÄITI/ISÄ,

sillä minulla ei ole ketään muuta kuin sinut, joka täydellä sydämellä ja tunteella minua ajattelee.

Rakasta äiti/isä minua, vaikka sossu-täti sanookin, että olen mikälie syndrooma ja häiriö lapsi, sillä sinun rakkautesi saa minut tervehtymään.

Älä äiti/isä hylkää minua, vaikka minut siirrettäisiinkin kauas ulottumattomiin luotasi, sillä hylkääminen on pahinta, mitä näin pienelle lapselle voi tapahtua.

Taistele äiti/isä minun puolestani, tee kaikkesi, vaikka et minua näkisi ja tapaisi. Sillä ei välttämättä ole minun etuni, että minut rahasta siirretään sinusta kauas.

Muista äiti/isä, minäkin opin joskus lukemaan. Ja papereista saan tietoa siitä, kuinka sinä jaksoit puolestani kirjoittaa ja vaatia minulle hyvät kasvuolosuhteet. Muista äiti/isä. Kaikki viralliset paperit pitää säillyttää ja minulla on joskus oikeus lukea niitä.

Muista äiti/isä. Älä lannistu, vaikka sossutädit kirjoittavatkin, että äiti/isä on väsynyt, ja on parempi, etten minä tapaa heitä. Muista, minä ymmärrän sitten joskus, kuinka uuvuttavaa on tapella sossutätejä ja sijaisvanhempia vastaan. Isona minä ymmärrän, että sinut äiti/isä pakotettiin pois minun elämästä, siksi, että minä "saisin kehittyä rauhassa" paikassa, joka saa kaiken mahdollisen rahallisen tuen. Tulen arvostamaan sitä tietoa, että sinä nälästä, paheksunnasta ja kaikesta muusta ikävästä huolimatta jaksoit puolestani taistella.

Vierailija
Ayla
Minua ihmetyttää tällaiset marinat köyhyydestä. Suomessa ei kukaan kuole nälkään sentään velä. Katsokaa maailmaa, hieman kauemmaksi Suomea, niin voitte nähdä tosi hädässä olevia ihmisiä. Moni kuolee nälkään ja janoon tai sairauksiin. Ja täällä maristaan kun ei ole rahaa lasten harrastuksiin.
Hävetkää hieman, te ainaiset valittajat, jotka haluatte elää sociaalin rahoilla. Ette ainakaan nälkään kuole. Eläkää varojenne mukaan ja tehkää lapsia varojenne mukaan.

Häpee sinä, joka kivität jo valmiiksi ihmisiä, joista et tiedä mitään. Millä rahoilla sinä elät, ihan itsekkö varastat leivän toisen suusta?

Vierailija

Kertoo lievästä avuttomuudesta jos ei lapsi pysty rahapulan takia harrastamaan. On kymmeniä harrastuksia, jotka eivät vaadi kuin parikymmentä euroa lukukaudessa/vuodessa.

Itse harrastan joukkuevoimistelua, vuosimaksu 40 euroa ja harkkoihin on lyhyt matka. Kilpailulisenssit maksavat ja paljon, mutta emme joudu itse niitä maksamaan vaan seura maksaa ne puolestamme. Vastapalvelukseksi myymme Lumilyhty-joulukalentereja ja joskus kun meitä pyydetty juhliin esiintymään, olemme antaneet palkan seuralle.

Ja on niitä ilmaisiakin vaihtoehtoja: juoksu, pyöräily (käytetty hyväkuntoinen pyörä ei paljoa maksa), hiihto, luistelu. Lisäksi voi valita harrastuksen mitä voi harrastaa kävelymatkan päässä niin ettei tarvitse kuskata.
Kyllähän sitä rahaa saa palamaan jos pistää lapsensa taitoluistelukouluun tai johonkin vastaavaan tuhansien eurojen harrastukseen.

Vierailija

Minä kyllä ymmärrän, että joskus on vaikeaa ja hankalaa eikä rahaa aina ole. Silti minua ihmetyttää tällainen jatkuva muiden syyttely omista ongelmista. Jos itsellä menee hommat pieleen niin yhteiskunta (Lipposen Paavo erityisesti) on kaikkeen syypää.

Vierailija
Lazlo
Minä kyllä ymmärrän, että joskus on vaikeaa ja hankalaa eikä rahaa aina ole. Silti minua ihmetyttää tällainen jatkuva muiden syyttely omista ongelmista. Jos itsellä menee hommat pieleen niin yhteiskunta (Lipposen Paavo erityisesti) on kaikkeen syypää.

Kyllä siellä löytyy muitakin nimiä. Tarviiko tummentaa, vai erotatko itse?

Sirmakka® herättää todellisuuteen.

Kun kupla puhkeaa ja veronmaksajat tajuavat että heitä on kustu silmään jo viisitoista vuotta, 90-luvun ja nykyiset

VALLANKÄYTTÄJÄT OVAT TIENSÄ PÄÄSSÄ

sirPRESS | Markku Rouhiainen 290406 PIIRROKSET Deski Finland KUVAT Eduskunta, Sitra, arkistot

g Siksi ja vain siksi he antavat ymmärtää puuhaavansa kaiken aikaa jotain hyödyllistä, että kansalaisten huomio pysyy pois kansakunnan alasajon todellisista syistä. Totuus on jo paljastettu. Tarvitaan aikaa että se ymmärretään. Tarvitaan aikaa ennen kuin virkavallan väärinkäyttäjät sekä kaikki eduskunnat ja hallitukset 90-luvun alusta lukien yhtenä aamuna heräävät poliittisessa hirressä ja uraputkensa umpipäässä.

Pääministeri Esko Aho ja valtiovarainministeri Iiro Viinanen ilmoittivat pankkikriisin puhjettua pankeille, että kaikki vähänkin "arveluttavat" yrityslainat voidaan irtisanoa nipussa. Valtio korvaa kaiken verovaroilla, viimeiseen penniin. Ja niin kaadettiin 70 000 pk-yritystä, yhtä monta yrittäjää ja reilusti yli 100 000 takaajaa. Suurin osa heistä on yhä elinkautisessa velkavankeudessa. Heidän maksetut velkakirjansa jätettiin rikollisesti mitätöimättä. Ne myytiin ulkopuolisille sijoittajahemmoille viiden prosentin pääomahinnalla, ja nyt hemmot rahastavat ulosottojärjestelmän ilmaisella avulla alkuperäisiä velkasummia täysimääräisinä itselleen 16-18 % korkoineen. Alkuperäisille velallisille ei edes tarjottu mahdollisuutta lunastaa velkansa viidellä prosentilla, vaan heidät syöstiin henkisen kansanmurhan kotimaiseen auschwitziin. Ainakin 14 500 ex-yrittäjää, ex-velallista ja takaajaa teki itsemurhan. Lopuilta kiellettiin työ ja yrittäminen, koska tyhmä kansa ei tajunnut tulevansa ryöstetyksi vuosikymmenten ajaksi. Satojen tuhansien pakkotyöttömien ja elinkautisen velkavankijärjestelmän ylläpito maksaa useita kymmeniä miljardeja euroja joka vuosi! Esko Aho oli vähällä tulla valituksi presidentiksi, mutta äänestäjät menivät ojasta allikkoon. Viinanen on vielä 2000-luvulla jaksanut räkyttää kaadettuja yrittäjiä hölmöiksi.

Pääministeri Paavo Lipponen jyräsi kahdeksan vuotta kansakuntaa kirjaimellisesti päin helvettiä. Vain eliittiä paapottiin ja paapotaan edelleen. Valtiovarainministeri Sauli Niinistö sanoi budjettiriihessä 2000, että massatyöttömyys on turvattava. Kun on riittävä määrä työttömiä, jokainen työpaikka tuntuu armopalalta eikä ensiksi tule mieleen ryhtyä vaatimaan palkankorotuksia. Kun on riittävä määrä duunareita kortistossa, he eivät ala heti vaatia veronalennuksia, koska heidät elätetään verovaroilla. Valtiovarainministerit Antti Kalliomäki ja Eero Heinäluoma jatkavat Lipposen viitoittamaa tietä. Heinäluoma ilmoitti vapun alla, että valtion "ylimääräiset" miljoonat eivät riitä köyhille, eläkeläisille tai sairaille. Miljoonat käytetään "tulevien sukupolvien hyväksi". Presidentti Martti Ahtisaari luovutti muruset palkkioistaan työttömille ja koki olevansa hyväntekijä. Ahtisaari ei ryhtynyt toimiin, että virkavallan väärinkäyttö lopetetaan ja virkamiespäätöksillä ei ylläpidettäisi pakkotyöttömyyttä.

Presidentti Mauno Koivisto järjesti toukokuussa 1992 oikeuslaitoksen tuomareille konklaavin Linnassa. Kahden todistajan mukaan siellä käskytettiin, että pankin ja velallisen ollessa käräjillä vastakkain, pankin on voitettava. Presidentti Tarja Halonen julisti konklaavista kirjoitetun muistion salaiseksi Koiviston pyynnöstä. Jos muistio kestäisi päivanvalon, siinä ei olisi salattavaa. Halonen haukkui köyhyydestään valittajat iltaruskon maalareiksi. Korrektia toimintaa Rouva Tasavallan presidentiltä! Oikeusministeri Johannes Koskinen on todennäköisesti Suomen historian kallein ministeri. Koskinen rakensi Pankkiyhdistyksen sanelun mukaan elinkautisen velkavankijärjestelmän. Koskinen harhautti koko eduskunnan puhuessaan, että "velkojien saatavat on turvattava riittävän pitkällä ennustettavuudella". Ne turvattiin kuitenkin jo kymmenen vuotta aikaisemmin verovaroilla. Sijoittajahemmot eivät ole laillisia velkojia, koska he eivät ole koskaan rahoittaneet nykyisiä uhrejaan. Koskisen rakentaman ansan vuoksi tulonsiirto toimii nyt kymmenien tuhansien ikääntyneiden syrjäytettyjen kohdalla köyhiltä rikkaille - ja ulosottotoimi hoitaa käytännön ryöstelyn maksutta! Sivistysmaissa ilmiötä kutsutaan valkoiseksi orjakaupaksi. Vaikka palkan/eläkkeen ulosmittausosuutta on mahdollista alentaa pienemmäksi kuin kolmannes, ainakin Joensuun kihlakunnanvouti väittää että ei voi. Oikeuskansleri Paavo Nikula ei koskaan puuttunut pankkien laittomaan vakuuksien hävittämiseen eikä laittomaan maksettujen velkakirjojen mitätöimättä jättämiseen. Nikula tai eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio ei ole koskaan puuttunut kantelutieteatteriin jossa kantelija saa itselleen oikeutta avin aniharvoin. Nikula ei puutu ylipäänsä yhtään mihinkään niin että kansalainen kokisi saavansa oikeutta. Työministereitä ei ole otettu tähän vahakabinettiin, koska työministerit ovat Suomessa vain hallituksen kumileimasimia. Heille kauhotaan joka vuosi niin paljon miljoonia, että osa jää aina käyttämättä. Ja nekin jotka käytetään, tuhlataan harakoille. Virkamies on yhä aina oikeassa, myös ollessaan väärässä. Valtakunnansyyttäjänvirastossakaan ei noudateta perustuslakia. Virasto on ilmoittanut, että pakkotyöttömän oleskelu esimerkiksi Haaparannassa tai Tallinnassa on törkeä petos! Sosiaalitoimistoissa työntekijät saavat jättää täytäntöönpanematta tekemiään maksupäätöksiä, jotka sitten maksatetaan tuensaajilla. Miljoona suomalaista - kansanviidennes - on syösty yhteiskunnan ulkopuolelle, elävinä haudattaviksi. Kansanterveys on romahtanut ja terveydenhuoltopalvelut ajettu alas. Mielialalääkkeiden kulutus on viisinkertaistunut ja joka neljäs lapsi on mielenterveyshoidon tarpeessa, sitä kuitenkaan saamatta.

http://groups.msn.com/Suomiparemmaksi/omawebsivu12.msnw

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat