Missä iässä hyväksyy kuoleman

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Missä iässä viimeistään ihmiset hyväksyy kuoleman? Taitaa kuitenkin olla odotettu tapahtuma, aika monella vanhuksella. En nyt tarkoita mitään henkistä kärsimyksistä johtuvaa.

Itse tosin uskon että se on hyväksytty jo viimeistään 16-30 vuotiaana, niin voi keskittyä elämiseen.

Kuinka on?, kertokaa mielipiteet.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija
tiäremiäs

Kaikki riippuu ihmisen olosuhteista. Esim. Buddhalaisessa kulttuurissa kuolema on luonnollinen ja ihan jees juttu. Suomessa taasen kuolema on piilotettu hautaustoimistoihin, keltaisen lehdistön kansiin, kehitysmaihin ja teurastamoihin eli da real thing puuttuu. Jotkut saattavat sattumalta nähdä täällä kuolemaa ihan livenä, mutta ei kovin usein, niinpä kuolemaa pidetään hyvin hyvin pahana ja luonnottomana ja sen takia ei eletä elämää tässä ja nyt.

Nuorena läheistensä menettäneet hyväksyvät kuoleman yleensä aikaisemmin kuin ne, joille tätä ei ole suotu, kulttuurista riippumatta.

Vierailija

Minä hyväksyin kuoleman vielä elossa ollessani 14 vuotiaana.

Ihminen hyväksyy kuoleman viimeistään 32 vuotiaana, eli joudut maksimissaan enää pari vuosikymmentä odottelemaan.

Vierailija
Joker
tiäremiäs

Kaikki riippuu ihmisen olosuhteista. Esim. Buddhalaisessa kulttuurissa kuolema on luonnollinen ja ihan jees juttu. Suomessa taasen kuolema on piilotettu hautaustoimistoihin, keltaisen lehdistön kansiin, kehitysmaihin ja teurastamoihin eli da real thing puuttuu. Jotkut saattavat sattumalta nähdä täällä kuolemaa ihan livenä, mutta ei kovin usein, niinpä kuolemaa pidetään hyvin hyvin pahana ja luonnottomana ja sen takia ei eletä elämää tässä ja nyt.

Nuorena läheistensä menettäneet hyväksyvät kuoleman yleensä aikaisemmin kuin ne, joille tätä ei ole suotu, kulttuurista riippumatta.

Buddhalaiseen uskontoon/elämäntapaan kuuluu elämän kunnioitus.
Paljonko tiedät ko elämäntavasta..l.?

Vierailija

Parhaiten sen hyväksyy kun käy itse kuoleman rajoilla ja tajuaa että sai jatkoaikaa ja lähtö voi tulla koska tahansa. Itse olin lapsi, kun olin kuolla tapaturmaisesti ja sen jälkeen pari kertaa on käynyt läheltä. Se ei vain pelota. Elämä itse tuntuu tärkeämmältä.

Vierailija
Asterix

Lue vähän Zen-Buddhalaisuuden suhteesta samurailuokkaan ja tuu sit neuvoon.

"# Know the wisdom of being patient during times of inactivity.
# Choose the course of justice as the path for your life.
# Do not allow your heart to be controlled by the demands of desire, pleasure or dependence.
# Sorrow, pain and resentment are natural qualities to be found in life. Therefore, work to cultivate an immovable spirit.
# Hold in your heart the importance of family loyalty, and pursue the literary and martial arts with balanced determination."

Tossa vähän japanilaista soturifilosofiaa. Ja jos viilataan pilkkua, niin toi suru ei välttämättä tarkota kuolemaa, mut ei me sitä viilata.

Vierailija
Joker
Asterix

# Do not allow your heart to be controlled by the demands of desire, pleasure or dependence.
# Sorrow, pain and resentment are natural qualities to be found in life. Therefore, work to cultivate an immovable spirit.
# Hold in your heart the importance of family loyalty, and pursue the literary and martial arts with balanced determination."

Tossa vähän japanilaista soturifilosofiaa. Ja jos viilataan pilkkua, niin toi suru ei välttämättä tarkota kuolemaa, mut ei me sitä viilata.

Heitäppä volttia ja tee itsari jollain samurai miekalla.
Opiskele itse esim. oikeaa Buddhalaista moraalia tutustumalla Siddhartha Gautaman elämänviisauksiin.

Vierailija
Joker
Asterix

Mä neuvon sua.
Besides, osaan aika hyvin lisäksi myös mandariini kiinaa, joten jos tarviit tulkkia niin kysy.

Vierailija
tiäremiäs
Missä iässä viimeistään ihmiset hyväksyy kuoleman? Taitaa kuitenkin olla odotettu tapahtuma, aika monella vanhuksella. En nyt tarkoita mitään henkistä kärsimyksistä johtuvaa.

Mietin juuri tänään asiaa ja ainakin itse koen asian niin, että sen hyväksyminen riippuu ympärilläsi olevista läheisistä. Kun sinulla on paljon hyviä ystäviä lähelläsi, tahto elää on suuri ja kuolema tuntuu vastenmieliseltä. Mutta kun poistat kännykästäsi sen viimeisenkin hyvän ystävän numeron, toivo päästä heidän luo (olen eronnut kirkosta, mutta uskon silti viimeisillä hetkilläni toivovani, että saan vielä nähdä vanhat ystäväni jossain muodossa) on varmasti suuri. Tämä nyt ei suoranaisesti vastannut siihen, että missä iässä _viimeistään_ mutta liityi kuitenkin aiheeseen riittävästi.

Vierailija
Asterix
Joker
Asterix

.....

Opiskele itse esim. oikeaa Buddhalaista moraalia tutustumalla Siddhartha Gautaman elämänviisauksiin.

Eikö Gautama opettanut myötätuntoa ja elämän kunnioitusta?

Länsimaisesta näkövinkkelistä buddhalaiset osaavat ottaa kuoleman rennommin. Tämä johtunee siitä, että buddhalaisuudessa yksi tavoite on irroittautua elämään takertumisesta. Kuolla voi milloin vain, joten on parempi olla siihen valmiina aina. Buddhalaiset uskovat myös, että tietoisuus/tajunta ei kuole ruumiin kuollessa, vaan siirtyy seuraavaan elämään. Elämä siis siinä mielessä on ikuista.

Vierailija

Henkilökohtaisesti minä hyväksyin oman kuolemani niihin aikoihin kun viimeinen munasoluni lähti liikkeelle.
Aloin niihin aikoihin myös ymmärtämään mikä on elämän tarkoitus.

Nykyisin minä, elämä ja kuolema olemme rauhanomaisessa symposiumissa keskenämme ja otamme toisemme huomioon jokapäiväisissä askareissamme.

Vierailija
Asterix

En tee, samuraimiekkoja ei saa tuoda enää Japanista. "Oikeaa Buddhalaista moraalia"? Mikä on sitten oikein ja mikä väärin? Samuraiden koulemankultutit ja Zen-buddhalaiset papit valmistamassa heitä kuolemaan
vaiko Siddhartan teoria, joka pätee käytännössä vain harvojen munkkien kohdalla.

Vierailija

Itse en osaa enää pelätä kuolemaa. Hetken koittaessa tietty eri juttu, mutta näin ajatustasolla...en usko mihinkään jumalaan, joka lähettää lapsensa ikuiseen kadotukseen. Joten se helvetistä. Taivas ja jälleensyntymä kelpaa. Ja jos mitään ei kuoleman jälkeen ole, niin en koskaan tule kärsimään siitä. So drink and be merry...for tomorrow we may die!

Hyvää joulua!

Vierailija

Nyt taas, johtuen elämänmuutoksesta, haluaisin elää ja olla kunnossa vielä kauan. Vuosi sitten ei elämä tuntunut niin kovin merkittävältä omalta osaltani.

Siis riippuu paljon olosuhteista. Kuitenkin niin ihmisellä kuin eläimelläkin on perimmäinen halu elää ja voida hyvin. Siihenhän monet uskonnotkin perustuvat. Liity joukkoomme ja saat ikuisen elämän.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat