Tietoisuuden tilat ovat olemassa, ts. ne ovat todellisia.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

(1) A on olemassa jos A:lla on kausaalista voimaa.

(2) Tietoisuuden tiloilla on kausaalista voimaa.

-------

(3) Tietoisuuden tilat ovat olemassa, ts. ne ovat todellisia.
[lisäpremissi]

(4) Kaikkien tietoisuuden tilojen kausaalista voimaa ei voi redusoida tai tehdä riippuvaiseksi fysikaalisten tilojen kausaalisesta voimasta.

-------

(5) Ainakin jotkin tietoisuuden tilat (tai niiden kokonaisuus) ovat ontologisesti itsenäisiä, ts.
niiden kausaalinen voima on vain niistä itsestään riippuvaa.

Parailmiöiden aitous, erityisesti psykokinesia, tukee siis voimakkaasti premissiä (2). Samoin
premissiä (4) voidaan tukea parapsykologian tuloksilla.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Voiko mentaalisilla tiloilla olla materiaalinen subjekti?

Ilmeisesti se ei ole ainakaan käsitteellinen mahdottomuus. Toisaalta
voidaan myös sitoutua tapahtumametafysiikkaan, jolloin ei puhuta tiloista,
vaan tapahtumista metafyysisinä perusyksikköinä.

Tapahtumilla, esim. jalkapallo-ottelulla, ei ole subjektia, vaan tapahtuma
vie aikaa ja koostuu siten useista ”aikaviipaleista”. Jos sen sijaan puhutaan
tiloista ja kysytään, mikä tekee tietyistä tiloista kahtena eri ajan
hetkenä saman olion tiloja, on luonnollisin vastaus:

se, että tilat kuuluvat samalla subjektille. Joka tapauksessa argumentista ei seuraa, että täytyisi myös edellyttää ei-fysikaalinen subjekti mentaalisten tilojen haltijaksi.

Mutta jos sanomme, että A:n olemassaolon riittävä ehto on A:n kausaalinen vaikuttavuus, eikö

meidän silloin pidä kyetä identifioimaan A erillisesti, kausaalisuuskriteeristä riippumatta?

Tämä on toki mahdollista tehdä, sillä emme määritelleet olion olemassaoloa kausaalisuuden avulla.

Esimerkiksi matematiikan oliot (luvut, pisteet, joukot) näyttävät olevan olemassa,
vaikka niillä ei ilmeisesti ole kausaalista vaikutusta;

itse asiassa tämä on tärkeä kiistakysymys matematiikan
filosofiassa.

Mutta joskus voimme edetä myös toisin päin. Havaitsemme kausaalisen vaikutuksen, joka ei ilmeisesti ole peräisin tunnetuista kappaleista. Silloin kausaalisuuskriteerin avulla voimme päätellä, että täytyy olla olemassa
toistaiseksi tuntematon entiteetti, jonka kausaalisen vaikutuksen havaitsemme.

Jos nimittäin kausaalinen vaikutus on riittävä ehto olion olemassaololle, niin silloin olion olemassaolo
on välttämätön ehto olion kausaaliselle voimalle. Itse asiassa tietoisuuden tapauksessa emme ole
tekemisessä tuntemattoman, vaan meille kaikkein tutuimman ilmiön kanssa.

Vierailija

Descartesin dualismissa aine ja sielu ovat kaksi toisistaan jyrkästi eroavaa substanssia, aine on esim. ulottuvaista, sielu ei. Kehittämäni version mukaan materia ja tietoisuus eivät eroa toisistaan laadullisesti.

Kehittelemääni näkemystä voisi kutsua kausaalidualismiksi. Sekä materiaalisilla että mentaalisilla tiloilla on kausaalista voimaa, siksi ne ovat todellisia; voimme sanoa, että molemmat kuuluvat samaan olemisen järjestyksen kategoriaan, siksi niiden keskinäinen vuorovaikutuskaan – perinteinen dualismin ongelma - ei vaadi erityisesti selitystä.

Jos materiaaliset ja mentaaliset tilat voivat vaikuttaa toisiinsa, on niiden ilmeisesti oltava olemassa ainakin jossain
mielessä samassa avaruudessa. On huomattava, että nykyfysiikassa on tehty useita yrityksiä redusoida jotkin tai kaikki maailman spatiotemporaaliset ominaisuudet tapahtumien välisiin kausaalisiin suhteisiin;

Jo Leibniz esitti tämänsuuntaisia ajatuksia. Jos myös mentaaliset tapahtumat ovat osa maailman kausaalista rakennetta ja jos avaruus voidaan määritellä kausaalisten suhteiden avulla, silloin tietoisuuden tapahtumat ovat konstituoimassa myös avaruutta!

Amerikkalainen filosofi Colin McGinn (1995) on spekuloinut, että koska on vaikea selittää, kuinka tietoisuus, joka on ei-spatiaalinen luonteeltaan, olisi syntynyt materiaalisten – siis spatiaalisten – kappaleiden ja prosessien tuloksena, on oletettava, että tietoisuuden alkuperä selittyy niillä universumin ominaisuuksilla, jotka edeltävät ja selittävät alkuräjähdystä.

Synnyttikö siis universaali tietoisuus big bangin ja samalla kausaalisesti koko maailmankaikkeuden?

Vierailija

Toistan itseäni uskovaiselle, hyvää joulua:

Ihmisaivot todellakin näyttävät välittävän signaaleja, niin kuin - >tuosta vaan ympäristöön.

Mekanismin taustalla millivoltteina mitattava signaali - joka saadaan siepattua esim. EEG-myssyllä pään pinnalta.

Uusimmassa Euroopan tiede ja teknologia -julkaisussa näkyi aika mukavan kansantajuinen pikku teksti.

http://www.tekes.fi/eu/fin/julkaisut/et ... TT5_06.pdf

Mm. TKK meillä Suomessa onnistunut samassa missä monet yliopistot USA:ssa ovat vahvoja, kuten New York ja koska kyseessä sen verran iäkäs tutkimuslinja, että syntynyt jo eri koulukuntiakin.

Lähteet esim:

http://scholar.google.com/scholar%3Fq%3 ... 3Dscholart

Näin ajatus toimii aivokäyttöliittymässä kursorin ohjaajana.

http://www.cs.ucl.ac.uk/staff/D.Friedma ... -final.pdf

Ja se mikä toimii piuhapohjalta, käytännössä ennemmin tai myöhemmin, teknologian kehityksen myötä, saadaan toiminaan myös langattomasti.
_________________
Mūlamadhyamakakārikā, Keskitien tärkeimmät säkeet

Vierailija

Väitteeni on, että jos tietyt paranormaalit ilmiöt ovat aitoja, ne laajentavat kausaliteetin piiriä ja antavat vahvaa tukea tietoisuuden itsenäiselle kausaaliselle vaikutusvoimalle. Jos hyväksymme olion olemassaolon kriteeriksi kausaalisen voiman, ovat tietoisuuden tilat todellisia. Tätä näkemystä olen tarkastellut erilaisten mielenfilosofisten teorioiden
valossa ja päätynyt kannattamaan kausaalidualismiksi kutsumaani kantaa.

Vierailija

http://www.tsv.fi/ttapaht/982/Valtaoja.html

Valitettavasti...

"Sivussa selittyvät pienemmät ongelmat, kuten syyn ja seurauksen laki (ei olemassa), ajan olemus (ei virtaa), elämän todellinen merkitys (kosminen), aikamatkustuksen mahdollisuudet (pelkkä tekninen ongelma), vapaan tahdon ja determinismin välinen ristiriita (väärinkäsitys), matematiikan perusteet (puhtaasti fysikaalisia), maailmankaikkeuden tulevaisuus (hyvältä näyttää)..."

Vierailija

Tuli tuosta hebkiset hepun aAvatar kuvasta mieleen, että kuinka moni Paavi on ja on ollut homo? Myös poika-pedofiilia lasketaan gay-äijien youhuihin.

Eräs naapurin setä kertoi, että paras pillu on nuoren pojan persaus.

Vierailija
risat
Tuli tuosta hebkiset hepun aAvatar kuvasta mieleen, että kuinka moni Paavi on ja on ollut homo?

Myös poika-pedofiilia lasketaan gay-äijien youhuihin.

Eräs naapurin setä kertoi, että paras zzzzz on nuoren pojan persaus.

Punaisella värjätty ei pidä paikkaansa. Voitko osoittaa ensimmäistäkään
tutkimusta, jossa kyseiseen stereotypiaan olisi päädytty. Nämä väärät
faktat ovat ikäviä, kun samalla leimaantuu iso prosentti koko väestöstä.

Kun homoseksuaalisuus on vähitellen hyväksytty niin vastustajat(?)
pyrkivät leimaamaan pedofiiliksi. Kuitenkin nämä ovat kaksi täysin eri
asiaa.

Vierailija
henkiset
Descartesin dualismissa aine ja sielu ovat kaksi toisistaan jyrkästi eroavaa substanssia, aine on esim. ulottuvaista, sielu ei. Kehittämäni version mukaan materia ja tietoisuus eivät eroa toisistaan laadullisesti.

Kehittelemääni näkemystä voisi kutsua kausaalidualismiksi. Sekä materiaalisilla että mentaalisilla tiloilla on kausaalista voimaa, siksi ne ovat todellisia; voimme sanoa, että molemmat kuuluvat samaan olemisen järjestyksen kategoriaan, siksi niiden keskinäinen vuorovaikutuskaan – perinteinen dualismin ongelma - ei vaadi erityisesti selitystä.

Jos materiaaliset ja mentaaliset tilat voivat vaikuttaa toisiinsa, on niiden ilmeisesti oltava olemassa ainakin jossain
mielessä samassa avaruudessa. On huomattava, että nykyfysiikassa on tehty useita yrityksiä redusoida jotkin tai kaikki maailman spatiotemporaaliset ominaisuudet tapahtumien välisiin kausaalisiin suhteisiin;

Jo Leibniz esitti tämänsuuntaisia ajatuksia. Jos myös mentaaliset tapahtumat ovat osa maailman kausaalista rakennetta ja jos avaruus voidaan määritellä kausaalisten suhteiden avulla, silloin tietoisuuden tapahtumat ovat konstituoimassa myös avaruutta!

Amerikkalainen filosofi Colin McGinn (1995) on spekuloinut, että koska on vaikea selittää, kuinka tietoisuus, joka on ei-spatiaalinen luonteeltaan, olisi syntynyt materiaalisten – siis spatiaalisten – kappaleiden ja prosessien tuloksena, on oletettava, että tietoisuuden alkuperä selittyy niillä universumin ominaisuuksilla, jotka edeltävät ja selittävät alkuräjähdystä.

Synnyttikö siis universaali tietoisuus big bangin ja samalla kausaalisesti koko maailmankaikkeuden?




MISSÄ Colin McGinn muka jotakin TUOLLAISTA on esittänyt!?

Linkki tiskiin!

dreamcatcher
Seuraa 
Viestejä107
Liittynyt18.10.2008
Nagarjuna
Tietoisuus liittyy aivojen uusimpiin kerroksiin, itse tietoisuuteen, jotka ei muilla eläimille.

Käsittämättömän tyhmä vastaus- kehoittaisin sinua ottamaan selvää asioista ennekuin kirjoitat tänne

dreamcatcher
Seuraa 
Viestejä107
Liittynyt18.10.2008
Nagarjuna
dreamcatcher: Vedä käteen.

Melko tarkka, joskin typistetty, lainaus:

http://www.terracognita.fi/kirjat/9525202577.html

"Toisin kuin useimmat muut neurologian asiantuntijat, LeDoux pitää persoonallisuuden ongelmaa ihmistieteiden suurimpana pulmana, ei niinkään tietoisuutta."

psykologia-aivot-ja-aistit-f12/miten-aivot-voivat-synnyttaa-tietoisuuden-t13269-1380.html


"tieto käynnistää emotionaalisiset prosessointipiirit"
halusin nähdä miten nuo sinun piirit toimii eli hyvin primitiivisellä tasolla vielä valitettavasti

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat