Rubikin kuutio

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tollasen probleeman löysin itselleni.
Olen tässä nyt jonkin aikaa yrittänyt tätä ratkaista melko heikolle menestyksellä. Itse en ole löytänyt vielä mitään loogista järjestelmää kyseisen mötikän ratkaisemiseksi, mutta etsinyt olen. Laskeskelin myös kuinka monta mahdollista vaihtoa voi tuolla kuutiolla saada ja pääsin melko hurjiin tuloksiin ~40 triljoonaa.
Voisiko joku kokeneempi valaista miten Rubikin kuution voi ratkaista loogisella menetelmällä?

Sivut

Kommentit (30)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Itse olen käyttänyt perinteistä menetelmää:

Kasataan ensin yksi väri.
Siirretään ensimmäisen kerroksen keskimmäiset palat kohdalleen ja oikein päin. Siirretään kulmapalat oikeille paikoilleen ja käännetään ne oikeinpäin.
Siirretään toisen kerroksen reunimmaiset palat kohdilleen. Ja oikein päin.
Järjestetään viimeisen kerroksen keskipalat oikeille paikoille. Ja oikein päin.
Siirretään viimeisen kerroksen kulmapalat oikeille paikoille. Ja oikeini päin.
Kuutio on valmis.

Näihin kaikkii siirtoihin löytynee jostain netistä ohjeetkin. Riippuen palasten sijannista, on mahdollista edetä nopeamminkin - kokemus auttaa. Oma ennätykseni ratkaisussa taisi olla 42. sek. Nopeasti kun kääntelee, niin halvat kopiot ja kuluneet kuutiot monesti hajosivat käsiin.

Vierailija
Volitans
Itse olen käyttänyt perinteistä menetelmää:

Kasataan ensin yksi väri.
Siirretään ensimmäisen kerroksen keskimmäiset palat kohdalleen ja oikein päin. Siirretään kulmapalat oikeille paikoilleen ja käännetään ne oikeinpäin.
Siirretään toisen kerroksen reunimmaiset palat kohdilleen. Ja oikein päin.
Järjestetään viimeisen kerroksen keskipalat oikeille paikoille. Ja oikein päin.
Siirretään viimeisen kerroksen kulmapalat oikeille paikoille. Ja oikeini päin.
Kuutio on valmis.

Näihin kaikkii siirtoihin löytynee jostain netistä ohjeetkin. Riippuen palasten sijannista, on mahdollista edetä nopeamminkin - kokemus auttaa. Oma ennätykseni ratkaisussa taisi olla 42. sek. Nopeasti kun kääntelee, niin halvat kopiot ja kuluneet kuutiot monesti hajosivat käsiin.

Eli kun on yhden tahkon värin saanut kasattua siihen ei tarvitse enää kajota?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Egazim

Eli kun on yhden tahkon värin saanut kasattua siihen ei tarvitse enää kajota?

Tavallaan ei, mutta kuitenkin

Palojen siirrot ovat sarjoja, jotka siirtävät vain muutamaa palaa. Siirtojen välillä kuution on taas "aivan sekaisin". Siirrot ovat kuitenkin sellaisia, että muut palat palaavat entisille paikoilleen ja kuution selvitys etenee.

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Palojen siirrot ovat sarjoja, jotka siirtävät vain muutamaa palaa. Siirtojen välillä kuution on taas "aivan sekaisin". Siirrot ovat kuitenkin sellaisia, että muut palat palaavat entisille paikoilleen ja kuution selvitys etenee.

Tässä vaiheessa kannattaa lukea uudelleen ensimmäinen vastaus

Jos haluat itse keksiä ratkaisun, niin se on ainoa tapa. Kun kuution on sekaisin, siitä on mahdoton saada tolkkua.

Vierailija

Minäkin joskus pyörittelin kuutiota netistä saatujen ohjeiden mukaan. Siinä ohjeessa oli sellainen järjestelmä, joka ei ota huomioon alkutilannetta, vaan orjallisesti pyöritellään 'kaavio' läpi. Aluksi meni n. 3h ja sitten tein virheen ja meni sekaisin. Uusiksi alusta ja kahden tunnin kuluttua kuutio oli valmis. Nyt se nököttää tuolla hyllyn reunalla, enkä enää koskaan sitä sekoita! Pitäisiköhän sinetöidä pikaliimalla...

Vierailija
Arla
Ja tässä toiset: http://www.lar5.com/cube/index.html[/quote]

Itse olen käyttänyt näitä. Pitäisi ymmärtääkseni olla nopeampi tapa kuin kerroksittainen ratkaisu (johon en kylläkään ole perehtynyt). Ja kyllähän noilla ohjeilla sen kuution pitkänkin tauon jälkeen kasaa ~5 minuutissa. Ja näin vaikken ole edes opetellut kuin aivan välttämättömät tekniikat. Jos nuo kaikki tekniikat tuolta oikeasti selkärankaan hakkaa, niin kuutio pyörähtää aika iloisesti kasaan jopa kymmenissä sekunneissa.

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005

En ymmärrä intoa nopeaan ratkaisuun. Voisin kilpailla siitä, kuka saa kuution ratkaistua vähimmillä siirroilla, mutta nopeudessa ei ole mitään ideaa. Erilaisten älyvimpaimien ratkaiseminen (= ratkaisun löytäminen) on hauskaa, mutta en yleensä montaa kertaa samaa laitetta kasaa.

Vierailija

Taitaa siirtojen vähäisyys ja ratkaisuun kulunut aika mennä aika käsi kädessä (tosin pitkien siirtosarjojen kompleksisuudet jne. vaikuttavat myös). Ja eihän se nopeus nyt itsetarkoitus olekaan, vaan se että ymmärtää kuutiota paremmin. Ainakin itse saan iloa irti siitäkin, että opin tunnistamaan erilaisia hahmoja kuutiosta ja niiden pohjalta soveltamaan juuri siihen tilanteeseen sopivaa ratkaisua. Samat jututhan sitä pitäisi opetella jos haluaisi ajan sijasta minimoida käytetyt siirrot.

Vierailija

Käytä joko tämän palstan hakua, tai sitten kuukkelia:

"rubik's cube solution"

Johan pelittää!

Mun enkka on 42 sekkaa sotkusta järjestykseen!

BEAT IT!

Edit: kaikki mitä linkeistä kerroin olikin jo kerrottu.
Mutta mun enkka säilyy!

Hakekaa muuten sellainen täältä ketju, jossa sanon, että tiedän yhden ihmisen, joka osaa ratkaista kuution ilman ohjetta!
(Itse en jaksa)
Onko kenelläkään samanlaista kokemusta?

Vierailija
Nukkumatti

Hakekaa muuten sellainen täältä ketju, jossa sanon, että tiedän yhden ihmisen, joka osaa ratkaista kuution ilman ohjetta!
(Itse en jaksa)

Kulla, tässä yksi nikki lisää. Meni kolmisen viikkoa. Tosin vuosia aiemmin olin sen vääntänyt ohjeiden mukaan järjestykseen, joten tunsin tietyt menettelyt.
Ei se tarvii kun ruutupaperin ja värikyniä (ja kuution!). Siitä sitten koittamaan erillaisia vääntösarjoja ynnä oivaltamaan se miten ne vaihtaa paikkaa.

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005
Nukkumatti
(Itse en jaksa)

Kuten jo kerroin, minua kiinnostaa löytää ratkaisu itse. Aikanaan pyysin kaveria sotkemaan kuution ettei olisi liian helppo. Meni kaksi viikkoa ratkaisuun Siis reaaliaikaa ei tietenkään pelkkää vääntöä. Sen jälkeenkin osasin tietenkin ratkaista kuution "ilman ohjetta". Enkka on 2 min.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
H

Kuten jo kerroin, minua kiinnostaa löytää ratkaisu itse. Aikanaan pyysin kaveria sotkemaan kuution ettei olisi liian helppo. Meni kaksi viikkoa ratkaisuun Siis reaaliaikaa ei tietenkään pelkkää vääntöä. Sen jälkeenkin osasin tietenkin ratkaista kuution "ilman ohjetta". Enkka on 2 min.

Tuo on kyllä hatunnoston arvoinen suoritus. Itse olen muutaman kerran saanut kuution kasaan ilman opeteltuja siirtoja, mutta silloin kuutio oli hieman huolimattomasti sekoitettu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat