etu vai takaveto?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kesällä takavetoinen auto on paljon parempi kuin etuvetoinen, mutta entäs talvella. Neliveto on tietenkin aina paras. Olen nyt opetellut ajamaan etuvetoista autoa ja on muuten vaikea laite ainakin talvella.

Sivut

Kommentit (248)

Vierailija
XLR
Kesällä takavetoinen auto on paljon parempi kuin etuvetoinen, mutta entäs talvella. Neliveto on tietenkin aina paras. Olen nyt opetellut ajamaan etuvetoista autoa ja on muuten vaikea laite ainakin talvella.

Mikä siinä mielestäsi on niin vaikeaa?

Vierailija

Takavetoista voi ohjata luistattamalla takapyöriä. Etupää on ainoastaan kitkan armoilla. Moottorin pitäsi olla keskellä tai takana.
Takavetoisessa on siis neljä ohjaavaa pyörää.

Etuvetoinen välittää voiman edestä, jolloin kiihdytys syö pitoa ja auto aliohjaa, jolloin ainoa keino on rullata vapaalla, joka ei kaikkiin tilanteisiin sovi.
Moottori on vetävien pyörien päällä jolloin se kompensoi kitkaongelmaa.

Vierailija

Normaalissa liikenteessä ei mitään väliä. Jos ei kaikilla noista pärjää, niin on kuskissa jotain vikaa. Taidat yrittää saada tänne nyyssiryhmästä tutun etu/takavetosodan. En usko, että onnistuu.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Lazlo
XLR

Mikä siinä mielestäsi on niin vaikeaa?

Sillä on vaikeampi ajaa näyttävässä takapyöräluistossa pidon äärirajoilla. Se on ainoa syy sille, miksi minä olen kuullut ihmisten pitävän takavetoisista. Yleensä etuvetoinho korreloi vahvasti myös automaattivaihteistoinhoon, se kun haittaa myös rajojen etsimistä.

Normaali-ihmiselle, joka ei ole harjoitellut luistossa ajoa maksimaalisella nopeudella, takavetoinen on hirvitys. Jos mopo karkaa käsistä, sillä koheltaa kylki edellä päin vastaantulevaa rekkaa siinä missä etuvetoinen menee siististi ojaan.

Vierailija
Neutroni

Sillä on vaikeampi ajaa näyttävässä takapyöräluistossa pidon äärirajoilla. Se on ainoa syy sille, miksi minä olen kuullut ihmisten pitävän takavetoisista. Yleensä etuvetoinho korreloi vahvasti myös automaattivaihteistoinhoon, se kun haittaa myös rajojen etsimistä.

Normaali-ihmiselle, joka ei ole harjoitellut luistossa ajoa maksimaalisella nopeudella, takavetoinen on hirvitys. Jos mopo karkaa käsistä, sillä koheltaa kylki edellä päin vastaantulevaa rekkaa siinä missä etuvetoinen menee siististi ojaan.

Mulla ainakaan ei ole tarvetta vedellä takapyöräluistoja pidon äärirajoilla. Lähinnä juuri ajokortin saaneilla nuorilla miehillä tuntuu olevan tällainen tarve.

Vierailija

Kyllä takaveto voittaa etuvedon selvästi esim. kun nostetaan venettä ylös vesistöstä.

Etuvedolla oon kuisteskin pärjännyt mitä omiin autoihin tulee. Takatuupparia oon ohjaillut rattia kääntelemällä vaikka jotkut muuta tapaa ehdoteleekin. Leikitään sitten vain radalla, jos on tarpeen ajella kahvaedellä, jookos?

Automaatteja oon kyllä nähnyt enimmäkseen takavetoisissa autoissa, ehkäpä minun kaveripiirissä on vaan vähemmän noita amiksia

Vierailija

Alkaa vaikuttaa siltä että luistatusohjaus on raadin mielestä "amiksien oikku".
Formuloita seuraavat ehkä ovat huomanneet että niissä käytetään myös luistatusohjausta. Väärä malli arkiliikenteeseen, mutta voi pelastaa tilanteen jos sen osaa. Miten muuten opitaan harjoittelematta?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Tavikelillä etuvetoisella on käsijarru monesti tarpeen. Sen avulla auton saa tarvittaessa hetkeksi yliohjaavaksi. Samalla sivusuunnassa etenevät takapyörät ohjaavat, että jarruttavat autoa. Tänäkin talvena on sen avulla jo pari kertaa pidetty auto tiellä. Käsijarrun nappi on pidettävä pohjaan painettuna koko käytön ajan - muuten löytää itsensä helposti ojasta ja väärin päin

Myös vasemman jalan jarruttamisella saadaan sama ilmiö aikaan, jolloin painetaan kaasua yhdessä jarrun kanssa. Menetelmä on hyvä ja tehokas, mutta sen oppimiseen voi mennä vuosia. Oikeasti.

Rallikuskit käyttävät molempia tapoja. Molempia menetelmiä kannattaa harjoitella ennen niiden soveltamista tieliikenteeseen.

Samalla voi laajentaa harjoittelua ja opetella 360 asteen käännöksen teon, 180 asteen pysäköinnin ja taskupysäköinnin käsijarrun kanssa

Tämä kaikki tosin vain autoissa, joissa käsijarru vaikuttaa takapyöriin - ainakin jossain Sabeissa ja Subaruissa käsijarru vaikuttaa jostain käsittämättömästä syystä etupyöriin. Siellä ei ole oivallettu käsijarrun merkitystä ääriolosuhteissa - kuten talvikeleillä.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Jos ei kyse ole vain pakonomaisesta tarpeesta ajaa näyttävästi sivuluistossa, niin kyllä etuvetoisellakin voi ohjattavuutta hallita eri kikoilla. Opettelin vasemman jalan jarruttamista joskus eräällä puskemiseen taipuvaisella autolla, ja pari kertaa se opettelu on myös pelastanut nolota tilanteelta, kun auto on meinannut puskea tieltä ulos...

Tietenkin "oikeaoppisempi" keino noissakin tilanteissa olisi ollut oikea tilannenopeus jne, mutta pito vaihtelee joskus kovastikin, eikä aina malta ajaa niin hiljaa.

Jotenkin vaan tuntuu, että tuokin taito on sellainen, että se pitää opetella joka autolla erikseen ja jopa joka talvi uudelleen, jotta sitä voisi käyttää ihan oikeassa yllättävässä tilanteessa. ilman, että ajaa koko ajan luistossa liikenteen seassa... Jarrun annostelu vasemmalla jalalla ei olekaan niin automaattisen helppoa ilman harjoittelua, ja eri autojen käytös voi yllättää. Se kyseinen auto ainakin vältti melko viimeiseen asti takapyrien luistoa, mutta sitten helposti pyrki ympäri, ja reagointi pitää olla nopea, jotta tilanne vielä pelastuu. Useimmat muut autot, joilla olen tuota kokeillut, ovat käyttäytyneet paljon maltillisemmin.

Niin ja en siis ole harjoitellut tuota varsinaisen liikenteen seassa, vaan eräällä telakka-alueella, jossa on varaa virheisiinkin ja muutamalla syrjäisemmällä tiellä, joissa näkee kyllä mahdolliset vastaantulijat ajoissa. Minusta auton käytös liukkaalla on hyvä jossain määrin tietää, jotta ei sitten odottamattomassa liukkaassa tilanteessa tee tyhmyyksiä. Ei niinkään tärkeää tuo vasemman jalan jarrutus, vaan vaan auton yleinen käytös, ja vastaohjauksen riittävän nopea ajoitus jne. Etuvetoisella autolla takapyörien joutuessa luistoon ei olisi suotavaa ottaa jalkaa pois kaasulta...

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
tietää
Formuloita seuraavat ehkä ovat huomanneet että niissä käytetään myös luistatusohjausta.

Niin, jos haluaa ajaa pidon äärirajoilla, on sitten tarkoituksena viihdyttää itseä ja kavereita karvanoppacorollalla tai voittaa rata-ajokilpailuja, tuollaisista kikoista on epäilemättä hyötyä. Mutta...

Väärä malli arkiliikenteeseen, mutta voi pelastaa tilanteen jos sen osaa. Miten muuten opitaan harjoittelematta?

...liikenne on eri asia. Sielläkin voi pelastaa tilanteen, jos käyttää valtavasti aikaa ja rahaa harjoitteluun. Nykyään se vain on kovin vaikeaa, ellei isäukko satu olemaan ammatiltaan maanviljelijä. Moottoriratoja on vähän ja ne ovat kalliita, jääratoja ei enää ole ja niin edelleen. Harjoittelematta taas ajoa ääritilanteessa ei opi. Käytännössä useimmat kaaharit harjoittelevat ja ylläpitävät taitojaan liikenteessä. Ja monille noista tyypeistä, joiden joukossa on kieltämättä taitaviakin autonkäsittelijöitä, sattuu ja tapahtuu omien havaintojeni mukaan paljon enemmän onnettomuuksia ja läheltä piti -tilanteita kuin toistaitoisille, joille luisto tietää aina ulosajoa, vetää auto edestä tai takaa.

Ja kyllä takavedon kannattajissa on paljon vanhemman sukupolvenkin porukkaa. He oppivat autonkäsittelyn ajamalla takavetoisilla valtavasti kilometrejä 60- ja 70-lukujen sallivammassa ilmapiirissä jäällä ja soralla. Vaikka useimmille järki on kasvanut sen jälkeen ja ajotavat ovat rauhoittuneet, he kokevat edelleen etuvetoisen ajokäyttäytymisen kerrassaan vastenmieliseksi. Esimerkiksi minulle tilanne on sitten päinvastainen. Yliohjaava takavetoinen on äkkitilanteessa erittäin arvaamaton, kun ei ole koskaan oppinut luistossa ajoa.

Miten muuten on, onko takavetoinen vai etuvetoinen ralliauto nopeampi, jos otetaan samantehoiset ja muuten samantasoiset autot, ja kumpaakin ajaa kuljettaja joka hallitsee ajamansa auton niksit?

Vierailija
Neutroni

Miten muuten on, onko takavetoinen vai etuvetoinen ralliauto nopeampi, jos otetaan samantehoiset ja muuten samantasoiset autot, ja kumpaakin ajaa kuljettaja joka hallitsee ajamansa auton niksit?

Kaikissa (tietääkseni) ratasarjoissa, joissa saa käyttää sekä etu- että takavetoisia autoja, takavetoisiin joutuu asentamaan lisäpainoja etuvetoisiin nähden.

edit: tai jos vetotapaa ei ole määritelty, kaikki käyttävät takavetoisia.

Vierailija
tietää
Formuloita seuraavat ehkä ovat huomanneet että niissä käytetään myös luistatusohjausta. Väärä malli arkiliikenteeseen, mutta voi pelastaa tilanteen jos sen osaa. Miten muuten opitaan harjoittelematta?

Formula-autoa luistatetaan mutkassa, WTF?

Vierailija

Etuvetoisilla on ongelmana pidon riittävyys saman aikaiseen ohjaukseen ja kiihdytykseen. Pitäis varmaan etuvetareista tehdä takapyöräohjattavia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat