Entä jos...?

Seuraa 
Viestejä621
Liittynyt5.12.2006

No niin kaikki elämänkatsomuksensa ikuisesti lukinneet pikku veitikat. Minulla olisi teille jossittelupohdintaa.

1)Jos olet uskovainen ja saisit varman tiedon siitä, että Jumalaa tms. ei todellakaan olisikaan, niin miten suhtautuisit elämääsi? Mitä elämä sinulle olisikin? Älkäämme ottako lainkaan siihen kantaa, kuinka Jumalan olemattomuutta voisi todistaa.

2)Jos olet ateisti ja Jumala ilmaantuisi kertomaan sinulle pikku pakanalle, että tässä hän nyt on, usko pois, niin mitenkäs ajattelisit elämääsi, entisiä ja tulevia valintojasi?

Kaikki ne, jotka eivät kykene tähän jossitteluun, älkööt vaivautuko kertomaan uskostanne jompaan kumpaan ja osoittamaan valintasi oikeellisuutta. Tässä ei keskustella oikeellisuudesta.

Vain jossittelijat vaivautukoot.

Jotain nokkelaa.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Ensimmäinen vaihtoehto ei koskene minua. Toinen osuu lähemmäksi.

250585
2)Jos olet ateisti ja Jumala ilmaantuisi kertomaan sinulle pikku pakanalle, että tässä hän nyt on, usko pois, niin mitenkäs ajattelisit elämääsi, entisiä ja tulevia valintojasi?

Mistä voisin tietää, että jumalaksi itseään tituleeraava kaveri todella on jumala eikä esimerkiksi muukalainen, joka esittää jumalaa kehittyneen teknologian avulla? Kaivataan melkoisen vahvoja todisteita. Nykyiselläkin tekniikalla varustettun tavallinen Virtanen otettaisiin keskiajalla tai muinaisten roomalaisten keskuudessa noitana. Mihin pystyisikään sivilisaatio, joka kykenee matkaamaan tähtiin?

250585
Seuraa 
Viestejä621
Liittynyt5.12.2006

Jahas. Voisi kuvitella Tiede-palstalla kyettävän kuvailemaani jossitteluun. Vaan niinhän se on, että aina löytyy niitä, jotka eivät kertakaikkiaan osaa, kykene ja voi jossitella elämänkatsomuksellaan.

Sama uudelleen. Tässä EI pohdita sitä miten minkäkin voisi todistaa oikeaksi, se on varmaan eri otsikoiden alla. Tässä jossitellaan eri asiasta. Kuten jo sanottua, turha trollailla tämän otsikon alle jos EI kykene siihen nimenomaiseen jossitteluun vaan jossittelee väärästä asiasta, kuten toisena kirjoittanut heti alkuun teki. Ihan sama jos puhuisitte automekaniikasta tässä, ei sekään tähän aiheeseen liity.

Tuskinpa tämäkään tarkennukseni auttaa. Edelleen se seuraavakin kommentti lienee väärästä aiheesta. Seurataan, kykeneekö Tiede-palsta yllättämään positiivisesti.

Jotain nokkelaa.

Vierailija
250585

Tämä on lähinnä omaani. Oletamme siis että kysessä tosiaan on Jumala ja sellaiseksi osoitettu. Itse osoittamiseen liittyviä ongelmia en nyt käsittele, vaan oletamme nyt että se on onnistunut.

Ihmettelisin että miksi hän ei ole itsestään selvemmin kertonut. Vaan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin mielikuvitukseen pohjautuva asia. Haluaisin ennenkaikkea keskustella hänen kanssaan.

Entisiä valintojani en surisi sillä ne on tehty parhaan mahdollisen tiedon avulla mitä on käytettävissä. Ainoastaan tuleviin valintoihin se vaikuttaisi. Ryhtyisin joko kyseisen uskontokunnan papiksi tai sitten sen kiivaimmaksi vastustajaksi koska olisin katkera siitä, että minua ennen huijattiin. Mutta kumpi ääripää toteutuisi en osaa sanoa.

Vierailija
250585

Tässä varmaan tarkoitetaan kristinuskon Jumalaa. Aluksi ahdistuisin varmaankin syvästi siitä tiedosta, että hyvin epäoikeudenmukaiseksi, julmaksi ja ristiriitaiseksi mieltämäni olento onkin olemassa, ja hän tulee tuomitsemaan myös minut perusteilla, joita en täysin ymmärrä enkä hyväksy. Olisin vihainen hänelle siitä, että miljardit syyttömät joutuvat helvettiin vain siksi, ettei hän ole viitsinyt aikaisemmin ilmoittaa itsestään selkeämmin. Lopulta kuitenkin alistuisin palvelemaan häntä, jotta itse pääsisin taivaaseen.

Maailmankuvani menisi täysin uusiksi, sillä minun täytyisi hyväksyä yliluonnolliset asiat ja sielun kuolemattomuus. Elämä saisi paljon suuremman merkityksen kuin ennen. Minun täytyisi hyväksyä dogmaattinen maailmankatsomus ja synnin olemassaolo. Olisi olemassa absoluuttisesti oikeita ja vääriä tekoja, hyvyyttä ja pahuutta.

Vierailija

Mä uskon Jumalaan. Mun usko ei muuttuisi pätkääkään, vaikka valkoparta olisi mielikuvitusta. Sillä Jumala loi miehen omaksi kuvakseen.
Minä olen Jumala. Olen itse myös pääpiru.

Minä päätän omasta elämästäni, vaimoni elämästä, lasteni elämästä ja lisäksi minä olen se joka päättää kavereiden tekemisistä. Olen johtaja, laumaani saa tulla aina uusia kokelaita. Mikäli he eivät alistu tahtooni, pakotan heidät pelottelulla ja väkivallalla tahtooni.

Minun lampaat ovat tehneet niin hyviä tekoja kuin pahimpia rikoksia. On hätäpäissään tehtyjä tappoja, pedofiiliraukkoja, nistejä, juoppoja, vanhurskaita mummoja. Minä olen itse joulun Valo. Minä kirkastutan jokaisen mielen, joka astuu eteeni. Joka minuun turvaa saa tehdä mitä mieli tekee ja minun jengi suojelee omia virkavallalta ja valtion typeriltä rajoituksilta.

250585
Seuraa 
Viestejä621
Liittynyt5.12.2006

Kovin paljon jossittelijoita ei löytynyt. Siihen on 2 mahdollista syytä:

1) Joulun aikana ei nettiä niin moni käytellyt, josta syystä keskustelu jäi näkemättä.

2) Ihminen on sellainen, että hän lukitsee elämänkatsomuksensa, eikä edes Tiede-palstalla kykene kyseenalaistamaan valintaansa.

Kysymys on kylläkin vaikea sikäli jos sitä tosissaan ihmiset päissään miettivät.

Jotain nokkelaa.

Vierailija
250585
No niin kaikki elämänkatsomuksensa ikuisesti lukinneet pikku veitikat. Minulla olisi teille jossittelupohdintaa.

1)Jos olet uskovainen ja saisit varman tiedon siitä, että Jumalaa tms. ei todellakaan olisikaan, niin miten suhtautuisit elämääsi? Mitä elämä sinulle olisikin? Älkäämme ottako lainkaan siihen kantaa, kuinka Jumalan olemattomuutta voisi todistaa.

Kaikki ne, jotka eivät kykene tähän jossitteluun, älkööt vaivautuko kertomaan uskostanne jompaan kumpaan ja osoittamaan valintasi oikeellisuutta. Tässä ei keskustella oikeellisuudesta.

Vain jossittelijat vaivautukoot.

Tältä jumalalta pitäisi kai ensiksi kysyä, joutuisinko helvettiin tai kadotukseen nykyisine aatteineni. Entisiä valintoja tähän asiaan ja uskomuksiin liittyen en ainakaan katuisi, kaiken uskomani perustan aivan arviointiin ja tietoon. Jos hän todistaisi olevansa, tietysti uskoisin, mutta tuskin se muuttaisi elämääni tai ajatuksiani muuten, ei ainakaan radikaalisti. Kysyttävää olisi kyllä kasapäin

Vierailija

Moni on varmaan havainnut ettei telkulla voi soittaa, eikä taviskännyllä katsoa telkkua, eikä pesukone opi mitään uutta.
Eli me näemme ja hiffaamme sen mikä meille on mahdollista. Vaikka jos aistisimmekin jotain ylimääräistä, niin useimmilta kärähtää varokkeet ja asia torjutaan.
Siksi täällä nähdään normaalijuttuja. Se ei merkitse sitä ettemmekö voi elää jonkin keskellä jota emme voi kuin aavistella.

250585
Seuraa 
Viestejä621
Liittynyt5.12.2006

Etkö muuttaisi mitään jos Jumala kuvailisi sinulle vaikka seuraavanlaisen kohtalon: "Sinä synnissä elänyt niljakas peto. Raamatussa oli ja on kaikki Totuus. Et minua uskonut mutta nyt annan viimeisen mahdollisuuden. Jos ryhdyt elämään oppieni mukaan, pelastut ja pääset ihanaiseen paratiisiin, jos et, houdut Helvettiin ikuiseksi ajaksi". Helvettiä hän kuvaisi vaikkapa seuraavasti:

"Siellä on ikuinen tuli, joka polttaa sinua koko ajan. Tunnet sen samoin, kuin jos eläisit maanpäällistä elämää, paitsi, että tässä kipusi ja tuskasi jatkuu ikuisesti. Madot elävät sinussa ja tulet kärsimään enemmän, kuin kukaan ihminen on voinut koskaan kuvitellakaan. Ja tuota kidutusta jatkuu ikuisesti."

Ensin nielaisisit sanasi "senkin sadisti" ym vastaavat repliikkisi, jonka jälkeen sanoisit...?

Ja jottei minua sekoiteta uskontohörhöihin, joka tässä yrittää "lyödä Raamatulla päähän", niin kerrottakoon se tosiasia, että olen agnostikko.

Jotain nokkelaa.

Vierailija

"Herrani johdata minua eksynyttä oikeaan."

Jos Jumala ilmaantuisi minulle ja todistaisi olevansa mitä on... Ehkä tulisin vähän onnellisemmaksi, ei haittaisi yhtään jos saisi mahdollisuuden päästä Paratiisiin, Taivaaseen tai minne vaan. Todennäköisesti saisin myös jonkinlaista täyttymystä elämääni, tai itseeni. Koska en ole aivan selvillä miten minun tulisi elää,enemmän Vanhan vai Uuden Testamentin mukaan, vaiko ihan mitä itse näkee oikeaksi ja hyväksi, voisin tarvita vähän tarkempaa johdatusta.

Se että Jumalan pitää uhkailemalla saada joskus jopa hullunkuriset sääntönsä pätemään herättää kyllä epäilyksiä. Tietenkin noudattaisin niitä niin hyvin kuin kykenen, mutta ainakin mielessäni nuristen.

Vierailija
Andúril
Ensimmäinen vaihtoehto ei koskene minua. Toinen osuu lähemmäksi.

250585

Mistä voisin tietää, että jumalaksi itseään tituleeraava kaveri todella on jumala eikä esimerkiksi muukalainen, joka esittää jumalaa kehittyneen teknologian avulla? Kaivataan melkoisen vahvoja todisteita. Nykyiselläkin tekniikalla varustettun tavallinen Virtanen otettaisiin keskiajalla tai muinaisten roomalaisten keskuudessa noitana. Mihin pystyisikään sivilisaatio, joka kykenee matkaamaan tähtiin?

No hän voisi vaikka kasvattaa päähäsi aivot. Riittäisikö se todisteeksi?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005

Mahdotonta sitä on kovin tarkkaan sanoa, miten sitä suhtautuisi tuollaiseen. Ellei uskoontuloon liittyisi mitään erityisiä mielenterveyden ongelmia, luultavasti sitä sitten vain tulisi uskoon. Ei se edes ole erityisen harvinaista että joku kokee uskonnollisen herätyksen, kuka mistäkin ulkopuoliselle täysin käsittämättömästä syystä. Kyllähän heränneet yleensä tosissaan uskovat saaneensa jumalallisen todistuksen. Jotenkin luulen itsestäni, että jos noin kävisi, olisin uskossani aika fanaattinen. Tosin epäsosiaalisena luultavasti keksisin itse (tai tulkitsisin raamatusta itse) mitä jumala tahtoo minun tekevän mieluummin kuin ottaisin ohjeet valmiiksi pureskeltuina joltain uskonnolliselta yhteisöltä. Niinhän minä menettelen harrastuksissa ja muillakin elämänalueilla. Luultavasti muuttuisin läheisilleni sietämättömäksi, koska minulla on tapana tuputtaa omia harrastuksiani perheelle.

Tuskin tuo perusluonnetta miksikään muuttaisi. Kyllä mieli osaisi edelleen keksiä satuja itselleen ja perustella miten omat teot oikeasti ovat hyvin uskonnollisia ja jumalan tahdon mukaisia, vaikka ne objektiivisesti arvioiden poikkeaisivat hyvin paljon uskonnollisista ihanteista. Aivan niin kuin uskovilla yleensä, yhtä raadollisia ja omahyväisiä he ovat kuin ihmiset keskimäärin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Andúril

Mistä voisin tietää, että jumalaksi itseään tituleeraava kaveri todella on jumala eikä esimerkiksi muukalainen, joka esittää jumalaa kehittyneen teknologian avulla?

Mikä oleellinen ero noilla sitten olisi, jos olennon tekniikka olisi todella sellainen että hän voisi tarkkailla sinua täydellisesti ja hallita sinua miten tahansa jopa välittämättä kuoleman kaltaisista normaalielämässä lopullisista asioista.

Kaivataan melkoisen vahvoja todisteita.

Ei siihen tarvita kuin hyvin pieni muutos aivoissa, että fanaattisesta ateistista tulee fanaattinen hihhuli. Ei kukaan voi väittää olevansa sille immuuni, niin monille on käynyt huonosti. Tai no kyllä kai jotkut kokevat uskonntulon olevan onnenpotku.

250585
Seuraa 
Viestejä621
Liittynyt5.12.2006
Neutroni
Ei siihen tarvita kuin hyvin pieni muutos aivoissa, että fanaattisesta ateistista tulee fanaattinen hihhuli.

Vaan tässä tapauksessahan - jos Jumala paljastuisi todelliseksi ja olemassaolevaksi - ateistit paljastuisivat niiksi hihhuleiksi ja uskovaiset maailmankatsomukseltaan oikean tiedon tietäjiksi.

Eipä silti, tuossa tapauksessa Teijosterit ja kaltaisensa olisivat silti mielestäni edelleenkin hörhöjä. Ehkä kyse ei siis ole vain maailmankatsomuksellisesta erimielisyydestä, vaan myöskin tavoista esittää asiansa yms.

Jotain nokkelaa.

Vierailija
250585

1) Jos olet uskovainen ja saisit varman tiedon siitä, että Jumalaa tms. ei todellakaan olisikaan, niin miten suhtautuisit elämääsi?

Uskovaisuus ei ole Jumalan olemassaoloon uskomista. Luoja-Jumala ei voi olla vähemmän reaalinen kuin luotu, eli tyhmää uskoa olevansa reaalisempi kuin Jumala.

Tuollainen tyhmyys kumpuaa miehistä aivan luonnostaan:
viewtopic.php?f=12&t=31025

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat