Digi kuvat ja back up

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen hiukan huolissani digi kuvien varmuuskopioinnista kun kuvia on kertynyt jo aikamoinen määrä n, 30Gbit.

Nykyisin olen tehnyt back up:t DVD-R levyille mutta löysin pari päivää sitten yhden levyn mitä ei pystynyt enään lukemaan. Levyjä säilytän kuin kukkaa kämmenellä eli en usko sen saaneen mitään ulkoista kolhua.

Nyt ajattelin rakentaa tupla varmistetun RAID levypakan (eli 2 PC:tä joissa molemmissa on RAID kortti asetettuna 1 tilaan eli mirror levyt) kuvia varten ettei arvokkaat muistot vaan häviä. Toisaalta tämäkään ei ole pommin varma keino.

Onko kenelläkään mitään muita ideoita digikuvien varmuuskopiointiin?

Sivut

Kommentit (59)

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Itse käytän varmuuskopiointiin kiintolevyjä,eli kannettavalla kun teen muutoksia työtiedostoihin niin sen jälkeen ajan pienen skriptin joka kopioi data-kansion sisällön kahteen muuhun koti-verkossa olevaan tietokoneeseen.
Epätodennäköistä on että kolmen koneen kiintolevyt hajoavat yhtäaikaa.

Koneissa on normaalit ide-levyt,voi soveltaa myös käyttämällä ulkoisia kiintolevyjä.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Tuo 30 gigaa on melko simppeli vielä varmistaa optisilla medioilla (itselläni puoli teraa parilta vuodelta..). Itselläni kahdella eri koviksella koneella, tärkeimmistä DVD ja yksi irtokovis kokonaan toisessa katuosoitteessa varkaiden/tulipalon varalta. Lähtökohtaisesti ajattelu pitää hoitaa siten että "mitä jos". Tuleeko varkaita, tuleeko ukkonen, tuleeko tulipalo, tuleeko joku naispuoleinen siivousintoilija tai hänen äitinsä "auttamaan" siivouksessa ja sitten hymyssäsuin ihmettelvät että oliko se muka niin tärkeä laatikko jonka kaatoivat ja kantoivat epähuomiossa kaatopaikkakuormaan.

Pankin kassaholvi ei ole loppupelissä yhdelle kovalevylle lainkaan huono paikka jos vaikka edes puolivuosittain tekee varmistuksen moiselle. kaikenmaailman blurayt ja muut ovat jo ennakkoon auttamattoman pieniä kapasiteetiltaan ratkaisemaan tiedon säilytysongelmia.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
installer
Itse käytän varmuuskopiointiin kiintolevyjä,eli kannettavalla kun teen muutoksia työtiedostoihin niin sen jälkeen ajan pienen skriptin joka kopioi data-kansion sisällön kahteen muuhun koti-verkossa olevaan tietokoneeseen.

Koneissa on normaalit ide-levyt,voi soveltaa myös käyttämällä ulkoisia kiintolevyjä.

Olet samoilla linjoilla kuin mikä on minun uusin suunitelma missä tulee vähintää 4kpl kiintolevyjä missä on synkronoitu data jokaiselle levylle.

Mietin vain että onko nauha back up mitenkään järkevää kotikäytössä?

Ymmärtääkseni yrityksissä tehdään kaikki back up:t nauhoille. Toisaalta nauha asemat on tolkuttoman kalliita hankkia yksityisesti.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
installer

Yksi sana: Ukkonen

Toinen sana: Tulipalo

Kolmas sana: Murtovaras

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
vihertaapero
installer

Yksi sana: Ukkonen

Toinen sana: Tulipalo

Kolmas sana: Murtovaras

Aivan mahdollista, mutta osaatko ehdottaa vaihtoehtoista tapaa turvata data?
Olen kovasti kiinostunut muista varmuuskopiointi tavoista kuin kovalevyt.

Vierailija

Tunnetun valmistajan kallis DVD aihio on varmasti luotettavampi, kuin lidlin tai muun halpahallin/verkkokaupan halpalevyt.

Nerolla polttoon ja ruksaa datan tarkistuksen. Ei myöskään kannata polttaa suurimmalla nopeudella.

Lisäksi minulla on toiset kopioit mökillä ja tietenkin ulkoisia levyasemia.

Vierailija

Eikös tuolla tavalla raidaamalla levyt tarvita kuin toisen kosahtaminen niin toiseltakin katoaa tieto?

Tuo on kyllä digikuvauksen ikuinen vitsaus ollut, varma tallentaminen. Itse olen käyttänyt hyvälaatuisia DVD-levyjä, koskaan ei ole ( ainakaan toistaiseksi, onnekseni ) vielä käynyt kuten avauksessa esitit sinulle käyneen. Pisti miettimään tuo

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
pullahiiri
Tunnetun valmistajan kallis DVD aihio on varmasti luotettavampi, kuin lidlin tai muun halpahallin/verkkokaupan halpalevyt..

Onko? Löytyykö faktaa?

Vierailija
Loptio
pullahiiri
Tunnetun valmistajan kallis DVD aihio on varmasti luotettavampi, kuin lidlin tai muun halpahallin/verkkokaupan halpalevyt..

Onko? Löytyykö faktaa?

Vanhimmat CD polttoni ovat noin 10 vuoden ikäisiä, ja toimivat Neron pinta-analyysin mukaan hyvin. Poikkeuksena Lidlin levyt, jotka ovat lukukelvottomia viimeistään vuoden kuluttua, todennäköisesti jo heti polton jälkeen.

En nyt löydä netistä sitä vertailua, mutta ainakin Maxell ja TDK pärjäsivät hyvin, ja niitä olen ostanut.

Vierailija
Does not compute
Eikös tuolla tavalla raidaamalla levyt tarvita kuin toisen kosahtaminen niin toiseltakin katoaa tieto?

Tuo on kyllä digikuvauksen ikuinen vitsaus ollut, varma tallentaminen. Itse olen käyttänyt hyvälaatuisia DVD-levyjä, koskaan ei ole ( ainakaan toistaiseksi, onnekseni ) vielä käynyt kuten avauksessa esitit sinulle käyneen. Pisti miettimään tuo

En ole vielä selvittänyt suunielmani kaikkia asioita, mutta ymmärtääkseni mirroroinnilla juuri vältetään se, että jos yksi levy hajoaa niin toisella se tieto on tallessa.
Lisäksi kun sama tieto on mirroroitu toisella koneella oleviin raid levyihin niin pitäisi ainakin yksi levy toimia.
Esim, PC1 2x300Gbit levyä jonka järjestelmä näkee yhtenä 300G levynä ja sama setappi PC2:ssa. Eli 4kpl 300Gbit levyä missä on sama data.

Tuossa DVD ongelmassa saattaa olla yksittäis tapaus koska kaikki muut Imation levyt toimii ok. Mutta ainakin se pisti miettimään vaihto ehtoista back up:a.

Vierailija
installer

Moiseen olen itsekin ajatellut ryhtyä. Perusvarma 120Gb IDE-levy, muutama sellanen läppäriin ja vanhaan koneenrämään. Kovalevyvauriot kun usein ovat vain bad sectoreita ja näistä voi joillain ohjelmilla vielä melko tehokkaasti kaivaa hukattua dataa. Vanha kone ja läppäri ovat pääsääntösesti irti verkosta niin ei ukkonenkaan pääse käsiksi, tai mikään muukaan virtapiikki, ei ainakaan helposti

Vierailija
Bolsoi Hui
Does not compute

En ole vielä selvittänyt suunielmani kaikkia asioita, mutta ymmärtääkseni mirroroinnilla juuri vältetään se, että jos yksi levy hajoaa niin toisella se tieto on tallessa.
Lisäksi kun sama tieto on mirroroitu toisella koneella oleviin raid levyihin niin pitäisi ainakin yksi levy toimia.
Esim, PC1 2x300Gbit levyä jonka järjestelmä näkee yhtenä 300G levynä ja sama setappi PC2:ssa. Eli 4kpl 300Gbit levyä missä on sama data.

Tuossa DVD ongelmassa saattaa olla yksittäis tapaus koska kaikki muut Imation levyt toimii ok. Mutta ainakin se pisti miettimään vaihto ehtoista back up:a.

Samoin kyllä, onhan se aivan tietenkin selvä riski, että levy vaurioituu, en ole huomannut sen kummemmin ajatella asiaa. Jos tuo mirrorointi toimii voisi olla todella hyvä vaihtoehto.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

RAID:ssa on sellainen ongelma, että sinulla tulisi olla varalevy. Oikeissa RAID-ohjaimissa on mahdollista laittaa rinnalle hot-spare, jolle data automaattisesti generoidaan yhden levyn hajottua.

Monen vuoden jälkeen käy todennäköisesti niin, että uutta levyä ei hajonneen tilalle enää (ainakaan helpolla) löydy. Nythän on kyse mitä ilmeisemmin vuosikymmenten varmistuksesta. Itse tuli myytyä jo toistakymmentä vuotta sitten mikromikon kiintolevy 10 000 FIM:lä! 20 MB:n romuksi luulevani levy, jonka kaverini myi 50%:n dealilla hesarin ilmoituksen perusteella jollekin yrittäjälle, joka tarviti pakosta juuri kyseisen levyn - oli vieläpä ilahtunut kun levy ylipäätään löytyi.

Suosittelisin arkistointia hyvälaatuisille optisille medioille useana sarjana kiintolevyn lisäksi. Lisäksi näiden medioiden laadun tarkkailua ensin vuoden ja sitten parin ja jatkossa muutaman vuoden välein.

Kun uutta suurempikapasiteettista tekniikkaa tulee, niin vanhat arkistot voi taas lukea kiintolevylle ja tallentaa uudelle formaatille - ja silti säilyttää vanhat mediat.

Noin pienen määrän voi helposti kahdentaa ihan kopioimalla. Itselläni on koneessa 5 levyä, jossa boottina on RAID 0 - (siis täysin vikasiedoton, mutta nopea). Loput levyt ovat normaaleja levyjä. RAID 0:lla on kaikki ohjelmat ja data jonka katoaminen ei aiheuta suurempaa harmia. Tärkeämpiä tiedostoja voi kopioida vaikka ihan automaattisesti sopivalla skriptillä levyiltä toiselle.

Tärkeää on huomata, että data voi kadota monesta syystä:

- levyn vaurioituminen (RAID 1 voi pelastaa)
- levykontrollerin vaurioituminen (kaikki data voi mennä kerralla!)
- ylijännite, joka aiheuttaa em. tilanteet
- viellinen virtalähde, joka aiheuttaa em. tilanteet
- ukkonen, joka hajottaa kaikki aman huoneiston koneet ja aiheuttaa em.
- vesivahinko
- murtomies
- mielenhäiriön saava tuttu
- maanjäristys (paikasta riippuen)
- putoava lentokone
- metoriitti
- jne..

Äkkiä voidaan päätellä, että dataa ei tule säilyttää maantieteellisesti samassa paikassa. Pieniä tietomääriä onkin helppo kahdentaa netin välityksellä - jonkun kauempana asuvan kaverin koneelle vaikka vastavuoroisesti.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Lisättäköön vielä varoituksen sana näistä halpis RAID:sta. Jos niissä ei ole kontolleria, jossa on paristovarmenteinen muisti, niin niitä ei tule käyttää RAID 1:ssä tai muussakaan vikasietoisuutta parantavassa ratkaisussa - silloin vain pettää itseään.

Vierailija

Tieto hukkuu omaan massaansa. On siis syytä kiinnittää asiaan huomiota. Voi tehdä tuhansia tallenteita ja useita kopioita, muistamatta siitä oleellisia asioita tai tetaljien sijaintia.
Kannattaa luoda jokin järjestelmä tallentaa oleellista tietoa ja hoivata sitten sitä. Jälkipolvetkin voivat muistaa sitten erityisellä lämmöllä.

Esimerkiksi valokuviin pitäisi merkitä aina, mitä-missä-milloin-miksi. Tai jotain asiaa selittävää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat