Pakastin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulle kerrottiin, ettei pakastin tykkää toimia kylmässä esim. parvekkeella, sillä kompuran nesteet eivät toimisi? Onko tämä totta? Kiertäähän nesteet jokatapauksessa pakastimen kylmän sisätilan läpi.

Tietenkin lämpötilavaihtelut aiheuttavat runkoon kosteutta, joka häiritsee elektroniikkaa ja ruostuttaa, mutta kyseessä olisi vanha romu, jonka tulisi toimia vain se aika kun syödään se tyhjäksi, sitten kaatopaikalle.

Kommentit (13)

Vierailija

Hieman tuntuu että se on vain tuo tuoteturvajuttuja, joiden perusteella se kielletään, ellei siinä ole pakkashauraita materiaaleja ja huono kosteudensuojaus. Muuttuisiko kompuran välykset sitten pallasessa? Tuskin.
Sehän ei kovalla pakkasella käy.
Voihan sen kokeilla jos sille on tuomio jo luettu, mutta vikavirtasuoja voi olla hyvä hankkia.

Vierailija
pullahiiri
Minulle kerrottiin, ettei pakastin tykkää toimia kylmässä esim. parvekkeella, sillä kompuran nesteet eivät toimisi? Onko tämä totta? Kiertäähän nesteet jokatapauksessa pakastimen kylmän sisätilan läpi.

Tietenkin lämpötilavaihtelut aiheuttavat runkoon kosteutta, joka häiritsee elektroniikkaa ja ruostuttaa, mutta kyseessä olisi vanha romu, jonka tulisi toimia vain se aika kun syödään se tyhjäksi, sitten kaatopaikalle.

Vanhempia pakastimia missä oli freoneja kylmäaineena on kyllä hyvällä menestyksellä käytetty pakkasessakin, kuten tuvan porstuassa.

Mutta uusien pakastimien kanssa on tässä suhteessä ollut ongelmia. Kompressorin öljyt ovat jähmettyneet ja kompura en käynnistyvaiheessa jäänyt "junnaamaan" samalla kuin ylikuumenemissuoja on pakkasen johdosta mennyt virattomaksi ja seurauksena on ollut tulipalo. Tämän takia kaikki nykyiset pakastinvalmistajat kieltävät laitteen käytön tiloissa missä lämpötila voi laskea pakkasen puoleen.

Vierailija

Pakastimen kylmä ja lämmin puoli toimivat periaatteessa määrätyllä lämpötilaerolla.

Kylmä pää kylmenee aina esimerkiksi 40 astetta kylmemmäksi kuin lämmin pää, joten jos pistät pakastimen huoneenlämpöön, se viilenee sisältä -20 asteeseen. Jos taas viet sen ulos pakkaseen (-10 C), kylmä pää pyrkii -50 asteeseen ja siinä lämpötilassa kylmäneste ei enää höyrysty, jolloin kaappi lakkaa toimimasta ja kompressori ylikuormittuu ja hajoaa.

Lämpötilansäätö pakastimessa toimii yksinkertaisesti siten, että kompressoria pyöritetään vain osan aikaa.

Jos putkiin vaihdetaan eri kylmäaineet, se saadaan toimimaan matalemmissa lämpötiloissa aina -100 asteen alapuolelle. Tällaisissa ratkaisuissa yleensä vielä toinen jääkaapin koneisto kylmentää tarkoituksella sen ensimmäisen jäähdytysritilää reilusti pakkasen puolelle.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Minulla son ollu ulkona varastossa pakastin jo vishin 20 vuotta, ja hyvin son pelannu. Yhen kerran olen puhistanu sen moottorinseuvvun pölystä sun muusta kertynhestä roskasta.
Vieläki rietas jäävyttää hopummin ku uuvet " nykyaikhaset" pakastimet.
Enkä sitä vaihakhan niin kauvon se saapi olla ku vain se vähäki hyrrää.
Eikä sitä sisälle tuuvva. Sillonki ku oli yli 50 astetta pakkasta , se pelas ku enkeli . Elikkä enkeli eikö se tule sanasta engline ?

Vierailija
Aslak
Minulla son ollu ulkona varastossa pakastin jo vishin 20 vuotta, ja hyvin son pelannu. Yhen kerran olen puhistanu sen moottorinseuvvun pölystä sun muusta kertynhestä roskasta.
Eikä sitä sisälle tuuvva. Sillonki ku oli yli 50 astetta pakkasta , se pelas ku enkeli . Elikkä enkeli eikö se tule sanasta engline ?

Yli 50 pakkasta ? Missä se "Aslak" asuikaan, Siperiassa ?

Vierailija
BUSHMAN, long time no see
Aslak

Kyllä Suomessakin lämpötila välistä on laskenut alle -50 asteen. Ennätys lienee edelleen -51,5 Kittilän Pokassa mitattuna. Siperiassa on sentään päästy reilusti alle -70 asteen.

Vierailija
Snaut
BUSHMAN, long time no see
Aslak

Kyllä Suomessakin lämpötila välistä on laskenut alle -50 asteen. Ennätys lienee edelleen -51,5 Kittilän Pokassa mitattuna. Siperiassa on sentään päästy reilusti alle -70 asteen.[/quote

*** "BUSHMAN" vastaa: **********************************

Joo, minä muistan sen talven, oli Etelä-Suomessakin niin vallan
h...tin kylmää, - 30 ja risat kuukauden päivät ! Vaikka auto oli lämpö-
tolpassa ( Sierra ), se pakana jäätyi ja kun apuun tullut iso hinaus-
auto veti, pyörät eivät pyörineet, vaan liukui "nahkoineen" ensimmäisen
kilometrin .... miten nämä"Aslakit" tuon - 50 ja risat selvittivät,
johan siinä puhekin jäätyy matkalle ? Alaskassahan noiden isojen
ohjustutkien antennirakenteetkin pitää tehdä vietävän kalliista erikois-
teräksestä, koska tavallinen on kuin makaroonia ääripakkasissa !

On hupaisaa huomata, kuinka nämä ilmastovouhottaja hyödyntävät eri-
laisia lämpötiloja: Kun oli erikoisen kuuma kesä, pelottelivat lämpe-
emisellä. Kun sen jälkeen tuli erikoisen kylmä talvi ... ahaa, Golf-
virta pysähtyy... !

Vierailija

Mun kotteron manuaalissa sanottiin, että ilmastoinnin kompuraa ei pidä käynnistää jos lämpötila ulkona on alle neljä astetta. Mahtaneeko sittem käydä raskaasti ja hajota, jos käyttää kylmällä säällä sumun poistoon tuulilasista.

Vierailija
MalcomX
Mun kotteron manuaalissa sanottiin, että ilmastoinnin kompuraa ei pidä käynnistää jos lämpötila ulkona on alle neljä astetta. Mahtaneeko sittem käydä raskaasti ja hajota, jos käyttää kylmällä säällä sumun poistoon tuulilasista.

Porscheni manuaalissa päin vastoin sanottiin, että pitää käyttää
talvipakkasillakin silloin tällöin 5 minuuttia, että kylmäneste voitelee
tiivisteet, etteivät kuivu ja mene pilalle. Mikä on oikein ? Pitänee
kurkistaa myös Sebringin manuaalia ( teko, johon päädytään vasta,
kun mikään muu ei auta ).

Vierailija
MalcomX

Nuo autojen ilmastointilaitteiden kompurat eivät yleensä käynnisty kun lämpötila laskee alle jonkun 4-5 asteen. Sen voi helposti testata koska käynnistymisen kuulee ja huomaa hetkellisestä kierrosluvun laskusta. Itselläni ei ainakaan koskaan ole ollut autoa, jonka ilmastointilaitteen kompressorin saisi "pakotettua" päälle alhaisissa lämpötiloissa.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Soli sillon pakkastalvena meilläki mittari -50 , kylymä oli ku
ryssän helvetissä. Vielä sattu olemhan asijaa kirkolle, eiku tojota
käynthin ja hyssyttämhän.
Soliki toellista hyssytystä muutama kilometri , ku renkhat
olit jäätynhet , tunnuthin rievatut ihan neliskanttisilta.
Tiijättähän te ku ilmaa ei ylhens pietä niin paljoa että renkhat olis aina pyöreänä. No joka ei förstoraa , olkhon ymmärtämättä.

Lähtee se tiisseliki jos on roikassa, niinku sitä sanothan.
Tiijjä sitte auttaako se sisälämmitin yhthän , saattaa se jotaki seki.
Vähäsen piti varoiksi lorahuttaa tenua tankhin ettei jäävy.
On se 50 vähäsen liikaa, seku lauhtu neljhänkymphin , niin tuntu että
pitäs paitaki riisua pois ku ulkona touhus.
30 phin ku putos , se tuli hiki jo ko haki postin postilaatikosta , vaikka oli paitasilhans. Väärtiki kiros että meni hyvä pakkanen pilalle.

Vierailija

Juu, se on tuo pakkanen aika epeli. Kerran sattui vain -32, kun lämmitys poltti sulakkeet. Siinä sitten yön selkään niitä etsimään. Autosta katkesi kampiakseli ja eikun pyörän selkään.
Oli yhtä helvettiä ajaa ylämäkeen katsomaan onko huoltikka auki. Loppumatka juosten kun se helpommin kävi. Sanaa ei suustaan saanut kuin tovin jälkeen, ennenkuin posket sulivat, niin että sai pyydetyksi. Oli huumori kaukana silloin. No, alamäkeä oli paluu.

Vierailija
Snaut
MalcomX

Nuo autojen ilmastointilaitteiden kompurat eivät yleensä käynnisty kun lämpötila laskee alle jonkun 4-5 asteen. Sen voi helposti testata koska käynnistymisen kuulee ja huomaa hetkellisestä kierrosluvun laskusta. Itselläni ei ainakaan koskaan ole ollut autoa, jonka ilmastointilaitteen kompressorin saisi "pakotettua" päälle alhaisissa lämpötiloissa.

Outoa ... mitähän tuo Porscheni ( 944 ) manuaali sitten höpisi ...

Uusimmat

Suosituimmat