Koulukiusaaminen ja ratkaisut

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015
Espoolaisen Sakarin neljästä lapsesta jokainen on joutunut kiusaamisen uhriksi vähintään alakoulussa, yksi myös yläkoulun puolella.

Sakarin mielestä Ruotsin opetusministerin Jan Björklundin ajatus kiusaajien pakottamisesta toiseen kouluun on hyvä.

Björklund haluaa laittaa koulukiusaajat kuriin lakimuutoksella, jolla kiusaajat voitaisiin pakottaa vaihtamaan koulua.

Nykyisin kiusattu lapsi voi joutua vaihtamaan koulua saadakseen olla rauhassa. Äärimmillään se voi edellyttää perheeltä muuttoa toiselle paikkakunnalle.

- Jos joku joutuu ahdistetuksi, syy ei ole hänen. Jos kiusattu joutuu vaihtamaan koulua, koko paletti on silloin käännetty uhria itseään vastaan.

Koulussa vähäteltiin

Yksi Sakarin lasten kiusaamisen syy on ollut hyvä koulumenestys.

- Kun poika meni seiskaluokalle, muut pakottivat hänet tekemään omia hommiaan. Se oli olevinaan ryhmätyötä. Tyttöä on nimitelty, tönitty ja itketetty toistuvasti.

Sakari on ollut tiiviisti yhteydessä kouluun ja vaatinut opettajia puuttumaan kiusaamiseen.

Eräs opettaja ryhtyi toimeen välittömästi ja keskusteli sekä kiusaajien, heidän vanhempiensa että kiusatun kanssa. Hän sai kiusaamisen loppumaan, mutta kaikki opettajat eivät puuttuneet asiaan. Pahimmillaan tilannetta vain vähäteltiin.

- Yhden lapsen asiassa minua vastassa oli opettajan lisäksi rehtori, erityisopettaja ja koulupsykologi. Jouduin perustelemaan koko katraalle, miksi lapsi voi huonosti.

- Opettaja oli jäämässä eläkkeelle ja pelkäsi kai omaa leimautumista. Se oli todella ikävää lapsen kannalta.

Suomeen ei kiusauslakia

Björklundin idean taustalla on Ruotsin Robertsforsin kunnassa paisunut riita. Kunta pakotti kolme kiusaajaa vaihtamaan koulua. Vanhemmat eivät hyväksyneet päätöstä, vaan veivät asian oikeuteen.

Opetusministeri Antti Kalliomäki vastasi erityisavustajansa Vesa Vuorenkosken välityksellä Iltalehdelle, että Suomessa koulukiusaamiseen puututaan lisäämällä kouluhyvinvointia.

- Asia on tärkeä, mutta toimia ei kohdisteta kiusaajiin, vaan yhteisöön. Kiusaaminen on ongelma, meillä ei haluta tehdä kiusaajista ongelmaa.

Opetusministeriö rahoittaa koulukiusaamisen vastaista KiVa Koulu -ohjelmaa, joka toteutetaan Turun yliopiston psykologian laitoksen ja Oppimistutkimuksen keskuksen yhteistyönä.

Ohjelman tarkoituksena on tarjota työkaluja kiusaamisen vähentämiseen, ennaltaehkäisemiseen ja estää syrjäytymistä. Ohjelma suunnataan opettajille, oppilaille ja vanhemmille.

Iltalehti

Sivut

Kommentit (145)

Vierailija

"- Kun poika meni seiskaluokalle, muut pakottivat hänet tekemään omia hommiaan. Se oli olevinaan ryhmätyötä."

Tuollaiseen tilanteeseen on helppo ratkaisu, kieltäytyy. Jos on tarpeeksi tahdonvoimaa, niin eipä toisilta onnistu tuollaiset. tiedän, mistä puhun, yläastella yhdelle kaverilleni koetettiin tehdä tuollainen, ja hän kieltäytyi muutaman kerran. Homma oli sillä selvä.

Vierailija

Koulukiusaaminen ja ratkaisut

Meillä on ehdotettu siis että koululla/rehtorilla/opettajalla tulisi olla oikeus laittaa koulukiusaaja pois koulusta, siis siirtää se oppilas johonkin toiseen kouluun. Siis siirtää se oppilas toiseen kouluun ilman vanhempien suostumista. Ehkä sellainen tekisi myös vanhemmat kiinnostuneemmaksi lapsen koulu oloista.

Tuo voisi olla pieni ratkaisu pulmaan. Kokeilla kannattaa. En tiedä meneekö ehdotus täällä läpi, mutta toivoa voi.

Vierailija

Jos koulukiusaamiselle ei tehdä mitään, niin koulukiusatut tekevät itse jotain ja epätoivoisten ihmisten ratkaisut eivät hyödytä ketään. Tämä on todettu Amerikan monissa koulukiusaamis-seuraavana päivänä ampumaan - tapauksissa.

Ratkaisun pitää hyödyttää kaikkia osapuolia, koulukiusattua pitää opettaa olla alistumatta, koulukiusattua olemaan alistamatta ja opettajia puuttumaan näihin asioihin.

Hyvä ratkaisu voisi olla erilliset koulut niille, jotka eivät pysty olemaan kouluissa kiusaamatta muita.

Vierailija

Koulukiusaamisen hoitamiseen on kaksi ratkaisua. Joko kiusaajat siirretään omiin erityisiin kiusaajille tarkoittetuihin kouluihin, joissa nämä saavat rääkätä toisiaan. Toinen vaihtoehto on, että kouluissa lapsille annetaan oikeus kantaa aseita ja puolustaa vapaasti itseään kaikin keinoin.

Vierailija
Arnold Goyakla
Koulukiusaamisen hoitamiseen on kaksi ratkaisua. Joko kiusaajat siirretään omiin erityisiin kiusaajille tarkoittetuihin kouluihin, joissa nämä saavat rääkätä toisiaan. Toinen vaihtoehto on, että kouluissa lapsille annetaan oikeus kantaa aseita ja puolustaa vapaasti itseään kaikin keinoin.

Kiusatun lapsen sukulaiset voisivat tappaa kiusaajan vanhemmat, jotta ipana joutuisi koulukotiin, jossa sitä sikaa rääkättäisiin ja käytettäisiin seksuaalisesti hyväksi. Tästä seuraisi nuoruusiän alkoholismia ja huumekierre. kiusaaja-apina hirttäisi itsensä alle 23 vuotiaana kuultuaan sairastuneensa HIV:n likaisista heroiinineuloista.

Maailma olisi parempi paikka elää. Kunniamurha rules.

Vierailija

Koulukiusaamiseen mitään ratkaisua ole... vaikka itkupillit näin
tahtoisivatkin !

Psykopaatit tunnetusti pärjäävät pörssissä!

Olen itse nähnyt vähemmän fiksujen olevan koulukiusaamisen uhreina
ja nähnyt näiden ajautuvan yleensä työttömiksi, narkeiksi, juopoiksi
syrjäytyneiksi, pummeiksi tai mieleltään tasapainottomiksi karsiutuen
näin lopulta luonnon kiertokulusta saamatta koskaan perillisiä !

Luulen kiusaamisen olevan ihmisessä syntyjään!

Vierailija

Mielestäni on vähemmän fiksu se, joka kiusaa! Kiusaajan teko ei kerro älykkyydestä vaan mielenvikaisesta persoonasta!

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Olen "aikuisena" käynyt seuraamassa vierestä, miten kiusaamistilanteet yltyvät ja mikä niihin johtaa. Olen ollut "oppilaana" laitoksessa, jossa oli minua kuusivuotta nuorempia opiskelemassa.

- Ärsyttävä ylitietävä oppilas sai nenilleen, koska käyttäytyi myös tyylillä; "minä" osaan, olen lukenut. Kuuntelin luokassa hänen puhettaan opettajalle ja myöskin maastoretkillä. Pidin sitä itsekkin yliyrittämisenä, että hän olisi myös voinut olla hiljaa tilanteessa, jossa hän ei tiedä.

- Hiljaa asiallisesti hommansa tekevänä säilyi isommilta kolhuilta. Ne "paremmat" pilkkasivat myös näitä hiljaa olevia. Minua ei monikaan suoranaisesti pystynyt pilkkaamaan, vaikka olin tuossa ryhmässä osallisena kohtalaisen värittömänä minuutena. "Eivät saaneet koskaan oikein otetta" tai jotain.

He tulivat monesti kertomaan, mitä kukakin oli taas tehnyt. Se herjatuin lammas oli ollut nokkimassa mutaa tyyliin runkkari. Nokkimisjärjestelmän alin oli ollut siellä ja siellä. Yleiskatsonnallisesti "hejatuin" säilyi vahvana persoonana ihan kohtuullissa psykofyysisissä vahvuuslinjoissa ja oli eräällä tavalla itseydessään voimallinen.

Kyseessä oli eräänlainen paskanpuhumisjärjestelmä, joka muotoutui ajankanssa ja samankaltaiset ajatuivat samaan remmiin ja asuivat yhdessä kampuksen alueella.

Joukosta erottui sellaisia REHTOREITA, jotka katsoivat asiakseen ilmoittaa viimeisimmät tiedot "kiusatuimpien" tekemisistä. Joku veti heistä kovana poskareita ja ajatuksellisesti toisiaan enemmän itseensä imevät nauroivat yhteisillä radoillaan. Yhteydenpito kiusaamisessa oli erittäin tärkeää. Kertominen. Ilman kerrontaa tuskin tehtiin mitään. Useimmiten kiusaaja on sopivasti menestyvä.

- Yllättäviä olivat myös opettajien luonteet.

Parhain sopeutuja, sopuli pärjää. Asia numero yksi: Ole hiljaa, älä esitä, vastaa, kun kysytään. Ole sopivasti sosiaalinen. Pukeudu sopiviin vaatteisiin. Saattaisi sellaisella koulutuksella päästä ilman kiusaamista koulusta läpi...

Mut myöskin yleinen kurssi toiselle vittuilusta olisi varmasti tarpeellinen, koska se on hyvinkin paljon turhaa energian tuhlausta yrittää "muuttaa" toista ta nauttia pää virneessä hänen tekemisistään. Siinä ryhmässä, jossa olin. Oli paljon sellaisia, jotka eivät lotkauttaneet juurikaan korviaan ylenmääräiselle epänormaaliudelle.

Sellaista joka ei pysty alkuunkaan keskustelemaan ihmisten kanssa ei myöskään juurikaan herjata, koska hän on täysin omissa atmosfääreissään.

Vanha naurettava selitys kiusaamiselle on, että hänellä on paha olo. Hän purkaa paskaa ympäristöönsä. Pitkä-aikaisella linjalla en liputtaisi tuolle teorialle enää. Uskoin siihen ehkä joskus ja edelleen osittain, mutta en enää näiden tutkinnallisten seikkojen jälkeen, jossa ihminen eräällä tavalla on alikehittynyt tai ymmärrystä löytämässä. "kaikkien kukkien kukkismismeknismit eivät ole tarpeaksi suuret ja vahingon ilo vallitseva asia, ja sellainen toisen ymmärtämättömyys. Toisen asemaan asettuminen ei ole kehittynyt, sille tasolleen, johon Rehtorit sen tahtovat nostaa.

Tarve rajata, tarve puuttua toisen elämään pyrkien vahingoittamaan sitä? Miksi? Mikä hänestä tekee pellen? koulun yleinen turhuus ja tylsyys, paskamaisuus varmasti villitsee keksimään tunneille ylimääräistä toimintaa. Sellaista syvää halveksuntaa, joka purkautuu sanoiksi? Miksi sellaista? Kohde useimmiten ärsyttää oppilasta, joka useimmiten on myös asemassa "rehtori" heidän opintoryhmässään. (kiusaamisvaihe menee yleensä onneksi ohitse ja elämä laskeutuu uomiinsa, ja yleensä jälkeen jäänyt saattaa olla sellainen myöhemminkin ylittäessään noin 24vuoden rajan. (sellaistakin olen tutkinut, mutta olen päätynyt siihen tulokseen, että se on myös harmillinen luonnevika ja ominaisuus, joka saa puolelleen väkeä.)

[varsinkin jos puheet ovat tarpeeksi älykkäitä ja hölmö pelle saatetaan epävaloon, tai tottuuksiahan ne monesti ovat, mutta sellainen kummallinen tahto kertoa? ja pyrkiä olemaan jotain alistamalla. Käyttämällä siihen paljon aikaa, koska sitä varmasti riittää tunneilla.

Suurimman testiopintojen aikana näkemäni kiusaajan sanoin päätän: "vahingon paras ilo"

Hyvin polkee.

Vierailija

Yhtenä ratkaisuna koulukiusaamiseen Suomessa on käytetty kiusatun huostaanottamista ja sijoittamista kauas perheestään!

Vierailija
Mestariampuja PiPi
Yhtenä ratkaisuna koulukiusaamiseen Suomessa on käytetty kiusatun huostaanottamista ja sijoittamista kauas perheestään!

Ymmärrän jos koet mielipahaa asian suhteen. Toivottavasti olet päässyt keskustelemaan aiheesta riittävästi ystäviesi kanssa. Sinun on kuitenkin hyvä ymmärtää, että esität tällä foorumilla valheellisia väitteitä viranomaisten toiminnasta. Tämä ei ole enää yhdentekevä asia.

Vierailija
Mestariampuja PiPi

Ainoastaan vain siinä tapauksessa, jos lapsen vanhemat on jotenkin laiminlyöneet lapsensa ja lapsi tulee kiusatuksi vanhempiensa takia tai huonoista kotioloista, esim. vanhemmat alkoholisteja, kotona ei ruokaa, risaiset vaatteet, lasta lyödään kotona, vanhemmat hakkaavat toisiaan ja niin edelleen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat