Seuraa 
Viestejä45973

Ongelmana on että koira puri autoni ABS-anturin johdon poikki. Yritin tinata johtoa uudelleen kokoon, mutta ongelmana on ette kupari on hapettunut eikä tina ota kiinni. Kysymys kuuluukin miten saan hapettuneen kuparijohdon paljaalle kuparille. Mikä happo tähän sopii?
Vastauksista kiitäen, Hemmo

Sivut

Kommentit (30)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
annatyhmä:-(
Ongelmana on että koira puri autoni ABS-anturin johdon poikki. Yritin tinata johtoa uudelleen kokoon, mutta ongelmana on ette kupari on hapettunut eikä tina ota kiinni. Kysymys kuuluukin miten saan hapettuneen kuparijohdon paljaalle kuparille. Mikä happo tähän sopii?
Vastauksista kiitäen, Hemmo

Kyllä se tarttuu. Lisää tehoa kolviin ja mahdollisesti hiekkapaperia.
Itse en tinailisi auton johtoja. Kuori johtoa ja laita puristettava jatkoliitin. Mielellään sellainen, jossa on kutistesukka päällä.

bena

Kyllä se tarttuu. Lisää tehoa kolviin ja mahdollisesti hiekkapaperia.
Itse en tinailisi auton johtoja. Kuori johtoa ja laita puristettava jatkoliitin. Mielellään sellainen, jossa on kutistesukka päällä.

Apicoliittimet ei oo juotokseen verrattuna kovin hyviä. Lisää tehoa kolviin ei oo myöskään kovin hyvä neuvo elektroniikan kohdalla.

sikakoira

Apicoliittimet ei oo juotokseen verrattuna kovin hyviä. Lisää tehoa kolviin ei oo myöskään kovin hyvä neuvo elektroniikan kohdalla.

On ne autossa. Lisätehosta ei ole haittaa johtoja korjatessa. Komponentteja tinatessa eri asia. Yleensä autoon aina puristusliittimet. Juotokset eivät kestä. Tämä on fakta.

bena
sikakoira

Apicoliittimet ei oo juotokseen verrattuna kovin hyviä. Lisää tehoa kolviin ei oo myöskään kovin hyvä neuvo elektroniikan kohdalla.



On ne autossa. Lisätehosta ei ole haittaa johtoja korjatessa. Komponentteja tinatessa eri asia. Yleensä autoon aina puristusliittimet. Juotokset eivät kestä. Tämä on fakta.

Juu tietenkin jos komponenttiin on reilusti matkaa lisätehosta eii haittaa.
En kyllä tiedä tukevfan suojatun juotoksen pettäneen missään vanhassa raadossa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Kuulostaa kyllä liian alhaiselta lämpötilalta ja taidon puutteelta. En ole eristeen alta avatun kuparijohtimen kanssa koskaan joutunut vaikeuksiin kunhan juottimessa on tehoa riittävästi ja juotoslanka on kunnollista. Juottaminen ei onnistu ensimmäisen sadan kokeilun aikana. Se kannattaa muistaa. Se on vähän niinkuin puun sorvaus, teräksen taonta ja saven valanta. Pitää olla selkäytimessä se.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

sikakoira

Juu tietenkin jos komponenttiin on reilusti matkaa lisätehosta eii haittaa.
En kyllä tiedä tukevfan suojatun juotoksen pettäneen missään vanhassa raadossa.

Nojoo, eiköhän se kestä juotoskin jos ei ole "puskusauma", eli johdot ovat pyöritelty toisiinsa kiinni eikä pelkällä tinalla päistään. Puristusjatkos on kuitenkin helppo ja tunnetusti kestävä, joten miksi tehdä vaikeasti? Biltemasta saa ainakin kutistesukalla, niin ei mene kosteuskaan.

Niin ja juotostöissä tarvitaan kolmea kättä. Sen kolmannen nyt voi korvata jollakin alustalla ja sinitatarrallakin, jolla johdot saa kohdakkain.

Kutistesukka on paras eriste. Teipit eivät kestä ja oikarin vaara on olemassa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Tinaaminen on todellakin huono idea, sillä se ei kestä tärinää (kupari joustaa, tina ei) ja todennäköisesti tina lopulta murtuu. Abikojatko ja suojaus päälle liimallisella kutistesukalla.

Kyseinen osa on kuitenkin turvallisuuden kannalta aika merkittävässä roolissa! Jarrut toki toimivat, vaikka AB-järjestelmä vaurioituisikin, mutta ABS:n edut menetetään ja jarrutus ja samanaikainen väistö ei enää onnistukaan entiseen tapaan.

no ei se sun absin piuha maksa kuitenkaan kun max 30 enskaa?
sen verran ottaa jo korjaamo joka poistaa sulta vikakoodit sen jälkeen kun olet kojannut vian. ja ilman vikamuistin tyhjennystä vika valo ei sammu

tai itseasiassa abs piuha maksaa n. 20-30 euroa ja vikamuistin lukeminen 70 euroa
kukaan teistä ei ole näköjään nähnyt oikeen vihreäksi hapettunitä piuhoja.
niihiin ei tartu mikään. ei mikään

Onhan noita pahalaisia tullut nähtyä. Sillä ei taas ole välttämättä väliä jos piuhaa voi vaihtaa pitemmältä matkalta. Kuorii ja katkoo kunnes tervetä tulee esille.Sitten tietenkin jos se katoaa jonnekkin verhoilujen alle tai hankalaan paikkaan, on asia toinen.
Aloittelija ei osaa juottaa ja eristeenä käytetään teippiä, joka ei koskaan vastaa kunnon eristettä, kuten kutistesukkaa.
Paikkaus, jos se tehdään hyvin, vastaa uutta, mutta se on osattava tehdä. Mieltä jäytämään jäänyt epävarmuus ei ole mukavaa seuraa.

annatyhmä:-(
Ongelmana on että koira puri autoni ABS-anturin johdon poikki. Yritin tinata johtoa uudelleen kokoon, mutta ongelmana on ette kupari on hapettunut eikä tina ota kiinni. Kysymys kuuluukin miten saan hapettuneen kuparijohdon paljaalle kuparille. Mikä happo tähän sopii? Vastauksista kiitäen, Hemmo

Kysymys kyllä kuuluu näin, että miten arvelet koiranpureman jotenkin liittyvän kuparijohdon hapettumiseen. Ei tollaisia tinailla. Ihan käy vaikkapa pikaliittimellä.

Aika uus auto sitten, ja mites se koira on päässyt sinne johtoihin käsiksi? Vai osaako avata konepellinkin, tai mikä lie paholaiskoira sulla?

Lassi

Kysymys kyllä kuuluu näin, että miten arvelet koiranpureman jotenkin liittyvän kuparijohdon hapettumiseen. Ei tollaisia tinailla. Ihan käy vaikkapa pikaliittimellä.

Aika uus auto sitten, ja mites se koira on päässyt sinne johtoihin käsiksi? Vai osaako avata konepellinkin, tai mikä lie paholaiskoira sulla?

Abs anturit sijaitsevat tietenkin jokaisen pyörän läheisyydessä, joten siten se koira on sinne päässyt. Vielä kun kyseessä on maasturi, niin tilaa auton alla on koiralle reilusti. Johto on tietenkin hapettunut koska kosteus on päässyt johtoon johdon katkettua. ABS anturit antavat mV-viestiä auton tietokoneelle, joten johdon liitoksissa ei saa olla ylimenovastusta koska tällöin viesti ei mene perille. Ja johto on todellakin hapettunut pitkältä matkalta, kuorimalla en hapettumatonta kuparia löytänyt. Ja auton ABS toimii kyllä kaikissa muissa kolmessa pyörässä hyvin.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Jos aivan vihreäksi on muuttunut niin on se merkillistä. Juotospastat ovat hapettumien poistoon. Voi siinä toimia oksaalihappokin (apteekista). En tajua toisaalta sitä, että mikset vain vetele linkkarin terällä säikeitä kirkkaaksi. Säienippu hajaantuu terää vasten ja kun monesta suunnasta painaa nipun terään, niin tuleehan siihen tartuntapintaa väkisin.

Kyllä tinajuotos kestää, kun päällä on jäykät kutistusmuovit.

Meikäläisellä on edessä myös ABS-johdon korjaus. Oli irronnut pidikkeestään ja hankautunut renkaaseen poikki. Aion tinata ja liimajutun kutistusmuovin alle teen kuumaliimasäikeellä. Luultavasti teen pallukan kuumaliimasta myös juotoksen päälle ennen sen osan kutistusmuovin kutistamista.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
En tajua toisaalta sitä, että mikset vain vetele linkkarin terällä säikeitä kirkkaaksi. Säienippu hajaantuu terää vasten ja kun monesta suunnasta painaa nipun terään, niin tuleehan siihen tartuntapintaa väkisin.

Koska säikeet ovat niin ohuita, koko johdon poikkileikkauksen pinta-ala on varmaankin vain 0.5 mm2.
Siksi siis kyselin kemiallista puhdistamista. Onko muita kuin oksaalihappo, miten esim. fosforihappo, sitähän käytetään ainakin raudan oksidien (ruosteen) poistoon.

Laphroaig
tai itseasiassa abs piuha maksaa n. 20-30 euroa ja vikamuistin lukeminen 70 euroa

Itseasiassa kyseisessä autossa abs-anturi on integroitu pyörännapaan eikä ole vaihdettavissa erikseen. Koko napa antureineen maksaa yli 200 euroa. Joten olisi kiva jos vastattaisiin esittämääni kysymykseen, eikä alettaisi keksimään omia juttuja.

Lisäksi voin todeta että absin varoitusvalo sammuu heti kun johdot on saatu kunnolla liitetetyksi toisiinsa. Tämä on sitten fakta tässä kyseisessä autossa, muissa voi olla eri lailla, älkää väittäkö vastaan, kiitos.

annatyhmä:-(
Joten olisi kiva jos vastattaisiin esittämääni kysymykseen, eikä alettaisi keksimään omia juttuja.

Jospa myös lukisit näitä viestejä. Tuossa etsin sinulle kuvankin siitä liittimestä. Sopii 0.5 neliön johdosta ylöspäin. Puristat vaan kiinni ja lämmität vaikka sytkärillä vähän matkan päästä.

LINKKI

Edit. Ja se hapettuman poista. Kuori johtoa vähän kauempaa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat