Paavalin epäsuora todistus kuolleitten ylösnousemuksesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tänään koin ainakin pienen ilmestyksen lukiessani 1. korinttolaiskirjeen 15. lukua. Uskovana tietenkin uskon Kristukseen ja Hänen ylösnousemukseensa. Mutta koin vahvasti ko. luvun alkua lukiessani, miten vastaansanomattomasti Kristuksen kuolleista nouseminen on todettu. Näin:

Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista. Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois. Sen jälkeen hän näyttäytyi Jaakobille, sitten kaikille apostoleille. Mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin, joka olen ikäänkuin keskensyntynyt. (1.Kor.15:3...)
Aamen!

Ts. seuraava väite on tosi: ”ihminen (Jeesus Kristus) on noussut kuolleista” :p

Jotkut juutalaiset olivat tätä mieltä: ”kuolleitten ylösnousemusta ei ole” : ~q

Paavali päätteli pätevästi edellisestä näin:
” jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, niin ei ihminen (Kristuskaan) ole noussut” : ~q => ~p
( merkintä ~q => ~p luetaan, ”jos ei q, niin ei p”)

Ihan lauselogiikassa (eli propositiokalkyylissa) ja matematiikassa on tunnettu ns. epäsuora päättelysääntö eli reductio ad absurdum. Ko. pättelyssääntö on seuraava: p /\ (~q => ~p) => q
(merkintä /\ tarkoittaa konjunktiota eli "ja")

(Tämä tarkoittaa seuraavaa: jos lause p on tosi ja lause ”jos ei q, niin ei p” on tosi, niin seurauksena on , että lause q on tosi.)

Näin Paavalin epäsuora todistus kuolleitten ylösnousemuksesta on:

”ihminen (Kristus) on noussut kuolleista” ja ”jos kuolleitten ylösnousemusta ei ole, niin ei ihminen (Kristus) ole noussut”, joten ”kuolleitten ylösnousmus on”.

Aamen!

Ps. Sanokaapa arvoisat matemaatikot ja mahdolliset logiikan harrastajat jotakin asiasta!

Kommentit (1)

Vierailija

Tietenkin voisi ajatella, että pitäisi ko. todistuksessa siirtyä predikaattilogiikan puolelle!? Ts. olemassaolo ja kaikki kvantorit mukaan!??

Uusimmat

Suosituimmat