Positiivisen ajattelun vaikutukset

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Kun ihminen elää niin sitä joutuu koko ajan käymään päässään läpi erilaisia ajatuksia, vaikkapa se että pesit pyykit tai ostit uuden CD levyn. On myös tapahtumia joita aivosi analysoi koko ajan ja periaatteessa niille kaikille asioille tulee leima - eli sinun oma kuvaelma asioista joita ympärilläsi tapahtuu.

On kuitenkin paljon kiinni siitä että miten itse suhtaudut asioihin, esim. voit kokea joten vastenmielistä mutta sitten ajattelet sen asian positiiviseksi. Aivothan reagoi ja tuotta kaikenlaista ainetta päässäsi riippuen miten reagoit. Nauru, itku, suru, viha, rakkaus - ne tuntuu kaikki omanlaisena kehossasi.

Mietin tässä että voiko ihminen treenata itseään paremmin toimivaksi miettimällä asioita sellaisiksi että ne myöhemmin automaattisesti tulee esiin toivotulla reaktiolla. Se olis vähän kuin meditaatiota, sielua vaivaavien mutkien suoristamista. Jotnkin musta tuntuu että jokin negatiivinen olotila vaanii koko ajan jossain ja tulee esiin vaikka ei periaatteessa olisi edes syytä negatiiviseen olotilaan.

Tuntuu siltä että pitää koko ajan kavuta tikkaita ylöspäin jotka samalla vajoaa alemmas kun kiipeät.

Ihan kuin olisi pakko päästä perille ajatusten kanssa ja silti jotain jää uupumaan.

Ja jotta asia ei menisi liian syälliseksi niin kysytään vielä että, mikä aivoissa vaikuttaa kun tunnet oloasi positiiviseksi? Onko sa dopamiini vai jokin muu mikä saa olon tuntumaan hyvältä?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (41)

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Minä pahaa pelkään ettei positiivisella ajattelulla voi olla mitään hyvää vaikutusta .-)

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija
deep'n'dark

On kuitenkin paljon kiinni siitä että miten itse suhtaudut asioihin, esim. voit kokea joten vastenmielistä mutta sitten ajattelet sen asian positiiviseksi. Aivothan reagoi ja tuotta kaikenlaista ainetta päässäsi riippuen miten reagoit. Nauru, itku, suru, viha, rakkaus - ne tuntuu kaikki omanlaisena kehossasi.

Mietin tässä että voiko ihminen treenata itseään paremmin toimivaksi miettimällä asioita sellaisiksi että ne myöhemmin automaattisesti tulee esiin toivotulla reaktiolla. Se olis vähän kuin meditaatiota, sielua vaivaavien mutkien suoristamista. Jotnkin musta tuntuu että jokin negatiivinen olotila vaanii koko ajan jossain ja tulee esiin vaikka ei periaatteessa olisi edes syytä negatiiviseen olotilaan.

Itse olen kokenut meditoinnin (zazen) erittäin hyödylliseksi tässä asiassa.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
Vaari
Minä pahaa pelkään ettei positiivisella ajattelulla voi olla mitään hyvää vaikutusta .-)

mä pelkään pahoin että positiiviseen ajatteluun pyrkiminen on kissa ja hiiri leikkiä ja jos hakee posittivista oloa niin tulee jotenkin tyhmemmäksi eikä voi keskittyä, se sopii ehkä flirttailuun vastakkaisen sukupuolen kanssa.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija

Tiede-uutisissa
"24.12.2006
Kuvapörssi

Hyvä mieli heikentää keskittymistä
Myönteinen mieliala lisää luovuutta, mutta keskittymiskyvylle se on myrkkyä, havaitsivat kanadalaistutkijat.

Asia paljastui, kun Adam Anderson työtovereineen Toronton yliopistosta testasi mielialan vaikutusta keskittymiskykyyn kahdella kognitiivisen kokeella. Toisessa mitattiin koehenkilöiden luovuutta epätavallisten sanayhdistelmien avulla, toisessa taas piti keskittyä olennaiseen häiriöistä huolimatta.

Mielialaa muokattiin iloisella tai surullisella musiikilla. Lisäksi kokelaita pyydettiin ajattelemaan joko onnellisia tai onnettomia asioita. Tulokset osoittivat, että hyvä mieli paransi luovuutta. Sen sijaan keskittymiskykyä se heikensi: itsensä onnellisiksi tuntevat takertuivat tehtävää haittaaviin häiriötekijöihin helpommin kuin surumieliset.

"Juuri tämä huomiokyvyn laajeneminen saattaa selittää luovuuden lisääntymistä", puntaroivat tutkijat PNASissa."
---------
Onnellisuudentavoittelu on usein sen este. Kannattaa vain nauttia, kun se iskee. Anna sille aikaa.

Vierailija
ZenBeat
deep'n'dark

On kuitenkin paljon kiinni siitä että miten itse suhtaudut asioihin, esim. voit kokea joten vastenmielistä mutta sitten ajattelet sen asian positiiviseksi. Aivothan reagoi ja tuotta kaikenlaista ainetta päässäsi riippuen miten reagoit. Nauru, itku, suru, viha, rakkaus - ne tuntuu kaikki omanlaisena kehossasi.

Mietin tässä että voiko ihminen treenata itseään paremmin toimivaksi miettimällä asioita sellaisiksi että ne myöhemmin automaattisesti tulee esiin toivotulla reaktiolla. Se olis vähän kuin meditaatiota, sielua vaivaavien mutkien suoristamista. Jotnkin musta tuntuu että jokin negatiivinen olotila vaanii koko ajan jossain ja tulee esiin vaikka ei periaatteessa olisi edes syytä negatiiviseen olotilaan.




Itse olen kokenut meditoinnin (zazen) erittäin hyödylliseksi tässä asiassa.

Näinpä, meditaatio ja meditatiiviseen tilaan normaalissa kokemuksessa pyrkiminen antaa tilaa. Emme enää vain reagoi ärsykkeisiin ilman minkäänlaista tyhjää tilaa, aikaa, vaan vapaus muovata omaa suhtautumista paranee. Tottahan toki positiivinen ajattelu auttaa ja samoin se ettei tarraudu ja pidä kiinni asioista. Ne vähentävät kärsimystä ja siten lisäävät koettua onnellisuutta. Tästä on varmasti ihan fysiologistakin hyötyä koko organismille.

Vierailija

Ihan itse olen huomannut, että vihaisena saa paremmin aikaan ja syntyy tulosta kuin levollisin mielin. Johtuu varmaan hormoneista. Tsemppaavathan kuulantyöntäjätkin itsensä vihaisiksi hyvän tuloksen toivossa.

Kaikella on aikansa, on aika olla vihainen, on aika olla lempeä ja kaikkea muuta. Sillä vihaisuudella en tarkoitanut raivopäisyyttä, vaan skaalassa paljon alempana olevaa.

Negatiivisuus on jotain muuta kuin vihaisuus. Negatiivisyys on pitkäkestoisempaa ja joillakin ihan koko elämän jatkuva normaali olotila. En oikein tiedä ovatko he edes oikeasti negatiivisiä aina, vaan on niin hauska ruikuttaa joka asiasta.

Realismi olisi paras vaihtoehto. Pidetään hauskaa, jos siltä tuntuu j.n.e.

Joidenkin asioiden tai ihmisten ajatteleminen saa pahalle tuulelle, joten on parempi yrittää välttää moisia ajatuksia, koska asioille ja ihmisille ei voi mitään ja itseensäkin voi vaikuttaa lopuksi aika vähän.

Vierailija

deep'n'dark

Riippuu paljon ihmisen luonteesta/persoonallisuudesta, onko positiivinen, negatiivinen tai neutraali, tai kaikkia kolmea silloin tällöin. Persoonallisuuttaan voi ”hioa” positiivisemmaksi.

Se on aika normaalia että jokainen aina silloin tällöin tuntee jonkun tapahtuman hieman negatiivisesti. Se mikä eroittaa tässä tapauksessa positiivisen persoonallisuuden negatiivisesta persoonallisuudesta, on se että kun negatiivinen persoonallisuus kokee omasta mielestään jotain negatiivista, vaipuu hän synkkyyteen, pohtii asiaa, eikä pääse negatiivisyyden yli. Jotkut saattavat jäädä siihen ainaiseen negatiivisyyteen vuosi kausia, osaamatta irtaantua siitä.

Kun saman tapainen tapahtuma sattuu positiiviselle persoonallisuudelle, pohtii hänkin asiaa, mutta ei anna asian masetaan itseään, vaan hakee ulos pääsyä negatiivisen tapahtuman aiheuttamasta mielitilasta.

Ja onhan se niin että moni ei edes tajua olevansa negatiivinen ajatuksiltaan, ei edes silloin jos joku huomauttaa siitä hänelle. He on jo niin syvällä negatiivisyydessä että kuvittelevat että se on heidän elämää että heidän elämä on kurjaa ja huonoa. Yleensä he syyttää muita ihmisiä huonosta olostaan. On helpompi syyttää muita kuin että ottaisi itseään niskavilloista kiinni ja hakeutuisi eroon niinstä negatiivisistä ajatuksista. Mutta kun useat heistä ei edes tajua hakea apua probleemalleen jo probleema on iso. Tässä tapauksessa saa ympäristö kuunnella sen negatiivisen marinaa vuosi tolkulla. Minulla olisi hyvä esim. Mutta jätän mainitsemasta, en halua loukata ketään täällä.

Negatiivisyyteen auttaa usein se että jonkin mutkan kautta alkaa tajuta että probleemasta ei pääse eroon ainaisella negatiivisyydellä. Pitää oppia jättämään menneet taaksepäin ja alkaa ajatella nykyaikaa ja ehkä tulevaisuutta. Tiedän että se ei ole helppoa, mutta sitä vartenhan on psykiatreja ja psykologeja jotka voi avustaa. Mutta se ”parannus” on tehtävä itse. Psykologi voi vain antaa neuvoja toisinaan. Kaikkein parhainta on jos klientti itse keksii ulos pääsyn negatiivisyydestään. Eihän tapahtumia voi unohtaa mutta tapahtumat voi työntää takaalalle, koska ne on tapahtuneita, niitä ei saa tapahtumattomaksi.

On olemassa kirjoja joista voi saada neuvoa miten ”kasvattaa” itsestään posiviisempaa ihmistä. Ja kuten jo joku taisi mainitakkin, meditaatio auttaa rauhoittamaan mieltä. Mutta silloinkin on opeteltava joku meditaatio tapa mitä alkaa harrastaa.

Paljon johtuu ihmisestä itsestään, ihmisen ajatuksista. Sehän on loppujen lopuksi ihminen itse kun tekee itsensä negatiiviseksi omilla ajatuksillaan. Ja tietenkin miten reagoitsee tapahtumiin.

Aina on kuitenkin ulos pääsy, jos todella sitä haluaa. Pitää vain itse haluta tulla positiivisemmaksi ajatuksiltaan. Mutta valitettavasti läheskään kaikki ei edes tajua olevansa negatiivisia. He syyttää huolistaan yhteiskuntaa.

Paljon oli sanomista, mutta ei mitään erikoista sanomista.
Itse olen aika positiivisesti ajatteleva indiviidi. Ehkä se johtuu vilkkaudestani ja siitä että minulla on tempperamenttiä aika paljon. Mutta minä lepyn hyvin nopeaan. En siis ole pitkävihainen ja yritän pohtia probleemoilleni ratkaisuja sen sijasta että alkaisin niitä hautomaan ajatuksissani.

Probleemille ja negatiivisille ajatuksille, täytyy heti tehdä jotain. Muuten voi käydä niin huonosti että indiviidi itse ja hänen ympäristönsä kärsii. Aina voi asioille jotain tehdä. Pitää vain ensin tajuta että on probleema ja negatiivisia ajatuksia, sitten voi alkaa "parantaa" itseään.

Vierailija
tietää
Tiede-uutisissa
"24.12.2006
Kuvapörssi

Hyvä mieli heikentää keskittymistä
Myönteinen mieliala lisää luovuutta, mutta keskittymiskyvylle se on myrkkyä, havaitsivat kanadalaistutkijat.

Asia paljastui, kun Adam Anderson työtovereineen Toronton yliopistosta testasi mielialan vaikutusta keskittymiskykyyn kahdella kognitiivisen kokeella. Toisessa mitattiin koehenkilöiden luovuutta epätavallisten sanayhdistelmien avulla, toisessa taas piti keskittyä olennaiseen häiriöistä huolimatta.

Mielialaa muokattiin iloisella tai surullisella musiikilla. Lisäksi kokelaita pyydettiin ajattelemaan joko onnellisia tai onnettomia asioita. Tulokset osoittivat, että hyvä mieli paransi luovuutta. Sen sijaan keskittymiskykyä se heikensi: itsensä onnellisiksi tuntevat takertuivat tehtävää haittaaviin häiriötekijöihin helpommin kuin surumieliset.

"Juuri tämä huomiokyvyn laajeneminen saattaa selittää luovuuden lisääntymistä", puntaroivat tutkijat PNASissa."
---------
Onnellisuudentavoittelu on usein sen este. Kannattaa vain nauttia, kun se iskee. Anna sille aikaa.

Nojaa, aika keinotekoinen koe jonka tuloksien yleistäminen aika ongelmallista. Tuntuisi järkeen käyvältä että kun organismi on levollisessa tilassa eli vailal ylimääräistä stressiä, kärsimystä jne myös väliaikainen kiihotus (sana lyhytaikaiselle stressille) on tehokkaampi. Yleinsä kai ajatellaan että mielen levätätessä myös ajatukset ovat parempia.

Vierailija

Lisää......

Positiivisen ajattelun vaikutukset

Unohtui tuo kokonaan aikaisemmin. Positiivinen ajattelu keventää mieltä, olo tuntuu mukavalta ja iloisuuskin kohenee ja hymy nousee huulille helpommin. Kaikki tuntuu helpommalta. Positiivinen ajattelu on kuin balsamia sisimmälle/sielulle/psyykkelle.

( neutraalit ihmiset on minun mielestäni epäluotettavia, koska eivät useinkaan uskalla/halua ottaa kantaa eri asioihin, he pysyy neutraalisti syrjässä ) tiedä sitten

Vierailija

Ajattelun laadulla ja mielialalla on mielestäni sellainen yhteys että kuten fyysinenkin suorituksessa paras tulos on äärimmäinen ponnistus, niin samoin henkisesti. Taitosuoritus on monitahoisempi asia.

Olen pyörtynyt ajattelun vaatiman ponnistuksen vuoksi. Onneksi istuin, tuli vain mustelma otsaan.

En usko että mikään joogaaminen auttaa muuhun kuin rentoutumiseen.

Vierailija
tietää

En usko että mikään joogaaminen auttaa muuhun kuin rentoutumiseen.

Meditointi auttaa rentoutumaan, se on totta. Esim. silloin kun ihmisellä on liian paljon negatiivisiä ajatuksia, se negatiivisyys lopulta stressaa ihmistä. Negatiivinen ihminen ei ole rentoutunut. Negatiivinen ihminen ei tunne "harmoniaa" sisimmässään. Hän on alituisesti sen negatiivisen ajattalutyylinsä pauloissa/kahleissa. Jotta kyllä luulisin että meditaatio jonkin verran auttaa.

Vierailija

Meditaatio hiljentää mielen hälinän, ainakin tietoisella tasolla. Sillä on hormonaalisia vaikutuksiakin.
Asiaa on tutkittukin. Totuus on kuitenkin että päivätorkut tuottavat vastaavan tuloksen, mutta siihen pääsy on harjoittelun takana sekin.

Itsesuggestiolla saa myös rentoudentilan, jolla on vastaavia vaikutuksia. Olen kokeilut sitä aiemmin jonkin verran. Se on ehkä jopa automatisoitunut niin että pääsen siihen ilman rituaalejakin.

Negatiivisuudesta ei pääse kuin tiedostamalla sen ja toimimalla ja ajattelemalla aktiivisesti, niin että ne vaimenevat. Energia on suunnattava muualle. Sehän tapahtuu parhaiten tekemisen kautta.Se voi olla vaikka meditaatio ja sen tuoma uusi seura.

Vierailija
tietää

Negatiivisuudesta ei pääse kuin tiedostamalla sen ja toimimalla ja ajattelemalla aktiivisesti, niin että ne vaimenevat. Energia on suunnattava muualle. Sehän tapahtuu parhaiten tekemisen kautta.Se voi olla vaikka meditaatio ja sen tuoma uusi seura.

Näin se vain on. Ihmisen on ensin itse tajuttava että on negatiivinen. Siihen kun pääsee, niin silloin ihminen voi mennä eteenpäin ja yrittää päästä pois nagatiivisistä ajatuksista.

Täytyy kuitenkin ensin myöntää että on negatiivinen ja asiaa auttaisi jos olisi rohkeutta miettiä, miksi on negatiivinen? Ja sillä perusteilla pyrkiä eroon negatiivisyydestä. Negatiivisyys elämässä johtuu usein jostakin. Johtuu siitä miten on reagoinnut asioihin/tapahtumiin. Jotta on pyrittävä myös jättämään nuo asiat/tapahtumat taakseen ja alkaa elää.

Vierailija

"Probleema", "klientti", "indiviidi"... Mitä jos käyttäisimme ihan normaaleja suomenkielisiä sanoja, emmekä hölmön kuuloisia vieraskielisiä kapulaversioita niistä? Ongelma, potilas ja yksilö ovat hyvää suomen kieltä, edellä mainitut kummajaiset eivät.

Vierailija
Scylla
"Probleema", "klientti", "indiviidi"... Mitä jos käyttäisimme ihan normaaleja suomenkielisiä sanoja, emmekä hölmön kuuloisia vieraskielisiä kapulaversioita niistä? Ongelma, potilas ja yksilö ovat hyvää suomen kieltä, edellä mainitut kummajaiset eivät.

Taas yksi kielioppipoliisi

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat