Kanadalaiset vetyruiskutus-dieselrekat

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Kanadassa on otettu diesel-rekkoihin käyttöön järjestelmä, joka käyttää auton laturin tuottamaa sähköä veden hajottamiseen vedyksi, ja pukkaa vetyä moottorin palotilaan, tehden palotapahtumasta tehokkaamman. Optimistien arvioiden mukaan tämä vähentää kulutusta ja päästöjä 10%.

http://www.chechfi.ca/sohfitech.htm
http://www.damninteresting.com/?p=195

Evironment Canada julkaisi kuitenkin raportin (PDF) jonka mukaan järjestelmällä ei saavuteta merkittäviä etuja, sillä vedyntuotanto syö runsaasti sähkötehoa ja siten vie enemmän dieseliä, kuin vety auttaa parantamaan palotapahtumaa.
http://tyler.blogware.com/blog/_archive ... 15293.html

Onko tämä ajatus siis vain kaunis mutta kuolleena syntynyt? Entäpä jos rekan kontin koko katto peitettäisiin aurinkokennolla, ja ajeltaisiin Aurinkoisessa Aritsoonassa päiväsaikaan?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

En usko tuon tuovan etua, paitsi ehkä hapen ansiosta, jota syötetään imuilmaan. Palotapahtuma on hieman parempi.
Kopin katto täyteen paneleita tuntuu järkevämmältä minunkin mielestäni, mutta pieni on etu.

Tehokkain keino olisi järjestelmä, jossa "rekat" kiertäisivät ruuhkasumput, koska niissä se maksaa eniten massan ja palkkakustannusten vuoksi.

Jakeluautossa, jossa ajo on nykivää, voisi jarrutella generaattorilla ja sen sähköllä hajottaa vettä ja syöttää moottoriin kiihdyttäessä. Maantiellä sen merkitys on liian pieni. Olisiko se akkua tehokkaampi varastointitapa?
Kaasut voisi välivarastoida säkkeihin pienellä paineella.

Vierailija

Tuo järjestelmä on pelkkää bullshittiä. Ehkä tuolla saa Kanadassa jotain etua verotuksessa tjsp. mutta epätaloudellinen tuo jokatapauksessa on.

PeterH
Onko tämä ajatus siis vain kaunis mutta kuolleena syntynyt? Entäpä jos rekan kontin koko katto peitettäisiin aurinkokennolla, ja ajeltaisiin Aurinkoisessa Aritsoonassa päiväsaikaan?
Pitäisi olla todella kevytrakenteinen ja virtaviivainen rekka.

Arizonan sijasta kannattaisi ajella päiväntasaajalla, jossa auringon sätelemä teho on noin 1kW/m^2. Oletetaan että rekka olisi pitkä täysperävaunu 22m ja 2,5m leveä. Kattopinta-ala olisi silloin 55m^2. Aurinkoenergiaa tulisi katolle siis noin 55kW. En tiedä mikä on aurikopaneelien hyötysuhde, mutta Wikipedia ehdottaa 12%. Tällöin katon aurinkopaneeleista saisi sähkötehoa noin 6,6kW, eli noin 9hp. Yhdeksällä hevosvoimalla ei ihan rekkaa liikuteta. Sähköjärjestelmiä voisi varmasti pyörittää, jolloin ei tarvitsisi laturia käyttää aurinkoiseen aikaan.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
ilesoft
Oletetaan että rekka olisi pitkä täysperävaunu 22m ja 2,5m leveä. Kattopinta-ala olisi silloin 55m^2. Aurinkoenergiaa tulisi katolle siis noin 55kW. En tiedä mikä on aurikopaneelien hyötysuhde, mutta Wikipedia ehdottaa 12%. Tällöin katon aurinkopaneeleista saisi sähkötehoa noin 6,6kW, eli noin 9hp. Yhdeksällä hevosvoimalla ei ihan rekkaa liikuteta. Sähköjärjestelmiä voisi varmasti pyörittää, jolloin ei tarvitsisi laturia käyttää aurinkoiseen aikaan.

Tuollaisella GaAs-kennolla hyötysuhde on huikea jopa 39%, jolloin saataisiin jo 21,45 kW tehoa. Todellisuudessa enemmän, sillä auringon säteily on yli 1 kW/m2. Tosin kennoja pitäisi jatkuvasti puhdistaa. Hintaa tuollaisilla kennoilla on noin 40 $/cm2, joten kennot pelkästään maksaisivat 22 M$. Ei ole kannattavaa.

Vierailija

Vanha "Joe:n kenno" siellä kummittelee uudella nimellä. Yhdysvaltain puolella yrittivät tällä tekniikalla huijata ihmisiä ja väittivät rakentaneensa auton, joka kulkee pelkällä vedellä.

Kun dieselkoneeseen ruiskutetaan jotain palavaa kaasua, sen efekti on hieman sama kuin ruiskuttaisi ilokaasua bensiinimoottoriin. Saadaan lisää tehoa per tilavuus, mutta hyötysuhteeseen se ei vaikuta.

Hyötysuhteeseen vaikuttaisi se, jos vety jotenkin maagisesti laskisi pakokaasujen lämpötilaa, koska mitä matalammaksi pakokaasun lämpötila laskee kun se laajenee sylinterissä, sitä enemmän palamisen energiasta muuttuu mekaaniseksi työksi. Toinen vaihtoehto on, että vety nostaisi palolämpötilaa olennaisesti, mutta tätä taas moottori tuskin kestäisi.

Ongelma tuollaisessa vetyinjektiossa on se, että vetyä tulee litramääräisesti aivan liian vähän jotta sillä olisi jotain merkitystä moottorin ottamaan ilmamäärään nähden. Rekkaan pitäisi asentaa isommat laturit, jos meinaa repiä monta kilowattia sähkötehoa vedyntuotantoon. Siihenpä se lisäteho sitten hukkuu.

Vierailija

Jos noihin hömppiin pumpatut rahat laitettaisiin tehokkaiden keinojen kehittelyyn, olisi kehitys nopeampaa ja säästöt aitoja.
Luulisi että ammattiajajat niihin hömpsähtävät huonommin, mutta kun luvataan 10% säästö,käyttäen vettä...

Vierailija

Tuo Joecell, Joen kenno. On sillä autoa käytetty suomessakin. Ja netissä on videoita, kun tyypit ajelevat pitkiäkin matkoja moisella laitteella. Se tuottaa käsittääkseni hieman erilaista vetyä. Ja tarvitsee sähköä muistaakseni vain prosessin alkuun saattamiseen. Googlettakaa: joecell

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
hangover
Tuo Joecell, Joen kenno. On sillä autoa käytetty suomessakin. Ja netissä on videoita, kun tyypit ajelevat pitkiäkin matkoja moisella laitteella. Se tuottaa käsittääkseni hieman erilaista vetyä. Ja tarvitsee sähköä muistaakseni vain prosessin alkuun saattamiseen. Googlettakaa: joecell
On googletettu. Et kai sinä vaan vaadi uskomaan noita juttuja?
author="<a href="http://www.joecell.com.au/">What is a Joe Cell</a>" kirjoitti:
An operating cell progresses through a series of stages, the first of which is simple electrolysis, the second is referred to as the seeding stage, in which the cell builds up a charge in the water, which eventually reaches a point where the cell will run an engine. There are higher stages that supposedly can be achieved. For example, stage 4 is supposed to nullify gravity. There are people who claim to have approached this stage, with the car weight getting less and less. Interestingly enough there is no current running through a breeding cell when it is running a car. Once the water is charged sufficiently no further energy is required. The cell is generally connected to the car through an aluminium tube to someplace on the block close to a water passage. It will then charge the coolant water, which will provide the energy to run the engine.
Tuon mukaanhan tuo vehje ei pelkästään kuljeta autoa ilmaiseksi, vaan tekee siitä lentoauton.

Toisessa jutussa [The Joe Cell] paikoillaan olevalla autonmoottorilla tuotetaan taloon sähköt ja lämmin vesi:

Mitähän "hieman erilaista vetyä" sinulla on oikein päässäsi?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

no joo. Ilmaisu saattoi oli hieman väärä Tästä on jo aikaa. Tiedän kuitenkin, jotta suomessakin on saatu auto käymään tuolla joecellillä. Ilman bensaa, tms muuta polttoainetta. Kyse ei ole kuitenkaan vedystä.

Moottori ei lämpene, mieluuminkin jäähtyy. Joten kyseessä ei liene normaali vedyn palaminen. Sytytystulppienkin merkitys ei ole seoksen sytyttäminen.

Tuolla joku video.
http://video.google.com/videoplay?docid ... ll&pl=true

Tuolla jotain matskua+video
http://pesn.com/2006/04/16/9600261_Joe_ ... tructions/

Jossain mulla on tallessa yhteystiedotkin tuolle suomalaiselle kaverille, joka autoansa käytteli joecellillä.

Vierailija

Niinpä niin. Kaasua johdetaan moottorilohkoon "pimeän tulpan" kautta josta energia siirtyy jäähdytysnesteeseen metallin läpi ja saa moottorin pyörimään jollain hokkuspokkusmekanismilla.

Vedellä kulkeva auto.

Kertaakaan ei joe:n kenno ole vielä toiminut julkisessa demonstraatiossa niin että sillä yksinään olisi pyöritetty auton moottoria. Mythbustersissakin testasivat.

Auto hörähti käymään ja sammui samantien kun vety loppui imujärjestelmästä. Kenno ei tuottanut tarpeeksi vetyä.

Vierailija

Eeeiii. EEiii se toimi. Ei missään tapauksessa. Mikään muu täällä ei toimi, kuin tietokonettaan räpeltävät kotifilosofit. Kummallinen on ihmisen mielessä tuo uusien ajatusten torjuminen.

Tosiasiahan on niin, jotta kukaan täällä maapallolla ei tiedä, mitä Joecell-kennossa tapahtuu. Eikä paljoa muustakaan Arvostan niitä, jotka huomaavat ja tuovat julki tälläisiä ilmiöitä ihmisten ihmeteltäviksi ja fyysikkojen selitettäviksi. Kusettajia vihaan.

Horjuuko kovastikkin tuoli tietokoneen edessä, jos vaikka kerran sattuisi ajattelemaan: Mikäköhän tuokin ilmiö on, ja mistä se johtuu. Tai saati innostuisi rakentamaan jonkinlaisen koelaiteen.

Helevatun hörhölä.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
hangover
Eeeiii. EEiii se toimi. Ei missään tapauksessa. Mikään muu täällä ei toimi, kuin tietokonettaan räpeltävät kotifilosofit. Kummallinen on ihmisen mielessä tuo uusien ajatusten torjuminen.

Tosiasiahan on niin, jotta kukaan täällä maapallolla ei tiedä, mitä Joecell-kennossa tapahtuu. Eikä paljoa muustakaan Arvostan niitä, jotka huomaavat ja tuovat julki tälläisiä ilmiöitä ihmisten ihmeteltäviksi ja fyysikkojen selitettäviksi. Kusettajia vihaan.

Horjuuko kovastikkin tuoli tietokoneen edessä, jos vaikka kerran sattuisi ajattelemaan: Mikäköhän tuokin ilmiö on, ja mistä se johtuu. Tai saati innostuisi rakentamaan jonkinlaisen koelaiteen.

Helevatun hörhölä.

Polttiko Joe-kennon tuottama salainen kaasu hihasi?

Miksi todistelet kotifilosofin tavoin netissä sen toimivuutta, kun voisit itse rakentaa tuollaisen mainetta ja rahaa jauhavan "sampon"? Eikös sinulla ole paja missä tehdä tuollainen? Noista linkeistä, jotka pyynnöstäsi googlasin, löytyy ohjeet. Ja sinullahan on yhteystiedot kaveriin Suomessakin, joka on tuollaisen tehnyt. Ei pitäisi olla vaikeaa - vai oletko vain laiska?

Hörhölä tämä foorumi tosiaan on ja kusettajia riittää.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Uskon sitten kun näen, tai siinä tapauksessa että joku yksiselitteisesti selvittää mikä siinä on ideana.

Kaikki nämä nollapiste-energia hörhöt kyllä kehittelevät laitteitaan, mutta kukaan ei pysty uskottavasti selvittämään että miksi se laite muka toimii.

Niinkuin esimerkiksi tuo juttu, että vety saa muka jotain kummallisia ominaisuuksia, että se pystyy menemään alumiinista läpi ja heiluttelemaan mäntiä ihan muuten vaan hokkuspokkus hupsistakeikkaa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Veikko

Kaikki nämä nollapiste-energia hörhöt kyllä kehittelevät laitteitaan, mutta kukaan ei pysty uskottavasti selvittämään että miksi se laite muka toimii.

Niin - eikä toistaiseksi kukaan ole edes onnistunut näyttämään laittensa toimivan.

Vierailija

"Polttiko Joe-kennon tuottama salainen kaasu hihasi?"

Heh, joo. (sori vaan..)

Olis tuo kiva kokeilla. Mutta ei nyt piisaa aikaa. kun on nuo entisetkin vielä kesken. Ja leipääkin täytyy saada jonkin keksinnön turvin.

En itsekään usko mihinkään, ellei oikeasti sitä näe toiminnassa. Tuo suomalainen tyyppi, joka joecellillään autoaan käytti, en usko hänen valehtelevan. Netissä olevista hörhötyksistä taas ei tiedä.

Vierailija

Olihan täälläkin se Sampower-moottori, joka vaikutti lupaavalta, mutta kipuraja taisi tulla vastaan 200 Mmk tietämillä, kun se ei vain suostunut toimimaan tehokkaasti.
Sehän taisi olla vastaiskumoottori ilman kampikoneistoa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat