Seuraa 
Viestejä2875

Kanadassa on otettu diesel-rekkoihin käyttöön järjestelmä, joka käyttää auton laturin tuottamaa sähköä veden hajottamiseen vedyksi, ja pukkaa vetyä moottorin palotilaan, tehden palotapahtumasta tehokkaamman. Optimistien arvioiden mukaan tämä vähentää kulutusta ja päästöjä 10%.

http://www.chechfi.ca/sohfitech.htm
http://www.damninteresting.com/?p=195

Evironment Canada julkaisi kuitenkin raportin (PDF) jonka mukaan järjestelmällä ei saavuteta merkittäviä etuja, sillä vedyntuotanto syö runsaasti sähkötehoa ja siten vie enemmän dieseliä, kuin vety auttaa parantamaan palotapahtumaa.
http://tyler.blogware.com/blog/_archive ... 15293.html

Onko tämä ajatus siis vain kaunis mutta kuolleena syntynyt? Entäpä jos rekan kontin koko katto peitettäisiin aurinkokennolla, ja ajeltaisiin Aurinkoisessa Aritsoonassa päiväsaikaan?

Sivut

Kommentit (33)

En usko tuon tuovan etua, paitsi ehkä hapen ansiosta, jota syötetään imuilmaan. Palotapahtuma on hieman parempi.
Kopin katto täyteen paneleita tuntuu järkevämmältä minunkin mielestäni, mutta pieni on etu.

Tehokkain keino olisi järjestelmä, jossa "rekat" kiertäisivät ruuhkasumput, koska niissä se maksaa eniten massan ja palkkakustannusten vuoksi.

Jakeluautossa, jossa ajo on nykivää, voisi jarrutella generaattorilla ja sen sähköllä hajottaa vettä ja syöttää moottoriin kiihdyttäessä. Maantiellä sen merkitys on liian pieni. Olisiko se akkua tehokkaampi varastointitapa?
Kaasut voisi välivarastoida säkkeihin pienellä paineella.

Tuo järjestelmä on pelkkää bullshittiä. Ehkä tuolla saa Kanadassa jotain etua verotuksessa tjsp. mutta epätaloudellinen tuo jokatapauksessa on.

PeterH
Onko tämä ajatus siis vain kaunis mutta kuolleena syntynyt? Entäpä jos rekan kontin koko katto peitettäisiin aurinkokennolla, ja ajeltaisiin Aurinkoisessa Aritsoonassa päiväsaikaan?
Pitäisi olla todella kevytrakenteinen ja virtaviivainen rekka.

Arizonan sijasta kannattaisi ajella päiväntasaajalla, jossa auringon sätelemä teho on noin 1kW/m^2. Oletetaan että rekka olisi pitkä täysperävaunu 22m ja 2,5m leveä. Kattopinta-ala olisi silloin 55m^2. Aurinkoenergiaa tulisi katolle siis noin 55kW. En tiedä mikä on aurikopaneelien hyötysuhde, mutta Wikipedia ehdottaa 12%. Tällöin katon aurinkopaneeleista saisi sähkötehoa noin 6,6kW, eli noin 9hp. Yhdeksällä hevosvoimalla ei ihan rekkaa liikuteta. Sähköjärjestelmiä voisi varmasti pyörittää, jolloin ei tarvitsisi laturia käyttää aurinkoiseen aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
ilesoft
Oletetaan että rekka olisi pitkä täysperävaunu 22m ja 2,5m leveä. Kattopinta-ala olisi silloin 55m^2. Aurinkoenergiaa tulisi katolle siis noin 55kW. En tiedä mikä on aurikopaneelien hyötysuhde, mutta Wikipedia ehdottaa 12%. Tällöin katon aurinkopaneeleista saisi sähkötehoa noin 6,6kW, eli noin 9hp. Yhdeksällä hevosvoimalla ei ihan rekkaa liikuteta. Sähköjärjestelmiä voisi varmasti pyörittää, jolloin ei tarvitsisi laturia käyttää aurinkoiseen aikaan.

Tuollaisella GaAs-kennolla hyötysuhde on huikea jopa 39%, jolloin saataisiin jo 21,45 kW tehoa. Todellisuudessa enemmän, sillä auringon säteily on yli 1 kW/m2. Tosin kennoja pitäisi jatkuvasti puhdistaa. Hintaa tuollaisilla kennoilla on noin 40 $/cm2, joten kennot pelkästään maksaisivat 22 M$. Ei ole kannattavaa.

Vanha "Joe:n kenno" siellä kummittelee uudella nimellä. Yhdysvaltain puolella yrittivät tällä tekniikalla huijata ihmisiä ja väittivät rakentaneensa auton, joka kulkee pelkällä vedellä.

Kun dieselkoneeseen ruiskutetaan jotain palavaa kaasua, sen efekti on hieman sama kuin ruiskuttaisi ilokaasua bensiinimoottoriin. Saadaan lisää tehoa per tilavuus, mutta hyötysuhteeseen se ei vaikuta.

Hyötysuhteeseen vaikuttaisi se, jos vety jotenkin maagisesti laskisi pakokaasujen lämpötilaa, koska mitä matalammaksi pakokaasun lämpötila laskee kun se laajenee sylinterissä, sitä enemmän palamisen energiasta muuttuu mekaaniseksi työksi. Toinen vaihtoehto on, että vety nostaisi palolämpötilaa olennaisesti, mutta tätä taas moottori tuskin kestäisi.

Ongelma tuollaisessa vetyinjektiossa on se, että vetyä tulee litramääräisesti aivan liian vähän jotta sillä olisi jotain merkitystä moottorin ottamaan ilmamäärään nähden. Rekkaan pitäisi asentaa isommat laturit, jos meinaa repiä monta kilowattia sähkötehoa vedyntuotantoon. Siihenpä se lisäteho sitten hukkuu.

Jos noihin hömppiin pumpatut rahat laitettaisiin tehokkaiden keinojen kehittelyyn, olisi kehitys nopeampaa ja säästöt aitoja.
Luulisi että ammattiajajat niihin hömpsähtävät huonommin, mutta kun luvataan 10% säästö,käyttäen vettä...

Tuo Joecell, Joen kenno. On sillä autoa käytetty suomessakin. Ja netissä on videoita, kun tyypit ajelevat pitkiäkin matkoja moisella laitteella. Se tuottaa käsittääkseni hieman erilaista vetyä. Ja tarvitsee sähköä muistaakseni vain prosessin alkuun saattamiseen. Googlettakaa: joecell

salai
Seuraa 
Viestejä8168
hangover
Tuo Joecell, Joen kenno. On sillä autoa käytetty suomessakin. Ja netissä on videoita, kun tyypit ajelevat pitkiäkin matkoja moisella laitteella. Se tuottaa käsittääkseni hieman erilaista vetyä. Ja tarvitsee sähköä muistaakseni vain prosessin alkuun saattamiseen. Googlettakaa: joecell
On googletettu. Et kai sinä vaan vaadi uskomaan noita juttuja?
author="<a href="http://www.joecell.com.au/">What is a Joe Cell</a>" kirjoitti:
An operating cell progresses through a series of stages, the first of which is simple electrolysis, the second is referred to as the seeding stage, in which the cell builds up a charge in the water, which eventually reaches a point where the cell will run an engine. There are higher stages that supposedly can be achieved. For example, stage 4 is supposed to nullify gravity. There are people who claim to have approached this stage, with the car weight getting less and less. Interestingly enough there is no current running through a breeding cell when it is running a car. Once the water is charged sufficiently no further energy is required. The cell is generally connected to the car through an aluminium tube to someplace on the block close to a water passage. It will then charge the coolant water, which will provide the energy to run the engine.
Tuon mukaanhan tuo vehje ei pelkästään kuljeta autoa ilmaiseksi, vaan tekee siitä lentoauton.

Toisessa jutussa [The Joe Cell] paikoillaan olevalla autonmoottorilla tuotetaan taloon sähköt ja lämmin vesi:

Mitähän "hieman erilaista vetyä" sinulla on oikein päässäsi?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

no joo. Ilmaisu saattoi oli hieman väärä Tästä on jo aikaa. Tiedän kuitenkin, jotta suomessakin on saatu auto käymään tuolla joecellillä. Ilman bensaa, tms muuta polttoainetta. Kyse ei ole kuitenkaan vedystä.

Moottori ei lämpene, mieluuminkin jäähtyy. Joten kyseessä ei liene normaali vedyn palaminen. Sytytystulppienkin merkitys ei ole seoksen sytyttäminen.

Tuolla joku video.
http://video.google.com/videoplay?docid ... ll&pl=true

Tuolla jotain matskua+video
http://pesn.com/2006/04/16/9600261_Joe_ ... tructions/

Jossain mulla on tallessa yhteystiedotkin tuolle suomalaiselle kaverille, joka autoansa käytteli joecellillä.

Niinpä niin. Kaasua johdetaan moottorilohkoon "pimeän tulpan" kautta josta energia siirtyy jäähdytysnesteeseen metallin läpi ja saa moottorin pyörimään jollain hokkuspokkusmekanismilla.

Vedellä kulkeva auto.

Kertaakaan ei joe:n kenno ole vielä toiminut julkisessa demonstraatiossa niin että sillä yksinään olisi pyöritetty auton moottoria. Mythbustersissakin testasivat.

Auto hörähti käymään ja sammui samantien kun vety loppui imujärjestelmästä. Kenno ei tuottanut tarpeeksi vetyä.

Eeeiii. EEiii se toimi. Ei missään tapauksessa. Mikään muu täällä ei toimi, kuin tietokonettaan räpeltävät kotifilosofit. Kummallinen on ihmisen mielessä tuo uusien ajatusten torjuminen.

Tosiasiahan on niin, jotta kukaan täällä maapallolla ei tiedä, mitä Joecell-kennossa tapahtuu. Eikä paljoa muustakaan Arvostan niitä, jotka huomaavat ja tuovat julki tälläisiä ilmiöitä ihmisten ihmeteltäviksi ja fyysikkojen selitettäviksi. Kusettajia vihaan.

Horjuuko kovastikkin tuoli tietokoneen edessä, jos vaikka kerran sattuisi ajattelemaan: Mikäköhän tuokin ilmiö on, ja mistä se johtuu. Tai saati innostuisi rakentamaan jonkinlaisen koelaiteen.

Helevatun hörhölä.

salai
Seuraa 
Viestejä8168
hangover
Eeeiii. EEiii se toimi. Ei missään tapauksessa. Mikään muu täällä ei toimi, kuin tietokonettaan räpeltävät kotifilosofit. Kummallinen on ihmisen mielessä tuo uusien ajatusten torjuminen.

Tosiasiahan on niin, jotta kukaan täällä maapallolla ei tiedä, mitä Joecell-kennossa tapahtuu. Eikä paljoa muustakaan Arvostan niitä, jotka huomaavat ja tuovat julki tälläisiä ilmiöitä ihmisten ihmeteltäviksi ja fyysikkojen selitettäviksi. Kusettajia vihaan.

Horjuuko kovastikkin tuoli tietokoneen edessä, jos vaikka kerran sattuisi ajattelemaan: Mikäköhän tuokin ilmiö on, ja mistä se johtuu. Tai saati innostuisi rakentamaan jonkinlaisen koelaiteen.

Helevatun hörhölä.

Polttiko Joe-kennon tuottama salainen kaasu hihasi?

Miksi todistelet kotifilosofin tavoin netissä sen toimivuutta, kun voisit itse rakentaa tuollaisen mainetta ja rahaa jauhavan "sampon"? Eikös sinulla ole paja missä tehdä tuollainen? Noista linkeistä, jotka pyynnöstäsi googlasin, löytyy ohjeet. Ja sinullahan on yhteystiedot kaveriin Suomessakin, joka on tuollaisen tehnyt. Ei pitäisi olla vaikeaa - vai oletko vain laiska?

Hörhölä tämä foorumi tosiaan on ja kusettajia riittää.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Uskon sitten kun näen, tai siinä tapauksessa että joku yksiselitteisesti selvittää mikä siinä on ideana.

Kaikki nämä nollapiste-energia hörhöt kyllä kehittelevät laitteitaan, mutta kukaan ei pysty uskottavasti selvittämään että miksi se laite muka toimii.

Niinkuin esimerkiksi tuo juttu, että vety saa muka jotain kummallisia ominaisuuksia, että se pystyy menemään alumiinista läpi ja heiluttelemaan mäntiä ihan muuten vaan hokkuspokkus hupsistakeikkaa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Veikko

Kaikki nämä nollapiste-energia hörhöt kyllä kehittelevät laitteitaan, mutta kukaan ei pysty uskottavasti selvittämään että miksi se laite muka toimii.

Niin - eikä toistaiseksi kukaan ole edes onnistunut näyttämään laittensa toimivan.

"Polttiko Joe-kennon tuottama salainen kaasu hihasi?"

Heh, joo. (sori vaan..)

Olis tuo kiva kokeilla. Mutta ei nyt piisaa aikaa. kun on nuo entisetkin vielä kesken. Ja leipääkin täytyy saada jonkin keksinnön turvin.

En itsekään usko mihinkään, ellei oikeasti sitä näe toiminnassa. Tuo suomalainen tyyppi, joka joecellillään autoaan käytti, en usko hänen valehtelevan. Netissä olevista hörhötyksistä taas ei tiedä.

Olihan täälläkin se Sampower-moottori, joka vaikutti lupaavalta, mutta kipuraja taisi tulla vastaan 200 Mmk tietämillä, kun se ei vain suostunut toimimaan tehokkaasti.
Sehän taisi olla vastaiskumoottori ilman kampikoneistoa?

hangover
"Polttiko Joe-kennon tuottama salainen kaasu hihasi?"

Heh, joo. (sori vaan..)

Olis tuo kiva kokeilla. Mutta ei nyt piisaa aikaa. kun on nuo entisetkin vielä kesken. Ja leipääkin täytyy saada jonkin keksinnön turvin.

En itsekään usko mihinkään, ellei oikeasti sitä näe toiminnassa. Tuo suomalainen tyyppi, joka joecellillään autoaan käytti, en usko hänen valehtelevan. Netissä olevista hörhötyksistä taas ei tiedä.

Nämä huijaukset perustuvat siihen, että kehotetaan ihmisiä esimerkiksi asentamaan magneetit bensaletkuun huollon yhteydessä. Huoltomies säätää kaasuttimen/ruiskun ja oho! auto kuluttaa vähemmän bensiiniä kuin ennen.

Alkuperäinen käyttökohde tuolle Joe:n kennolle oli nimenomaan tällainen kulutuksen vähennys. Luvattiin että imuilmaan sotkettu vety laskee polttoaineenkulutusta joitain prosentteja, juuri niinkuin tuossa kanadalaisessa vekottimessa.

On kuitenkin todettu, että ajotottumukset ja jopa kuljettajan henkinen tila vaikuttaa polttoaineenkulutukseen lähes 30% jonka lisäksi polttoaineen laadunvaihtelut tuovat oman parin prosentin virhemarginaalin asiaan.

Ei ole ihmekkään, että maailmalta löytyy paljon ihmisiä jotka tosissaan uskovat sen laitteen toimivan, kun ovat "omin silmin nähneet" vaikka todellisuudessa voisit käydä neppaamassa sähköjohdot irti siitä laitteesta ja kuski ei huomaisi mitään eroa.

Se on sitä psykologiaa.

Yhtään ainutta kertaa ei ole demonstroitu sellaista autoa joka käy pelkästään Joe:n kennon avulla. Kaikki julkiset demonstraatiot on tehty siten, että kenno on kytketty autoon joka syö samaan aikaan bensiiniä, ja sitten väitetty että se syö vähemmän bensaa kuin ennen.

Idean alkuperäinen keksijä joutui mm. Yhdysvalloissa oikeuteen ja tuomittiin, koska ei kyennyt demonstroimaan valamiehistölle että laite todella tekee mitä sen väitetään tekevän. Mies oli aikaisemmin julkaissut mm. videon jossa tämä laite "toimi".

Pakko kysyä, kun noin vakuuttavasti kerrot: Oletko itse nähnyt, jotta asiat on näin?

Totta kyllä nuo magneetit bensaputken ympärille - homma.

Se magneettivillitys on lähtenyt vähän käsistä: Olen rapsinut ihmisten öljypolttimista noita pois. Kaupparatsut ovat innokkaasti asentaneet magneettikotelonsa rautaisen öljyputken ympärille. Kaikenlisäksi magneettien teho ei ole kuin 0,1 Teslaa. (mittasin kerran) Mutta kyllä se kenttä siitä rautaputkesta läpi öljyyn menee, kun oikein uskoo...

Jos et usko salaliittoteorioihin, niin kannattaa lukea tämä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_Fuel_Cell

Meyer's claims regarding the Water Fuel Cell and the car that it powered were found to be fraudulent by a Ohio court in 1996. [1] The hoax has been revived by others since his death.



Meyerin väite Vesipolttoainekennoa ja sillä toimivaa autoa kohtaan havaittiin huijaukseksi oikeuden istunnossa Ohiossa 1996. Monet tahot ovat yrittäneet samaa huijausta sitten hänen kuolemansa.



In 1996, inventor Stanley Meyer was sued by investors to whom he had sold dealerships, offering the right to do business in Water Fuel Cell technology. Meyer claimed in court that his invention opened the way for a car which would "run on water", powered simply by a car battery. The car would even run perpetually without fuel since the energy needed to continue the "fracturing" was low enough for the engine's dynamo to recharge the car's battery. Meyer even claimed to have adapted a 1.6-litre Volkswagen Dune Buggy for this purpose. The car was due to be examined by the expert witness Michael Laughton, Professor of Electrical Engineering at Queen Mary, University of London and Fellow of the Royal Academy of Engineering. However Meyer made what Professor Laughton considered a "lame excuse" on the days of examination and did not allow the test to proceed. The Water Fuel Cell on the other hand, was examined by three expert witnesses in court who found that there "was nothing revolutionary about the cell at all and that it was simply using conventional electrolysis." [1]

On the basis of the evidence the court found Meyer guilty of "gross and egregious fraud" and ordered to repay the investors their $25,000.

Suomennettuna tuossa korostetussa kohdassa lukee, että kun tuli aika näyttää miten sen vedellä kulkeva auto käy, herra Meyer ei suostunutkaan käynnistämään moottoria.

Eikä se olisikaan startannut. Tutkijat totesivat ettei elektrolyysikenno ollut tavanomaista kummempi. Auton laturin teholla, tai edes akun avulla ei saada aikaan tarpeeksi nopeasti vetyä, että 1.6 litran nelitahtimoottori sillä kävisi. Senhän testasivat myöhemmin Mythbustersin pojat ja sen minä näin videolta.

Kerran hörähti ja siinä se oli.

Tuohon vesiautoon liittyvä kysymys. Jos käytät osan veden massasta hajottamaan veden niin onko se fysiikan lakien rikkomista? Suuren energian voi saada aikaan pienellä energimäärällä. Esim. kipinä sytyttää bensan jne. Kaikki riippuu varauksista.

En ole mikään ydinfyysikko, mutta minusta tuo ajatus ei täysin järjetön ole. Vesihän on muutenkin niin erikoinen aine.

Wikipediasta löytyy sähkökaaviokin tuolle systeemille. Voisiko joku viisaampi selittää, onko tuossa mitään järkeä? Meyer väitti pystyvänsä poimimaan elektroneja(sähköä) varautuneesta kaasusta. Molekyylin hajotessahan pitäisi vapautua energiaa eikö? Meyer väitti pystyvänsä uusiokäyttämään tuon vapautuvan energian veden hajoittamiseen. Hän itse väitti, ettei laite ole ikiliikkuja. Ilmeisesti vesi menettää massaansa tai sitten varautuu jotenkin niin, ettei sitä pysty käyttämään uusiksi. Muistaakseni "normaalin" varauksen piti palautua luonnssa kun auringonvalo reagoi vesihöyryn kanssa...en muista nyt tarkalleen

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Wate ... ircuit.png

Veikko

Niinkuin esimerkiksi tuo juttu, että vety saa muka jotain kummallisia ominaisuuksia, että se pystyy menemään alumiinista läpi ja heiluttelemaan mäntiä ihan muuten vaan hokkuspokkus hupsistakeikkaa.

Kyllä vety läpäisee metalleja, vedyn varastoinnissa tulee muistaakseni sen takia n. 15 % häviö.
Kemiassa käytetään palladium ja platinakatalysaattoreita, ne imevät vetyä ja mahdollistavat vedyn ja muiden aineiden väliset reaktiot.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat