Seuraa 
Viestejä45973

Kärsiikö auton moottori tai muut osat siitä, että auton käynnistää kylmiltään pakkasella ja kuinka paljon? Polttoainetta varmaankin kuluu enemmän, mutta väheneekö moottorin elinikä? Paljonko lämpötila vaikuttaa?

Sivut

Kommentit (343)

Kaikki liikkuvat osat kuluvat normaalia enemmän, ennenkuin öljynpaine nousee ja voitelu kiertää koko koneeseen. Riippuu paljon öljyn ominaisuuksista, kuinka jäykäksi se menee missä lämpötilassa. Pahimmassa tapauksessa öljy on niin jäykkää, ettei se mene ollenkaan pumpusta läpi.

Sylinterit ja männät kuluvat myös enemmän kun konetta käyttää kylmänä. Osat on mitoitettu siten, että ne ovat tiukka sovitus käyntilämpötilassa. Oma auto kuullostaa pakkasella käynnistäessä ensimmäiset pari minuuttia vanhalta dieseliltä.

hmm, onko siis ainut syy moottorin kulumiseen se, että kylmänä jäykkä öljy ei ole ehtinyt joka paikkaan voitelemaan?

Eikös nuo täyssynteettiset juokse normaalisti lähelle -40C asti.... ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Moottorin rakennekin vaikuttaa. Joissakin koneissa nokka-akselikotelon öljyt pääsevät valumaan alas, koska niissä on reikä kotelon pohjassa. Parempi ratkaisu on että se öljyn paluureikä on hieman ylempänä, jolloin nokka saa edes roiskevoitelua ennen kuin öljynpaineet ehtivät nousta. Ja ovathan ne kesälläkin kuivia käynnistyksiä aina, kun mottori on ollut sammutettuna n.15min ajan. Kuitenkin ne öljyt sen verran pääsevät valumaan pois laakereista ja kavavista.

Eri metalleilla on eri lämpölaajenemiskertoimet.

Jos kone on suunniteltu niin että osat ovat oikean kokoiset käyntilämpötilassa, niin kovalla pakasella vaikka mäntä voi kutistua enemmän kuin sylinteri, jolloin kone falskaa bensiiniä öljypohjaan kylmäkäynnistyksessä.

Tällaisia kaikenlaisia pikkuknoppeja syntyy kaikkialla missä on eri metalleista tehtyjä ja eri tavoin työstettyjä osia, kun moottori pistetään käymään tulipalopakkasilla.

tavu
hmm, onko siis ainut syy moottorin kulumiseen se, että kylmänä jäykkä öljy ei ole ehtinyt joka paikkaan voitelemaan?
Toki on muitakin syitä, mutta kysyttiin kylmäkäynnistyksen aiheuttamia kulumisia. Yleensä laakerit kuluvat normaalia enemmän, kun öljynkiertoon pääsee epäpuhtauksia, ja metallinpalat & muut roskat naarmuttavat laakereita.
tavu
Eikös nuo täyssynteettiset juokse normaalisti lähelle -40C asti.... ?
TM 21/06:ssa oli testi eniten myytyjen 5W-40 öljyjen kesken. Huonoimman öljyn pumpattavuuden rajalämpötila oli -35C ja parhaimman -45C.

On väitetty että kylmäkäynnistys pakkasessa vastaa 600 km ajoa lämpimällä moottorilla. Sitä kannattaa siis välttää jos voi. Synteettinen öljy voitelee parhaiten kylmässä.

Joissakin autoissa on tyyppivika että nokka-akselin voitelu heikkenee, kun reijät karstoittuvat umpeen.Sen voi tarkistaa venakoppa auki pyörivässä moottorissa. Voipi roiskua.

Veikko
Jos kone on suunniteltu niin että osat ovat oikean kokoiset käyntilämpötilassa, niin kovalla pakasella vaikka mäntä voi kutistua enemmän kuin sylinteri, jolloin kone falskaa bensiiniä öljypohjaan kylmäkäynnistyksessä.

Tällaisessa tilanteessa männän ohi pääsevä bensiini pesee öljyä pois sylinterin seinämiltä ja moottorin kuluminen lisääntyy.

tietää
On väitetty että kylmäkäynnistys pakkasessa vastaa 600 km ajoa lämpimällä moottorilla. Sitä kannattaa siis välttää jos voi. Synteettinen öljy voitelee parhaiten kylmässä.

Kuinkahan kylmää tuolla vertauksella tarkoitetaan? On tietysti suuri ero onko pakkasta kolme vai kolmekymmentä astetta. Onko moottorin "kärsimys" suoraan verrannollinen lämpötilaan, vai alkaako se tietyssä pisteessä nousta jyrkästi? Kuinka lämpimäksi normaali lohkolämmitin saa koneen, jos pakkasta on vaikka semmoiset 25 astetta?

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Hieman offtopic, mutta mainittakoon että kuorma-auto lähtee kovalla pakkasella kuin palmun alta kun laittaa puoleksi päivää koneen alle pari tonnista valonheitintä tuomaan valoa kaamokseen.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177

Pohjonen zen :Kuinka lämpimäksi normaali lohkolämmitin saa koneen, jos pakkasta on vaikka semmoiset 25 astetta?

Aslakki.
Mie se olen tuon pakkasen sejassa kasunnu ja eläny , ei siittä ole teoriatietoa ,mutta käytännön kokemuksia sitäki enemmän.
Jos pijät autoa roikassa ( lohkolämmitin) niin muista se , että kone lähtee käynthin ku kesällä, mutta muista seki että öljyt on siellä alhaalla öljypohjassa , joka ei sunkhan lohkolämmittimellä lämpene.
Niin että konhen voitelu on jonkuaikaa meleko olematonta.

Toishalta jos kylmästä starttaat konhen käynthin , ei pörähä heti ensi pyörähyksellä. Sitä saapi toisinhans jietkuttaa tartilla melko kauvonki .
Siinon se hyväpuoli että öljypumppuu kerkejää työntää öljynpainetta tärkeimphin laakerhein , ennenko kone lähtee käynthin.
Kylmästä käynthinpantua konetta ei sais heti alkhun kaasutella rajusti
sen pitäs antaa soimettua hiljalhens tyhjäkäynnillä, jolloin öljypumppu työntää reilusti laakereille öljaa. Jos kylmää konetta kaasutat se
öljypumppu gavitoi ja pyörätelee kuivana niinko koko moottoriki.

Sillonko oli se yli -50 asthen pakkanen ja Aslakilla tuli kirkolle asijaa
oli auto tietenki ( roikassa ) ja sisätila lämmitin paahto täysillä.
Sen lisäksi panin ennen käynnistystä kuumailmapuhaltimen
tuhisemhan auton yljypohjan alle, mutta sen verran eemmäs että tiivisthet ei palas. Ja niinhän se kehräs ku kissa
Aslakin vanaha Tojota.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883

Onko teidän mielestä eroa bensa- ja dieselmoottorien välillä kylmäkäynnistyksen ja koneen kärsimisen suhteen ?

Dieselmoottori tuntuu omien kokemuksieni mukaan lähtevän paremmin käyntiin kylmänä. Auttaa kun moottoria pystyy ennen käynnistystä hehkuttamaan sen omalla hehkutuksella, jota voi vielä toistaa muutamaan otteeseen riippuen paljonko on pakkasta.

Mutta vaikka diesel käynnistyykin helpommin niin tarkoittaako se kuitenkaan sitä, että myöskin kärsii vähemmän kuin bensakone ? Vai kärsiikö ne vaan kummatkin suunnilleen yhtä paljon ?

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Veikkaan että molemmilla on samat pulmat voitelun kanssa, mutta dieselissä on maltillisemmat kierrokset, joten laakerit ei tykkää niin huonoa.

Voiteluöljyn sitkeys vaikuttaa siihen öljykalvoon mikä laakeriin muodostuu. Jos on liian sitkeää öljyä ja rämäyttää isot kierrokset, niin se laakerin kuula, tai liukulaakerissa akseli, kaivautuu öljypinnan läpi ja kaapii suoraan metallia vasten.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883

Joo... Vaan eipä siinä... Mahtaakohan tämä asia tulla kenellekään ongelmaksi tänä talvena. Ainakaan näillä syksyn keleillä

Toinen hyvä puoli on että talon lämmityskustannuksissa säästää. Joten saa minun puolesta vielä jatkuakin vaan tällaisena.

Olishan se toki pikku talvikin pienillä pakkasilla ja pehmeällä hangella ihan kiva siinä jossain helmi- maaliskuun vaihteessa vaikkapa pari viikkoa. Niin pääsis vähän lasten kanssa pulkkamäkeen.

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Pohtija

Dieselmoottori tuntuu omien kokemuksieni mukaan lähtevän paremmin käyntiin kylmänä.

Kyllä se bensa lähtee paremmin. Dieselissä on monesti tehokkaampi akku ja startti, niin pyörittää ehkä paremmin. Vanhaa fergua on hyvä lämmittää kosanilla. Bensakonetta ei ehkä kannata.
Tuosta vihertaaperon vinkistä, että tuollaiset pation säteilylämmittimet toimivat myös hyvin kun laittaa moottorin kylkiin ja viltin päälle. Teho lienee kanssa jotain 1kW / kpl.

vihertaapero
Hieman offtopic, mutta mainittakoon että kuorma-auto lähtee kovalla pakkasella kuin palmun alta kun laittaa puoleksi päivää koneen alle pari tonnista valonheitintä tuomaan valoa kaamokseen.

12h*2kW=24kWh, noin 2.5€

Mun kikka, jonka täällä joskus jo kerroinkin, on, että jos kärry ei heti lähde käyntiin, ei akkua tyhjennetä enemmillä starttiyrityksillä, vaan pidetään 10-20 minuutin tauko ja tullaan uudestaan yrittään. Kyllä lähtee. Tietenkään akku ei saa olla ihan huonokuntonen.

Puskutraktoreissa on kaiketi ollut aikoinaan penikka, jolla on käynnistetty työkoneen varsinainen moottori. Penikka on pieni yksisylinterinen moottori, joka on siis polttoainekäyttöinen starttimoottori. En tiedä, oliko tämä pikkumoottori naru- vai sähkökäynnisteinen, mutta varmaan se on helpommin käynnistettävissä, kuin iso moottori kylmän yön jälkeen. Sillä on sitten saanut huoletta startata vaikka kuinka kauan sitä isoa moottoria. Ihan hyvä keksintö, kun ajatellaan, että ei missään metsätyömailla ole lämmitystolppia lohkolämmitintä varten. Nykykoneissa noita ei kai enää ole missään.

salai
Seuraa 
Viestejä8168

Tuosta jussipaidan penikasta tulikin mieleen Piaggion Vespa ja sen taakse sijoitettu voimanlähde. Sehän oli alkujaan italialaisen pommikoneen käynnistysmoottori (Lähde: The Italian Flying Fortress).

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Bena kirjoitti:

Kyllä se bensa lähtee paremmin. Dieselissä on monesti tehokkaampi akku ja startti, niin pyörittää ehkä paremmin. Vanhaa fergua on hyvä lämmittää kosanilla.

-70-luvun kuormurissa oli kyllä jo n.s. "lohkolämmitin". Se oli vain asennettu alavesiletkuun. Isäukolla oli sellainen. En tiedä minkälaisia nykyiset ovat.
Entiwanhainen kuormuri piti käynnistääkin kaasu pohjassa ja pakkosyöttö päällä. Pakkosyöttö lähti pois päältä, jos kaasua helläsi. Ensin kuitenkin tietysti hehkutettiin. Hyvin se lähti vielä 15°C:een pakkasesta ilman esilämmitystä. Nykyvärkeistä en tiedä.

60-luvulla olin eräässä firmassa töissä jossa oli toistakymmentä kuorma-autoa ja saman verran muita koneita. Kovilla pakkasilla oli pihalla valtava pakokaasujen pilvi kun kuljettajat kaynnistivät autoja, huonoimpia hinaamalla. Vanhoilla kuljettajilla oli kamferitippapullo puseron taskussa, siitä laitettiin tujaukset aamulla ilmanpuhdistajaan ennen käynnistystä. Olihan starttipilottikin silloin mutta kamferitipat oli parempi apu dieselille.

Olin 90-luvulla töissä eräässä firmassa, jossa yhdellä vastavalmistuneella diplomi-insinöörillä oli vanha Transitin reuhu. Siinä ei ollut lohkolämmitintä, mutta hän käynnisti sen hiustenkuivaajan avulla. Lämpötolpat olivat lähellä ja tukankuivaajasta lämmintä ilmaa ilmanpuhdistimeen ehkä minutin ajan ja taas mentiin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat