Polvea särkee

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen kysellyt teiltä aikaisemminkin tällaista nippelitietoa ja saanut ihan mukavasti hyviä vastauksia.
Nyt olisi taas yksi sellainen kysymys.

Oikean jalan polvea särköilee silloin tällöin.
Olen yrittänyt seurata onko sillä mitään tekemistä ”ilman muutoksen” kanssa.
En ole huomannut. Ehkä syy on minussa

Linnut kyllä tietävät milloin matalapaine tulee.
Matalapaineen tuloa enteilee on lintulaudalla tinttien karkelot. Myös Harakat ja Närhetn tulevat sinne silloin kuikailemaan.

Siis kysymys on:
Aiheuttaako ilmanmuutos oikean jalan polven särköilyä?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija
markent
Siis kysymys on:
Aiheuttaako ilmanmuutos oikean jalan polven särköilyä?

Väitän että ei. Ei polvi voi tietää pitkien ajanjaksojen vaihtelusta mitään, ja ihmisikä on liian lyhyt siihen, että polvi voisi erottaa pysyvän ilmastonmuutoksen normaalista huojunnasta.

En muutenkaan tiedä onko näissä vanhan kansan "niveliä särkee, ukkonen tulossa" -uskomuksissa perää, mutta uskoisin että jollain on tästä ehkä eksaktimpaa sanottavaa.

Vierailija
markent
Oikean jalan polvea särköilee silloin tällöin. Olen yrittänyt seurata onko sillä mitään tekemistä ”ilman muutoksen” kanssa. En ole huomannut. Ehkä syy on minussa

Ihan normaalia. Itselläni särkee usein päätä kun matalapaine on tulossa - sama vika muillakin perheen sisällä.

Mummollani särki myös polvet ja nivelet kun sää vaihtui - reuma. Tosin tällainen kipu ei ole tietenkään aina yhteydessä reumaan, joten ei tuossa mielestäni mitään ihmeellistä ole.

Vierailija

En tiedä kuinka tarkasti tuota on tieteellisesti tutkittu, mutta aika yleistä on kipujen ilmaantuminen tai voimistuminen matalapaineen lähestyessä. Liekö täysin lumeellinen, ei, jos on lainkaan uskominen lukuisiin ihmisiin. Mm. äidilläni on todettu osa reumatekijöistä ja hän on joka vuosi maininnut nivelkipujen kovenevan aina syksyllä.

Vierailija

Arvaus:
Lihakset reagoivat kylmään, kuumaan, kosteaan, kuivaan ja paineen vaihteluihin. Ja lihaskireys lisääntyy tai vähenee sään mukaan. Ja lihakset voi kinnata ja aiheuttaa kipua nivelen seudulle.

Vierailija

Leuka kirjoitti:
"Mistä se tieteellisesti johtuu, että jotkut tuntevat "luissaan" sään vaihtelut?"

Niin kaikella ilmiöillä luonnollinen selitys.
Yliluonnollinen muuttuu luonnolliseksi kun siihen ratkaisu löydetään.
Taas kun "ilmat muuttuivat" polvea alkoi kolottamaan.
Olotila on hieman yliluonnollinen.

Vierailija

perna kirjoitti:
"Ekös se SI-nivel selitä kaikki tuki- ja liikuntaelimistön kolotukset..."

Hyvä kysymys.
Kolotus/jomotus on hieman erilaista kuin tavallinen särky. Siitä puuttuu säryn "terävyys"
Psyykkistäkään se ei ole, sillä siihen auttaa särkylääkkeet.

Vierailija

JOO, "markent"-mummo, nyt paljastit salaisen aseen, jolla
ilmatieteen laitos on ennustanut ilmaston lämpenemisen tuhat vuotta
etukäteen !

Vierailija

Hannibal the kannibal

Hauska tapaa vanha tuttu!
Muista , että näillä foorumeilla minä olen aina sinun ainoa ystäväsi.

1900 -luvulla sosialisti-idealistit perustivat kommuunejaan uudelle mantereelle. Onko"Vapaa Finlandia" yksi niistä?

Vierailija

Hannibal the kannibal

Hauska tapaa vanha tuttu!
Muista , että näillä foorumeilla minä olen aina sinun ainoa ystäväsi.

1900 -luvulla sosialisti-idealistit perustivat kommuunejaan uudelle mantereelle. Onko"Vapaa Finlandia" yksi niistä?

Vierailija

Varsinkin jos ikää alkaa olla yli 40, voipi tietenkin olla alkava niverikko.
Minulla on menossa vähintään 3kk kestävä clukosamin kuuri, toivottavasti tepsii. Tuloksia alkaa kuulemma näkyä aikaisintaan kuukauden päästä.
Tämä polvi kyllä ennustelee jo säitä kuin säitä.

Vierailija
Never
markent
Oikean jalan polvea särköilee silloin tällöin. Olen yrittänyt seurata onko sillä mitään tekemistä ”ilman muutoksen” kanssa. En ole huomannut. Ehkä syy on minussa

Ihan normaalia. Itselläni särkee usein päätä kun matalapaine on tulossa - sama vika muillakin perheen sisällä.

Mummollani särki myös polvet ja nivelet kun sää vaihtui - reuma. Tosin tällainen kipu ei ole tietenkään aina yhteydessä reumaan, joten ei tuossa mielestäni mitään ihmeellistä ole.

Päätäsi särkee varmaan myös kun on korkeapaine tulossa?, ehkä vain yhdistät sen matalapaineeseen ja jätät korkeapaineen huomioimatta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat