Sormen puutuminen neuloessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Opettelin tuossa joulunpyhien aikaan villasukan neulomisen jalon taidon, ja sukkaa kutoessani puutui oikean käden nimettömän ylimmäinen nivel. Huomasin, että painan nimettömän ylimmäisen ja keskimmäisen nivelen taitekohdalla aika lujasti sitä sukkapuikkoa. Eli syy puutumiseen johtuu siitä.
Nyt alan jo huolestua koska sormenpää on vieläkin melko tunnoton, vaikka en ole vähään aikaan neulonut.

Käsityö- ja lääkäri-ihmiset, onko tämä normaalia, palaako tunto pikkuhiljaa takaisin vai pitäisikö jo rientää lääkäriin?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Kyllä se siitä palautuu.

Mäkin joskus vuonna yks ja kaks UK:ssa pubi-illan jälkeen tulin känässä hotelliin. Sänky oli pedattu silleen tiukasti, peitto patjan alle. En ruvennut sitä repimään kokonaan auki vaan tungin itseni päädystä sisään ja nukahdin selälleni. Aamulla oli isovarpaitten päät täysin tunnottomat kireen peiton alla selällään makaamisesta.

Tunto tais palautua parin viikon aikana pikku hiljaa.

Vierailija

Leikkasin saksilla(pienillä) pikkutarkkaa työtä ja peukku meni aina syvälle saksien kahvan reikään,painoi jäljen ,viikon oli tuntohäiriöitä,ihmettelin silloin kans,ajattelen,että jos siinä sattuu oleen sopivasti joku hermo mitä painaa ,niin kestää jonkin aikaa palautua,maalaisjärjellä vain tuumiskelen

Vierailija
merli
Opettelin tuossa joulunpyhien aikaan villasukan neulomisen jalon taidon, ja sukkaa kutoessani puutui oikean käden nimettömän ylimmäinen nivel. ... Nyt alan jo huolestua koska sormenpää on vieläkin melko tunnoton, vaikka en ole vähään aikaan neulonut.

Ensimmäinen rekisteröimäni sukanneulomisonnettomuus. Taidat olla tapaturma-altis?

Vierailija

Joko sormesi fysiologia vastaa kalojen evää tai sitten vain neulot väärällä tavalla. Kokeile eri asentoja neuloessa ja pidä taukoja vähän väliä. Tuntoa voisi koittaa parantaa päästämällä hieman kättä lämpöisempää vettä siihen, toinen tapa on sitten räkäkännit, silloin ei edes välitä sormesta.

Vierailija
SAMAEL
Ensimmäinen rekisteröimäni sukanneulomisonnettomuus. Taidat olla tapaturma-altis?

Jep, näin on. Varsinkin tiskatessa sattuu ja tapahtuu.

Tunto alkaa jo palailla sormenpäähän, onneksi. Kyseessä oli ensimmäinen sukkapari minkä neuloin sitten peruskoulun käsityötuntien, joten työasennoissa ja otteissa on vielä parantamisen varaa. Niskatkin meni ihan jumiin ja sukista tuli kaiken lisäksi erikokoiset!
No, oppia ikä kaikki. Seuraava sukkapari lienee jo vähemmän tuskan takana!

Vierailija
Wolfram
toinen tapa on sitten räkäkännit, silloin ei edes välitä sormesta.

Juu, ei. Voi koko käsi roikkua ranteesta alaspäin: saturday night palsy.

Valinnanvaraa on. Saturday night paralysis keskimäärin kestää kuusi viikkoa, mutta ranne pitää tukea, jotta jänteet ja muut pyhmytkudososat eivät veny. Eli rannelasta sen 5-6 viikkoa.

'Saturday night' nerve palsy is caused by the drunken patient falling asleep ... The typical paralysis of the thenar muscles in a median nerve paralysis...

Vierailija
tiäremiäs
mää neulon aina, kun en ooo internetissä, eikä sormet oo vaurioitunu.

Ei niin. Säähän ooootkin aina netissä.

Vierailija
MD
Saturday night paralysis keskimäärin kestää kuusi viikkoa, mutta ranne pitää tukea, jotta jänteet ja muut pyhmytkudososat eivät veny. Eli rannelasta sen 5-6 viikkoa.

Mulla puutui ainoastaan sormenpää, joten tuskin mitään rannelastaa tähän... Kaikkea sitä sattuukin, luulin aina neulomisen olevan yksi vaarattomimmista harrastuksista!

Vierailija
merli
MD
Saturday night paralysis keskimäärin kestää kuusi viikkoa, mutta ranne pitää tukea, jotta jänteet ja muut pyhmytkudososat eivät veny. Eli rannelasta sen 5-6 viikkoa.

Mulla puutui ainoastaan sormenpää, joten tuskin mitään rannelastaa tähän... Kaikkea sitä sattuukin, luulin aina neulomisen olevan yksi vaarattomimmista harrastuksista!

Ei tietenkään. Rannelastaa tarvitaan Saturday night palsy:ssä, joka on paljon vakavampi asia eli medianus hermon pareesi. Syntyy yleensä, kun kännissä reporankana nukahtaa eikä edes kylkeään käännä ja käsivarsi jää pahasti puristukseen. En nyt tuota viitsinyt enempää selostaa.

Paineneuropatia

* Ääreishermon kompressiotila (paineneuropatia) aiheutuu ulkoisesta hermoon kohdistuneesta paineesta, joka on usein kertaluontoinen (esim. humalassa nukuttu yö olkavarsi painuksissa), joskus toistuva (esim. kyynärpäähän nojaaminen puhelimessa).
* Kompressio vaurioittaa herkimmin hermoja, joilla ei ole suojaavia pehmytosia ympärillään.
* Kompressioneuropatialla on hyvä spontaani korjautumistaipumus ulkoisen paineen loputtua.

Vierailija
SAMAEL
Ensimmäinen rekisteröimäni sukanneulomisonnettomuus.

Minä tiedän tämän lisäksi toisen: serkkuni varasti siskonsa neuleen kiusatakseen, kompastui siihen ja astui sukkapuikoista läpi.

Itsehän olen joskus saanut vesikellon neulomisesta. Olenkin nyt luopunut niin vaarallisesta harrastuksesta: viimeisin sukkani on ollut tekeillä kohta kolme vuotta.

Vierailija

Minä olen unohtanut kuinka sukan kantapää tehdään. Sain joulupukilta upeat villasukat, kiiltolangasta neulotut. Eivät pistele, eivätkä kutita.

Tekisi mieli neuloa itse toiset varastoon. En juurikaan sukkia käytä, olen lähes aina paljain jaloin, mutta joskus on mukava sujauttaa sukat jalkaan.

Nytkin olen paljain jaloin. Iltaisin nukkumaan mennessä yleensä jätän jalkaterät peiton ulkopuolelle, koska muuten jalkaterillä on liian kuuma. Minulla on lämpimät jalat ja kädet, mikä on aika merkillistä. En käytä hanskojakaan edes talvella. Tietenkin jos -20 asteen pakkasessa joudun olemaan pidempään, silloin kyllä.

Mistä löytyisi kantapään ohjetta, osaatteko neuvoa?

Opiskeluaikana minä neuloin paljon. Yleensä vähintäin viisi villapuseroa per lukukausi eli yli 10 vuodessa. Laskin kerran, minulla on vaatehuoneessa 80 itse neulottua villapuseroa opiskeluajoilta.
Lisäksi neuloin pitkän hameen, eri värisistä raidallisista ja yksivärisistä palasista koostettu, se on tosi makee. Olen monesti aivan tuntemattomilta saanut kommenttia ja kysymyksiä, mistä oikein olen hameen saanut. Lisäksi pitkä, nilkkoihin ulottuva neuleliivi ym.

Vierailija
MD
Opiskeluaikana minä neuloin paljon. Yleensä vähintäin viisi villapuseroa per lukukausi eli yli 10 vuodessa. Laskin kerran, minulla on vaatehuoneessa 80 itse neulottua villapuseroa opiskeluajoilta.
Lisäksi neuloin pitkän hameen, eri värisistä raidallisista ja yksivärisistä palasista koostettu, se on tosi makee. Olen monesti aivan tuntemattomilta saanut kommenttia ja kysymyksiä, mistä oikein olen hameen saanut. Lisäksi pitkä, nilkkoihin ulottuva neuleliivi ym.

Oi, oikea neulojamestari!
Olen vasta harjoitteluasteella, saa nähdä jatkuuko innostus kuinka pitkään. Pitäisikin nyt heti aloittaa uudet sukat kun suurinpiirtein muistan mitä pitää tehdä.

Kantapään ohje löytyy esimerkiksi Nalle-langan vyötteestä tai täältä > http://www.novita.fi/ohjeet/kauneimmat_ ... sukat.html
Sieltä löytyy useampiakin tapoja. Itse neuloin kantapään noin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat