Mielipiteitä etuanasiasta?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Suoraan sanoen kannatin kyseistä toimintaa jo voimakkaasti ennen tätä tapasta, joka korkeintaan vain vahvisti jo aiemmin voimakkaita mielipiteitäni tästä aiheesta!

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6229799.stm

Sivut

Kommentit (60)

Vierailija

Kannatan ehdottomasti, jos kyseessä on parantumattomasti sairas, jonka elämää pidetään yllä pillereiden, koneiden tai raskaiden ja useasti toipuvien hoitojen avulla.

Olin itsekin aiemmin eutanasian kannalla, mutta kantani ehdottomaksi muutti isoäitini syöpä, jonka takia hän oli saattohoidossa kotona ja voin sanoa, ettei se ollut helppoa hänelle itselleen kuin yhdellekkään sukulaiselle.

Vierailija

En oikein tiedä mitä sanoisin. En kannata kuolemantuomiota missään muodossa. Onhan niitä kipua poistavia lääkkeitä ja jos ihminen on kuoleman sairas ja se tiedetään että on viimeiset viikot meneillään ja potilas kituu tai tuntee kuolemanpelkoa, niin silloinhan potilas monessa tapauksessa nukutetaan siihen asti kunnes potilas kuolee.

Vierailija
Ayla
En oikein tiedä mitä sanoisin. En kannata kuolemantuomiota missään muodossa. Onhan niitä kipua poistavia lääkkeitä ja jos ihminen on kuoleman sairas ja se tiedetään että on viimeiset viikot meneillään ja potilas kituu tai tuntee kuolemanpelkoa, niin silloinhan potilas monessa tapauksessa nukutetaan siihen asti kunnes potilas kuolee.

Voidaanko puhua tuomiosta, jos "tuomittu" on samaa mieltä asiasta? Mielestäni se on pikemminkin palvelus, joskin lopullinen sellainen.

Mainitsit tuosta lääkityksestä, eihän siinä ole nimeksikään järkeä pämpätä toista pilviin morfiinilla, jos tämä itsekkin tietää aikansa olevan vähissä ja toivoo mahdollisuutta lopettaa maallisen vaelluksensa nopeasti ja "kivuttomasti" toisin kuin jäämällä lojumaan paikoilleen kenties viikoksi, ehkä pariksi, jopa kuukausiksi!

Vierailija

Eutanasia on armahdus, jonka parantumattomasti sairas kaikkine kipuineen voisi saada... Omasta pyynnöstään joko sillä hetkellä tai tehdyllä kirjallisella "testamentilla"...
Lääkäreiden etiikka menee sinänsä ristiin, että vakavissa, jopa kuolemaan johtaneissa hoitovirheissä vastuuta ei halua kantaa kukaan.

Vastaavasti taas hengissä halutaan pitää väenpakolla käsittämättömiä tuskia kärsivä ihminen Hippokrateen valan nimiin eikä kärsimyksiä välttämättä lievitetä tai lievitys ei auta...
Mikäli koskaan sairastun syöpään, vajoan koomaan tms. toivon, että minut päästettäisiin pois kipu/vihannestilasta ja paikka vapautetaan sellaiselle jolla on toivoa... Tai toiselle vihannekselle.

Vierailija
Leprechaun
Ayla

Voidaanko puhua tuomiosta, jos "tuomittu" on samaa mieltä asiasta? Mielestäni se on pikemminkin palvelus, joskin lopullinen sellainen.

Oli miten oli. Siinä viedään kuitenkin siltä toiselta henki. Oltiin sitten samaa mietä tai ei. Hyväksyn eläinten lopettamisen. Mutta en ole mennyt vielä niin pitkälle että haluaisin että ihmiselle tehdään samoin.

Leprechaun
Mainitsit tuosta lääkityksestä, eihän siinä ole nimeksikään järkeä pämpätä toista pilviin morfiinilla, jos tämä itsekkin tietää aikansa olevan vähissä ja toivoo mahdollisuutta lopettaa maallisen vaelluksensa nopeasti ja "kivuttomasti" toisin kuin jäämällä lojumaan paikoilleen kenties viikoksi, ehkä pariksi, jopa kuukausiksi!

Eiköhän se ole aika harva, joka haluaa kuolla, kun se aika tulee eteen??? Nuorena ollessa ei ajattele että se on vielä itsellä joskus edessä. Siksi se on niin helppoa sanoa että sairaan voi "tappaa" jos se on tarpeeksi sairas ja etenkin jos sairas itse haluaa kuolla.

Entäs vanhukset, joilla ei enää ole "kelvollista" elämää, jotka vain lojuvat vuoteessaan poissa tolaltaan? Saisiko he jatkaa elämäänsä sinun mielestäsi?

Vierailija

En kyllä itsekkään ajattele eutanasiaa minään kuolemantuomiona vaan pikemminkin rakkautena. Itse ainakin olen tehnyt lähimmäisilleni selväksi että jos joskus olen itse ns. "kasvis" tai muuten vaan tilassa jossa pyydän ystävääni lopettamaan minut koska en itse siihen pysty niin toivon että he täyttävät toiveeni ja lopettavat minut.
Minulta on myös pyydetty samaa ja tarvittaessa voisin lopettaa lähimmäisen elämän jos hän kärsii liikaa.

Eutanasia lailliseksi mutta tietenkin tarkkaan kontrolliin.

Vierailija

Eikö kukaan rohkene vastata tähän???

Entäs vanhukset, joilla ei enää ole "kelvollista" elämää, jotka vain lojuvat vuoteessaan poissa tolaltaan? Saisiko he jatkaa elämäänsä sinun mielestäsi?

Vierailija

Onhan se koskettavaa nähdä/hoitaa sikiöasentoon käpristyneitä ihmisiä..puhun omasta kokemuksesta. Hoitotestamenttejä voi tehdä vielä kun on "selväjärkinen", ehkäpä joskus siihen sisältyy eutanasia. Tuomio se ei silloin olisi missään nimessä. Päinvastoin potilaan tahto..armokuolema..

Vierailija

Minua ei tule kyllä kukaan lopettamaan niin kauan kuin minussa henki pihisee. Jos minulla on kovia kipuja niin poltan vaikka jointtia ketjussa tai käytän muita huumeita. Ei mitään sairaalan nukutuslääkkeitä vaan kunnon kiksejä antavaa kamaa. Jos kuolema on kerran pian tulossa niin sama kai sitä on lähteä pilvessä.

Vierailija
Ayla
Eikö kukaan rohkene vastata tähän???

Itse hoidan työssäni monia vanhuksia jotka makaavat vuoteessaan suurimman osan päivää ja ovat poissa tolaltaan. Jonkun se pitää heidänkin vaippansa vaihtaa sekä syöttää. Välitän jokaisesta ihmisestä ja tottakai jokaisella tulee olla oikeus jatkaa elämäänsä loppuun asti.
Pitää olla tietty läheisyys sekä luottamus jotta voisi lopettaa toisen ihmisen elämän.
Itse pasifistinä en koskaan suostuisi sotimaan tai tappamaan minulle tuntematonta ihmistä mutta jos asia on tehty selväksi niin todella rakastamalleni ihmiselle voisin tehdä eutanasian vailla huonoa omaatuntoa.

Vierailija
MeMyselfI
Onhan se koskettavaa nähdä/hoitaa sikiöasentoon käpristyneitä ihmisiä..puhun omasta kokemuksesta. Hoitotestamenttejä voi tehdä vielä kun on "selväjärkinen", ehkäpä joskus siihen sisältyy eutanasia. Tuomio se ei silloin olisi missään nimessä. Päinvastoin potilaan tahto..armokuolema..

Harva niitä tekee, siis hoitotestamenttejä. Luulisin että enemmistö ihmisistä rakastaa sen verran elämäänsä että ei edes pälkähdä mieleen ajatus itsestään vuoteessa makaamassa vanhana ja huonona.

Kaikistahan meistä joskus vanha tulee, jos saamme elää. Olen minäkin nähnyt vanhuksia makaamassa kippurassa sängyssä. Samaten keskiikäisiä ja vanhuksia jotka ei tiedä mitään tästä päivästä, ovat kuin lapsia, elävät menneisyydessään, pissaavat ja kakkaavat vaippoihin, syötetään ja juotetaan heitä. Ei kai sellainenkaan elämä ole kelvollista??? Kukaan vain ei uskalla kunnolla uhata vanhusten oikeutta elämään. Mutta nuorempien, sairaitten elämä ollaan valmis lopettamaan. Minusta se on kaksimoraalista jotenkin.

Vierailija
Echi
Minua ei tule kyllä kukaan lopettamaan niin kauan kuin minussa henki pihisee. Jos minulla on kovia kipuja niin poltan vaikka jointtia ketjussa tai käytän muita huumeita. Ei mitään sairaalan nukutuslääkkeitä vaan kunnon kiksejä antavaa kamaa. Jos kuolema on kerran pian tulossa niin sama kai sitä on lähteä pilvessä.

niin sitä pitää. Aivan oikein. "Onnellinen" loppu on parhain loppu. Hymyssä suin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat