Adoptiolapset ja "vaihdokkaat"

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nyt kun tuossa keskustelussa "Pituutta lisää" tuli mainituksi naapurin sedät, niin mieleeni tuli jälleen kerran ajatus, johon aina aika ajoin palaan.. Nimittäin se, että olen jo lapsesta saakka huomannut olevani hieman erilainen kuin muut perheeni jäsenet. Vanhempani eivät ole koskaan mitään adoptiota myöntäneet, ja vaihdokastapaukset taitavat tämän päivän Suomessa olla aika harvinaisia tapauksia.

Asia on mulle ajankohtainen nyt siksi, että mun pitäis lähiviikkojen aikana käydä eräissä geenitutkimuksissa, joissa sukulaisenikin joutuvat käymään, valtaosa on jo käynyt. Kuinka ollakaan, minulla ei tätä kyseistä geenisairautta kuitenkaan ole.
Sattuuko kukaan tietämään. että voiko tiettyä geenisairautta tutkimalla selvittää samalla myös lähisukulaisuuden muihin tutkittaviin?

Ja samalla kiinnostaisi tietää mielipiteitänne asiasta: Jos olisitte samassa tilanteessa kuin minä, niin haluisitteko edes saada tietää, ettete olisikaan omien vanhempienne lapsi? Tähän en ole vielä itse keksinyt ratkaisua, ja siksi olen viivytellyt ko. asian suhteen.

Varsinkin jos jollain on omakohtaisia kokemuksia, niin niistä olisi kiva kuulla. Tottakai se olisi itsellenikin kai aika lailla järkyttävää, mutta enemmän pelkään vanhempieni vuoksi, samoin kuin sitä, kuinka suhteemme tulisivat muuttumaan jos asia tulisi ilmi. Toisaalta haluaisin selvittää tämän asian, ettei sitä tarvitsisi aina miettiä. Olisikohan mitään mahdollisuuksia saada selvitettyä vanhempieni geenejä ilman, että he saisivat siitä itse tietää? Tosin olisihan se eettisesti arveluttavaa.. Satun tuntemaan mm. useita lääkäreitä ja rikostutkijoita, tosin en ole heidän kanssaan vielä asiasta keskustellut..

Kommentit (4)

Vierailija
1/2 LL
Vanhempani eivät ole koskaan mitään adoptiota myöntäneet, ja vaihdokastapaukset taitavat tämän päivän Suomessa olla aika harvinaisia tapauksia.
Olisiko mahdollista, että sulla olisi eri isä kuin sisaruksillasi? Kuulostaisi ainakin vaihdokastapausta todennäköisemmältä.

Vierailija

Aijoo, sehän multa jäi mainitsematta. Tätä siis pidän itse todennäköisimpänä vaihtoehtona. Luonnollisin selitys asialle...

Vierailija
1/2 LL
Aijoo, sehän multa jäi mainitsematta. Tätä siis pidän itse todennäköisimpänä vaihtoehtona. Luonnollisin selitys asialle...

Toisaalta vanhempasi ovat he, jotka ovat sinut kasvattaneet ja sinua rakastaneet. Eräs tuttuni oli hieman vastaavassa tilanteessa kuin sinä, tosin tiesi että oli eri isästä. Kun sitten isompana halusi ottaa yhteyttä biologiseen isään jne, niin eipä siitä seurannut kuin paha mieli. Biologista isää ei todellakaan kiinnostanut ja kasvatti-isäkin taisi loukkaantua. Mutta vaikeita asioita, jokainen tapaus lienee omanlaisensa..

Vierailija

Toisaalta vanhempasi ovat he, jotka ovat sinut kasvattaneet ja sinua rakastaneet. Eräs tuttuni oli hieman vastaavassa tilanteessa kuin sinä, tosin tiesi että oli eri isästä. Kun sitten isompana halusi ottaa yhteyttä biologiseen isään jne, niin eipä siitä seurannut kuin paha mieli. Biologista isää ei todellakaan kiinnostanut ja kasvatti-isäkin taisi loukkaantua. Mutta vaikeita asioita, jokainen tapaus lienee omanlaisensa..

Ehkä olisi vaan parempi olla miettimättä näitä asioita, ja jatkaa elämää entiseen malliin. Kyllähän se melkoisen myrskyn aiheuttaisi, ei pelkästään mun vaan aika monen muun elämässä. Mulla on todella hyvät välit vanhempiini, olisi todella sääli menettää se kaikki. Sen ainakin tiedän, että oma suhtautumiseni tulisi muuttumaan radikaalisti.

Uusimmat

Suosituimmat