Seuraa 
Viestejä45973

Palstallakin pyörii muutamia itseään koodaajiksi kutsuvia.
Nyt on kuitenkin niin, että koodaus on vahvaa ammattitaitoa
ja kokemusta vaativa prosessi. Koodaus menetelmiä ja
käytettäviä kieliä on lukuisia, kuitenkin yhden tai muutaman
menetelmän hallitsevat kehtaavat esiintyä mestareina.

Ei, ei se niin mene. Sellaista gurua, joka ei toisten neuvoja
koskaan tarvitsisi, ei ole syntynytkään. Koodaaja, nykyajan
vastine menneiden aikojen "suurille" matemaatikoille ja
fyysikoille saattaa toki tuntea ylemmyyttä muita kohden,
kun kuvittelee tekevänsä jotain ainutlaatuista.

Tässä kohden hän kuitenkin menettää elämän hallinnan.
Ylemmyyden tunne saa toimimaan ylimielisesti ja kas
ajanmittaan katoavat niin ystävät kuin pahimmassa
tapauksessa mahdollinen perhekin.

Mutta ei, ei hän tajua vieläkään. Hänhän on muihin nähden
ylivertainen. Hän tulee jatkamaan valitsemallaan ylimielisyyden
ja vittuilun tiellä hamaan hautaan asti.

Hänhän on KOODAAJA!

T:"Mestari" koodaaja

Sivut

Kommentit (201)

Mikki$ofta on elävä esimerkki paskasta koodista.

Esim. Vista vetää melko reiluhkosti muistia johtuen kehnosta koodista (joka lienee jo aikaa sitten räjähtänyt käsiin ).

DominusEtDeus
Mikki$ofta on elävä esimerkki paskasta koodista.
Esim. Vista vetää melko reiluhkosti muistia johtuen kehnosta koodista (joka lienee jo aikaa sitten räjähtänyt käsiin ).

Ottamatta kantaa eri käyttöjärjestelmiin, niitten ominaisuuksiin, ihmettelen kyllä sitä, että jos nykyaikainen auto on suuniteltu turvallisesksi, niin onko se suunnitellijan syy, jos sillä kuski ajaa ojaan.

Ihan typerä ajatuskulku se, että kaikki oli niin automaattista, nopeaa. No VisaElektron kortilla saa kyllä rahaa. Onko se sitten sen järjestelmän suunnittelijan syy, jos tilillä ei olekkaan rahaa.

Eli kyllä se on käyttäjissä syy, jos järjestelmät eivät toimi. Eli tietokone kiinni, ja ongelmajätteeksi, tms. kierrätykseen.

ps. On kaksi Linux-palvelinta ja muutama muukin kone MS-käyttiksellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Koodaus menetelmiä ja
käytettäviä kieliä on lukuisia, kuitenkin yhden tai muutaman
menetelmän hallitsevat kehtaavat esiintyä mestareina.

Kuka täällä (tai muualla) on mestarina esiintynyt?

Palauttaa (valitettavasti) aina maan pinnalle, kun osallistuu vaikka ohjelmointiputkan kilpailuihin, ja huomaa, ettei ole oikein saumaa lähteä edes ratkaisemaan noita tehtäviä.. Ristinollatekoäly kilpailu oli ehkäpä hauskin. Tulisipa se uusiksi..

Lassi
DominusEtDeus
Mikki$ofta on elävä esimerkki paskasta koodista.
Esim. Vista vetää melko reiluhkosti muistia johtuen kehnosta koodista (joka lienee jo aikaa sitten räjähtänyt käsiin ).

Ottamatta kantaa eri käyttöjärjestelmiin, niitten ominaisuuksiin, ihmettelen kyllä sitä, että jos nykyaikainen auto on suuniteltu turvallisesksi, niin onko se suunnitellijan syy, jos sillä kuski ajaa ojaan.

Järjestelmän kaataminen/vahingoittaminen voi olla käyttäjän vika, mutta kun lähdekoodi on riistäytynyt aivan holtittomaksi ja "parannukset" tehdään leikkaa-kopioi-liitä-menetelmällä, niin jossain on vikaa.

Yleensä käytän kyllä itsekin ms-ohjelmia pakon edessä, mutta aina kun on vain mahdollista niin turvaudun jonkin muun yhtiön tuotokseen (tai avoimeen sorsaan). Boikotointi johtuu ms:n liian vahvasta asemasta, joka ei ole hyväksi kenellekään muulle kuin ko. firmalle.

Minua ärsytti TKK:n pakollisella ohjelmointikurssilla pari seikkaa.

Siellä oltiin ensinnäkin ärsyttävän ylimielisiä siitä, mikä on hyvää ja huonoa koodia. Sain esimerkiksi moitteita siitä, että tein yhden yksinkertaisen luokan muuttujista julkisia. En muista Javan syntaksia kauhean tarkeasti, joten esitän asian C++-kielellä.

[code:27rd35jm]
// Kyseessä oli suunnilleen yhtä monimutkaisia luokkia.
class Point {

public:

float x, y;

};

// Tämä olisi kuulemma ollut paljon parempi...
class Point {

public:

Point & SetX(const float & val) { x = val; return *this; }
float GetX() const { return x; }
// jne...

private:

float x, y;
};
[/code:27rd35jm]

Ensimmäinen luokka "rikkoi olio-ohjelmoinnin periaatteita"...

Laita nyt ensin asiat ja tekijät oikeaan järjestykseen.
Fyysikot ja matemaatikot luovat parhaimmillaan uutta näkemystä ja välineitä. Koodaaja vääntää koodia vain sellaiseen muotoon että se sopii johonkin käyttöön niine bugeineen.
Jos sinulla on esittää jotain suurta, niin älä ujostele yhtään. Kyllä me kestetään.

Kyllähän hyvä itsetunto on komeaa jos sille on pohjaa.

tietää
Laita nyt ensin asiat ja tekijät oikeaan järjestykseen.
Fyysikot ja matemaatikot luovat parhaimmillaan uutta näkemystä ja välineitä. Koodaaja vääntää koodia vain sellaiseen muotoon että se sopii johonkin käyttöön niine bugeineen.
Jos sinulla on esittää jotain suurta, niin älä ujostele yhtään. Kyllä me kestetään.

Kyllähän hyvä itsetunto on komeaa jos sille on pohjaa.

Käsitit ironiani väärin. Tosin ironiahan on tunnetusti vaikea laji.
En viittaa mitenkään itseeni. Allekirjoituskin oli ironiaa.
Kyseiset mestarit kyllä tunnistavat kirjoituksestani itsensä
ja älykkäintä olisi jättää vastaamatta tällaiseen. Mutta kun
eivät ylimielisyyttään pysty...

Tällä hetkellä loistavat vielä poissaolollaan.
Se onkin viisainta.

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
DominusEtDeus
Mikki$ofta on elävä esimerkki paskasta koodista.

Esim. Vista vetää melko reiluhkosti muistia johtuen kehnosta koodista (joka lienee jo aikaa sitten räjähtänyt käsiin ).

Mun käsittääkseni MS:n PC-koodi on nykyisten kvartaalitalouden lainalaisuuksien valossa aivan erinomaista koodia. Juuri niin hyvää tai huonoa, että käyttäjät suostuvat sitä ostamaan ja käyttämään. Vain idiootti tekee täydellistä koodia, koska se maksaa liikaa ja tuottaa liian vähän.

Time to market on päivän epistola, laadusta viis.

Joo ja vaikka koodaushomilla ole itseni ja perheeni elättänyt, niin mestariksi en kehtaa itteäni väittää, oliokoodauksessa etenkään.

Jotenkin tuntuu, että olio-ohjelmointi on jossain suurissa systeemeissä, joissa koodi on pilkottu tuhansiin ja taas tuhansiin muutaman rivin olioihin, jotka perii toisiaan ties kuinka monessa polvessa ja joita hallitaan miljoonalla lipulla, hukannut alkuperäisen hienon ideansa. Mulla on se käsitys että monet nykyiset systeemit ovat toivottomia tai ainakin tolkuttoma kalliita ylläpitää ja hankalia jatkokehittää.

Mitä mieltä lienevät tästä väitteestä hyvän koulutuksen olio-ohjelmointiin jo alunperin saaneet nuoren polven gurut ja nörtit?

Meikäläinen on nämä Javat, C++:ssat ja hienot kehitysympäristöt joutunut opiskelemaan kantapään kautta työnohessa ja senhän tietää, että kun opiskelu tapahtuu kiireisessä projektissa, niin asioita ehtii opetella juuri sen verran että selviää joten kuten kulloisestakin ongelmasta.

aito

Kyseiset mestarit kyllä tunnistavat kirjoituksestani itsensä
ja älykkäintä olisi jättää vastaamatta tällaiseen. Mutta kun
eivät ylimielisyyttään pysty...

Tällä hetkellä loistavat vielä poissaolollaan.
Se onkin viisainta.

Lyö vaan koodisi pöytään, jos niitä löytyy. Muuten on turha
esittää mitään ammattilaista. Pieni, hikinen nörtti haisee
pitkälle. Oletkin joku vakkareista trolliin kaapuun
pukeutuneena!

[size=59:pszwxc3w]Ehkä jopa mode itse??!! [/size:pszwxc3w]

Tämä herätti sen verran mielenkiintoa, että olisi kiva tietää milloin voidaan puhua koodarista?
Itse olen harrastanut ohjelmointia jostain 80-luvun puolivälistä alkaen vaihtelevalla menestyksellä. Koodista todellakin näkee miten on kehittynyt, mutta mikään hyvä ohjelmoija en ole enkä varsinkaan guru. Hanskassa on lähinnä vb, vba ja sql. Tosin niillä voi tehdä suht helpsti käytännön sovelluksia, joiden elikaari on siinä 5 vuotta. Näin ollen kustannustehokkuutta löytyy. Ohjelmointi ei ole varsinainen leipälajini.

Älkää nyt hyvät ihmiset sotkeko kahta asiaa keskenään.

Ohjelmointi on ohjelman rakenteen ja toimintojen suunnittelua. Lyhyesti sanoen.

Koodaaminen on tuon ohjelmoinnin tuloksen siirtäminen koneen ymmärtämään muotoon.

Ohjelmoijan ei tarvitse välttämättä osata yhtään ohjelmointikieltä ja koodaajan ei tarvitse välttämättä osata hiukkaakaan ohjelmoida. Ohjelmoijan kannalta on aivan sama, mitä kieltä ohjelman toteuttamisessa käytetään. Hän kertoo koodarille, haluaako hän, että koodi on esim. nopeaa, visuaalisesti näyttävää vai jotain muuta. Koodari sitten valitsee tehtävään parhaiten sopivan kielen!

Vrt. Arkkitehti suunnittelee talon, puhtaaksipiirtäjä piirtää piirrustukset.

Koodaaja on paremminkin kuin sihteeri, joka kirjoittaa suunnittelijan jutut puhtaaksi.

Valitettavan usein ohjelmia ruvetaan koodaamaan ilman ohjelmointia. Tästä ristiriidasta johtuvat huonot ohjelmat! Samoten kuin ohjelmoijat yrittävät olla koodareita ja päinvastoin!

zat
Minua ärsytti TKK:n pakollisella ohjelmointikurssilla pari seikkaa.

Siellä oltiin ensinnäkin ärsyttävän ylimielisiä siitä, mikä on hyvää ja huonoa koodia. Sain esimerkiksi moitteita siitä, että tein yhden yksinkertaisen luokan muuttujista julkisia. En muista Javan syntaksia kauhean tarkeasti, joten esitän asian C++-kielellä.

[code:3eg0kjej]
// Kyseessä oli suunnilleen yhtä monimutkaisia luokkia.
class Point {

public:

float x, y;

};

// Tämä olisi kuulemma ollut paljon parempi...
class Point {

public:

Point & SetX(const float & val) { x = val; return *this; }
float GetX() const { return x; }
// jne...

private:

float x, y;
};
[/code:3eg0kjej]

Ensimmäinen luokka "rikkoi olio-ohjelmoinnin periaatteita"...

näihän se on...

Nukkumatti

Vrt. Arkkitehti suunnittelee talon, puhtaaksipiirtäjä piirtää piirrustukset.

Koodaaja on paremminkin kuin sihteeri, joka kirjoittaa suunnittelijan jutut puhtaaksi.

Heh,heh. Päivän paras. Kyllä "mestarikoodaajat" nyt kiristelevät hampaitaan.
Niin kovin tekisi mieli vastata mutta silloin paljastuisi...

zat
Minua ärsytti TKK:n pakollisella ohjelmointikurssilla pari seikkaa.

Siellä oltiin ensinnäkin ärsyttävän ylimielisiä siitä, mikä on hyvää ja huonoa koodia. Sain esimerkiksi moitteita siitä, että tein yhden yksinkertaisen luokan muuttujista julkisia. En muista Javan syntaksia kauhean tarkeasti, joten esitän asian C++-kielellä.

[code:2l0rezek]
// Kyseessä oli suunnilleen yhtä monimutkaisia luokkia.
class Point {

public:

float x, y;

};

// Tämä olisi kuulemma ollut paljon parempi...
class Point {

public:

Point & SetX(const float & val) { x = val; return *this; }
float GetX() const { return x; }
// jne...

private:

float x, y;
};
[/code:2l0rezek]

Ensimmäinen luokka "rikkoi olio-ohjelmoinnin periaatteita"...

zat kirjoitti:
Ensimmäinen luokka "rikkoi olio-ohjelmoinnin periaatteita

Kyllä todellakin rikkoi ja tuo toinen vaihtoehto on varmaan dippa-inssien suosikki. Tässä maailmassa on todella paljon liian lyhyellä Siperian koulutuksella käyneitä Cobol-ohjelmoijia jotka käyttävät tuota ensimmäistä luokaa, koska eivät viitsi/jaksa/kehtaa opetella miten ohjelmia 1970-luvun jälkeen pitäisi tehdä. Ja sitten ihmetellään YT-neuvotteluita.

Java on sinänsä iljettävä ohjelmointikieli mutta, kun Microsoft vastaiset proffat ja assistentit eivät muuta viitsi opettaa niin on sekin tyhjää parempi

voithan käyttää friend apukeinoa, mutta sillä kyllä pystyy luomaan epäselviä tilanteita sekä lisäksi voi väitellä loputtomiin rikkooko se olio-periaatetta.

zat
Minua ärsytti TKK:n pakollisella ohjelmointikurssilla pari seikkaa.

Siellä oltiin ensinnäkin ärsyttävän ylimielisiä siitä, mikä on hyvää ja huonoa koodia. Sain esimerkiksi moitteita siitä, että tein yhden yksinkertaisen luokan muuttujista julkisia. En muista Javan syntaksia kauhean tarkeasti, joten esitän asian C++-kielellä.




Usko pois, kyllä ne siellä tietävät mitä tekevät. Eihän tuollaisilla jutuilla nyt hurjasti väliä ole niissä peruskurssien muutaman sadan rivin kikkareissa, mutta sitten kun ruvetaan ihan oikeasti ohjelmoimaan niin kyllä ne ohjelmointikäytännöt pitää olla hanskassa. Normaalin ohjelman pituus mitataan kuitenkin tuhansissa riveissä ja tekemässä sitä on yleensä useampi kuin yksi ihminen.

Ja tuossa esimerkissäsihän meni se pieleen, että jos koko luokan idea käsitteenä kiteytyy tiedon kapselointimahdollisuuteen, niin kuinka hyvää koodia on luokka, joka ei (mitään) tietoa kapseloi...

Nukkumatti
Ohjelmointi on ohjelman rakenteen ja toimintojen suunnittelua. Lyhyesti sanoen.

Koodaaminen on tuon ohjelmoinnin tuloksen siirtäminen koneen ymmärtämään muotoon.

Ohjelmoijan ei tarvitse välttämättä osata yhtään ohjelmointikieltä ja koodaajan ei tarvitse välttämättä osata hiukkaakaan ohjelmoida. Ohjelmoijan kannalta on aivan sama, mitä kieltä ohjelman toteuttamisessa käytetään. Hän kertoo koodarille, haluaako hän, että koodi on esim. nopeaa, visuaalisesti näyttävää vai jotain muuta. Koodari sitten valitsee tehtävään parhaiten sopivan kielen!

Koodaus ja ohjelmointi ovat kyllä ihan synonyymejä. Toinen on vain puhekielinen ilmaisu.

Mutta joo, olet oikeassa siinä, että ohjelmistotuotannossa voidaan erottaa toisistaan ohjelman suunnittelu ja ohjelman toteutus (ja paljon muitakin vaiheita totta puhuen). Totta on myös sinänsä, että suunnittelun tekoon ei periaatteessa tarvitse osata käytännön ohjelmointia (tosin ohjelmointikielten periaatteet pitää ymmärtää). Lisäksi totta on myös, että periaatteessa onnistuneen suunnittelun pohjalta ohjelmointi pitäisi onnistua myös henkilöltä, joka ei suunnittelussa ole ollut mukana, mutta joka osaa ohjelmoida. Tietysti käytännössä suunnittelun ja toteutuksen täydellinen erottelu toisistaan voi olla aika vaikeaa. Etenkin jos ei käytetä aivan perinteisiä ohjelmistokehitysmalleja.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Nikolazz

Koodaus ja ohjelmointi ovat kyllä ihan synonyymejä. Toinen on vain puhekielinen ilmaisu.

Mielestäni eivät täysin ole. Ohjelmointi voi sisältää myös suunnittelua, kun taas koodaus on valmiin suunnitelman mukaan tehtyä ohjelmointia - siinä vaan koodataan jossain muussa muodossa oleva esitys lopulliseksi suoritettavaksi koodiksi.

Koodauksella voidaan myös ymmärtää jonkin datajoukon koodausta ohjelmalle sopivaan muotoon. Esimerkkinä vaikkapa puhaltimen painekäyrästöjen mallinnus matemaattisin menetelmin ja sitten näiden arvojen koodaus itse ohjelman käyttöön.

Volitans
Nikolazz

Koodaus ja ohjelmointi ovat kyllä ihan synonyymejä. Toinen on vain puhekielinen ilmaisu.



Mielestäni eivät täysin ole. Ohjelmointi voi sisältää myös suunnittelua, kun taas koodaus on valmiin suunnitelman mukaan tehtyä ohjelmointia - siinä vaan koodataan jossain muussa muodossa oleva esitys lopulliseksi suoritettavaksi koodiksi.

Koodauksella voidaan myös ymmärtää jonkin datajoukon koodausta ohjelmalle sopivaan muotoon. Esimerkkinä vaikkapa puhaltimen painekäyrästöjen mallinnus matemaattisin menetelmin ja sitten näiden arvojen koodaus itse ohjelman käyttöön.

vanhuksilta kuultua:

"minäkin osaan ohjelmoida. ohjelmoin eilen videot nauhoittamaan elokuvan ajastetusti".....selitä siinä sitten....

DominusEtDeus
Esim. Vista vetää melko reiluhkosti muistia johtuen kehnosta koodista (joka lienee jo aikaa sitten räjähtänyt käsiin ).

Niin. Se räjähti käsiin 2005 kesällä. Näin olen ymmärtänyt. Spagetti heitettiin roskiin ja panikoinnin jälkeen aloitettiin alusta. Siinä vaiheessa olisi kyllä kannattanut lähteä OS-kauppaan. Luulen että BeOS:n olisi saanut suht edulliseen hintaan.

Vista syö muistia jo senkin takia että siinä en ensi kertaa asiallinen ikkunointi MS:n historiassa. Windowsin nykyinen grafiikkamoottori on antiikkia.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat