Aito duunari

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lukekaa ja päätelkää haluatteko lisää loisia yhteiskuntaan.
Äänestäkää vain vihreitä ja vasemmistoa
(=käytännässa sama asia)

Väittelyä paneelikeskustelussa 15.11.2006, 23:02

Yksi asia, mikä jäi mm. päällimmäisenä tilaisuudesta mieleen oli Vihreiden edustajan näkemys siitä, että korkeasti koulutettujen ei tarvitsisi ottaa vastaan koulutustaan huonompaa työtä, koska se alentaa henkilön arvoa. Eli hänen mielestään on hyväksyttävää olla mielummin kotona nauttimassa sosiaaliturvaa.

Itse olen asiasta täysin eri mieltä. Mielestäni kaikki duunit ovat arvokkaita. Eli jos on koulutukseltaan maisteri, niin se ei huononna ketään ihmistä, jos ottaa vastaan esimerkiksi rekkamiehen hommia. Lisäksi sosiaaliturvaa ei mielestäni ole oikeutettua nostaa sellaisessa tilanteessa, jos on kerran kykenevä töihin ja on tarjottu työtä, mutta on siitä kieltäytynyt ja jäänyt kotiin vain omaa laiskuuttaan.

http://www.aitoduunari.fi/blogi.php?sta ... tion=&id=&

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija
reino
Itse olen asiasta täysin eri mieltä. Mielestäni kaikki duunit ovat arvokkaita. Eli jos on koulutukseltaan maisteri, niin se ei huononna ketään ihmistä, jos ottaa vastaan esimerkiksi rekkamiehen hommia. Lisäksi sosiaaliturvaa ei mielestäni ole oikeutettua nostaa sellaisessa tilanteessa, jos on kerran kykenevä töihin ja on tarjottu työtä, mutta on siitä kieltäytynyt ja jäänyt kotiin vain omaa laiskuuttaan.

Näin on! Laidan yli vaan sellainen orja, joka ei enää airoon pysty. Paitsi että maistereista aika harvoin on tosimiesten hommiin

Pelottaako sinua oman soutuvuoron lähestyminen?

Vierailija
Zenon
Näin on! Laidan yli vaan sellainen orja, joka ei enää airoon pysty.

Kuka tässä orjista on mitään puhunut?

Ja kenen orjia nämä sitten olisivat?

Minun tietääkseni lähtökohta on siinä, että jokainen tekee työtä oman elantonsa puolesta. Tämän lisäksi työtätekevien moraalinen velvollisuus on myös pitää huolta lapsista, vanhuksista ja sairaista, ylipäätään niistä jotka eivät kykene omaa elantoaan hankkimaan. Mutta miksi työtätekevien kansalaisten pitäisi huolehtia vielä niistäkin jotka oman ylemmyyden tunteensa vuoksi ovat "kykenemättömiä" tekemään sitä samaa työtä joilla heidän elämisensä maksetaan?

Kysynkin, että millä nämä ihmiset oman ylemmyyden tunteensa perustelevat? Tekeekö muutama vuosi koulussa ihmisestä todellakin paremman?

Minä kun luulin että tässä maassa vallitsee tasa-arvo, mutta ehkäpä tämä ajatus onkin kopioitu vähän turhankin tarkkaan kreikkalaiseltä "älymystöltä", joka suuressa viisaudessaan ajatteli "tasa-arvon" koskevan tietenkin vain "vapaita miehiä", naiset, lapset ja orjat jäivät tämän "tasa-arvon" ulkopuolelle. Mistä päästäänkin takaisin niihin mainitsemiisi orjiin... Sinänsä hassua, että ehdottamassasi kastijaossa olisi orjia, kun taas tasa-arvoisessa maailmassa jokaisen tulisi elättää itsensä, sen sijaan että voi luottaa siihen että orjat tekevät kaiken työn ja itse voi keskittyä filosofoimaan tai vaikka pönkittämään omaa ylemmyydentuntoaan.

Ainakaan minun ei sitä tarvitse pelätä, kun olen omalta osaltani ollut rakentamassa tätä yhteiskuntaa, ja siinä sivussa hieman omaakin hyvinvointiani jo hyvän aikaa... Vaan mites on kyselijän oma tilanne?

Vaikka kyllähän minä toisaalta ymmärränkin, ajatelkaa nyt. Eikö olekin tosi pelottava ajatus... Että joutuisi ihan itse hankkimaan oman elantonsa! Sehän on ihan kivikautinen koko ajatus, nykymaailmassahan on orjia joilla voi teettää kaiken likaisen työn, johon ei 'sivistyneen ihmisen' ole soveliasta koskea pitkällä tikullakaan!

Mutta takaisin tosielämään... Kertokaapa minulle yksikin hyvä syy miksi minä tekisinkin tuntiakaan töitä sellaisen ihmisen puolesta joka ei suostuisi minun vuokseni tikkua ristiin laittamaan?

Älkääkä ymmärtäkö väärin, sairaat, lapset ja vanhukset minä ymmärrän oikein hyvin, mutta työkykyisten ihmisten tulisi kyllä tehdä työtä. Jos nyt sitten pienempää koulutusta vaativan työn vastaanottaminen tuntuukin "resurssien vajaakäytöltä", niin parempi sekin kuin jättää ne resurssit kokonaan hyödyntämättä. Ja ottakaapa huomioon, että vähemmän koulutusta vaativan työn ottaminen ei tarkoita ovien lopullista sulkeutumista, vaan voihan se ura sitten kehittyä aina mahdollisuuksien mukaan vaikka mihin suuntaan.

Minäkin aloitin työnteon leikkaamalla ruohoa, mutta pienen elämäni aikana olen ehtinyt mm. toimimaan putkimiehenä, sähköasentajana, ATK-konsulttina, ohjelmoijana... Teistä muista en tiedä, mutta sen voin sanoa, että minun kätteni jäljet tulevat säilymään vielä kuolemani jälkeenkin. Ei minusta ehkä mitään historian merkkihenkilöä tule, mutta sehän nyt on niin harvinaista muutenkin, eikä sekään ole ihan poissuljettua, epätodennäköistä, muttei poissuljettua. Sen sijaan varmaa on ainakin se, ettei kenestäkään tule yhtään mitään laiskottelemalla, sillä tavalla ei saavuteta yhtään mitään.

Vierailija

Unterseeboot, kyseessä oli nk. sarkastinen välihuomautus, joita ei pitäisi lähteä selittelemään jälkikäteen. Sen joko ymmärtää tai sitten ei. Tuonkin auki kelaamisesta tulisi turhan pitkä ja synkkä tarina. Siitä on kirjoitettu kirjoja hyllykilometreittäin ympäri maailmaa ja tullaan kirjoittamaan yhä lisää.

Huomautuksen kirvoitti tällä kertaa esiin aloitukseen sisältynyt täydellisen järjetön, mutta köyhät kyykkyyn -ajatusmaailmaan hyvin sopiva ajatus maisterista tuosta vaan "ottamassa vastaan" rekkakuskin työtä. Siinä halveksitaan tuon vaativan ammatin osaajia todella törkeästi.

Unterseeboot
...olen omalta osaltani ollut rakentamassa tätä yhteiskuntaa, ja siinä sivussa hieman omaakin hyvinvointiani jo hyvän aikaa... Vaan mites on kyselijän oma tilanne?

Olen istunut pöydän molemmilla puolilla.

Vierailija
Zenon
Unterseeboot, kyseessä oli nk. sarkastinen välihuomautus, joita ei pitäisi lähteä selittelemään jälkikäteen.

Anteeksi vain, mutta jos lähdetään puhumaan siitä että yhteiskunnan pitäisi maksaa työkykyisille ihmisille näiden laiskottelusta, niin minulta loppuu ymmärrys hyvin nopeasti.

Huomautuksen kirvoitti tällä kertaa esiin aloitukseen sisältynyt täydellisen järjetön, mutta köyhät kyykkyyn -ajatusmaailmaan hyvin sopiva ajatus maisterista tuosta vaan "ottamassa vastaan" rekkakuskin työtä.

Kerropas minulle, että miksei vaikka maisteri sitten voisi ottaa vastaan rekkakuskin työtä?

Tokihan tarvitaan rekkakortti, mutta jos se puoli on hoidossa, niin minä en ainakaan näe siinä mitään pahaa, näetkö sinä?

Eikä tässä tarvitse ketään sen enempiä "kyykyttää", sillä itsensä elättämisen luulisi olevan itsestään selvyys. Ja jos ei onnistukaan saamaan heti hyväpalkkaista virkaa? Onko se muka joku syy olla menemättä töihin ollenkaan?

Siinä halveksitaan tuon vaativan ammatin osaajia todella törkeästi.

Jaa-a, eihän kukaan ole seppä syntyessään, eli miksei esim. maisteri voisi opetella rekkamiehen hommia? Eihän kukaan tietenkään edes oleta että aloittelija voisi olla heti maailman paras rekkakuski, olipa hänellä sitten takanaan maisterin tutkinto, tai ei. Ammattitaito kehittyy sitten ajan kanssa, tai sitten ei, ja sittenhän voi aina yrittää jotain muuta.

En halua väheksyä minkään alan osaajia, mutta toisaalta, jos jotain olen oppinut, niin ainakin sen etteivät minkään alan osaajat ole ihmistä kummempia. Kaikki eivät ehkä sovi ihan joka hommaan, ja tokihan itsekin voisin nimetä monta hommaa joita en suostuisi tekemään, mutta oma näkemykseni asiasta on se, että kyllä maailmassa työtä riittää jokaiselle joka sitä vain viitsii tehdä.

Vierailija
Pubi
Mun mielestä akateemisen ihmisen arvoo ei sais alentaa tarjoomall sille jotain hikisii juttui duunattavaks.

Aika hyvä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Pubi
Mun mielestä akateemisen ihmisen arvoo ei sais alentaa tarjoomall sille jotain hikisii juttui duunattavaks.

Niin, onhan se noinkin - mutta uskallatkos kysyä tätä juuri salilta tulleelta lähes aivottomalta lihaskimpulta, joka on vielä maksanutkin tuosta työnteosta?

Jos jotain kiinnostaa, niin minulla olisi edullisesti kuntolapiointi-paikkoja vielä pari tulevalle keväälle. Oma lapio ei välttämätön, mutta mahdollinen. Hinta vaivaiset 2 EUR / h, vaihtoehtoisesti voi ostaa kausikortin 50 EUR:lla, jolla pääsee lapioimaan joka päivä pari tuntia.

Vierailija

Niin, tuo blogin pitäjähän, jolta lausunto aiheesta oli, on vastapuolueen listoilla ehdokkaana. Se ei varmaankaan väritä hänen näkemyksiään ko. puolueiden edustajien ajatuksista

Jos jotain kiinnostaa, niin minulla olisi edullisesti kuntolapiointi-paikkoja vielä pari tulevalle keväälle. Oma lapio ei välttämätön, mutta mahdollinen. Hinta vaivaiset 2 EUR / h, vaihtoehtoisesti voi ostaa kausikortin 50 EUR:lla, jolla pääsee lapioimaan joka päivä pari tuntia.

Mulla on halvempi diili, jota lähden just nyt taas toteuttamaan. Parempi onni muiden hölmöjen kanssa.

Vierailija
Pubi

Mun mielestä älykkään akateemikon pitäis tajuta opiskella sellaista alaa mistä löytyy niitä työpaikkoja jos ei halua tehdä hikisiä duuneja.

Vierailija
Unterseeboot
Zenon
Näin on! Laidan yli vaan sellainen orja, joka ei enää airoon pysty.

Kuka tässä orjista on mitään puhunut?

Ja kenen orjia nämä sitten olisivat?

Minun tietääkseni lähtökohta on siinä, että jokainen tekee työtä oman elantonsa puolesta. Tämän lisäksi työtätekevien moraalinen velvollisuus on myös pitää huolta lapsista, vanhuksista ja sairaista, ylipäätään niistä jotka eivät kykene omaa elantoaan hankkimaan. Mutta miksi työtätekevien kansalaisten pitäisi huolehtia vielä niistäkin jotka oman ylemmyyden tunteensa vuoksi ovat "kykenemättömiä" tekemään sitä samaa työtä joilla heidän elämisensä maksetaan?

Kysynkin, että millä nämä ihmiset oman ylemmyyden tunteensa perustelevat? Tekeekö muutama vuosi koulussa ihmisestä todellakin paremman?

Minä kun luulin että tässä maassa vallitsee tasa-arvo, mutta ehkäpä tämä ajatus onkin kopioitu vähän turhankin tarkkaan kreikkalaiseltä "älymystöltä", joka suuressa viisaudessaan ajatteli "tasa-arvon" koskevan tietenkin vain "vapaita miehiä", naiset, lapset ja orjat jäivät tämän "tasa-arvon" ulkopuolelle. Mistä päästäänkin takaisin niihin mainitsemiisi orjiin... Sinänsä hassua, että ehdottamassasi kastijaossa olisi orjia, kun taas tasa-arvoisessa maailmassa jokaisen tulisi elättää itsensä, sen sijaan että voi luottaa siihen että orjat tekevät kaiken työn ja itse voi keskittyä filosofoimaan tai vaikka pönkittämään omaa ylemmyydentuntoaan.

Ainakaan minun ei sitä tarvitse pelätä, kun olen omalta osaltani ollut rakentamassa tätä yhteiskuntaa, ja siinä sivussa hieman omaakin hyvinvointiani jo hyvän aikaa... Vaan mites on kyselijän oma tilanne?

Vaikka kyllähän minä toisaalta ymmärränkin, ajatelkaa nyt. Eikö olekin tosi pelottava ajatus... Että joutuisi ihan itse hankkimaan oman elantonsa! Sehän on ihan kivikautinen koko ajatus, nykymaailmassahan on orjia joilla voi teettää kaiken likaisen työn, johon ei 'sivistyneen ihmisen' ole soveliasta koskea pitkällä tikullakaan!

Mutta takaisin tosielämään... Kertokaapa minulle yksikin hyvä syy miksi minä tekisinkin tuntiakaan töitä sellaisen ihmisen puolesta joka ei suostuisi minun vuokseni tikkua ristiin laittamaan?

Älkääkä ymmärtäkö väärin, sairaat, lapset ja vanhukset minä ymmärrän oikein hyvin, mutta työkykyisten ihmisten tulisi kyllä tehdä työtä. Jos nyt sitten pienempää koulutusta vaativan työn vastaanottaminen tuntuukin "resurssien vajaakäytöltä", niin parempi sekin kuin jättää ne resurssit kokonaan hyödyntämättä. Ja ottakaapa huomioon, että vähemmän koulutusta vaativan työn ottaminen ei tarkoita ovien lopullista sulkeutumista, vaan voihan se ura sitten kehittyä aina mahdollisuuksien mukaan vaikka mihin suuntaan.

Minäkin aloitin työnteon leikkaamalla ruohoa, mutta pienen elämäni aikana olen ehtinyt mm. toimimaan putkimiehenä, sähköasentajana, ATK-konsulttina, ohjelmoijana... Teistä muista en tiedä, mutta sen voin sanoa, että minun kätteni jäljet tulevat säilymään vielä kuolemani jälkeenkin. Ei minusta ehkä mitään historian merkkihenkilöä tule, mutta sehän nyt on niin harvinaista muutenkin, eikä sekään ole ihan poissuljettua, epätodennäköistä, muttei poissuljettua. Sen sijaan varmaa on ainakin se, ettei kenestäkään tule yhtään mitään laiskottelemalla, sillä tavalla ei saavuteta yhtään mitään.

Toisaalta korkeasti kouluttautunut henkilö on useassa tapauksessa tehnyt valtavan määrän työtä haaveenaan päästä lopuksi iäkseen tekemään työtä, jota todella haluaa tehdä. Itse näen oikeutetuksi väliaikasen oikeuden kieltäytyä muista töistä, mutta todella vain väliaikaisen. Eläähän siinä pieni toivon kipinä, että businessmaisteri saa kuin saakin koulutustaan vastaavan viran, tämän jälkeen maksaa urallaan moneen kertaan sen määrän veroja, kuin maksaisi vaikkapa palkkauksessa keskitasolla työtään tekevänä duunarina.

Esim. itse opiskellessani tein töitä, yövuoroa, ja päivät olin koulussa. Itselleni ei olisi tullut mieleenkään ottaa vastaan mitään muuta työtä kuin sitä, mihin olin helvetillisellä työllä valmistautunut ja toivonut saavani.

Mutta tietty raja, vaikkapa vuosi voisi olla aika etevä tuohon rakoon.

Vierailija

Työn laadulla on väliä. On paskaduunia ja on parempaa. Tämä kuullostaa tietenkin jonkin märkäkorvan koulupojan kommentilta joka pelkää joutuvansa hikoilemaankin jopa 1/3vrk.

Työn laadulla ja aivoresurssien käytöllä on sellainen yhteys että kevyt, henkisiä virikkeitä täynnä oleva työ kehittää ajattelua luovempaan suuntaan ja raskas fyysinen työ tylsistyttää ajattelua.
Sen huomaaminen vaatii että on tehnyt molempia ja tietoisesti asiaa vertailee. Olen tehnyt noita molempia ja tosi rankastikin. Ja vertaillut.
Toisaalta mikään ei estä vuorottelemasta noita kahta siten että kunto säilyy ja ajatus juoksee, mutta se on hallittava. Annetaanko sellaiseen mahdollisuuksiakaan.
Niin onhan siinä ajattelijoiden roskatyössä se mahdollisuus että ajattelija kehittää alaa, joka muuten jatkaisi nyhjäämistään sillä kehnommalla tyylillä kunnes...

Vierailija

Paitsi että vitsi joko ymmärretään tai ei, se voidaan ymmärtää myös väärin.

Unterseeboot
Anteeksi vain, mutta jos lähdetään puhumaan siitä että yhteiskunnan pitäisi maksaa työkykyisille ihmisille näiden laiskottelusta, niin minulta loppuu ymmärrys hyvin nopeasti.

Missäs sellaista laiskottelu-rahaa sitten maksetaan? En ole kuullutkaan.

Unterseeboot
Zenon
Huomautuksen kirvoitti tällä kertaa esiin aloitukseen sisältynyt täydellisen järjetön, mutta köyhät kyykkyyn -ajatusmaailmaan hyvin sopiva ajatus maisterista tuosta vaan "ottamassa vastaan" rekkakuskin työtä.
Kerropas minulle, että miksei vaikka maisteri sitten voisi ottaa vastaan rekkakuskin työtä?

Tokihan tarvitaan rekkakortti, mutta jos se puoli on hoidossa, niin minä en ainakaan näe siinä mitään pahaa, näetkö sinä?

Juu, siitä vaan. Kyllä se sopii, jos sellaisia maistereita kerran työttöminä pyörii. Olisi vain hyvä tietää milloin ne lähtevät tien päälle, että osaan itse pysyä sieltä pois.
Tämä ei kuitenkaan ollut se aloittajan tarkoittama ajatus, sen viestin henki.

Eikä tässä tarvitse ketään sen enempiä "kyykyttää", sillä itsensä elättämisen luulisi olevan itsestään selvyys. Ja jos ei onnistukaan saamaan heti hyväpalkkaista virkaa? Onko se muka joku syy olla menemättä töihin ollenkaan?

Itsensä voi elättää muutenkin kuin pyrkimällä "hyväpalkkaiseen virkaan". Monille se ei ole elämän tarkoitus laisinkaan.
Töihin "ollenkaan menemättömyydestä" en muista mitään puhuneeni?

...oma näkemykseni asiasta on se, että kyllä maailmassa työtä riittää jokaiselle joka sitä vain viitsii tehdä.

Niinhän sitä mielellään perinteisesti on sanottu. Nykyään tuo käsite työ ei vain tarkoita enää samaa. Ennen työpaikka oli yhtä kuin turvattu tulevaisuus (sikäli kun ei itse ryssinyt asiaa). Nyt noita yhtäläisyysmerkkejä ei voida vetää. Työ on pantu pätkiin, vuokralle, tai viety Kiinaan. Työnhaussa on täysin työnantajan markkinat. Töihin armosta päässeillä ei ole mitään takeita tulevaisuudesta, koska "tulijoita on". Sikäli kun edes koko firmaa on, siis enää ensi kuussa.

Vierailija
Zenon
Paitsi että maistereista aika harvoin on tosimiesten hommiin

Ja vielä useammin päinvastoin.

Insinöörithän suunnittelevat ne tuotteet, joita duunarit tehtaissa väsäävät ja ne rekat, joilla rekkakuskit ajelevat. Ja osaavat useinkin myös itse valmistaa ja käyttää omia tekeleitään.

Tietysti noita maistereitakin on moneen lähtöön.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat