Joka toisen yön valvominen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajattelin kokeilla valvoa joka toisen yön. Mitä luulette tuleeko toimimaan? Käsitykseni mukaan nukun sikeämmin, ainakin sitten kun olen tottunut tähän, ja valvottu yö kuittaantuu kutakuinkin sillä. Ja jos ei niin voinhan nukkua tarvittaessa pidempään.

Sivut

Kommentit (76)

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Tulet hyvin suurella todennäköisyydellä epäonnistumaan surkeasti.

Ts. nukut kyllä sikeästi ja pitkään kun vihdoin nukkumaan laitat, mutta vaikka nukkuisi 20 tuntia putkeen ei silti jaksa kovin tehokkaasti valvoa yhden yön yli. Ei homma toimi noin, mutta voithan kuitenkin kokeilla.

Nimim. kokemusta on...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Miksi joka toista yötä pitäisi valvoa? Tai miksi ylipäätänsä yöitä pitäisi valvoa?

Kontrolliyhteiskunnassa on ihan riittävästi jo valvontaa. Kyllä ne yöt pärjäävät hyvin ilman valvontaakin.

No mutta joo.. Tuskin tulee onnistumaan, mutta voithan sitä koettaa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Hienoa! Tehdään koe, niin selviää. Raportoit tähän ketjuun kahden tunnin välein, jossa kerrot tuntemuksistasi:

-Väsyttääkö?
-Onko hallusinaatioita?
-Muita huomioita
-Haluatko lopettaa kokeen?

Tähdätään nyt ensialkuun vaikkapa viikon putkeen.

Pidä tarkkaa kirjaa heräämis ja nukahtamisajoistasi ja laitat ne sitten tänne ketjuun.

Muut palstalaiset esittävät sinulle valveilla ollessasi kysymyksiä, jolla testataan mm. henkistä vireystilaasi.

"You can do science, You!"

Vierailija

Vuorokausi on todellakin liian lyhyt! Joskus kokeilin 36 tunnin rytmiä, sopi minulle paremmin kuin tämä 24 tuntinen. Loman loputtua jouduin kuitenkin lopettamaan.

Nykyinen rytmini on sellainen että nukkumaanmeno tuppaa siirtymään koko ajan myöhemmäksi. Sitten kun on ollut riittävän lyhyt yö esim. alle 4 tuntia, niin uni alkaakin maittaa seuraavana iltana jo ihmisten aikoihin ja kierto alkaa alusta. Sykli on sellainen vajaa viikko.

Vierailija

Kokoaikaisesti sisällä pysyvillä henkilöillä on tutkitusti tunnin tai pari pidempi vuorokausi parempi. Linkkiä ei ole tähän heittää, mutta muistelisin tiede-lehden uutisen olleen kyseessä.

Voisin sanoa että ihminen voisi tottua pidempiinkin vuorokausiin kunhan nukkuminen on kuitenkin järjestetty hyvin ja niin että todella levätään.

Esim. 3x 24h valveillaolot joiden välissä 8h unta, ja perään yksi pidempi unijakso ja vielä päälle lepopäivä toimii jollain tavalla tyylikkäästi ainakin nuoremmilla. vaatinee juurikin sisätyön jossa aurinko ei suuremmin haittaa rytmiä ja ajatuksia.

Vierailija

Itse en tarvitse paljon unta. Voin olla päiviä nukkumatta ja korvata sen viikonloppuisin.

Tälläkin viikolla en Ma-Pe nukkunut kuin korkeintaan 15 tuntia ja viikonloppuna olen nukkunut sitten vastaavasti enemmän. Joskus taas toisinpäin jos haluaa viikonloppuna viettää ulkona aikaa saatan nukkua viikolla enemmän.

Pakosti ei itseni "univelkoja" ole pois hoitaa, mutta on hyvä joskus nukkua enemmän!

Esim. tunnetuista Arvo Ylppö ja Leonardo daVinci eivät tarvinneet paljon unta. Vastaavasti jotkut eivät pärjää alkuunkaan jos eivät nuku vähintään kymmentä tuntia joka yö. DaVincin tiedetään todenneen nukkumisen olevan ajanhukkaa ja melkeinpä voisin itsekin yhtyä edelliseen. Jotkut suosivat säänöllistä rytmiä, mutta itse en vain voi ja jos ei tarvitse niin miksikäs sitä pakolla nukkumaan.

Vierailija

Ihmisen uni-valverytmi perustuu 25-tunnin järjestelmään, jonka vuoksi nukkumaanmeno siirtyy helposti hieman myöhemmäksi. Tätä on testattu mm. ihmisillä, jotka on suljettu luolaan, jonne ei ole aurinko paistanut, kellot on poistettu jne. Uni-valverytmiä säätelee hypotalamuksen suprakiasmaattinen tumake, ja sen häiriötä on todettu olevan mm. skitsofreniassa, jolloin unirytmi aikaistuu.

Unen tarpeen suhteen on suuria yksilöllisiä vaihteluita, joillekin riittävät jopa 2 tunnin unet, valtaosa aikuisista tarvitsee kuitenkin 6-8 tuntia, ja unimäärän tarve tavallisesti vähenee ihmisen vanhetessa.

Itse joudun valvomaan aika usein & paljon, ja olen huomannut sellaisen ilmiön, että pari vuorokautta valvottuani musta tulee hyperaktiivinen (freak of nature??)

Vierailija

Kipeetä porukkaa täällä "tiede" foorumilla.
Kaikenlaista höpö höpö juttua ett 15 tunnin unet arkena yhteensä piisaa. huh,huh,

Vierailija

[quote="1/2 LL"nukkumaanmeno siirtyy helposti hieman myöhemmäksi.

Heh, tämän olen itsekin huomannut. Nimim viime yönä n 03.00 - 09.30 nukkunut.

Vierailija

Muistelen joskus jostain lukeneeni, että eräs luolastotutkija oli siirtynyt käyttämään 36h vuorokausia oltuaan luolassa muutamia viikkoja.
Avustajat toivat siis tutkimusryhmälle luolaleiriin kaiken tarvittavan, eli kyseessä oleva tutkija itse ei ollut nähnyt päivänvaloa yli kuukauteen.
Ihmisen biologinen kello tietääkseni pitää itsensä ajassa päivänvalon mukaan.

Vierailija
Maukka Perusjatka
Kipeetä porukkaa täällä "tiede" foorumilla.
Kaikenlaista höpö höpö juttua ett 15 tunnin unet arkena yhteensä piisaa. huh,huh,

Eikä ole! Täällä on esitetty loistavia ideoita

muovipussieläin
Vuorokausi on todellakin liian lyhyt!

Rohvessoor
DaVincin tiedetään todenneen nukkumisen olevan ajanhukkaa ja melkeinpä voisin itsekin yhtyä edelliseen.

1/2 LL
Ihmisen uni-valverytmi perustuu 25-tunnin järjestelmään, ...
...olen huomannut sellaisen ilmiön, että pari vuorokautta valvottuani musta tulee hyperaktiivinen...

Tunti lisää vuorokauteen ja heti! Siirtyessämme 25/7 -yhteiskuntaan voimme tuottaa ja kuluttaa paljon enemmän ja varsinkin tehokkaammin. Mikä kilpailuetu! Ajatelkaa - kilpailukykyä ja tehokkuutta yli kellon ympäri!

Vierailija
1/2 LL
Ihmisen uni-valverytmi perustuu 25-tunnin järjestelmään, jonka vuoksi nukkumaanmeno siirtyy helposti hieman myöhemmäksi. Tätä on testattu mm. ihmisillä, jotka on suljettu luolaan, jonne ei ole aurinko paistanut, kellot on poistettu jne. Uni-valverytmiä säätelee hypotalamuksen suprakiasmaattinen tumake, ja sen häiriötä on todettu olevan mm. skitsofreniassa, jolloin unirytmi aikaistuu.

Miksiköhän rytmi on 25, eikä 24 tuntia? Luulisi vuorokauden olleen yksi tärkeimmistä evoluution kulkuun viakuttavista tekijöistä ja sopeutuminen olisi tapahtunut nimenomaan 24 tunnin mukaan?

(ID:istit voivat vastata myös. Sattuiko älykkäällä suunnittelijalla näppäilyvirhe kellotaajuutta säätäessä.)

Vierailija

8 syytä nukkua (03.11.2006)

Teksti: Annikka Mutanen

Vieläkään ei tiedetä, mikä on nukkumisen perimmäinen tarkoitus.
Varmaa kuitenkin on, ettemme voi elää ilman unta.

Julkaistu Tiede-lehdessä 8/2006

http://www.tiede.fi/arkisto/artikkeli.p ... 03&vl=2006

Voiko nukkua varastoon?
Ei voi. Univajeen voi korvata nukkumalla pitkään, mutta unta ei voi varastoida ennalta.

Miksi nukumme öisin?
Aivoissa on suprakiasmaattinen tumake, jonka hermosolut toimivat runsaan 24 tunnin rytmissä. Ne säilyttävät syklinsä, vaikka ne olisi otettu päästä ja siirretty elatusmaljaan.
Sykli ei ole täsmälleen vuorokauden pituinen, mutta silmän verkkokalvolle tuleva päivänvalo pitää neuronien sykytyksen synkronissa yön ja päivän kanssa. Tätä sirkadiaanista kelloa voi siirtää yhdessä vuorokaudessa suhteellisen helposti tunnin aikaisemmaksi tai kolme tuntia myöhemmäksi. Suuremmat siirrokset häiritsevät unta.
Sirkadiaaninen rytmi aiheuttaa vaihtelua kehon lämpötilassa, ja nukahtamistaipumus seuraa sitä: unisuus lisääntyy, kun ruumis viilenee. Tarve nukahtaa on suurimmillaan kahden ja kuuden välillä aamuyöllä. Päivisin kehon lämmössä on kuoppa iltapäivällä, ja silloin usein unettaa. Kaikkein vaikeinta on saada unta kuuden ja kahdeksan välillä illalla.
Keskivertoihminen saa pisimmät yöunet, kun hän käy nukkumaan lämpötilan ollessa laskussa iltakymmenen ja puolenyön välillä. Herääminen tapahtuu aamulla puolisentoista tuntia sen jälkeen, kun ruumiin lämpötila on käynyt kaikkein matalimmillaan.

Mikä on valvomisen maailmanennätys?
Yhdysvaltalainen 17-vuotias koulupoika Randy Gardner valvoi 11 vuorokautta vuonna 1964. Apuna valvottamassa olivat kaverit, televisiotoimittajat ja flipperi. Myös pari tutkijaa tarkkaili koetta. Neljän vuorokauden kohdalla Gardner alkoi nähdä harhoja ja kuvitella olevansa kuuluisa jalkapalloilija. Yllättäen hän pysyi kuitenkin melko toimintakykyisenä kokeen loppuun asti.

Vierailija

Noniin, kohtapuoliin olisi tarkoitus rueta nukkumaan. Viime y'o'nä erehdyin menemään sänkyyn lukemaan jonka seurauksena nukuin sitten varmaan yli 4 tuntia jonka jälkeen heräsin kummallisen pirteänä. Saa nyt nähdä miten tässä käy.

Vierailija
aleksialeksi
Noniin, kohtapuoliin olisi tarkoitus rueta nukkumaan. Viime y'o'nä erehdyin menemään sänkyyn lukemaan jonka seurauksena nukuin sitten varmaan yli 4 tuntia jonka jälkeen heräsin kummallisen pirteänä. Saa nyt nähdä miten tässä käy.

Asiasta aivan toiseen, Aleksialeksin signaturesta oivalsin jotakin. Kas tässä viimeiset pari viikkoa olen pohtinut, että jos joskus luojajumalan kohtaan, otan sen kiinni ja hakkaan sitä kuukauden sukkapuikolla perseeseen jotta ymmärtää, mitä tuskaa luomansa peräpukamat meille kuolevaisille tuottaa.

Ehkä olen kuitenkin ollut väärässä: ehkä peräreikäkipujeni tuottaja onkin Jeesus, joka rakastaa minua vaikka en ole hälle lupaa antanut. Tänä iltana rukoilenkin siis: "Rakas Jeesus, jos aiot rakastaa minua tänä yönä, niin käyttäisitkö liukuvoidetta. Anaaliaukkoni kipeytyy muutoin. Aamen."

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat