Feministinen itsepuolustus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015
Suomineiti Jukterilassa
Oletko joutunut miesten ahdistelun uhriksi tai pelkäätkö uhkaavaan tilanteeseen joutumista? Nykyisin järjestetään kursseja niille naisilla jotka eivät osaa puolustaa itseään.

Feministinen itsepuolustus

Feministinen itsepuolustus (Fip) syntyi Yhdysvalloissa 1970-luvulla, kun naiset alkoivat kokoontua ja jakaa kokemuksiaan raiskauksesta ja muusta rakenteellisesta väkivallasta, jota naiset kohtaavat miesten taholta yhteiskunnassamme. Fip:n tarkoituksena on saada naiset tiedostamaan erilaiset arkielämässä ilmenevät henkiset, verbaaliset ja fyysiset loukkaukset ja selviytymään niistä.

Feministinen itsepuolustus koostuu kolmesta pääelementistä:

1. Rooliharjoitukset
Rooliharjoituksilla opetellaan suhtautumaan erilaisiin arkielämän tilanteisiin. Esimerkiksi mitä tehdä, kun tuttu ihminen tulee liian lähelle bileissä tai kun mies siirtää käden reidelle bussissa. Yksi metodi on "nimeä - kritisoi - sano mitä tahdot".
"Sun kätesi on nyt mun reidellä. Mä en pidä siitä että kätesi on mun reidellä. Ota kätesi pois mun reideltä."

2. Fyysinen leikkiminen
Tällä pyritään pääsemään kosketuksiin oman vartalon kanssa ja oppimaan mihin se pystyy. Tytöille, joille on aina sanottu, ettei puihin saa kiivetä, tämä on erityisen tärkeää. Fyysinen leikki voi olla mitä tahansa hipasta painimiseen.

3. Tekniikkaharjoitukset itsepuolustustilanteisiin
Harjoittelemme puolustamaan itseämme ja tappelemaan. Opettelemme pääsemään irti erilaisista otteista. Miehet eivät voi kasvattaa lihaksia polviin, kaulaan, silmiin tai jalkoväliin, joten nämä ovat kriittiset kohdat.

http://feministlist.tripod.com/id18.html

Jukterilassa menee nyt lujaa. Savorin palstasta on tulossa
feministi palsta. Hienoa, että Jukka edesauttaa tasa-arvo
asiaa.

http://www.onesimpleprinciple.com/forum ... c.php?t=15

Kommentit (3)

Vierailija

Mahdollisen tulevan väkivaltatilanteen kannalta ei ole hyvä valmistautua puolustautumaan ainoastaan miehiä vastaan. Pahoinpitelijä voi myös olla nainen.

Vierailija

Nuo kolme kohtaa perustuvat itsetuntemukseen ja se se on kaikessa a ja o.

Kun on kyse aikuisista, kaikki riippuu itsestä.

Vierailija

Kohta 1. pitäisi olla: Sanoa: "Älä katso tuollai", kun mies katsoo kiinnostuneena.
Mimiikkana sama vaikutus eli kännyn näpelöinti: "Olen varattu" tai "soitan apua, jos yrität jotain".

Jälkimmäinen hyvin yleinen tapa jo nyt. Inhottavan tehokas. Mielenkiinto loppuu kuin seinään.

Uusimmat

Suosituimmat