Esseen kirjoittelu

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mitä tuo esseen kirjoittaminen meinaa, kun pääsykokeissa on esseekysymyksiä.

????

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

esseeeseen kirjoitetaan kaikki, mitä mieleen tulee
siis kysesestä aineesta.
kun on paljon tekstiä ,nini pakko edes muutama piste tulla

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005
tiäremiäs

????

Ei pidä ihmetellä hienostelevaa nimeä, se on tuollaisessa tapauksessa käytännössä samaa kuin se mitä peruskoulussa sanottiin ainekirjoitukseksi. Tai toisin sanoen tavallista koevastausta pitempi vastaus annettuun otsikkoon tai kysymykseen.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
iisakka
tiäremiäs

????

Ei pidä ihmetellä hienostelevaa nimeä, se on tuollaisessa tapauksessa käytännössä samaa kuin se mitä peruskoulussa sanottiin ainekirjoitukseksi. Tai toisin sanoen tavallista koevastausta pitempi vastaus annettuun otsikkoon tai kysymykseen.

juu.

Vierailija

Esseessä ei tarvitse välttämättä olla draaman kaarta, vaikka lehtorit tykkäävät alkulause-käsittely-loppulause-rakenteesta kuin Vivaldin vuodenajoista. Sivistyssanoja voi varovasti käyttää, muttei missään keisissä yliaktiivisesti. Pitkiä virkkeitä kannattaa rakennella, ellei lehtori ole aivan hullu Veijo Meri-fani. Aiheeseen on pidettävä zoom-objektiivinen etäisyys vaikka heinäseipäällä. Kyllä se siitä!

Vierailija
tiäremiäs

Pääsykokeissa? Yleensä essee kirjoitetaan kun pääsee pois ylioistosta. Kypsyyskoe.

Essee on eri asia kun tenttivastaus. Essee on eri kulmasta asiaa pohdiskeleva ainevastaus, jossa osoitetaan oppineisuutta kyvyllä käsitellä asiaa kokonaisuutena ja ratkaista ongelmia kirjoittamalla. Se on osoitus siitä että osaa ajatella itsenäisesti, siis hyvä esseevastaus.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
acedia
tiäremiäs

Pääsykokeissa? Yleensä essee kirjoitetaan kun pääsee pois ylioistosta. Kypsyyskoe.

Essee on eri asia kun tenttivastaus. Essee on eri kulmasta asiaa pohdiskeleva ainevastaus, jossa osoitetaan oppineisuutta kyvyllä käsitellä asiaa kokonaisuutena ja ratkaista ongelmia kirjoittamalla. Se on osoitus siitä että osaa ajatella itsenäisesti, siis hyvä esseevastaus.

Tenttivastaus, millanen se sitten on, eikös niidenkin pidä olla esseemuodossa.

Vierailija
tiäremiäs
Tenttivastaus, millanen se sitten on, eikös niidenkin pidä olla esseemuodossa.

En tiedä onko tässä aina niin selkeää eroa, mutta tenttivastauksessa periaatteessa vastaat vain kysymykseen, siinä testataan tietosi asiasta.

Esseessä on kyse laajemmasta jaarittelusta, jossa eri puolilta valotat asiaa, myös oma näkemystä mukana.

Vierailija

Vanha hyvä kaava: Aloitus, 3 kappaletta, lopetus

Alkujohdatus eli alustus asiaan, kolme kappaletta analysoida asiaa eri puolilta tai kanteilta ja loppuyhteenveto päätelmineen.

Noita kappaleita voi olla enempikin, mutta tässä käypä runko.

Vierailija

Inhottavin vastaus muoto se essee, ainakin tällaiselle huonosti oppivalle juntille.
Aivan kauhee.
Mutta kerran siinä jokin meni mullakin kohdalleen kun luokan paras oppilas ( opetteli kaiken ulkoa ) vastasi johonkin kysymyseen 4 täyttä arkkia ja minä sain vastattua vain puoli sivullista suurella vaivalla.
Siinä hiki tirskui ja purtiin kynän päätä ja tuntui että ollaan täysin kuutamolla koko kysymysestä

Yllätys oli kyllä suuri kun jaettiin takaisin ja pinko sai 2 ja mulle napsahti 5.

Vaikka olenkin kova valittamaan niin silloin en edes yrittänyt valittaa asiasta
Ihmeissäni olin ja olen kyllä vieläkin, 12 vuoden jälkeenkin

Vierailija
Ryynänen
Inhottavin vastaus muoto se essee, ainakin tällaiselle huonosti oppivalle juntille.
Aivan kauhee.
Mutta kerran siinä jokin meni mullakin kohdalleen kun luokan paras oppilas ( opetteli kaiken ulkoa ) vastasi johonkin kysymyseen 4 täyttä arkkia ja minä sain vastattua vain puoli sivullista suurella vaivalla.
Siinä hiki tirskui ja purtiin kynän päätä ja tuntui että ollaan täysin kuutamolla koko kysymysestä

Yllätys oli kyllä suuri kun jaettiin takaisin ja pinko sai 2 ja mulle napsahti 5.

Vaikka olenkin kova valittamaan niin silloin en edes yrittänyt valittaa asiasta

Asiassa kannattaa varmaan pysyä eikä jaaritella kaikkea sivuavaa.
Oliskohan pingolla poitti unohtunut ja rösyillyt liikaa.

Vierailija
Ryynänen

Asialle on looginen selitys. Opettajasi oli käyttänyt vanhan historianopettajani suosimaa metodia. Siinä essee-vastaukset heitetään ilmaan, ensin lattiaan putoavat saavat kiitettävän. Niissä on eniten lyijyä.

Vierailija
tiäremiäs

????

Sun pitäisi hakea ehdottomasti filosofian laitokselle.

Vierailija
acedia
Se on osoitus siitä että osaa ajatella itsenäisesti, siis hyvä esseevastaus.

"A good essay is like a woman's skirt- long enough to cover the important stuff, but short enough to keep things interesting".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat