Poliisivoimien ammattitaito

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Karstulassa ammuskeli haulikkomies. Lepposat poliisisetät hälytettiin tilanteeseen ja molemmat Artturi Reinikaiset jölkötteli pyssyn piippuun.

Mikä niitä vaivaa? Luuleeko poliisit ihan oikeasti olevansa Teräsmiehiä??

Sivut

Kommentit (89)

Vierailija

Ylen radiouutisissa mainittiin:

'Koska uhrit olivat virkatehtävissä olleita poliiseja, tapausta tutkitaan murhan yrityksenä'

Että se syyte on vakavampi, koska kyseessä oli poliisi? Järjetön homma. Toisaalta, eikö aivan yhtälailla silloin poliisin tekemä rike ole vakavampi, kuin nk. siviilihenkilön tekemä? Tulee jälleen mieleen muuan legendaarinen usko ja urheilu -sivusto, liekö vielä elossa

Vierailija
BUSHMAN, long time no see
Virkamieheen kohdistuva taponyritys tuomitaan aina
murhayrityksenä.

Näemmä, silti se on järjetöntä siinä mielessä, että jos joku täysin tahallisesti ampuu siviilihenkilöä tuolla tavoin, tapausta tutkitaan tapon yrityksenä.

Vierailija
Does not compute
murhayrityksenä.

Näemmä, silti se on järjetöntä siinä mielessä, että jos joku täysin tahallisesti ampuu siviilihenkilöä tuolla tavoin, tapausta tutkitaan tapon yrityksenä.

Niin, järjetön tai ei, se on laki.

Vierailija
Does not compute
murhayrityksenä.

Ehkä tällä haetaan lisäkunnioitusta poliisiviranomaisia kohtaan. Eli turhanpäiväinen ämpyily voisi vähentyä. En usko että toimii kuitenkaan niin.

Vierailija

Lukiessani "risat" äänestyksesi vaihtoehdot, en voinut kuin ihmetellä - ja hämmästykseni vain kasvoi, kuin luin kommenttisi. Pikemminkin mulle tuli mieleen, että mikä sua vaivaa? Oletko itse rikkonut lakia ja saanut siitä rangaistuksen vai mistä toi sun antipatia johtuu? Toivon ja luulenkin, ettet ollu tosissasi tota kirjoittaessasi. Mua ärsyttää todella sellainen yleistäminen, että joku ammattikunta on syvältä ja sen ammatin harjoittajat tyhmiä tms. Ei kukaan järkevä ihminen noin oikeasti ajattele, siksi oletan että heitit ton vitsillä.

Itse halusin aikoinaan poliisikouluun, mutta sen sijaan lähdinkin yliopistoon, enkä tiedä oliko tämä oikea ratkaisu. Maailmaa jo jonkin verran nähneenä, en voi muuta kuin arvostaa suomalaista poliisia. Täällä sentään pystyy luottamaan poliisin toimintaan, mikä ei ole muualla aina itsestäänselvyys. Saisi olla Suomessa poliiseja vaikka enemmänkin.

Tohon murhanyritykseen tulikin jo kommentit asiasta jotain tietäviltä, joten siihen mulla ei ole juuri mitään lisättävää. Mun mielestä on ihan oikein, että virkamiesten taponyrityksiä pidetään murhayrityksinä. Kohdistuuhan heihin tavallista useammin taponyrityksiä, joten on pientä toivoa edes että se vähentäisi virkamiesten harventamista tällä tavalla.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Ja mitä olivatkaan ne keskustelut kun poliisi esti ASEM mielenosoituksen.

Huvittavaa.

Varmaan kohta sisäministeriö haluaa teettää kansalaiskyselyn imagon ja toimintatapojen kehittämiseksi vastatakseen viimeaikojen yleiseen arvosteluun poliisin voimankäytöstä.

Säästetään verorahoja ja julkaistaan kyselyn tulos ja toimenpiteet nyt:

Kyselyn analyysi: Tekivät mitä tahansa niin joku aina arvostelee ja kritisoi.

Toimenpiteet: Kyselyn perusteella, voimankäytön ohjeistuksen selkeyttämiseksi sekä kansalle että virantoimittajille, sekä toimintavirheiden ja negatiivisen kritiikin vähentämiseksi on tehty toimintaohje, jonka mukaan poliisiivoimat eivät enää puutu sellaisiin järjestyshäiriöihin tai osallistu muihin sellaisiin tehtaviin, joissa saatetaan tai ei saateta tarvita voimankäyttöä.

Ja voila. Valtakunnassa kaikki hyvin.

Gravity sucks.

Vierailija
1/2 LL
Kohdistuuhan heihin tavallista useammin taponyrityksiä

Samaten saatava alkoholisteille ja sekakäyttäjille sama eriarvoisuus, heillähän on tavallista korkeampi riski joutua väkivallan kohteeksi. Tai poliisin hakkaamaksi.

Vierailija
SAMAEL
1/2 LL
Kohdistuuhan heihin tavallista useammin taponyrityksiä

Samaten saatava alkoholisteille ja sekakäyttäjille sama eriarvoisuus, heillähän on tavallista korkeampi riski joutua väkivallan kohteeksi. Tai poliisin hakkaamaksi.

Kyllä mä henkilökohtaisesti pysyisin helpommin antamaan anteeksi sen, jos kännipäissäni haastaan riitaa ja otan turpaani, kuin sen, että työtehtävää suorittaessani mut hakataan. Mainitsemasi asiat ei mun mielestä paini samassa sarjassa. Ja harvemmin nyt Suomessa poliisi hakkaa asiakkaitaan.

Vierailija
1/2 LL
Mainitsemasi asiat ei mun mielestä paini samassa sarjassa.

Enemmän minä olen yhteiskunnan vähäväkisistä huolissani, kuin poliiseista joilla on koulutus, organisaatio ja varusteet apunaan. Ja lisäksi siis korotettu lainsuoja. Asiat ei tosiaan paini samassa sarjassa. Poliisi sitä korotettua lainsuojaa viimeksi tarvitsisi.

1/2 LL
Ja harvemmin nyt Suomessa poliisi hakkaa asiakkaitaan.

Tilastoissa ei näy, niin ei tapahdu ollenkaan?

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Onko karhuryhmällä uudet varustukset?, vai onko vaan mainoskuvaa varten laittettu ykköset päälle.

Kuinkas tollasessa panssarissa käy, kun deodorantti pettää ja hienhaju pääsee leviämään.

Kyllä vastaavannäköiset kevlukamat oli jo (testi)käytössä SA-INT puolella jo 90-l alussa. Pikkasen ovat tosin muuttuneet - panssaroinnin tuotekehitystä on tapahtunut.

Ja on muuten sitten kuumat kamat - kokemusta on. Tai siis oli. Tonne kevlun alle kun vielä työntää ne metallilevyt niin sitten on vauhti kovimmillaan.

Mutta täähän on se suuntaus; 90-l lopulla muistaakseni poliisit valitti varusteidensa vanhentumisesta vrt. työtehtäviin. Taisivat haluta pesäpallomailankin osaksi virallista työkalupakkiaan ;-)

Rynkky näyttää muuten uudelta... vähän kuin joku specops subbari mikälie? Onko tuo lyhyt lipas aika leveä...? Joku NATO-yht.sopiva malli hui hui? Ken tietää?

Gravity sucks.

Vierailija

Poliisin tehtävähän on suojella tavallisia kansalaisia mm. tällaisilta ammuskelijoilta. Rakastamassamme Mac Donalds maailmassa ko. jantteri olisi suolattu sen kummempia kyselemättä.

Itse puollan sitä että poliisilla olisi oltava lupa ampua kyselemättä mikäli aseen heitä vastaan nostat. Aseen nosto virkavaltaa vastaan on tietoinen valinta, päihteet tekosyy ja myös tietoinen valinta.

Mikä olisi ollut oikeutettua jos kyseinen ammuskelija vapautuu 4:n vuoden päästä vankilasta ja lahtaa haulikolla lapsiperheen r-kiskan pihalla?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat