Lapinkilju-Rypälekilju

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen Lapinkiljun suurkuluttaja, ystävä ja puolestapuhuja.

En ole koskaan erikoisemmin pitänyt makeasta kiljusta
Muistan kuinka, nykyinen miesvainajani, kerran seurusteluaikana halusi viettää romanttisen illan.
Iltaa juhlistaakseen hän oli hankkinut ns. hienoja viinejä.
Ne litkut ei minua juhlistaneet. Minulla oli jemmassa kirkasta, muistaakseni ponua, jota kävin salaa naukkailemassa.
Ilta varmaan onistuikin, koska jouduimme naimisiin. No, tuo nyt ei tähän asiaan kuulu.
Myöhemmin mieheni ihmetteli, että kuinka sinä noin viinistä humalluit.
Kerroin totuuden ja sen jälkeen meidän juhlissa ei rypälekiljua nautittu.

Kysynkin asiantuntijoiltamme :
Kumpi kiljuista, rypälekilju (viinit) vai viljakilju (Lapinkilju) on parempaa ja miksi?

Kommentit (8)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Hyvä markent!

Luultavasti et vain ole käyttänyt tarpeeksi aikaa tutustuaksesi viinien ja muiden päihdyttävien aineiden suloihin - ja tarkoitan nyt aivan muita ulottuvuuksia, kuin päihtyminen.

Hyvät viinit harvoin ovatkaan makeita, kuten eivät ole jalot väkevämmätkäään. Poikkeuksiakin toki on - ja niitä tarvitaan - vahvistamaan sääntöjä.

Näkökantani osoittamiseksi, suosittelisin aitoa shampanjaa. Suhteellisen edullinen, mutta erinomainen, on maailman vanhimman Champagnen alueen viinitalon taidonnäyte: Gosset - Brut Excellence. Juoma tulee kuitenkin jäähdyttää ensin noin 6 C asteeseen, jolloin se ehtii lämmetä tarjottaessa juuri sopivaksi.

Vierailija

Rypälekiljuista punaviini sisältää sydämelle hyväksi olevaa resveratrolia. Lisäksi punaviinin säännöllinen nauttiminen suojaa mm. keuhkosyövältä ja suolistosyöviltä tietää kertoa espanjalainen tutkimus. Lähde : (Medline Plus 23.10.2006)

Joten siinäkin tapauksessa että viiniä nautittuaan huomaa joutuneensa naimisiin, on punaviinin polyfenoliyhdisteiden takia todennäköisempää ettei siitä aviomiehestä tule samantien vainajaa kuten Markentilla on näemmä päässyt ponun kanssa käymään.

Ja onhan se aina kivempi seurustella kun ukollakin henki ruokatorvessa kulkee.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Hyvä markent!

Luultavasti et vain ole käyttänyt tarpeeksi aikaa tutustuaksesi viinien ja muiden päihdyttävien aineiden suloihin - ja tarkoitan nyt aivan muita ulottuvuuksia, kuin päihtyminen.

Tämä on ihmeellinen väärinkäsitys, jota kovin monet toitottavat. Jos ei happamista liemistä (tai jostain muusta) pidä, niin ei se siitä muutu että niitä ajan kanssa väkisin litkii. Ainakin minä inhoan yhä edelleen monia ruokia, joita inhosin lapsena, vaikka niitä on joutunut erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa paljonkin syömään joko muiden tai itsen pakottamana. Toki pahaan makuun tottuu eikä se tunnu enää niin pahalta, mutta ei se hyväksi muutu. Joskus tietysti joku muuttuu jonkinlaisessa ahaa-elämyksessä pahasta hyväksi, mutta niitä ei voi jouduttaa totuttamalla itseään pahaan makuun.

Hyvät viinit harvoin ovatkaan makeita, kuten eivät ole jalot väkevämmätkäään. Poikkeuksiakin toki on - ja niitä tarvitaan - vahvistamaan sääntöjä.

Jotkut ihmiset pitävät makeasta - valitettavasti (se kun näkyy herkästi painoindeksissä). Vähiten pahoja ovat tosiaan makeat viinit. Mutta parempi toki juoda mehu mehuna ja viina viinana - eri iltoina.

Näkökantani osoittamiseksi, suosittelisin aitoa shampanjaa.

Kokeiltu on, varmaan monia merkkejä halvoista kalliisiin, ja happamia liemiä ne ovat kaikki olleet. Kupliminen toki on kiva bonus perusvalkoviiniin verrattuna. Tiedä sitten auttaisko se, jos itse maksaisi itsensä kipeäksi shampanjasta. Monessa asiassa sillä on vaikutuksensa psykologisiin tuntemuksiin.

No, lapin- ja muut kiljut ovat vielä järkyttävämpiä kuin tyypilliset kaupalliset viininlitkut. Tässä iässä humalakaan ei ole enää sen väärtti, että sitä kiljulla pitäisi alkaa itselleen hankkia.

Itse tehty ponu sen sijaan on jotain. Ei sekään hyvänmakuista ole, mutta itsetehdyssä on aina oma hieno tunnelmansa, on se sitten mitä tahansa. Joskus sitä on miettinyt, että olisi hauska tehdä satsi viinaa todella alkeista alkaen. Kylvää sokerijuurikkaita ja niin edelleen. Sitten tehdä pannu rosteripellistä ja putkista. Olisi oikein kunnon itsetehdyn meininki. Mutta saman kännin sitä saa koskenkorvastakin paljon helpommalla ja mieluummin sitä hitsailee jotain muuta vapaa-aikanakin.

Vierailija

Neutroni kirjoitti:
”Itse tehty ponu sen sijaan on jotain. Ei sekään hyvänmakuista ole, mutta itsetehdyssä on aina oma hieno tunnelmansa, on se sitten mitä tahansa. Joskus sitä on miettinyt, että olisi hauska tehdä satsi viinaa todella alkeista alkaen. Kylvää sokerijuurikkaita ja niin edelleen. Sitten tehdä pannu rosteripellistä ja putkista. Olisi oikein kunnon itsetehdyn meininki. Mutta saman kännin sitä saa koskenkorvastakin paljon helpommalla ja mieluummin sitä hitsailee jotain muuta vapaa-aikanakin.”

En tiedä onko tällainen sopivaa, että lainaa omaa tekstiä toisesta ketjusta. Koko tämä ketjun avaaminen oli minulta vähän hölmö homma kun tuolla on menossa hyvä ketju samasta aiheesta.Sattuuhan näitä tekijöillekin.

Omat vehkeeni alkoholittoman Lapinkiljun tislaukseen.

Työvälineet
Kattila 5- 6 litraa. Kattila 3 litraa. Kattila 1 litraa. Syväkupuinen kattilan kansi. Lämpömittari

Virittelyohjeet
Laita 3 litran kattilaan noin kaksi litraa hyvin seisonutta ja siivilöityä Lapinkiljua. Laita se 6 litran kattilan sisään. Laita 6 litran kattilaan välivettä, kuten Aslak kirjoitti, niin paljon, että kattila reilusti killuu veden varassa. Laita tyhjä 1 litran kattila kannen päälle killumaan

Väli sen vuoksi, että lukisitte seuraavan kohdan tarkkaan.
Kattilankanteen tehdään reikä kannen syvimpään kohtaan. Kannessa on usein nuppia varten reikä valmiina. Reikään kiinnitetään lämpömittari. Lämpömittarin tulee olla nurin päin kanteen kiinnitettynä. Toisin sanoen kun kansi on luonnollisessa asennossa kattilan päällä, niin lämpömittarin anturaosa sojottaa ylöspäin.
Aseta kansi 3 litran kattilan päälle nurinpäin niin, että lämpömittarin näyttö jää näkyviin. Laita kylmää vettä kannen kupuun. Se on siinä!

Kokemustietoa Harjoitus tekee mestarin… Kun lämmität väliveden alle 80 asteiseksi niin 3 litran Lapinkiljuastiassa alkaa alkoholi erottautumaan rankista. Höyrystynyt alkoholi kohtaa kylmällä vedellä jäähdytetyn kattilan kannen, ja kannen kartiomaisuudesta johtuen valuu 1 litran kattilaan
Jos rankin lämpötila nousee liikaa, laita väliveteen kylmää vettä. Kun homma on hanskassa, sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin lisätä silloin tällöin kylmää jäähdytysvettä kattilan kannelle.

Kun näin olet poistanut Lapinkiljusta alkoholin, jää sinulla maisteltavaksi oivallista alkoholitonta Lapinkiljua. Jätettä, ponua, ei kannata heittää hukkaan, vaan mm. alan liikkeistä saa esanssia, jolla ponun makua voi muokata. Itse käytän brandyesanssia Huomioitavaa. Koko paketti kuuden litran kattilassa!!!

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
markent
Kun näin olet poistanut Lapinkiljusta alkoholin, jää sinulla maisteltavaksi oivallista alkoholitonta Lapinkiljua. Jätettä, ponua, ei kannata heittää hukkaan, vaan mm. alan liikkeistä saa esanssia, jolla ponun makua voi muokata. Itse käytän brandyesanssia Huomioitavaa. Koko paketti kuuden litran kattilassa!!!
Tuo ohje todella toimii.

Kun minä aikoinani poistin Tuusulan kiljusta alkoholia käytin jäteliemen laimentamiseen senaikaista Brandy-lonkeroa. Vaikka minun jätelientäni ei voinut oikeastaan sanoa jätteeksi (paloi hyvin puhtaalla liekillä), häivytti Brändy viimeisetkin sivumaut. Juotin taskumatista lonkeron sekaan kaatamallani liemellä pari naista Kaivopihassa myötätuntoisiksi, eivät huomanneet mitään outoa juomassa.

Pienteollisuuden jäteliemiä ei saa kaataa viemäriin.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Toisille se on ollut helppoa kiljunteko:
Kypsät rypäleet poimitaan, jos ei linnunpirut ole jo sitä tehneet. Hieman hapamina ehkä parempi.
Talsitaan ne puutiinussa jaloin, mieluiten nättien nauravien tyttöjen toimesta. Se saa aikaan iloisen viinin.
Lirutellaan mehu ruukkuihin ja haudataan ne maahan lämpöiseen rinteeseen viikoiksi käymään.
Juodaan ennenkuin jälkikäynti tee siitä huonoa. Mieluiten niiden tyttöjen kanssa naureskellen.

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Heh heh.

Minä olen tehnyt viiniä juuri noin, no-ehkä vähän pienemmässä mittakaavassa, mutta tytöt poimivat ja polkivat marjani (punaista ja mustaa herukkaa) kesäisinä päivinä, taannoisina suvina.

Ja hauskaa oli.

Myöhemmin syksyllä, monen sakanpoistorituaalin jälkeen, nauravien tyttöjen kanssa sen viinin joimmekin!

Oi aikoja!

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Vierailija

markent kirjoitti:
”Kun näin olet poistanut Lapinkiljusta alkoholin, jää sinulla maisteltavaksi oivallista alkoholitonta Lapinkiljua. Jätettä, ponua, ei kannata heittää hukkaan”

salai kirjoitti:”Pienteollisuuden jäteliemiä ei saa kaataa viemäriin.”

Herra jestas sentään. Ei suinkaanMinä käytän tuota jätelientä lääkkeenä.
Brandyesanssia laitan maun parantamiseksi.
Muutenhan se maistuu kalanmaksaöljylle. (Aslak ei sitten lue tuota äskeistä)
Hyvä lääke mm. slaavilaisen melankolian parantamiseen.

Uusimmat

Suosituimmat