Pyhtagoraan lause

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen kuullut Pythagoraan lauseen olevan vanhempi kuin itse Pythagoras.
Muinaiset babylonialaiset kuulemma kehittivät sen, mutta tiedä sitten mikä on totta ja mikä ei.

Kommentit (5)

Vierailija

Kyllä se aika yleinen näkemys on, että lause oli keksitty jo aikaisemmin, mutta myöhemmin nimetty Pythagoraan mukaan

Vierailija

Pythagoras löysi senmuistaaksnei egyptiläisistä teksteistä, jonne se oli kulkeutuntu kai Babyloniasta.

Pythagoras sitten "unohti" mainita lähdeviitteen...

Vierailija
Joker
Olen kuullut Pythagoraan lauseen olevan vanhempi kuin itse Pythagoras.
Muinaiset babylonialaiset kuulemma kehittivät sen, mutta tiedä sitten mikä on totta ja mikä ei.

Ainakin tuhat vuotta ennen Pythagoraa käytettiin jo tätä hänen nimellä tunnettua lausetta geometristen ongelmien ratkaisemiseen Mesopotamiassa. Asiasta löytyy savitauluja joissa nämä ongelmat on selkeästi selitetty sekä sanoin että kuvilla, katso viitteeni.

Sumerien matematiikka perustui lukuihin 6 ja 60. Niillä, ja niitten seuraajilla Babyloniassa, oli savitaulujen muodossa “kertomataulukoita, käänteislukutaulukoita, potenssitaulukoita, neliö- ja kuutiojuuritaulukoita ja logaritmitaulukoita!

Simo Parpola antoi minulle kerran kirjan, jossa näitä asioita ja Mesopotamian / Sumerien matematiikkaa ja geometriaa käsitellään.

Viite:
Prof. Simo Parpola “Bonniers Världshistoria 2, Flodrikena”, Otava, 1982, (sivu 227: ”Pythagoras sats”), ISBN 91-34-50075-8

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
HSTa
Simo Parpola antoi minulle kerran kirjan, jossa näitä asioita ja Mesopotamian / Sumerien matematiikkaa ja geometriaa käsitellään.

Viite:
Prof. Simo Parpola “Bonniers Världshistoria 2, Flodrikena”, Otava, 1982, (sivu 227: ”Pythagoras sats”), ISBN 91-34-50075-8

Larry Pagen ja Sergey Brinin perustama Google antoi minulle tänään linkin tähän
Jimmy Donal "Jimbo" Walesin Wikikipedian artikkeliin: Pythagorean_theorem: History

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
salai
HSTa

Viite:

Larry Pagen ja Sergey Brinin perustama Google antoi minulle tänään linkin tähän
Jimmy Donal "Jimbo" Walesin Wikikipedian artikkeliin: Pythagorean_theorem: History

Pythagoraan lause taisi olla Luojien suosiossa jo ennen aikojen alkua. Erikoisesti kolmessa ulottuvuudessa ja silloin kun sivut ovat 3, 4 ja 5:

Elektronin malli:
http://kotisivu.dnainternet.net/adslfor/electro1.gif

Pyörivä mallia:
http://kotisivu.dnainternet.net/adslfor/electron.avi

Elektronista ja taajuuksista:
http://kotisivu.dnainternet.net/adslfor/

Uusimmat

Suosituimmat