Onko stadin slangi kuollut?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Myönnän reilusti, että en itse pysty tuottamaan kieltä vaikka olen paljasjalkainen helsinkiläinen, mutta pystyn kuuntelemaan kun joku vanhempi herrasmies sitä puhuu.

Onko stadin slangi tosiaan kokonaan kuollut?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Ei slangi ole kuollut, se elää ja muotoutuu kovaa vauhtia jatkuvasti.

Isoisäni puhumassa slangissa oli paljon venäjästä ja ruotsista väännettyjä sanoja, isäni slangissa taas saksan vaikutusta. Oma slalngitaitoni on aktiivipuolella englanninvoittoista ja omien lasteni slangi kovasti amerikkalaista.

Ymmärrän vanhaa slangia " fågeli sjugaa ja kuuset gungaa ja skutsis on kliffaa goisii", mutten enää puhu sitä luontevasti. Jos olet kovan luokan slangifani, niin etsipä tietoa Stadin Slangi -yhdistyksestä. Kuten muillakin murreintoilijoilla, on heillä suuri riemu edes yhdestä nuoresta jäsenestä.

Vierailija
Mummo
Kuten muillakin murreintoilijoilla, on heillä suuri riemu edes yhdestä nuoresta jäsenestä.

Mielenkiintosta, tosta Hui vois dikatakki.
Hui meni jo nukkuu. (Kello o täällä jo about. 6 tuntii suomee edellä). Se veti viunaa paljo aikasemmin ku Maukka.

Vierailija
tiäremiäs

Englannin lainasanat korvaa stadinslangin, missä on ruotsinkielisiä lainasanoja.

en ymmärrä...
siis stadin slangissa on paljonkin sanoja ruotsista...
- spora, stoge, sjungaa, flogeli, flygari....
loputtomiin...

stikgaa se dörtsi boseen.. ettei blosaa inee...
eikö... ?

ps: tajusin tietty väärin...
ja turhaa paukutin savolaisia henkseleitä
täällä..
4p.

Vierailija
Finlandes
Jossain Vallilan kapakoissa törmää vielä aitoihin Stadin kundeihin.

Olkoonkin että Stadin kundi on toki lajina uhanalaisempi kuin isosirri, tundrakurmitsa, aarnimäihiäinen ja valkoselkätikka yhteensä niin kyllä siitä voi tehdä kuitenkin tänäkin talvena havaintoja myös Vallilan ulkopuolisilta juotto- sekä ruokintapaikoilta. En ole varma johtuuko se nyt lauhemmasta talvesta vai kuinka mutta niitä voi nähdä myös yöaikaan, varsinkin viikonloppuisin, kuten itse näin tuossa yhden lisääntymisvieteissään kiljuvan yksilön virtsaamassa Kanavanrannassa metallikaiteen välistä mereen. Siinä vieressä oli myös muita (ilmeisesti) samaa sukupuolta olevia yksilöitä, mutta koska tein havaintoni liikkuvasta autosta en voinut olla varma kuuluivatko ne Stadin kundeihin vai Junan tuomiin. Toisaalta eräs suoraselkäisempi ja paksumpi, kenties alfa-yksilö suoritti etäämmällä kovaäänisesti soidinmenojaan hyvin reteästi ja leveästi askeltaen ja ihan keskellä jalkakäytävää, joten uskon ainakin sen yksilön leimautuneen ja kasvaneen biotoopiltaan rehevämmillä ja laakeammilla metsäaukeilla.

Finlandes
Valitettavasti kielimuurin takia kommunikointi vain on hieman vaikeaa.

En ole varma onko kysymyksessä ilmastomuutoksen tuoma kehityssuunta tämän uhanalaisen lajin elinympäristöön, mutta itse olen huomannut että varsinkin juottopaikkojen läheisyydessä on joidenkin yksilöiden tavassa kommunikoida ympäristönsä kanssa varsin paljon hajontaa verrattuna esim. päiväsaikaan laiduntaviin yksilöihin jotka saattavat myös olla pienempi janoisia. Toisaalta myös juottopaikkojen ravinnon biopolymeerisessä koostumuksessa saattaa olla jotain kemiallisia vaikuttimia jotka saavat jotkut yksilöt ääntelehtimään poikkeavalla tavalla.

Vierailija
Mummo
Ei slangi ole kuollut, se elää ja muotoutuu kovaa vauhtia jatkuvasti.

Isoisäni puhumassa slangissa oli paljon venäjästä ja ruotsista väännettyjä sanoja, isäni slangissa taas saksan vaikutusta. Oma slalngitaitoni on aktiivipuolella englanninvoittoista ja omien lasteni slangi kovasti amerikkalaista.

Ymmärrän vanhaa slangia " fågeli sjugaa ja kuuset gungaa ja skutsis on kliffaa goisii", mutten enää puhu sitä luontevasti. Jos olet kovan luokan slangifani, niin etsipä tietoa Stadin Slangi -yhdistyksestä. Kuten muillakin murreintoilijoilla, on heillä suuri riemu edes yhdestä nuoresta jäsenestä.

Stadin Slangi-yhdistys oli hyvä tieto pitää otta yhteyttä ja liittyä mukaan.
Kuulutko sinä Mummo ko, yhdistykseen?

Vierailija

En kuulu yhdistykseen, minulla on jkl yhdistyskammo. Olen joskus osallistunut heitin tapahtumiin ja slangikilpailussa pärjäsin ihan hienosti *röyhis*. Mukavia gubbeja, joilla oli tosi mehevä ulosanti.

Vierailija
Ananda
Finlandes
Jossain Vallilan kapakoissa törmää vielä aitoihin Stadin kundeihin.

Olkoonkin että Stadin kundi on toki lajina uhanalaisempi kuin isosirri, tundrakurmitsa, aarnimäihiäinen ja valkoselkätikka yhteensä niin kyllä siitä voi tehdä kuitenkin tänäkin talvena havaintoja myös Vallilan ulkopuolisilta juotto- sekä ruokintapaikoilta. En ole varma johtuuko se nyt lauhemmasta talvesta vai kuinka mutta niitä voi nähdä myös yöaikaan, varsinkin viikonloppuisin, kuten itse näin tuossa yhden lisääntymisvieteissään kiljuvan yksilön virtsaamassa Kanavanrannassa metallikaiteen välistä mereen. Siinä vieressä oli myös muita (ilmeisesti) samaa sukupuolta olevia yksilöitä, mutta koska tein havaintoni liikkuvasta autosta en voinut olla varma kuuluivatko ne Stadin kundeihin vai Junan tuomiin. Toisaalta eräs suoraselkäisempi ja paksumpi, kenties alfa-yksilö suoritti etäämmällä kovaäänisesti soidinmenojaan hyvin reteästi ja leveästi askeltaen ja ihan keskellä jalkakäytävää, joten uskon ainakin sen yksilön leimautuneen ja kasvaneen biotoopiltaan rehevämmillä ja laakeammilla metsäaukeilla.

Finlandes
Valitettavasti kielimuurin takia kommunikointi vain on hieman vaikeaa.

En ole varma onko kysymyksessä ilmastomuutoksen tuoma kehityssuunta tämän uhanalaisen lajin elinympäristöön, mutta itse olen huomannut että varsinkin juottopaikkojen läheisyydessä on joidenkin yksilöiden tavassa kommunikoida ympäristönsä kanssa varsin paljon hajontaa verrattuna esim. päiväsaikaan laiduntaviin yksilöihin jotka saattavat myös olla pienempi janoisia. Toisaalta myös juottopaikkojen ravinnon biopolymeerisessä koostumuksessa saattaa olla jotain kemiallisia vaikuttimia jotka saavat jotkut yksilöt ääntelehtimään poikkeavalla tavalla.

Noi taitaa olla niitä muuttolintui jostain savosta tai pohjosesta.
Kunnon urbaani paljasjalkainen lajiyksilö ei merkkaile ympäriinsä.
Se tietää muutenkin, että reviiri kuuluu heille.

Vierailija

Kuolee kun Stadiin muuttaa sudeetteja Savosta, vuosikymmeniä jo valunut. Stadissa "puhutaan" englannisekaista savoa kymmenen vuoden päästä. Savon mafia edistää tätä kehitystä.

Vierailija
Asimov
Kuolee kun Stadiin muuttaa sudeetteja Savosta, vuosikymmeniä jo valunut. Stadissa "puhutaan" englannisekaista savoa kymmenen vuoden päästä. Savon mafia edistää tätä kehitystä.

Olen samaa mieltä, että helsinki on savolaistunut kovalla vauhdilla.
Muutenkin savonkieli on saanut liian paljon "aikaa" painetussa mediassa ja jopa Aku Ankassa!

Mielestäni slangia pitää puolustaa paljon voimakkaammin ja vaalia sen perinteitä.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005
Veijari
Asimov

Muutenkin savonkieli on saanut liian paljon "aikaa" painetussa mediassa ja jopa Aku Ankassa!

Mielestäni slangia pitää puolustaa paljon voimakkaammin ja vaalia sen perinteitä.

Savon mafia = hyvä. Juujuu; olen Savolaxista.

Vaan minkäs sille voi, että Helsingissä asuu enemmän persjalkaisia savolaisia (ja muualta tulleita) kuin paljasjalkaisia stadilaisia. Muuttoliike.

Olis kandenu stadilaisten olla hiljaa ja kehumatta, mutta kun pitää vaan aina leveenä lehottaa kuinka stadi on jees ja kaikki muu on skeidaa niin kyllähän sitä savon jiäräpiät pakostakin tulee tänne tilukset tarkistamaan.

Slangista muuten: en voi sille mitään, mutta kun sitä kuulee, on kuin kuuntelisi jonkun sivistymättömän houkan soperrusta. Samahan se on savon murteessakin (ennen ollut ;-), mutta slangissa kun on vielä se, että puhuja tuntuu taitavan kolmea kieltä muttei mitään niistä niin hyvin, että tulisi ymmärretyksi...

Gravity sucks.

Vierailija

Minusta muuttoliike ei ole ollenkaan huono asia, itsekin olen ensimmäisen polven PK-seutulainen, isäni ja äitini tulivat Kaakkois-Suomesta (ei Savosta!), kaupungeissa on palvelut lähellä ja joukkoliikenne mahdollista, periaatteessa ei autoja tarvittaisi niin paljon mutta Suomessahan on pitkät välimatkat, meilläkin on 3 km kauppaan. Auto pittee olla, ja iso. Saatana.

Vierailija
de Selby
Veijari
Asimov

Savon mafia = hyvä. Juujuu; olen Savolaxista.

Vaan minkäs sille voi, että Helsingissä asuu enemmän persjalkaisia savolaisia (ja muualta tulleita) kuin paljasjalkaisia stadilaisia. Muuttoliike.

Olis kandenu stadilaisten olla hiljaa ja kehumatta, mutta kun pitää vaan aina leveenä lehottaa kuinka stadi on jees ja kaikki muu on skeidaa niin kyllähän sitä savon jiäräpiät pakostakin tulee tänne tilukset tarkistamaan.

Slangista muuten: en voi sille mitään, mutta kun sitä kuulee, on kuin kuuntelisi jonkun sivistymättömän houkan soperrusta. Samahan se on savon murteessakin (ennen ollut , mutta slangissa kun on vielä se, että puhuja tuntuu taitavan kolmea kieltä muttei mitään niistä niin hyvin, että tulisi ymmärretyksi...

Siinäpä se juttu onkin, ettei slangia kaikkien tarvitse ymmärtää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat