Miksi kakka haisee pahalle?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi kakka haisee pahalle? Varsinkin ihmisuloste on etovaa useimmista ihmisistä. Muut eläimet eivät sitä karta, ne jopa syövät sitä. Apinat muun muassa syövät ja heittelevät sitä, siksi ne eivät kuulemma oikein sovi lemmikeiksi. Kakanhajun vieroksumisen täytyy olla opittu juttu, meemi. Eikä siihen totu vaikka melkein joka päivä käydään sontimassa ja joutuu haistelemaan sitä itseään. Hauskaa muuten huomata että rakkaalla lapsella on paljon eri nimiä.

Ovatko sitten kaikki pahat hajut opittuja? Tai maut? Entäs hyvät tuoksut ja maut? Miksi joku maistuu paskalle (sic!) ja joku on taas herkkua kuten tummahko suklaa minusta? Pidän bensiinin hajusta mutta vaimoni ei, makuasioista ei voi muka kiistellä. Miksei? Onko paha maku vain opittua?

Olen opetellut syömään fetajuustoa vaikka en siitä ennen pitänyt ja taas oliiveja koetan syödä usein mutta en vaan rupea pitämään niistä. Toiset rakastavat niitä. Lapset taas syövät sen rohkeammin mitä vanhemmiksi tulevat. Itse olin aika kranttu lapsena mutta nyt syön vaikka sipulikeittoa josta lapsena tuli tippa silmään. Se on evoluution aiheuttama eliön suojelua, syödään vain tuttuja ruokia.

Tuoksu on vain ilmassa leijuvia molekyylejä, eivät hajut toisistaan tietääkseni poikkea kovinkaan paljon fyysisesti mutta silti niissä on aistimuksellisesti suuria eroja, esimerkiksi ruusunkukka ja palava muovi.

Olisi hauska lukea jos jollakulla on jokin outo haju josta muut eivät pidä vaikka itse pitää. Pitääkö joku kakan hajusta? En tunne ketään sellaista henkilökohtaisesti (tai mistäs sitä tietää), tiedän kyllä että on harvinainen parafilia, seksuaalisuuden laji jossa ihminen kiihottuu eritteistä (korpofilia?) mutta tarkoitan nyt terveitä ihmisiä.

Sivut

Kommentit (81)

Vierailija

On yksi naurettavimpia väitteitä ikinä, että paskan hajun etovuus
olisi jokin opittu tapa.

Jotkut ihmiset tosissaan uskoo siihen.

Vierailija

Itse asiassa ulosteen haju ei häiritse yhteen kun pelaa PSP:llä huippu peliä samaan aikaan tai vaihtoehtoisesti lukee playboyta.

Mutta itse hajuun vaikuttaa se mitä olet syönyt.
Itse olen huomannut, että kala ruoka antaa vähiten hajua, toisaalta vessassa saa paskan haistakin eli ei se niin paha asia ole.

Vierailija
Maukka Perusjatka
Kohta Ulostaja Ulostaa liittyy keskusteluun ja kertoo että kakkaaminen on kivaa silloin kun kakattaa.

Ulostaminen on mielestäni hyvin miellyttävä kokemus.

Kakan pidättäminen yksin kotona alushoususilleen on parhaimpia tunteita
maailmassa, varsinkin kun istuu tuolin reunalla.

Vierailija

Se saattaa olla salaatti joka tulee ylhäältä alas samanlaisena ja pahentaa kakkasi hajua. En ole havainnut pahaa hajua.

Vierailija
Koprofilia on parafilia joka liittyy vahvasti ulosteisiin. Koprofiilit saavat seksuaalista nautintoa ulosteilla leikkimisestä. Koprofagia puolestaan liittyy ulosteiden syömiseen.

Koprofagia on vaarallinen harraste, koska siihen sisältyy esimerkiksi hepatiitin tartuntavaara. Myös oman ulosteensa syöminen voi olla haitallista.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Koprofilia

Oletko kokeillut syödä kunnollisia kalamata-oliiveja? Tai yleensä kreikkalaisia kivellisiä oliiveja? Ne espanjalaiset paprikatahnalla täytetyt kivettömät ovat aika kehnoja.

Vierailija

Rikkivetyä, merkaptaaneja ( tioalkoholeja ) ja skatoli-
nimistä aromaattista yhdistettä, ne pääasiallisesti haisevat,
riippuu paljon siitä, mitä syö.

Vierailija
Hornet
Biologian opettaja on luokalleni sanonut että ihmisen ulosteesta n. 25% on bakteereja.

Opettajien puheesta 75% on kakkaa. Ihmisen ulosteesta kolme neljäsosaa on vettä, lopusta neljänneksestä kolmannes on bakteereja. Siis noin 8%.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Melkein veikkaisin että oman lajin ulostetta syövät vain märehtijöiden poikaset, joiden on saatava suolistoonsa tarpeellinen bakteerikanta selluloosan hajoittamista varten. Lehmähän "ei syö ruohoa", näin isoissa lainausmerkeissä, se saa suuren osan energiastaan siitä bakteerimassasta joka asustaa sen eri mahoissa ja suolistossa ja joka sulattaa ruohon ja heinän. Ilman näitä bakteereja ja muita eliöitä se kuolee nälkään.

Ei siitäkään niin valtavan kauan ole, kun ihmisiä vielä Euroopassakin kuoli suurin joukoin vaikkapa punatautiin ja koleraan, koskapa asustivat omassa p*ssaan. Luulen että ulosteiden kammoaminen liittyy jossain määrin siihen kun tautien leviämistapa tajuttiin.

Länsimainen tapa kakkia juomakelpoiseen veteen onkin sitten tuhlaavuudessaan käsittämätön...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
SAMAEL
Hornet
Biologian opettaja on luokalleni sanonut että ihmisen ulosteesta n. 25% on bakteereja.

Opettajien puheesta 75% on kakkaa. Ihmisen ulosteesta kolme neljäsosaa on vettä, lopusta neljänneksestä kolmannes on bakteereja.

On mitä on, mutta miksi se haisee meistä turkittomista ja pystyynnousseista apinoista pahalle? Koirasta ei haise, nehän pitävät jäätyneistä hevosenkakkaroista - ne ovat suurta herkkua. Koirilla on vielä tarkka hajuaisti, mutta kyllä ihminenkin voi jäljittää hajujälkeä, olen nähnyt. Ei meillä nyt niin huono hajuaisti ole.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Jaa juu, toinen epäilemättä kaikkia kiinnostava tiedonmurunen[/sarcasm]: Kasvinsyöjien ulosteista löytyy usein täysin sulamattomia siemeniä tms, joita etenkin linnut ja pienet jyrsijät käyvät kaivelemassa. Karhu syksyllä marjoja syötyään saattaa myös tehdä kunnon "hillotortun", jolta yksi luontokuvaajatuttu kerran yllätti kokonaisen parven rastaita... Kuva oli kuulemma vallan hilpeä, mutta ei sitä olisi voinut Vuoden Luontokuva -kilpailuun laittaa.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Muuten kun vauva alkaa syömään liharuokia, muuttuu vaipantäyte ruskeaksi tavaraksi entisen keltaisen sinapin sijaan ja haju on aika lailla vankempi. Onko kasvissyöjillä samanlaista? Pitää kysyä siskolta, hän oli vege joskus ja mielellään puhuu paskaa.

Kyllä tälläinen aihe perjantai-iltaan sopii...

Vierailija
Asimov
Muuten kun vauva alkaa syömään liharuokia, muuttuu vaipantäyte ruskeaksi tavaraksi entisen keltaisen sinapin sijaan ja haju on aika lailla vankempi. Onko kasvissyöjillä samanlaista? Pitää kysyä siskolta, hän oli vege joskus ja mielellään puhuu paskaa.

Kyllä tälläinen aihe perjantai-iltaan sopii...

Ilman muuta, asiaa ja ajankohtanen.

Vierailija

Hieno perjantai-aihe Juu, tuota juomakelpoiseen veteen kakkaamista olen itsekin ihmetellyt. Näemmä meillä on varaa siihen, vaikka suunnattomat määrät ihmisiä kuolee janoon joka päivä. Itse olen sen verran oppinut, etten turhaan lorota. Kylmää vettä saa, kun pistää vesikannun jääkaappiin. Itse kysymykseen vastaisin että käymistulosta, onhan tuo elimistö kuitenkin aikamoinen jätemylly

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat