hyperkuutio

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Liittyykö siihen jotenkin aika-avaruus. Olen etsinyt siitä tietoa mutta en oikeen käsitä millainen se on. Semmosta ei voi olla vissiin fyysisesti ainakaan olemassa ?? Ei linkkejä wikipediaan

Kommentit (8)

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1467
Liittynyt15.11.2006

Tietotekniikan puolella hyperkuutio on sellainen prosessoriverkko, joka on järjestetty moniulotteiseksi kuutioksi (niin, että kuution kärjissä on prosessori). Kolmiulotteisessa "hyperkuutiossa" on 8 prosessoria, 4-ulotteisessa 16 ja niin edelleen.

Wikipedian mukaan hyperkuutio on siis vain moniulotteinen kuutio.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26868
Liittynyt16.3.2005
koodirotta112
Liittyykö siihen jotenkin aika-avaruus. Olen etsinyt siitä tietoa mutta en oikeen käsitä millainen se on. Semmosta ei voi olla vissiin fyysisesti ainakaan olemassa ?? Ei linkkejä wikipediaan

Siinä missä kuutio on kolmiulotteisesta avaruudesta alue, jossa kolmella koordinaatilla on arvot välillä 0-1, hyperkuutio on vastaava matemaattinen konstruktio korkeampiulotteisessa avaruudessa. Ei se varsinaisesti liity aika-avaruuteen.

SiamSkull

aihetta osittain sivuten: onko kukaan yrittänyt ratkaista tätä 5D rubikin kuutiota? joo... en ole itse ratkaissut.

Vaikuttaa perverssiltä. Neliulotteistakaan ei pysty hahmottamaan. Onko tuollaiselle hyperkuutiolle löydettävissä ryhmäteoriasta vastaavia tietyt palat vaihtavia tai kääntäviä operaatioita kuin 3-ulotteisella kuutiolla. Jos on, niin sitten se ratkeaa ihan vain matematiikalla, muussa tapauksessa veikkaan että ratkasija on kusessa pahemmin kuin uskookaan.

Vierailija

Neliulotteisen hyperkuution kolmiulotteinen malli (projektio 3-ulotteiseen avaruuteen) ei ole kovin vaikea tehdä. Sellainen köllöttää kirjahyllyssäni yhden askartelutuokion jäljiltä.

Jokainen on varmasti nähnyt kuution 2-ulotteisen kuvan, eli projektion tasolle. Siinä on kaksi neliötä, joiden kulmat on pareittain yhdistetty viivoilla.

Vastaavasti voidaan tehdä 4-ulotteisen hyperkuution projektio 3-ulotteiseen avaruuteen:
- rakennetaan kaksi identtistä kuutiota
- yhdistetään kuution kärjet pareittain
- yhdistävät särmät ovat keskenään yhdensuuntaisa

Joka kulmasta lähtee siis neljä särmää. Kolme on kohtisuorassa toisiaan vastaan. Hyperkuution neljäs särmä olisi näitä vastaan kohtisuorassa, mutta 3-ulotteisessa projektiossa se on johonkin muuhun suuntaan

Käytännössä tuollaisen voisi tehdä hyvinkin sinitarralla ja tikuilla. Himmelitekniikkakin on mahdollinen, mutta menee helposti sotkuun (kuutio kun ei ole jäykkä rakenne, toisin kuin vaikkapa tetraedri).

Jos kaipaatte tarkempia ohjeita, voisin ottaa mallista pari kuvaa ja laittaa ne verkkosivulleni.

Vierailija

Otin askartelemastani hyperkuutiosta kuvan ja laitoin kotisivulleni (http://www.markkuhannula.fi/?page_id=78 ). Jos saan tekniikan pelittämään, niin jossain välissä laitan sinne myös pienen videon. Hyperkuution hahmottaminen kun on hiukan helpompaa kun sitä näkee eri suunnista. Parhaiten sen tietenkin hahmottaa kun tekee itse.

Uusimmat

Suosituimmat