Demokratia vai valistunut diktaattori?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kumpi ja miksi?

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija
Ayla
Mikä/kuka on valistunut diktaattori??? Onko sellaisiakin? Eiköhän diktaattori ole aina diktaattori kuitenkin.

Onhan se, mutta kerro eka kumpaa äänestit ja miksi, niin yritän vastata kysymykseesi.

Vierailija
Joker
Ayla
Mikä/kuka on valistunut diktaattori??? Onko sellaisiakin? Eiköhän diktaattori ole aina diktaattori kuitenkin.

Onhan se, mutta kerro eka kumpaa äänestit ja miksi, niin yritän vastata kysymykseesi.

suomessa on äänisalaisuus... Vai ollaanko nyt jo diktaruurissa jota sinä johdat?

Vierailija

No jos threadin ideana on äänestää ja perustella kantansa niin eikö olisi mukavaa jos niin tehtäisiin?

EDIT: vähän niinkuin muinais-kreikka-demokratia-tyyliin, kaikki äänestää ääneen samaan aikaan ja kuka meluaa eniten voittaa

EDIT2: Minä ainakin pitäisin hommansa osaavasta fiksusta diktaattorista, âla Caesar

Vierailija
Joker
Ayla

En ole äänestänyt. En äänestä sen takia, koska äänestys on minulle hieman epäselvä ja katsoin siis parhaaksi että en äänestää kumpaakan tuossa muodossa.

Vierailija

Valistunut diktaattori poistaisi poliittisen pelailun ja katteetomat lupaukset, mutta koska tuollaisia ei ole olemassakaan, jää homma lyhyeen.

Vierailija

Minä äänestin demokratian puolesta.

Kuka ja minkälainen ihminen olisi kaikkien alojen asiantuntija ja vaikka ensimmäinen diktaattori olisi kuinka erinomainen, ei voi tietää seuraajasta mitään. Olisihan perustuslakikin pitänyt silloin muuttaa. Hölmä kysymys.

Vierailija
Ayla
??? Onko sellaisiakin? Eiköhän diktaattori ole aina diktaattori kuitenkin.

Onhan sellaisia, mitä historia on näyttänyt. Valistuneita ja ainakin näennäisesti ja kenties jopa sydämestään toimivat kansan hyväksi, mutta jostain syystä ei ikinä onnistu...

Esim. Diktaattori luulee tekevänsä kansan parhaaksi -> kansa kapinoi -> diktaattori kukistaa kapinan, koska luulee näitä kansanvihollisiksi -> kansa kapinoi lisää kunnes...jompi kumpi voittaa.

Vierailija
Joker
Ayla
??? Onko sellaisiakin? Eiköhän diktaattori ole aina diktaattori kuitenkin.

Onhan sellaisia, mitä historia on näyttänyt. Valistuneita ja ainakin näennäisesti ja kenties jopa sydämestään toimivat kansan hyväksi, mutta jostain syystä ei ikinä onnistu...

Esim. Diktaattori luulee tekevänsä kansan parhaaksi -> kansa kapinoi -> diktaattori kukistaa kapinan, koska luulee näitä kansanvihollisiksi -> kansa kapinoi lisää kunnes...jompi kumpi voittaa.

"Valistunut" diktaattori on kuitenkin diktaattori, jolla on valta. Ja totta kai olen demokratian puolella. Mutta en ehkä sellaisen demokratian kannattaja, jota meilläkin harrastetaan. Politiikot päättää. Kansa ei päätä mistään muusta kuin keitä he äänestää. Ja valta on sitten niillä jotka vaalit voitti. Sitä niin sanottua demokratiaa.

Vierailija
Ayla

"Valistunut" diktaattori on kuitenkin diktaattori, jolla on valta. Ja totta kai olen demokratian puolella. Mutta en ehkä sellaisen demokratian kannattaja, jota meilläkin harrastetaan. Politiikot päättää. Kansa ei päätä mistään muusta kuin keitä he äänestää. Ja valta on sitten niillä jotka vaalit voitti. Sitä niin sanottua demokratiaa.

Vaikka ihmiset muuttuvat, niin instituutiot eivät muutu ja niiden mukana instituuttien periaatteet. Itseasiassa maailmassa ei ole enää demokratiaa ja yksi hyvin paha merkki on se, että Oseanian syrjäisillä saarilla on jo Mc'donalds. Paikalliset asukkaat eivät ole tottuneet kyseiseen ravintoon ja siksi sairastavat syöpää yms. Siitä se alkaa...

Vierailija
Joker
Ayla

Vaikka ihmiset muuttuvat, niin instituutiot eivät muutu ja niiden mukana instituuttien periaatteet. Itseasiassa maailmassa ei ole enää demokratiaa ja yksi hyvin paha merkki on se, että Oseanian syrjäisillä saarilla on jo Mc'donalds. Paikalliset asukkaat eivät ole tottuneet kyseiseen ravintoon ja siksi sairastavat syöpää yms. Siitä se alkaa...

Ja mikä tilalle? Et kai vain ajattela sitä "valistunutta" diktaattoria? Kuka se on/olisi mielestäsi??

Vierailija
Ayla
Ja mikä tilalle? Et kai vain ajattela sitä "valistunutta" diktaattoria? Kuka se on/olisi mielestäsi??

Mie olen ajatellut lähinnä paikallishallintoa ja mahdollisimman vähäistä riippuvuutta ulkopuolisista, mutta nykyään kaikki menee juuri päinvastoin.

Vierailija
Joker
Ayla

Mie olen ajatellut lähinnä paikallishallintoa ja mahdollisimman vähäistä riippuvuutta ulkopuolisista, mutta nykyään kaikki menee juuri päinvastoin.

Juu kyllähän omavaraisuus kiva aate on. Paljonko tarvittaisiin tuottajia, että saataisiin monipuolisesti tuotantoa nykyihmisen tarpeisiin? Minun veikkaus että tasan yhtä paljon kuin nykyään, eli loputtomasti.

Mutta jos aletaan karsimaan tarpeista, niin varmaan joku 1000 ihmistä yksikkönä voisi tuottaa perustarpeet toimivalle yhteisölle?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat