mitä on anarkismi...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

no niin...

en enään ymmärtänyt sitä vähääkään
mitä luulin tajunneeni anarkismista...

olen tajunnut että anarkisti vastustaa
"hallintoa"
mutta mikä on ohjelma... julistus... tms..
jokin sellainen mikä saa uskomaan että
se voisi olla totta...
jos vastustetaan jotakin..
ei se riitä...
täytyy olla valmis malli tilalle joka
olisi parempi kuin vanha...

olisiko eduskuntaa ? politiikkaa ? poliisia ? yms...

millainen on anarkistin unelma yhteiskunta...
vai voiko olla yhteiskuntaa... ?

nim: liberaaliVegaani

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Anarkismi on vapaata ajattelua, joka painottaa ihmisen omaa vastuuta, ja kiistää ehdottomien auktoriteettien merkityksen. Anarkismi ei tarjoa mitään perinteistä oppia, tai "ainoita oikeita" asenteita tai toimintatapoja. Anarkismi on yksilön omaehtoista ja spontaania ponnistelua yhteiskunnan parantamiseksi. Anarkismi hylkää synkän ihmiskäsityksen, jonka mukaan yksilön ainoa mahdollisuus on antautua virran vietäväksi. Se on sitä että on hereillä, tietoinen itsestään, ja halukas etsimään uusia näkökulmia.

Vierailija

Kaikki suomalaiset anarkistinuoret on täydellisiä ressukoita ja väsyköitä!
Pikku pallokorvat elävät yltäkylläisyyden keskellä ja ovat sitten niin rebel että... Jossain Pohjois-Koreassa ymmärtäisin anarkismin, mutten täällä Suomessa, jossa on vaivalla rakennetu hyvinvointi.

Nämä nuoret pitävät itseään älykkäinä ja itsenäisinä ajattelijoina, mutta todellisuudessa he vain toistelevat muilta kuulemiaan iskulauseita, kuin apinat. Ja tuon päälle vielä ihastelevat itseään!

Parasta näissä ressukoissa lienee se, että vastustetaan yhteiskuntaa, mutta nostetaan valtion sosiaaliavustusta

Toivottavasti nämä surkimukset osaavat edes nauraa itselleen. Anarkistina oleminenhan on loistava peite syy sille, että on henkisesti tyhmempi kuin muut eikä pärjää elämässä....

Vierailija

Kyllä trollinkin sopii edes vähän kovemmin yrittää. Anarkismi ei muuten ole kovinkaan suosittua nuorison keskuudessa, kyllä pleikkarisukupolvi on niin tiedottomassa tilassa, että radikaalein toiminta mihin se pystyy on housuunpaskominen.

Vierailija
SAMAEL
Anarkismi on vapaata ajattelua, joka painottaa ihmisen omaa vastuuta, ja kiistää ehdottomien auktoriteettien merkityksen.

tää on fiksun kuullosta...

mutta....

miltä yhteiskunta näyttäisi jos
se olisi anarkistinen huomenna..

kulkisko bussit... junat.. yms...
vai huomaisiko sitä oikeastaan millään lailla...
kaatuisiko yritykset... ?

huomaanko viitteitä kommunismiin...
eli pohjimmiltaan samaan pyritään...
mutta eri eväin...

kaikki saman arvoisia ?

Vierailija
SAMAEL
Anarkismi on yksilön omaehtoista ja spontaania ponnistelua yhteiskunnan parantamiseksi.

Anarkismissa ei ole yhteiskuntia. Ei ole valtioita joiden yhteiskuntaa pitäsi parantaa. Eli koko lauseesi on absurdi.
SAMAEL

Anarkismi hylkää synkän ihmiskäsityksen, jonka mukaan yksilön ainoa mahdollisuus on antautua virran vietäväksi. Se on sitä että on hereillä, tietoinen itsestään, ja halukas etsimään uusia näkökulmia.

Vain sosialistimaissa mentiin virran vietävinä. Länsimaissa ollaan hereillä, tietoinen itsestään (mitä se sitten tarkoittaakaan) ja etsitään uusia näkökulmia. Tähän on perustuvat länsimaiden yhteiskunnat, ne muuttuvat tarpeen mukaan.
Et selvästikään ymmärrä mitä anarismi on, uskoisin että 30 vuoden päästä ajattelet aivan eri tavalla asiasta.
Minulla ja sinulla on se ero että sinä luulet olevasi oikeassa, minä taas tiedän olevani oikeassa. Minun ajatukset eivät muutu anarismia tukeviksi ajan saatossa, vaan sinun ajatukset lähenevät pikku hiljaa minun ajatuksia asiasta. Muistelet joskus 30 vuoden päästä että eräällä keskustelupalstalla oli mies joka jo kertoi mitä se anarismi oikein on, mutta et uskonut sitä silloin....

Se mitä nykyään käsitetään anarismilla on perua marxismista. mm Lenin ja monet muut marxilaiset näkivät että yhteiskunta ei voi siirtyä sosialismiin ilman että hajoitetaan väkivalloin yhteiskunta. Sen jälkeen kun yhteiskunta on hajoitettu niin sen jälkeen siirrytään sosialismiin. Eli kaupittelet väliaikaista ratkaisua pysyvänä, siihen syyllistyvät yleensä keskenkasvuiset kakarat tai sitten aivonsa pehmentäneet kommarit.

Lenin ajautui välirikkoon Bernstein kanssa joka näki että yhteiskuntaa ei kannata muuttaa vaan työläisten oloja parantaa, historia on näyttänyt kumpi näistä juutalaisista oli oikessa, Lenin vai Bernstein.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Eduard_Bernstein

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
SAMAEL
Anarkismi on vapaata ajattelua, joka painottaa ihmisen omaa vastuuta, ja kiistää ehdottomien auktoriteettien merkityksen. Anarkismi ei tarjoa mitään perinteistä oppia, tai "ainoita oikeita" asenteita tai toimintatapoja. Anarkismi on yksilön omaehtoista ja spontaania ponnistelua yhteiskunnan parantamiseksi. Anarkismi hylkää synkän ihmiskäsityksen, jonka mukaan yksilön ainoa mahdollisuus on antautua virran vietäväksi. Se on sitä että on hereillä, tietoinen itsestään, ja halukas etsimään uusia näkökulmia.

Ongelmana tuossa on se, että anarkismi näyttää luottavan ihmisen sisäiseen moraaliin: "ollaan kaikki kivoja niin kaikilla on kivaa". Valitettavasti ihminen lajina ei vain ole vielä kehittynyt moraalin korkeimmalle portaalle. Suurinta osaa pitelee "kilttinä" ainoastaan edesvastuun uhka, eikä kaikkia sekään. Laki on "köyhän moraali", ainoastaan jos köyhyys ja eriarvoisuus on kokonaan poistettu, voi anarkialla olla minkäänlaista mahdollisuutta. Muuten on tuloksena se, mitä normaalikielenkäytössä anarkiaksi kutsutaan: vahvimman oikeus.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Kommunismilla ja sosialismilla ei lopulta ole juuri mitään tekemistä anarkismin kanssa. Siis siinä muodossa kuin ne todellisuudessa ilmenivät, tiettyjä ihanteita jaettiin molempien liikkeiden eräässä vaiheessa. Minä en ole sosialisti, vaikka olenkin anarkisti. Anarkismi kieltää jonkin yhden ja ainoan oikean yhteiskuntamuodon olemassaolon. Terve anarkismi suhtautuu myös itseensä kriittisesti.

miltä yhteiskunta näyttäisi jos
se olisi anarkistinen huomenna..

Yliyön vallankumouksia ei olla hakemassakaan, lisäksi yhteiskunta on anarkistinen jo tänään. Mitään radikaalia eroa ei päältäpäin välttämättä näkyisi. Vrt. 50-lukulaiset tulevaisuudenkuvitelmat, joissa 20 vuotta tulevaisuuteen lähinnä näytti visuaalisesti täysin erilaiselta. Anarkismi on vapautta ajattelussa, vastuuta käytöksessä, ja lääke nyky-yhteiskunnan apatiaan. Joskaan ei kirjoltaan täysin kattava.

kulkisko bussit... junat.. yms...
vai huomaisiko sitä oikeastaan millään lailla...

Elämää oli ennen yhteisöjen järjestämistä valtio-käsiteen kautta, ja niitä tulee olemaan sen jälkeenkin. Luultavasti ihmiset haluavat kulkea paikasta toiseen jatkossakin. Aivan kuten ovat aina halunneet.

Vierailija
Cicero
Et selvästikään ymmärrä mitä anarismi on, uskoisin että 30 vuoden päästä ajattelet aivan eri tavalla asiasta.
Minulla ja sinulla on se ero että sinä luulet olevasi oikeassa, minä taas tiedän olevani oikeassa. Minun ajatukset eivät muutu anarismia tukeviksi ajan saatossa, vaan sinun ajatukset lähenevät pikku hiljaa minun ajatuksia asiasta. Muistelet joskus 30 vuoden päästä että eräällä keskustelupalstalla oli mies joka jo kertoi mitä se anarismi oikein on, mutta et uskonut sitä silloin.... Se mitä nykyään käsitetään anarismilla on perua marxismista.

No jopas nyt jotakin.

Vierailija
Pikku Gen
Ongelmana tuossa on se, että anarkismi näyttää luottavan ihmisen sisäiseen moraaliin...

Jos et luota ihmisen sisäiseen moraaliin, niin kuinka helvetissä uskallat antaa auktoriteeteille oikeuden päättää asioistasi?

Vierailija
SAMAEL
Anarkismi on yksilön omaehtoista ja spontaania ponnistelua yhteiskunnan parantamiseksi.

Tuosta olen samaa mieltä.
Esimerkiksi skinhead-anarkistien toiminta on erityisen ilahduttavaa. On vähintäänkin suotavaa, että jotkut toimivat kun pahuuden voimat pyrkivät repimään maatamme syvyyksiin.

Kovin ikävää, ettei nykynuorista ole pitämään SAMAELILLE seuraa talonvaltausbileisiin tai sossun luukulle...
Mutta kun väki vähenee, niin pidot paranee: kun SAMAEL istut yksin puiston penkillä hytisten ja katselet ohi kiitäviä yhteiskunnan jäseniä, niin ainahan voit pitää itseäsi muita parempana.

ja kyllä sekin on myös totta, että tämä trollaus on taitolaji. Pitää ottaa vanha nimerkki käyttöön, niin SAMAELINKIN suu olisi yhtä auki kuin persereikänsä viime yönä poikakaverin kanssa.

Vierailija
SAMAEL
Pikku Gen
Ongelmana tuossa on se, että anarkismi näyttää luottavan ihmisen sisäiseen moraaliin...

Jos et luota ihmisen sisäiseen moraaliin, niin kuinka helvetissä uskallat antaa auktoriteeteille oikeuden päättää asioistasi?

Auktoriteetit pysyvät auktoriteetteina vain niin kauan, kuin he pystyvät pitämään kansan rauhallisena ja tyytyväisenä. Auktoriteetit siis tekevät jotain oikein, koska tällä hetkellä ei ole mitään sisällissotaa taikka kapinaa.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
SAMAEL
Pikku Gen

Siksi, että tällä hetkellä kaikki lait ja niiden esitykset kulkevat tarpeeksi monien käsien läpi. Eivät ne tietenkään optimaalisia ole, mutta ainakin suurin osa ihmisistä on suunnilleen sitä mieltä, että ne kuvastavat yhteisön sallimia toimintatapoja. Yksityiskohdat ovatkin sitten saivartelua niitä varten, jotka hakevat porsaanreikiä kaikesta.

Muistaakseni Esko Valtaoja oli jossakin kirjassaan sitä mieltä, että jos hyvin käy, tulevaisuudessa vallitsee "runsauden anarkia", koska kenelläkään ei ole enää pätevää syytä vihata/kadehtia/halveksia toista, kaikilla on samat mahdollisuudet. Toistaiseksi haluan, että edesvastuun uhka pitelee edes sitä surkimusta, joka muuten kolkkaisi minut pimeällä kujalla opiskelijan vähäisten ropojen ja kunnon kenkien takia...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Cicero

Anarkismissa ei ole yhteiskuntia. Ei ole valtioita joiden yhteiskuntaa pitäsi parantaa.

näin minäkin olen anarkismin tajunnut...
ja muutoinkin aikas pitkälti samanlaisen kuvan
olen saanut anarkismista...

olemme kumpikin väärässä.... tai...
SAMAEL on väärässä... tai...
tämä on anarkismia ja kaikki oli oikeassa...

olen hieman vaikeaselkoinen.... mutta yritän vielä kysellä...

olen usein yrittänyt kysellä kavereiltani
jotka ovat "anarkisteja"...
että mikä se on se yhteiskunta
joka on anarkistinen.. ?

vastaus on ollut : onnellinen...

en etsi abstrakteja käsitteitä...

vaan selviä malleja...
voiko kristiaania pitää anarkistisena yhteisönä... ?

Vierailija
SAMAEL

Utopiaahan tuo on. Planeettamme ihmiset ei ole niin kehitteyneitä vielä että kykenisivät elämään ilman niin sanottua johtoa ja lakeja ja muita määräyksiä. Ihmiset ei pärjäisi planeetalla, joka olisi yksi ja ainoa valtio, jossa kaikki tulisi toimeen keskenään. Olemme vielä sen verran primitiivisiä että saamme tapella, sotia ja sortaa toisiamme tuhamsia vuosia eteenpäin, muuttuaksemme hieman.

Materiaalinen edistyksemme on aika korkeaa tasoa, mutta psyykkinen edistyksemme on jäänyt jälkeen kaikesta. Pitää ensin koko planeetan psyykkistä vointia parantaa, ennen kuin kansat kykenee asumaan rinta rinna ilman eri valtioita, tai "holhousta".

EDIT
Kaunis utopiahan se tietenkin on että ihmiset tulisi keskenään toimeen ilman "holhousta".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat