Kysely lasten uskontokasvatuksesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jossain aiemmassa keskustelussa aihetta jo sivuttiinkin, mutta nyt voitaisiin palata asiaan.

Mannerheimin lastensuojeluliitto on laittanut sivuilleen melkoisen johdattelevan näköisen kyselyn. Näyttää että "kyselyllä" haluttaisiin pikemminkin osoittaa jotain ennalta sovittua.

Linkki kyselyyn

Sinne voi laittaa myös sanallista palautetta "uskonnon merkityksestä lapsille".

Ja sitten tähän mielipiteitä lasten uskonnollisesta aivopesusta yleensä. Kasteesta, pyhäkoulusta jne. Onko oikein liittää lapsi uskonnolliseen yhteisöön ja opettaa hänelle uskonvaraisia asioita totena, ennen kuin hänen oma kriittinen ajattelunsa kehittyy kyseenalaistamaan niitä?

Sivut

Kommentit (263)

Vierailija
kuolevainen
Ja sitten tähän mielipiteitä lasten uskonnollisesta aivopesusta yleensä. Kasteesta, pyhäkoulusta jne. Onko oikein liittää lapsi uskonnolliseen yhteisöön ja opettaa hänelle uskonvaraisia asioita totena, ennen kuin hänen oma kriittinen ajattelunsa kehittyy kyseenalaistamaan niitä?

Mä kyseenalaistan näitä "pyhiä" aamunavauksia, rippikoulua ja muuta mukavaa, nissä ei tunnu pyhän kosketus, mutta on olemassa myös oikeata pyhää.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Hähää. Lievästi johdattelevia kysymyksiä! Käväisin pistämässä muutamia mielipiteitä.

Koulussa vihasin itse uskonnon pakkotuputusta, etenkin koska kuoronjohtajamme kajahti uskoon kesken neljännen luokan ja sen jälkeen lauloimme lähes pelkästään "jeesus pelastaa, lallallaa" -lauluja. En paheksuisi lainkaan sitä, että lapsille(kin) opetettaisiin uskontojen historiaa ja teoriaa, mutta ehdottomasti ei tunnustuksellisesti! Valtio ja kirkko erilleen, nyt. Sitä paitsi, kulttuuri ei siitä köyhdy vaikka uskonnon osuus muuttuisi teoreettisemmaksi.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
kuolevainen
Hmm... mikä tätä sivua venyttää? Eihän tuo linkki ylipitkä ole?

Ehkäpä. Laajakuvanäytöllä ei kuitenkaan huomaa mitään...

Itse aiheesta: liiallinen uskonnollisuus vain hidastaa henkistä kehitystä. Uskonnontunnit sinänsä ovat tarpeen, jotta lapset oppivat tuntemaan menneisyyttämme paremmin - ettei tule esim. epäselvyyttä siitä, miksi joulua tai pääsiäistä alun perin vietettiin. Uskonnoista pitäisi kuitenkin puhua objektiivisesti.

Lapsuudessani oma suhteeni uskontoon oli hieman ristiriitainen: tavallaan sitä uskoi, eikä kuitenkaan uskonut; enemmän luotin dinosauruskirjoihin. Lasten Raamattua pidin enemmänkin satukirjana.

Vierailija
kuolevainen

Ja sitten tähän mielipiteitä lasten uskonnollisesta aivopesusta yleensä. Kasteesta, pyhäkoulusta jne. Onko oikein liittää lapsi uskonnolliseen yhteisöön ja opettaa hänelle uskonvaraisia asioita totena, ennen kuin hänen oma kriittinen ajattelunsa kehittyy kyseenalaistamaan niitä?

Ei ole oikein. Lapsi ei tiedä yhtään mitään uskonnollisista höpötyksistä. Väärin se on lasta kohtaan alkaa aivopesu jo niin nuoresta lähtien. Uskon asiat on jokaisen henkilökohtainen asia. Niihin ei pitisi muitten puuttua, ei edes vanhemmilla ole oikeutta pakottaa lasta omaan uskoonsa. Ei ainakaan pitäisi olla. Antaa lapsen itse etsiä uskonsa tai ei-uskonsa, sitten kun lapsi alkaa tajuta mistä on kysymys.

Uskkonnon avulla moni vanhemmista määrää lapsensa elämää. Väärin tehty, niin tavattoman väärin lasta kohtaan tehty.

Vierailija

näin...

ensin te paholaiset veitte vihreiden uskottavuuden...
( homeopatia höpinöitä )

ja nyt te paljastatte MLL:n oikean asian...

mihin tässä voi enään uskoa.. kekkoseen...

uskonto ei ole lapsille...
eikä mielestäni edes aikuisille....

valtaoja resitentiks...

Vierailija
Andúril
Uskonnontunnit sinänsä ovat tarpeen, jotta lapset oppivat tuntemaan menneisyyttämme paremmin - ettei tule esim. epäselvyyttä siitä, miksi joulua tai pääsiäistä alun perin vietettiin.

Jotkut uskonnolliset ryhmittyvät antoivat pakanallisille juhlille ja henkilöille uuden nimen, esim. Äiti Maa -> Äiti maria. Tarkemmin en tästä muista, mutta mikäli joku haluaa parempia evidenssejä niitä löytyy internetistä. Kaksoispilari tietää myös enemmän näistä asioista.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Moro! Kävin vastailemassa niihin kysymyksiin . Näyttivät tosiaan olevan aika hyvin esitäytettynä , mutta ajattelin kuitenkin muutella niitä vastauksia hiukkasen . Menivät aikalailla äärioikealle , mistä lie johtunut . Laitoin myös perusteluja asian tiimoilta . Käykää ihmeessä tsekkaamassa sivusto .

Vierailija

Olisiko niin, että uskonnon ja uskonnollisen tapakulttuurin vahva asema yhteiskunnassamme perustuu juuri tähän: lähes vastasyntyneiden ja puolustuskyvyttömien lasten liittämiseen seurakuntien jäsenyyteen, kastamiseen?

Mikä olisi uskonnon asema sivistysmaa Suomessa, jos alaikäisiä ei saisi pakkoliittää uskonnolliseen yhteisöön, vaan he saisivat itse liittyä sellaiseen täysi-ikäisenä, halutessaan?

Vierailija

" Hänelle minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja. Hänelle minä annan vallan hallita pakanoita, ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, niinkuin saviastiat heidät särjetään-niinkuin minäkin sen vallan Isältäni sain - ja minä annan hänelle kointähden. "

§1 KIVI: ISAn (Isä, Jesus) Seurakunta.
Suomalaiset kuuluvat Isan Seurakuntaan joka on Ilmestyskirjassa mainittu Efeson -nimellä. Seurakunta on viimeinen Seitsemästä Alkuperäisestä Seurakunnasta jotka kaikki historian myötä juurtuu Valtakuntaan. Isa on Valtakunnan hallitsijasuvun nuorin ja hänen Seurakuntansa on viimeinen joka juurtuu Valtakuntaan. Hänen Seurakunnan jälkeen ei ole yhtään seurakuntaa joka juurtuu Valtakuntaan.

§2 KIVI: Koskaan ei saa opettaa mitä on vaan miten löytää.
Koskien henkistä oppia, meille kaikille on annettu henkilökohtainen Sielu - se ei ole kollektiivinen. Kaikki perustuu Sinun henkilökohtaiseen Sieluun ja sen laatuun. Mitä henkilökohtaisen Sielusi pohjalta olet, koskee vain Sinua - ei ketään muuta. Mitä henkilökohtaisen Sielusi pohjalta olet, sitä et saa julkaista oikeana oppina, koska se mitä Sinun ja Valtakunnan välillä on, on vain Valtakunnan ja Sinun välillä.

§3 KIVI: Kunnioita ja muista kaikkia vanhempiasi.
Samalla tavalla kuin meidän tulee kunnioittaa eläviä vanhempiamme, meidän pitää muistaa ja kunnioittaa kaikkia edesmenneitä esivanhempiamme. Riippumatta siitä onko aikaa kulunut 100 tai 1000 vuotta, kaikki mitä heille on tehty ja kaikki mitä heistä on sanottu, se on tehty Sinulle ja sanottu Sinusta tänään.

§4 KIVI: Paikkasi Valtakunnassa.
Ensimmäisestä viiteen on Valtakunta joista viides on Sielu. Kaikki mitä 1 ja viimeisen välillä on, on Valtakunnan. Neljä jaettiin kahdeksaan ja esivanhempasi oli Maan päällä, he perivät viidennen. Kahdeksaan lisättiin kahdeksan ja oli kuusitoista, he perivät viidennen. Siihen lisättiin kahdeksan ja saatiin 24, he perivät viidennen. 8 ja 24 välillä olet Sinä. Kaikki mitä 8 ja 24 välillä on, sitä Sinä tänään edustat. Kaikki mitä Sinun ja Valtakunnan välillä on, on vain Valtakunnan ja Sinun välillä. Kaikki mitä Sinun ja Valtakunnan välillä on, on mitä Sinä olet perinyt ja miten olet perinnöstäsi pitänyt kiinni. Muuta ei ole.

Maallisen sukusi lisäksi, Sinä edustat kaikkia esivanhempia ammoisista ajoista saakka. Sinä ja Sielusi on koko luomisketjun nuorin mutta myös vanhin ja pitää sisällään kaikki tiedot. Sielusi on osa Sinun henkilökohtaista Valtakuntaasi joka puolestaan on osa koko Valtakuntaa. Seuraamalla synnin tekijää ja synnin oppien levittäjää - synnin alkuperää - herjaat ja pilkkaat kaikkia esivanhempiasi.

§5 KIVI: Valtakunnasta ei koskaan lähde syntistä.
Jokainen lapsi syntyy Elämän Kirjan mukaan, Elämän Kirja mukanaan. Elämän Kirja on kirjoitettu Elävällä Kielellä. Lapsella on Sielu jo ennen syntymää mutta hänellä ei ole Mieltä. Jokainen lapsi on synnitön. Mieli rakentuu suurimmilta osin ulkopuolelta tulevan opin mukaan ja sitä voi manipuloida. Mieli kuolee kun me kuolemme. Sielua ei voi manipuloida ja Sielu ei kuole. Mutta Sielun voi tuhota väärien sanojen ja oppien kautta manipuloimalla Mielen tekemään vääriä tekoja. Kaikki mitä Sinä näet, näkee Valtkunta. Kaikki mitä Sinä kuulet, kuulee Valtakunta.

§6 KIVI: Olet syytön ja synnitön.
Jos et ole rikkonut Valtakunnan Lakia, olet syytön ja synnitön riippumatta siitä mitä kuollut on kuolleeseen ja kuolleelle kirjoittanut. Lapsi joka aikanaan olit ei ole kadonnut vaikka olet kasvanut aikuiseksi. Rakenna tietoutesi ja itsetuntosi sille pohjalle mikä on kirjoitettu elävältä elävälle.

Jos joku väittää Sinun olevan syntinen ja perisyntinen, pyydä häntä luettelemaan Valtakunnan silmien alla kaikki syntisi ilman viitteitä Raamattuun. Jos hän ei pysty luettelemaan syntejäsi, hän on Saatanan synagoogan oppeja levittävä ja saastuttaa sinut väärillä opeillaan ja johtaa sinut harhaan. Kerro se hänelle ja käske hänen tehdä parannus. Koska hän sattaa olla harhaanjohdettu uskomaan Saatanan synagoogan oppeja ihan samalla tavalla kuten kaikki muutkin.

§7 KIVI: Nainen ja Mies ja Lapsi.
Valtakunnassa ja Valtakunnan silmissä nainen ja mies ovat tasa-arvoisia. Mies on fyysisesti voimakkaampi, nainen on henkisesti voimakkaampi. Tasa-arvoisina ja yhdessä nainen ja mies muodostaa kokonaisuuden. Nainen on lähempänä Valtakuntaa siinä mielessä, että hän kantaa ja synnyttää lapsen joka henkisesti ja ruumiillisesti on kaiken pyhän jatke. Lapsi saa Sielun heti hedelmöityksen jälkeen ja sen hän saa naisen kautta.

§8 KIVI: Valtakunnan Apostolit.
Valtakuntaa edustava Apostoli ei ikinä alenna kanssaihmistä missään mielessä - päinvastoin; Hän nostaa ylös. Valtakuntaa edustava Apostoli ei koskaan pyydä eikä koskaan oleta saavansa rahaa, omaisuutta tai muuta korviketta opeistaan. Se mikä annetaan Sielun pohjalta otetaan vastaan Sielun pohjalta. Sanat on meille kaikille annettu ilmaiseksi ja Sanat on meihin kaikkiin kirjoitettu. Ainut mitä meidän täytyy oppia on miten Sanat löytyvät.

§9 KIVI: Valtakunnan kieli.
Valtakunnan kielessä ei ole ihmistä alentavia käsitteitä. Jos sellaisen löydät, vika ei ole siinä mistä luet, vaan siellä millä luet. Kaikki ihmistä jossain mielessä alentavat käsitteet kuuluvat luomistyöstä ja Valtakunnasta poikkeavan ihmisen kieleen joka toimii vain Mielen varassa. Mielellä ja Sielulla on yhteys toisiinsa. Aikuisen Mielessä on kaikki työkalut mitkä tarvitaan Sielun lukemiseen Valtakunnan kielellä.

§10 KIVI: Miten rakennat täällä, siten se rakentuu Valtakunnassa.
Jos rakennat talon, istuta vähintään yhtä monta puuta kaadettujen tilalle joista tulevat sukupolvet voi rakentaa omansa. Opeta se myös lapsillesi. Miten ja mille rakennat talosi sillä on merkitystä, koska samalla tavalla miten ja mille Sielusi on rakennettu, siten se on myös rakennettu Valtakuntaan.

§11 KIVI: Kyseenalaista kaikki nykyiset opit Sielusi pohjalta.
Me olemme Valtakunnan lapsia, synnymme Elämän Kirjan mukaan Elämän Kirja sääntöineen mukanamme. Riippumatta siitä mitä kuollut kuolleeseen on kirjoittanut, kaikki opit jotka ovat ristiriidassa Elämän Kirjan ja Valtakunnan oppien kanssa ei ole Valtakunnasta. Valtakunnassa ei syödä ihmisen lihaa eikä juoda ihmisen verta edes symboolisessa mielessä. Kukaan ei kanna eikä esitä ristiä Valtakunnassa.

§12 KIVI: Väärät Apostolit.
He sanovat olevansa Valtakuntaa edustavia Apostoleita, mutta he valehtelevat. He edustavat sitä josta kaikki synti ja synnin oppi on peräisin. He edustavat niitä jotka varasti, valehteli, raiskasi, tappoi ja poltti esivanhempiamme tuoden heille Helvetin. Kaikki jotta Sinä tänään uskoisit ja seuraisit sen oppeja. He väittävät edustavansa ihmisiä Valtakunnan nimissä, mutta he kuuluvat Saatanan synagoogaan. Kukaan synnin tekijän oppeja seuraava ei edusta Valtakuntaa. Meillä ei saa olla kuin 1 "Jumala", mutta Saatanan synagoogan valheiden jälkeen niitä on useita kymmeniä, ja eri lahkoja on vähintään yhtä monta kuin on piikkejä pirun haarukassa.

§13 KIVI: Saatanan synagooga.
Kaikki mitä Saatanan synagooga omistaa on esi-isiltämme varastettu tai kopioitu. Kaikki sen synagoogat on rakennettu varastetulle maalle. Kaikki sen käyttämät kirjoitukset perustuu esi-isiemme kirjoituksiin joita se koko olemassaolonsa ajan on vainonnut. Suuri osa sen nykyään käyttämistä symbooleista kuuluu alunperin Alkuperäisille Seurakunnille jotka juurtuvat Valtakuntaan.

§14 KIVI: Valtakunnan kieltäminen.
Ihmiselle ei ole annettu Mieltä ja Sielua siksi että uskoisimme, vaan siksi että tietäisimme ja nimenomaan kyseenalaistaisimme kaikki väärät opit Sielun ja Tietouden pohjalta. Pakana, noita, vääräuskoinen, vääränvärinen, alempi rotu, ateisti ja monet muut käsitteet ovat Saatanan synagoogan levittämiä oppeja joilla aikanaan motivoitiin esivanhempiemme joukkomurhat. Vaikka tänään kiellät Valtakunnan, Valtakunta ei kiellä Sinua edellyttäen ettet riko Valtakunnan Lakia. On ymmärretty, että Sinä et kiellä Valtakuntaa ja Luomistyötä sinänsä, vaan kiellät väärän ja vääryyteen perustuvan epäpuhtaan opin. Epäpuhtaalla opilla ole mitään tekemistä Tietouden kanssa jota Valtakunta vaalii, vaan epätietouden ja epätoivon.

§15 KIVI: On vain 1 Pyhä Isä. Vaikka heidät on Pyhisi Isiksi ja Taivaan Valtakunnan edustajiksi täällä kuvailtu, ei yksikään heistä jotka suoraan tai epäsuoraan osallistui Valtakunnan Lakien rikkomiseen ole päästetty Valtakuntaan. He ovat siellä minkä he itse ovat kaikkien tekojensa ja kaikkien sanojensa kautta itselleen rakentaneet: Helvetti.

On vain 1 Pyhä Isä - kaikki muut ovat tekopyhiä.

§16 KIVI: Luojan palvominen.
Luoja rakensi tämän planeetan. Tälle planeetalle Hän rakensi kirkkonsa. Jos Sinä henkilökohtaisen Sielusi pohjalta kunnioitat tätä planeettaa ja tietoisesti kaikkea mikä on osa Luojan luomistyötä, on Valtakunnan Lakien vastaista syyttää Sinua pakanaksi jos palvot tätä planeettaa.

Sanat - miten ne löytyvät - on opetettava alkuperäiskasan ehdoilla ja nimenomaan kunnioittaen heidän kieltä, perinteitä ja tapoja. Jos heidän perinteisiin ja tapoihin kuuluu elementtejä jotka ovat vasten Valtakunnan oppeja ja Lakia, ei heitä saa osoittaa sormella ja kertoa että he tekevät väärin. Kun Sanat ovat heidän omansa ja kun oppi tulee heistä itsestään, ja kun kaikki tapahtuu heidän ehdoilla ja on kaikilta osin sidottu heidän kulttuuriin, he omaksuvat muutoksen omasta vapaasta tahdosta.

§17 KIVI: Älä koskaan sano väärää todistusta lähimmäisestäsi. Kukaan ei voi tietää toisen Sielun laatua. Riippumatta siitä mitä henkilökohtaisen Sielusi pohjalta tiedät itsestäsi, et koskaan saa tuomita lähimmäistä omasi mukaan. Ainut joka tietää kaikkien Sielun laadun ja joka tuomitsee on Valtakunta. Jos osoitat lähimmäisen syntiseksi, rikot Valtakunnan Lakia.

Jos joku sanoo Sinulle että joudut Helvettiin jos et häntä usko, näytä hänelle taivas, maa, luonto, leikkivät lapset, hymyilevät aikuiset - näytä kaikki todisteet Luojasta. Pyydä häntä sen jälkeen näyttämään todisteet Helvetin olemassaolosta. Jos hän ei samalla tavalla pysty näyttämään Sinulle todisteita Helvetin olemassaolosta, hän on Saatanan synagoogan edustaja ja hän on tuomassa Sinulle Helvettiä.

Kukaan ihminen ei voi tuomita toista Helvettiin - siitä päättää Valtakunta ei kukaan muu. Hän joka pelottelee Helvetillä ja tuomitsee Helvettiin rakentaa sitä itselleen eikä kenellekkään muulle. Miten rakennat täällä, siten se rakentuu toisella puolella.

§18 KIVI: Valtakuntaan ei päästetä syntistä.
Jos Mielesi ja Sielusi pohjalta tunnet olevasi syntinen, se ei merkitse sitä että kaikki ovat - vain Sinä. Synti, perisynti ja kaikki syntiin perustuva kuuluu vain sen harteille joka aikanaan ne pakotti esivanhemmillemme tekojensa ja sanojensa kautta. Syntiin perustuvalla ei ole paikkaa Valtakunnassa. Jos opetat synnin tekijän, alkuperän ja tuojan oppien mukaan, olet syönyt omenan väärästä puusta - tee parannus.

§19 KIVI: Etsi yhtäläisyyksiä. Koskaan ei tärkein tekijä ole ollut minkä näköinen ihminen on. Meidät on opetettu etsimään ja osoittamaan virheitä muista ruumiillisella tasolla, koska se joka meille opin pakotti, ei ollut henkiseti kypsä. Sen sijaan että osoitat virheelliseksi kaikkia jotka tavalla tai toisella poikkeavat, etsi virheitä itsestäsi ja omastasi, korjaa virheet ja rakenna sille pohjalle. Avaimet Maailmanrauhalle ei löydy tästä hetkestä, eikä tulevasta, vaan menneisyydestä. Menneisyydessä kaikki yhtyy, ja se mikä ei yhdy, sitä ei ole olemassakaan. Se on myös tulevaisuus.

§20 KIVI: Pyhä Maa.
Kuka syntyi milloinkin ja missä, sillä luonnollisesti on oma merkityksensä varsinkin kun puhumme henkisistä asioista. Tänään käytämme maiden ja kansojen nimiä joille kuluneen 2000 vuoden aikana on kehittynyt vahva rotuun ja kansaan viittaava lataus. Kun puhumme henkisistä asioista, ei kansallisella identiteetillä tai rodulla ole merkitystä. Maan pyhyys ei tänään määräydy sen mukaan kuka siellä on aikanaan syntynyt ja asunut, vaan maan pyhyysarvo määräytyy suurilta osin maassa tänään elävän kansan Sielunlaadun mukaan; Miten he elävät niiden perusarvojen mukaan mitkä alunperin tekee maasta pyhän: Valtakunnan Laki.

§21 KIVI: Hän tulee tuomitsemaan eläviä ja kuolleita Sieluja.
Tuomiopäivänä ei kysytä oletko uskovainen. Tuomiopäivänä ei kysytä mihin lahkoon kuulut. Tuomiopäivänä ei kysytä oletko rukoillut. Tuomiopäivänä ei kysytä oletko käynyt kirkossa. Tuomiopäivänä ei kysytä onko Sinut kastettu. Tuomiopäivänä ei kysytä oletko käynyt ripillä. Tuomiopäivänä ei kysytä oletko lukenut Raamattua. Ainut mikä merkitsee jotain on Sielusi laatu. Hän tuomitsee elävät ja kuolleet Sielut.

http://www.suomalaiset.org/cgi-bin/kiel ... touslinkit

Vierailija

Todella hankala vastata noihin kysymyksiin kyllä. Esim. mielestäni uskon opetus on tärkeää juurikin historiallisessa mielessä, etiikan ja moraalinkin kannalta. Mutta nykyisenkaltainen uskon opetus taas ei ole mielestäni lainkaan suotavaa, päinvastoin.

Vierailija

Ei uskonnollisessa kasvatuksessa sinänsä ole mitään vikaa. Evankelisluterilainen uskonto on yhteiskuntamme tosiasiallinen ja historialline ntoinen pääelementti ja samalla osa kulttuuriamme.

Tunnustuksellinen opetus koulussa on ihan hyväksyttävää, kunhan tarjotaan myös vähemmsitöuskonnoille ja ateistieille omaa "tunnustustaan" vastaavaa opetustaan.

Suvaitsevaisuus kunniaan.

Suomalainen keskimääräinen uskonnollinen kasvatus kotiopetuksineen ja kouluaineineen ei ole lapsen aivopesua. Ääri-ilmiöt ovat asia erikseen ja laissa voisi kyllä kieltääkin turhan rankan ihmisten aivopesun.

Vierailija
meikämie
Ei uskonnollisessa kasvatuksessa sinänsä ole mitään vikaa. Evankelisluterilainen uskonto on yhteiskuntamme tosiasiallinen ja historialline ntoinen pääelementti ja samalla osa kulttuuriamme.



Mutta jos joku vanha ja piintynyt tapa, olkoon vaikka kuinka "osa kulttuuria" voidaan kyseenalaistaa perustuvaksi silkkaan taikauskoon ja olevan jopa ristiriidassa ihmisoikeuksien kanssa, eikö siitä olisi jo aika luopua?

meikämie
Suomalainen keskimääräinen uskonnollinen kasvatus kotiopetuksineen ja kouluaineineen ei ole lapsen aivopesua. Ääri-ilmiöt ovat asia erikseen ja laissa voisi kyllä kieltääkin turhan rankan ihmisten aivopesun.

Minusta uskonnollinen kasvatus on aivopesua jo sinällään. Siinähän opetetaan vanhempien auktoriteetilla lasta uskomaan ja turvaamaan elämänsä johonkin yliluonnolliseen entiteettiin, sen sijaan, että korostettaisiin oman ajattelun tärkeyttä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat