Saunan lämpötila ja kosteus, ja niiden vaikutus mittariin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mulla oli tässä lähiaikoina kaverin kanssa kiivas keskustelu otsikossa näkyvästä aiheesta ja mun on ihan pakko kysyä suuremman yleisön mielipidettä asiaan.

Mä väitin, että saunan lämpömittari mittaa ja näyttää koko ajan tilan lämpötilaa sitä mukaa, kun ehtii.
Mutta kaveri (kutsuttakoon häntä vaikka Esaksi) väitti, että lämpötila pysyy oikeasti koko ajan samana ja mittarin viisarin suunta vaihtuu kosteuden mukaan, ja että lämpötilan muutos olisi vain jonkinlainen illuusio, eli me vain tuntisimme, että tulisi kuumempi löylyä heitettäessä, vaikka lämpötila pysyy koko ajan lähes samana.

Eli kumpi on väittelyn oikeassa oleva osa puoli, mä vai Esa?

Kommentit (3)

Vierailija

Saunan lämpötila laskee, kun löylyvesi höyrystyy. Kostea löyly taas tuntuu kuumemmalta, kuin kuivempi seisova ilma.

Useimpien saunalämpömittareiden toiminta perustuu metallin laajenemiseen lämpötilan noustessa. Ilman kosteus ei vaikuta metallin laajenemiseen.

Vierailija

Jos sauna ei ole lämmin, mutta kiuas on kuuma ja nakkaa löylyä, niin neula nousee. Liittynee jotenkin lämmön parempaan siirtymiseen kiukaasta mittariin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26883
Liittynyt16.3.2005
Punakuono-123

Mä väitin, että saunan lämpömittari mittaa ja näyttää koko ajan tilan lämpötilaa sitä mukaa, kun ehtii.
Mutta kaveri (kutsuttakoon häntä vaikka Esaksi) väitti, että lämpötila pysyy oikeasti koko ajan samana ja mittarin viisarin suunta vaihtuu kosteuden mukaan, ja että lämpötilan muutos olisi vain jonkinlainen illuusio, eli me vain tuntisimme, että tulisi kuumempi löylyä heitettäessä, vaikka lämpötila pysyy koko ajan lähes samana.

Normaalisti lämpötila ei juuri muutu kun löylyä heittää (se voi nousta, esimerkiksi jos saunan ilmavirtaukset ovat sellaisia, että virtaava höyry siirtää mukanaan kuumaa ilmaa kiukaan päältä lauteille, tai jopa laskea, jos vaikka sauna on hyvin kuuma, reilusti yli 100 astetta). Löylyn tunne tulee siis pääasiassa kosteuden kasvusta.

Mutta ei mikään normaalisti käytössä oleva lämpömittarityyppi reagoi kosteuteen. Lämpömittaristahan sen juuri näkee, että vaikka raivolla heittää vettä kiukaalle, lukema ei juuri muutu vaikka ihoa polttelee eikä tuskanhikikään tuo helpotusta.

Eli kumpi on väittelyn oikeassa oleva osa puoli, mä vai Esa?

Mitä tulee lämpömittarin toimintaan sinä. Löylynheiton fysiikassa Esa on oikeassa. Kosteus ei siis vaikuta mittariin, mutta se vaikuttaa hyvin ratkaisevasti lämmön tunteeseen iholla.

Uusimmat

Suosituimmat