Tyhmyys, mistä se kumpuaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Eipä mene tuollakaan sällillä vahvasti...
http://www.metacafe.com/watch/302108/stupid/

Mutta niinhän se menee, että stressitilanne saa ihmisen näkemään pelkkää valkoista, kun juuri sillon pitäisi kyetä toimimaan rationaalisesti.

Kerran yksi muija vastasi kysymykseen, "mikä seuraavista on suurin?" Ja tarjoilla oli planeettoja ym ym. , mutta hänpä vastasi elefantti, eikä luonnollisesti saanut palkintorahoja...

Vierailija

Mutta muapa kiinnostaa se, että miksi noikin totaaliset idiootit saa pildee ja joku niitä rakastaa, mutta minua ei kukaan ikinä? Vaikka minä tiedän paremmin ja osaan paremmin ja tajuan paremmin kuin nuo. Että miksi täysin TOTAALINEN AIVOTON OSAAMATON PASKA IDIOOTTIKUSIPÄÄ saa rakkautta ja välittämistä?

Vierailija
Pringles
Mutta muapa kiinnostaa se, että miksi noikin totaaliset idiootit saa pildee ja joku niitä rakastaa, mutta minua ei kukaan ikinä? Vaikka minä tiedän paremmin ja osaan paremmin ja tajuan paremmin kuin nuo. Että miksi täysin TOTAALINEN AIVOTON OSAAMATON PASKA IDIOOTTIKUSIPÄÄ saa rakkautta ja välittämistä?

Noin yleisellä tasolla, epäilen että kyse on paljolti siitä miten itse suhtautuu muihin ihmisiin. Mitä enemmän on kykyä hyväksyä erilaiset ihmiset - puutteineen ja virheineen, sitä helpommin saa itsekin vastakaikua muilta. Ja mitä enemmän ihmisiä lajittelee (hyvät, huonot - tyhmät, älykkäät - menestyjät, häviäjät.. jne), niin sitä kauemmaksi muiden rakkaus ja lämpö karkaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Pringles

Ei osaaminen ole joko tai -taito. Joku osaa jotain ja joku jotain muuta. Varsinkin sosiaalisten taitojen ja teknisten ja tiedollisten taitojen välillä ei käsittääkseni ole kovin vahvaa korrelaatiota. Ihmisyhteisössä voi yleensä puuttuvaa tiedollista osaamista korvata hyvinkin pitkälle sosiaalisella, mukava kaveri ja hyvä jätkä kyllä kelpaa porukoihin, vaikka ei osaisi muuta kun suuta soittaa. Samoin lisääntymispuuhissa sosiaaliset taidot ovat ensiarvoisia. Puuttuvia sosiaalisia taitoja on taas hyvin vaikea korvata tiedollisella osaamisella. Outoa tyyppiä, joka ei sosiaalisten suhteiden hienovivahteita tajua, ei juuri kukaan halua puolisokseen tai työntekijäkseen vaikka hänestä saisikin järjellä ajatellen hyvän kumppanin tai helposti hyväksikäytettävän rutiinityöntekijän joka tekee paljon tulosta pienellä palkalla. Mutta kun outous herättää aivoissa pelkoja siinä missä sosiaaliset taidot myönteistä tunnetta, niin maailma on mikä on.

Kuka vaihtaisi älykkyyttä ja tietoa sosiaalisiin kykyihin. Täältä saisi. Mutta tokihan tuo olisi sama kun paskan vaihtaminen kultaan.

Vierailija
Neutroni

Kuka vaihtaisi älykkyyttä ja tietoa sosiaalisiin kykyihin. Täältä saisi. Mutta tokihan tuo olisi sama kun paskan vaihtaminen kultaan.

sosiaalisilla kyvyillä on mielestäni liikaa painoarvoa nykyään...

tarkoitan sitä että puhumalla voi päästä "liian pitkälle"
ja arvostusta saada pölisemällä vakuuttavasti..
vaikka pää olisi ihan tyhjä...

politiikka käy esimerkkinä mainiosti...
tai mainosala...

itse olen elämäni aikana törmännyt supliikki miehiin
ja oikeisiin neropatteihin...

minun kokemukseni on sellainen että
neropatit ovat omituisia ja helvetin osaavia...
( yleensä aliarvioivat omat kykynsä )
niiden kanssa on vaikeampi ystävystyä...
mutta jos onnistut niin saat hyvän ystävän...

supliikki miehistä taas kokemukset ovat huonoja...
"kaikki" pitävät näistä.. "hyvistä jätkistä"
eikä kukaan oikeen tiiä miksi...

samalla kun he kättelevät he iskevät
muijallesi silmää...
alkuun he tuntuvat mielenkiintoisilta
ja jaksat kuunnella heidän juttuja...
mutta et vuosia...
yleensä näillä "sosiaallisesti" lahjakkailla
on monia harrastuksia ja monta kaveri porukkaa...
hmm... miksiköhän... ?

mielestäni kaksi matemaatikkoa
jotka yhdessä ratkovat vuosia jotain pulmaa
ovat sosiaalisesti lahjakkaampia kuin
nämä "paskan puhujat"...

minä muuten olen sosiaallisesti lahjakas...
saat täältä ihan ilmaiseksi... *kättelee reippaasti*

kato nyt... taas pitkää viestiä...
ja kuinka vähän asiaa...

Toope
Seuraa 
Viestejä23157
Liittynyt23.7.2006
Pringles

Naiset pitävät pahoista pojista. Tyhmät naiset pitävät tyhmistä pahoista pojista. Haluatko itse sellaisia naisia, jotka pitävät tuollaisista idiooteista?

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
useri
[

Minua taas häiritsee suuresti ihmiset, jotka kirjoittavat kuin lausuisivat runoja. Vastakohta normaalissa kanssakäymisessä olisi kuin vastapuolen henkilö puhuisi kalevanmitassa.

Sellaista ihmistä voisin pitääkkin paskanpuhujana ja itsetietoisena tärkeilijänä, koska hänen täytyy esiintyä niin teatriaalisesti. Vähän niinkuin henkilöt, jotka tarkoituksella puhuvat standin slangia vaikka eivät sitä oikeasti osaa, tai vaihtoehtoisesti vaikka jupisevat h:n päälle yrittäen esittää "lapphalaista".

Vierailija

Niinpä, sosiaaliset taidot. Niistäkin voidaan olla monta mieltä. Ensinnäkin täytyy edes joskus muistaa kuunnella ja olla aidosti kiinnostunut toisesta. Sellaisia "ystäviä" saa pilvin pimein, joille suostuu olemaan likasanko, johon oksentaa pahan olonsa ja jatkaa keventyneenä matkaa. Nämä eivät välitä toisten tunteista, eivätkä edes ajattele, että niitä olisi. Kuitenkin joku voi pitää tyyppiä sosiaalisena, koska hän käyttää suutaan puhumiseen, eikä jää itsekseen tuumimaan asioita.

Oikeita keskustelijoita on Suomessa vähän. Eihän meillä ole edes keskustelukulttuuria.

Tänään tuli teeveestä eräs ohjelma, joka käsitteli vanhusten asemaa haja-asutusalueella. Eräskin pariskunta, jolla oli matkaa kirkonkylään 60 km oli tyytyväinen omasta rauhasta. Rivitalossa Ranuan keskustassa olisi niin kovin rauhatonta...

Me suomalaiset olemme ihan oikeasti vasta puusta laskeutuneita. Me emme ole sosiaalisia, emmekä osaa keskustella.

Vierailija
Veikko

Minua taas häiritsee suuresti ihmiset, jotka kirjoittavat kuin lausuisivat runoja. Vastakohta normaalissa kanssakäymisessä olisi kuin vastapuolen henkilö puhuisi kalevanmitassa.

tarkoittanet minua... vai ?
onko viestini vaikealukuisia... ?

yritän selventää kirjoitustani entisestään.

Vierailija
useri

onko viestini vaikealukuisia... ?

Kyllä. Sinun viestisi ovat vaikealukuisia.

useri
yritän selventää kirjoitustani entisestään.

Hyvä. Kokeile nyt ensiksi vaikka rohkeasti virkkeen aloittamista isolla alkukirjaimella ja sen päättämistä pisteeseen. Pää- ja sivulauserakenteet kuten viikonpäivätkin taitavat nykyään tulla vasta 4. luokalla, joten sinulla on todennäköisesti vielä aikaa opetella pilkuttamista eli tekstin kieliopillista jaksottamista virkkeiksi, lauseiksi ja lauseenosiksi. Se onkin jo sitten astetta haasteellisempaa, mutta uskon vakaasti että sitten joskus aikuisena osaat varmasti senkin taidon.

Vierailija

Aivoista kumpuaa. Huonommasta päättelykyvystä ja muistista ja hämmennyksestä? Iskuista päähän? Laiskuudesta?

Tietämättömyys ei voi millään olla tyhmyyttä, koska ei kaikkea voi tietää. Jos ei muista mitä tietää niin se tekee tyhmäksi (ainakin saa tuntemaan tyhmäksi).

Olikohan jossain tutkimuksessa todettu palstan leveydestä että kapeampi on selkeämpi/nopeampi/tms. lukea, vai muistanko väärin? Tuli mieleen tuosta userin kirjoitustavasta. Mun mielestä ei ole vaikealukuista.

*jatkaa puussa nököttämistä*

Vierailija
useri
Neutroni

sosiaalisilla kyvyillä on mielestäni liikaa painoarvoa nykyään...

Hyvä pointti. Ilmaisun laadukkuuden on laajalti syrjäyttänyt ilmaisun määrä. Hieman samantapaisesti, ainakin Suomessa, "sosiaalinen huumorintajuinen pilke silmäkulmassa" -mies on monelle halutumpi kuin ei-niin-sosiaalinen-merkityksessä-vähemmän-turhaa-puhetta-ja-pinnallisia-ihmiskontakteja, rauhallisempi ja vähän konservatiivisempi kaiffari. Toki on tästäkin poikkeuksia, mutta näin aika monesti on. Elämme "holtittoman turvanaukomisen" hallitsevien viihdyttäjien kulta-aikaa, pitäähän toki jokaisen olla sopivasti huumorintajuinen ja äänekäs.

Käytännössä tuntuu, että lähes 9 kymmenestä ihmisestä nimeää vaikkapa internetissä ominaisuuksikseen "sosiaalinen ja huumorintajuinen", eli niissä on jokin kaiken ylittävä taianomainen voima ja autuus, mitä millään muulla piirteellä ei. Ja nämä piirteet täytyy löytyä, ikään kuin pakon sanelemana, vaikka keinotekoisestikin. Ilmeisesti ainakin mies voi monesti olla aivan mitä muuta vain, mutta jos ei ole tarpeeksi näitä kahta, eli tarpeeksi "rennon läpän heittäjä" ja tarpeeksi pinnallisia ihmiskontakteja omaava, niin anti olla. Heikommat sitten alkavat omaksua näitä tapoja, vaikka ne eivät luonnostaan tulisikaan henkilölle, vain pärjätäkseen, miellyttääkseen "kohdeyleisöä". Samalla unohtuu, että omasta persoonastakin joku varmasti välittää maailmassa.

Sanoisin syyksi tähän kehitykseen hektisen elämänrytmin, lyhytjännitteisyyden elämässä, tuloksellisuuden sekä käytännöllisyyden ylikorostuksen substanssin ja syvällisyyden, asioiden syvähallinnan ja niihin sitoutumisen (=eli "vakavuuden") hinnalla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat