Pitääkö kysymykseen vastata?

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Tämmöinen filosofinen pohdinta vaan, että jos joku ihmettelee minulta: "Miksi sinä vastasit tuohon?" niin riittääkö siihen motiiviksi ainoastaan se että "Koska hän kysyi."

Tämä ongelma tuli mieleeni eräällä foorumilla kun halusin olla absoluuttisen viisas, ajatella asiat mahdollisimman loppuun asti (inhimillisesti kuitenkin) ja lopulta minun piti miettiä että jos joku sattuu kysymään minulta, että miksi ylipäätään vastaat tähän aiheeseen mitään, jos se ei hyödytä sinua millään tavalla, niin riittäisikö siihen vastaukseksi että "koska tuo kysyi kysymyksen ja vastasin siihen."

Eli onko kysymys pelkästään riittävä motiivi vastaukselle? Kun yleensähän ihmiset vastaavat kysymyksiin koska haluavat olla avuliaita, ystävällisiä tai päteä tiedoillaan, tai jotain muuta mikä hyödyttää heitä jollain tavalla.

Eli siis mielipiteitä vaan haen..

くそっ!

Kommentit (10)

Vierailija

Ajankulu ja viihteellisyys on pääsyy aktiivisille palstalaisille. Joskus mieltä vaivaa jokin ongelma, johon ei löydä googlella mieleistään vastausta.
Onhan tämä myös sosiaalista kosketusta vaikka hyvin rajoitetusti.
Telkkuun verraten tämä on hyvä ajankulu.

Vierailija

telkkuun verrattuna ,todellakin hyvää ajankulua, minä vastaan usein senkin takia,että mielenkiintoinen aihe pysyy esillä

Vierailija

Kohta alkaa Herkule Poirot TV 1:ltä.

Netti on hyvää ajantappo touhua. Täällä voi sivistää itseään kuin kirjoistakin. Tiedon plaraaminen on vain hiukan nopeampaa täällä saitissa.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ei nyt ei ollut kyse netistä eikä foorumeista. Noin yleisesti vaan että jos joku esittää kysymyksen, pitääkö/voiko siihen vastata ilman mitään muuta syytä? Siis olettaen että ei saisi mitään hyötyä siitä, ei hyötyisi mitenkään, olisi itselle aivan samantekevää vastatakko vai eikö, niin voisiko ihminen silloin vastata? Tai olisiko se perusteltua.. "minä vastasin tasan nimenomaan ja ainoastaan sen takia koska sinä kysyit."

くそっ!

Vierailija

täläsiä viestejä tulee aina iltaisin, kun mieli on raukea, ja aivot alkavat väsyä.
ns. lievä humalatila, jos jotenkin voisi kuvailla.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

No hei. Kaikkeen mitä teemme on aina joku syy. Sanokaapa se syy miksi vastaatte jonkun esittämään kysymykseen. Löytyy aina joku syy, joku sellainen että halusin vaan olla normaali ihminen ja normaalit ihmiset vastaa, tai halusin olla mukava/ystävällinen tai halusin päteä, tuoda esille että minä tosiaan tiedän tämän.. mutta entä jos nuo kaikki syyt poissuljettaisiin, jäisi vain kysymys, ja sinun pitäisi joko vastata tai ei. Miksi vastaisit?

くそっ!

Vierailija
Ronron
... jos joku esittää kysymyksen, pitääkö/voiko siihen vastata ilman mitään muuta syytä? Siis olettaen että ei saisi mitään hyötyä siitä, ei hyötyisi mitenkään, olisi itselle aivan samantekevää vastatakko vai eikö, niin voisiko ihminen silloin vastata?

totta kai vastaan jos kysytään.. *nauraa*
ja usein vastaan vaikkei kysyttäiskään...
itse olen niin turhamainen *meikkaa*
ja urpo että luulen että niitä joku lukeekin...

jos joku stadissa ollessani kysyy tietä tai vastaavaa...
niin pakkohan sille on vastata...
ja ystävällisesti...
muuten savolaiset haukkuu stadilaisia
kotonaan... " kyllähän oli vuon ylpiätä sakkia ne helssinkiläiset.."
( ihan turhaan.. en asu stadissa.. )

ja sama pätee netissä...

jos olet tiede.fiin inSiideri... ( eli tunnet porukan ketä käy täällä.. )
niin eihän se ole mukavaa että
joku idiootti pilais ( ? ) koko foorumin maineen...
trollailemalla uusille tulokkaille... vai ?

yksilöllä pitäisi olla sisään rakennettuna ( iD = idiootti Duunannu )
miellyttämisen tarve... ainakin toiselle ihmiselle...
eikös se olis ihan järkevää...

mitä tapahtuu jos nakkikioskilla 4:20 ( ravintoloiden sulkeuduttua )
joku apina kysyy sulta " haluutko turpaan "
oletusta jatkettuna... kysyjä olisi 4 x sun kokonen..
ja muutoinkin pelottava...

pitäisikö sille vastata ja mitä...
ja onko se vastaus mistä syystä....

öö....

siis lyhyemmin...
pitää vastata jos sinulla on vastaus...

itse kyllä tuppaan olemaan äänessä myöskin
silloin kun en mitään tiiäkkään...
hmm... eli aika usein...

Vierailija

Minä vastaan kysymyksiin, jotka koen mielenkiintoisiksi ja haasteellisiksi eli joudun itse etsimään tietoa ja opin.

Tietenkin minä voin vastata kysymykseen, jonka vastaus on minulle itsestään selvä, koska se ei vie aikaa juuri lainkaan. Jos veisi, en vaivautuisi. Haluan oppia itsekin. En minä altruismista istu koneen ääressä ja latele vastauksia.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

En saa pointtiani esille, ääh.. siis.. noissa äskeisissä tilanteissa oli juuri se että on joku syy miksi vastata, esim ettei saa turpaan tai koska haluaa olla ystävällinen jne. eli on joku SYY miksi vastata. Kun tarkkaan mietitte miksi vastaatte ikinä, missään tilanteessa johonkin kysymykseen joka teille esitetään, huomaatte että siihen on joku syy. Joku ihan pienikin riittää, jostain kumpuaa vastatessa joku pienen pieni mielihyvän tunne kun saa neuvoa muita. Kerron kuitenkin oman tilanteeni:

Olen foorumilla esittänyt oman näkemykseni maailmasta. Olen todellakin sitä mieltä että olen oikeassa, mutta muut eivät usko minua. Heidän mielestään olen väärässä. Kaiken mitä he sanovat minulle vastaan, ymmärrän miksi he sanovat niin, tavallaan näen heidän läpi, luen heitä ja heidän ajatuksiaan, ja tiedän että he ovat väärässä, eivät vain ole ajatelleet asiaa loppuun asti tai eivät hyväksy sitä. Enkä ihmettele, sillä asia on hyvin hyvin vaikea ymmärtää, varmaan mahdoton opettaa toiselle, se pitää itse oivaltaa. Noniin, jokatapauksessa, he kyselevät vielä minulta joitakin yksityiskohtia jotka ovat heidän mielestään ristiriitaisia maailmankatsomuksessani. Totean mielessäni, että osaisin vastata noihin, mutta miksi vastaisin? Lopulta ymmärsin että eihän sillä ole paskan vertaa väliä, mitä he minusta ajattelevat. Jos en vastaa, vaikuttaa siltä, että en osaa vastata, ja olen siis väärässä. Tiedän myös että vaikka vastaisin, eivät he ymmärrä sitä kuitenkaan, yrittäisin vaan pelastaa mainettani tai jotain. Miksi siis vastaisin? Pitäisikö minun? Jos minua ei kertakaikkiaan kiinnosta mitä mieltä he ovat minusta tai maailmankatsomuksestani (enää, enää en olisi edes kirjoittanut koko juttua sinne..) sanokaa jokin syy miksi vastaisin heidän kysymyksiinsä.

Niin ja en ole savor... tämä juttuni oli ihan toisella foorumilla..

くそっ!

Uusimmat

Suosituimmat