Ei jaksa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Työ on viime viikkoina vienyt sen verran aikaa, etten ole ehtinyt enää olla aktiivisesti foorumin keskusteluissa mukana. Samoin kun katselen edellisten viestieni tasoa, ei vire ole enää samalla tasolla kuin liittyessäni viime vuoden syksyllä.

En ole jaksanut paneutua aiheisiin. Kirjoitan kiireellä ja epäjohdonmukaisesti. Tunnen loppujen lopuksi tietäväni asioista hyvin vähän. Minulla on ainoastaan mielipiteitä, joista en tiedä mistä olen ne hankkinut enkä välttämättä osaa enää perustella asioita edes itselleni. Kun kuulen puhuttavan tietystä aiheesta, on minulla aina olemassa valmis vastaus jossain lokerossa, mutta en löydä sille mielipiteelleni perusteluita.

Tämä onkin siis hyvä hetki asettua hieman taka-alalle ja ryhtyä rauhassa pureskelemaan elämän ja maailman ilmiöitä ajan kanssa. Tai sitten ei.

Tiede-foorumilla on paljon asiallisia ja rakentavaan keskusteluun kykeneviä jäseniä, mutta samalla se on myös täynnä häiriköitä, jotka eivät tahdo keskustella järkevästi eivätkä kunnioita muita keskustelijoita. Viestiketjuista löytyy monia hyviä irrallisia vastauksia ja kommentteja, mutta ne jäävät roikkumaan ilmaan eikä niihin tule rakentavia vastauksia. Kirjoittajat huutavat ristiin ja loogisesti etenevää vastapuolta kunnioittavaa väittelyä näkee harvoin. Varsinkin Historia, kulttuurit ja yhteiskunta -palstalla sellaisesta on huutava pula.

Välillä tuntuu järjettömältä edes väitellä mistään yhteiskunnallisesta asiasta. Jokaisella on oma mielipiteensä, jonka ei tarvitse välttämättä edes millään tavalla vastata todellisuutta. Tämän olen vuosien varrella maailmaa nähdessäni oppinut. Ihmisellä on ainutlaatuinen kyky vääntää kaikki maailman ilmiöt kaikilla mahdollisilla tavoilla kieroon, uskoa niihin kieroutumiin itse ja vetää vielä monta kuulijaakin mukaan kehittelemäänsä ideologiaan. Jos mielipiteitä ei kyetä tarkastelemaan loogisesti, ei mitään yleistä totuutta ole eikä voi olla. On vain nihilismi, suuri tietämättömyys asioiden todellisesta tilasta. Lukijalle jää valittavaksi joko tietyn ideologian radikaali omaksuminen (idealismi) tai välinpitämättömyys (empirismi).

Minä valitsin toistaiseksi välinpitämättömyyden. Ei jaksa, aivan sama. En edes pyri politiikkaan, joten eikö se ole ihan sama mitä mieltä olen yhteiskunnallisista asioista. Samalla voitaisiin kysyä, mitä hyvää olemme saaneet aikaan näinä kuukausina, kun olemme hautoneet politiikkaa ja kulttuuria keskenämme. Jokaisen meistä kohdalla yhteiskunnalliset keskustelut on kuitenkin vain oman tietämyksensä julkista esittelemistä ja väittelyn voittamisesta aiheutuvaa mielihyvää — ei kai niissä nyt oikeasti mitään ongelmia pyritä ratkomaan.

Mitä sitten tietoon ja tietämiseen tulee, en pysty mitenkään hankkimaan aikaa itseopiskeluun, jotta onnistuisin perehtymään edes yhteen aihealueeseen kunnolla. En ymmärrä, mistä muut sen aikansa hankkivat — ehkä teillä ei vain ole elämää? Nimittäin jos en tiedä jostain asiasta paljoakaan, on sama vaikka pidän pääni kiinni. On turha ärsyttää muita perusteettomilla väitteillä. Mutu-tuntumaan syyllistymme kaikki, sillä se on yksi ihmisen perusominaisuuksista. On sillä aikoinaan aloitettu sotiakin.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Onkos joku pahoittanut sinun mielesi? Tietenkin palstaan aina silloin tällöin kyllästyy. Ei aina kerta kaikkian huvita.

Kuulehan ystävä hyvä, täällähän keskustellaan, ei tietääkseni ole tarkoitettu vain "tietäville" ihmisille. Jokainen tietää jotain, eikö vain? Hyvin sinä olet kirjoitellut, suotta itseäsi kritisoit. Aina ei voi pitää samaa tasoa kirjoituksissaan. Minä ainakin olen hyvin ailahteleva, tempperamenttini mukaan. Olen aika ajoittain "tietävä", "tietämätön", "aikuinen", "lapsellinen", usein tilanteesta johtuen. Mahtaneekohan johtua syntyperästäni että en ole juro ja vähäsanainen?

Pysyttele nyt kuitenkin palstalla. Ei tarvitse välittää trolleista ja häiriköistä. Antaa niitten viettää omaa elämäänsä, parasta on että ei useinkaan lue sellaisia vietejä, jos jo etukäteen tietää että on vain pelleilystä kysymys.
Ajasta: en tee kokopäivä työtä, siksi minulla on aikaa. Ja kotonakin on apua.
Ja nyt kirjoittelemaan jos aikaa on????

Vierailija

Tarkoitus ei ole näyttää masentuneelta tai pahastuneelta, sillä kumpaakaan en ole.

Ongelmana on vain ajanpuute. En ehdi huolehtia kirjoitusteni tasosta (oikoluku jää tekemättä) enkä ehdi hakea tietoa asioista. En ole varsinaisesti minnekään menossa, mutta joudun harkitsemaan hieman entistä tarkemmin mitä kirjoitan ja miten.

Vierailija

Usein täällä kysytään "perusteluita". Mutta jos on ollut jo kauan työelämässä, joutunut pohtimaan asioita, ratkomaan niitä ja näkee kuinka asiat todella toimivat käytännössä, on siihen vaikea löytää perusteluja.
Asioita vain tietää: tieto on kertynyt vuosien - vuosikymmenien aikana.

Se on juuri sitä hiljaista tietoa, jota viime aikoina on opittu jo jossain määrin arvostamaan eli käytännön tuomaa laajempaa kokonaisuuden hallintaa, ei pelkästään nippelitietoutta, jotka löytyvät kirjoista ja julkaisuista.

Moni täällä on ilmeisesti vielä niin nuori, että tuollainen käsite on tuntematon. Kukapa tietääkään paremmin kuin vastavalmistunut, joka luulee, että oikeassa elämässä asiat noudattelevat samoja kaavoja kuin kirjoissa.

Jos tuntuu siltä, että haluaa välillä tehdä muuta kuin roikkua täällä, ei koe tätä mielekkääksi, silloin voi pitää breikin. Kyllä se into sitten jälleen palaa. Jos ei palaa, omaa itseään on parasta kuunnella.

Kaikilla varmasti esiintyy välillä kyllästymisjaksoja. Minäkin olen jo monta kertaa luvannut poistua täältä, mutta aina jokin vetää takaisin. Enää en ilmoita. Jos ei huvita kirjoittaa, olen kirjoittamatta. Jos taas huvittaa, silloin kirjoitan.

Sen voin myöntää, että aina välillä joku satuttaa ja silloin päätän olla enää koskaan kirjoittamatta. Inhimillistähän se on, vaikka ei pitäisi ulkopuolisten antaa vaikuttaa omaan mielenrauhaansa. Töissä olen pitkälti oppinut suojaamaan itseni, mutta kyllä sielläkin joskus joku saa aikaiseksi pahan mielen. Onneksi siinä suhteessa olen lyhytmuistinen. Kirpaisee ja pian on ohi.

Vierailija
fmiles

Ongelmana on vain ajanpuute. En ehdi huolehtia kirjoitusteni tasosta (oikoluku jää tekemättä) enkä ehdi hakea tietoa asioista. En ole varsinaisesti minnekään menossa, mutta joudun harkitsemaan hieman entistä tarkemmin mitä kirjoitan ja miten.

Jos on ajanpuute, kirjoittele vähemmän tai pidä tauko. Kirjoita sitten taas, kun aikaa on enemmän. Elämässä tilanteet vaihtelevat, myös ajan suhteen.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Mielestäni on hienoa, että joku pohtii kirjoittelunsa tasoa. Harmi, jos se johtaa siihen, että sitten tällainen valioyksilö päätyy häipymään palstalta. Ainoa keino parantaa palstan tasoa olisi, että jokainen joka näkee tason ylläpitämisessä jotain itua pysyisi täällä ja auttaisi osaltaan.

Huomaan itsekin lyöneeni kirjoitteluni aika ajoin lekkeriksi. Ihan alunperin yksi päämääristäni oli kirjoittaa kirjallisesti kiinnostavia viestejä, väläyttää osaamista sillä saralla. Nyt kirjoitteluni kuitenkin on hyvin pitkälti pelkkää nenäkästä kuittailua vailla mitään sellaista asiasisältöä, jota en olisi toistanut jo miljoonaan kertaan. Onhan se välillä turhauttavaa.

Jaan aloituksessa esilletuodut tuntemukset. En kuitenkaan lopeta missään tapauksessa palstailuani. Olen nalkissa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
fmiles
Tarkoitus ei ole näyttää masentuneelta tai pahastuneelta, sillä kumpaakaan en ole.

No kirjoitat sen minkä ehdit ja miten halu kirjoittamiseen riittää. Jos ei huvita, on jonkun aikaa kirjoittamatta. Ja eihän sitä tarvitse paljoa kirjoittaa. Se olisi ikävää jos jäisit kokonaan pois.

ja jos tuntuu että v-llevat sinulle, anna takaisin jollakin tavoin, mutta eihän sitä tietenkään tarvitse vaipua aivan samalle tasolle. Ja jos et ehdi faktaa hakemaan, jätä faktat pois ja kirjoita omilla sanoilasi jotain, kyllä se käy.

Vierailija
Aweb
Jaan aloituksessa esilletuodut tuntemukset.

Tätä muuten nimenomaan hainkin. Minusta jokainen syyllistyy samaan hätiköintiin niin keskustelussa kuin mielipiteissäkin ainakin joskus.

Vierailija

Olen huomannut, että saavutettuaan tietyn maineen "arvokkaat" keskustelijat ovat silti arvokkaita, vaikka höpisisivätkin kaikenlaista outoa, mutta kun "vähemmän tasokas", taikka "tuntematon" väläyttää jotain, niin se ei edes kuulosta yhtä hyvältä. "Arvokkaan tyypin" tyhmempi väläytys kuulostaa jopa paremmalta. Outoa.

Esim. Jos Bomt Kneder kirjottais aiheen pieruhuumorista, niin sitä pidettäisiin vain sofistikoituneen ironisena parodiana, joka olis sarkastisella tavalla nerokas.

Jos Bushman kirjottais kaikenkattavan teorian, joka kuulostais uskottavalta, niin sitä pidettäis vaan pätemisyrityksenä.

No Offence niille, joita käytin esimerkissäni.

Vierailija

Kovin on vähänlaisesti kiinnostavia aiheita täällä.

Suurin osa "keskusteluista" on jotain rasistista vouhottamista, juutalaiset sitä ja muslimit tätä. Vapaa sana on täynnä ilmeisesti yhden sairaan yksilön vasemmistolaisjauhantaa. Tekniikkaosio on pelkkää semantiikkaa ja ydinvoimapaskanjauhantaa, tähtitieteessä väitellään yhden multinimimerkkipellen nimimerkkien kesken kuussakäynnistä ja evoluutio-osiossa hurahtaneet julistavat herran sanaa.

Täytyy sanoa, että en ole missään muulla palstalla nähnyt samanlaista touhua.

Ehdottaisin jotain filosofia- ja politiikka-osioita, joissa voisi jauhaa tätä paskaa ja alkuperäisissä osioissa varsinaista asiaa.

Vierailija
ilesoft
Kovin on vähänlaisesti kiinnostavia aiheita täällä.

Suurin osa "keskusteluista" on jotain rasistista vouhottamista, juutalaiset sitä ja muslimit tätä. Vapaa sana on täynnä ilmeisesti yhden sairaan yksilön vasemmistolaisjauhantaa. Tekniikkaosio on pelkkää semantiikkaa ja ydinvoimapaskanjauhantaa, tähtitieteessä väitellään yhden multinimimerkkipellen nimimerkkien kesken kuussakäynnistä ja evoluutio-osiossa hurahtaneet julistavat herran sanaa.

Täytyy sanoa, että en ole missään muulla palstalla nähnyt samanlaista touhua.

Ehdottaisin jotain filosofia- ja politiikka-osioita, joissa voisi jauhaa tätä paskaa ja alkuperäisissä osioissa varsinaista asiaa.

joooo, tämä foorumi on tosiaan ainutlaatuinen, olkaamme onnellisia siitä. Täällä jos jossain kukoistaa moninaisuus.

Vierailija

En tiedä mikä on omistajien mielipide, kun kuitenkin TIEDE-nimen alla kirjoitellaan.

Mitä nyt olen juttujasi Ayla lukenut, niin olen ymmärtänyt että tykkäät jutella rotu- ja monikulttuuriasioista. Mutta eikö olisi mukavampaa, jos olisi yksi tai muutama ketju, jossa kaikki itseensä kyllästyneet saisivat whinetä siitä kuinka kamalaa on kun suomeen on tullut toisenvärisiä ja -uskontoisia?

Kummallista on mielestäni myös se, että näitä muutamia henkilöitä, jotka suoltavat palstalle päivässä satoja viestejä 1-useammalla eri nimimerkillä, ei saada aisoihin.

Olen nyt itsekin tullut siihen tulokseen, että nykymeininki tukahduttaa keskustelut, ja ketjun aloittajaa mukailen: Ei vaan jaksa, liian paljon trollausta.

Eipä tässä muuta. Ajattelin hieman vuodattaa omia tuntemuksia, kun siihen avautui ketju.

Vierailija
ilesoft
En tiedä mikä on omistajien mielipide, kun kuitenkin TIEDE-nimen alla kirjoitellaan.

Mitä nyt olen juttujasi Ayla lukenut, niin olen ymmärtänyt että tykkäät jutella rotu- ja monikulttuuriasioista. Mutta eikö olisi mukavampaa, jos olisi yksi tai muutama ketju, jossa kaikki itseensä kyllästyneet saisivat whinetä siitä kuinka kamalaa on kun suomeen on tullut toisenvärisiä ja -uskontoisia?

Kummallista on mielestäni myös se, että näitä muutamia henkilöitä, jotka suoltavat palstalle päivässä satoja viestejä 1-useammalla eri nimimerkillä, ei saada aisoihin.

Olen nyt itsekin tullut siihen tulokseen, että nykymeininki tukahduttaa keskustelut, ja ketjun aloittajaa mukailen: Ei vaan jaksa, liian paljon trollausta.

Eipä tässä muuta. Ajattelin hieman vuodattaa omia tuntemuksia, kun siihen avautui ketju.

No minä nyt tykkään kirjoittaa aiheesta kuin aiheesta, siis sosciaalisista aiheista. Ihmiset on intohimoni. Ja totta kai tykkään kirjoitella maahanmuuttajista. Olenhan itsekkin sekoitus eri kulttuureista, en ole täysi suomalainen, mutta sen takia että minussa virtaa myös suomalaista "verta", ei tee minusta yksilöä, joka ei uskalla keskustella vaikeistakin asioista. Olen itse kokenut millaista on elää noin 95%'ssa monikulttuurisuudessa. Se ei ollut kehuttavaa mitenkään. Jokaisen joka esim. haluaa tänne Ruotsiin edelleenkin joka vuosi yli 30 000 asyylin saajaa elämään, pitäisi omakohtaisesti asua jollakin ulkolais asuntoaluellaa täällä ja kokea se itse.
Jopa eräät meidän ulkolais-politiikoistamme on vaihtanut asuntoalueita lastensa turvallisuuden takia. Probleemat ei häviä olemalla niistä hiljaa, sen olen ajat sitten oppinut.

Olen samaa mieltä siitä että esim. nykyään eräitten kirjoituksista täällä on menneet aika mauttomiksi ulkolaisten haukkumiseksi. Politiikoille tästä heidän pitäisi ottaa yhteyttä ja protestoida. Me tehdään niin täällä meillä päin, siis muutamat teemme niin. Yritämme vaikuttaa politiikkoihin. Liika on aina liikaa, me ulkolaisetkin täällä Ruotsissa jo tajutaan se. Olisi aka parantaa täällä jo olijoitten tilannetta, eikä haalia lisää, vaikka heistä ei edes huolehdita sitten kunnolla. Se siitä.

Trollausta on tosiaan myös nykyään paljon enemmän kuin oli ennen vanhaan. Myös nuo botit vie tilaa valtavasti. Mutta kaikkeen taitaa tottua. Minä en suurempia hermoile. Eihän se mitään auta. Luen ne viestit mitkä haluan. En lue läheskään kaikkea. Esim. tuolla Historia, kulttuurit ja yhteiskunta, on nykyään sellaista että ei juuri viitsi lukea. Mutta ei se minua haittaa, en siis vaivaa päätäni asialla johon en mitenkään voi vaikuttaa. Ja onhan niitä muitakin foorumeja. Oleilen vuoron perään täällä ja Ruotsin foorumissa, jotta vaihtelua on, erilaisia kirjoituksia ja meillä on kova kuri, kova moderointi mutta vapaus kirjoittaa melkein mistä vain, kenelläkään ei ole nokan koputtamista sellaiseen siellä. Admin siellä jakaa määräykset ja miitä on toteltava.

Tämä oli minun pieni sana tulvani.

ps.
harvemmin minä täällä avausviestejä teen maahanmuuttajista ja muustakaan. En voi vaikuttaa mitenkään siihen mitä muut kirjoittavat ja millaisia avauksia he tekee. Nämä ihmiset on minulle täysin tuntemattomia. Kuten varmasti on kaikille täällä. Moderaattorit voi puuttua tuollaiseen, en minä.

Vierailija

Täällä ei ole hyvä kirjoittaa ja siksi aijon sen myös nyt lopettaa.
Halusin tämän ilmoittaa niille ketkä sen halusivat kuulla.
Kijoitin yli 4000 viestiä ja tämä viesti on nyt viimeinen.

Vierailija
SAMAEL

Et ole tosissasi? et sinä pois häivy.

Vierailija
Ayla
SAMAEL

Et ole tosissasi? et sinä pois häivy.

Häivynpäs. Tuo oli viimeinen viestini tänne.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat