Itsetärkeys, vai joku muu syy??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Heipävaan!

Kertookahan mistä johtuu tämä nykypäivinä n. (10-35vuotiailla) esiintyvä ilmiö että on pirun tärkeää tuoda omat mielipiteet esille tavalla tai toisella? Esimerkkeinä nettipäiväkirjat, irc-galleriat, realitysarjat, vaattet joissa on mitä tyhmempiä iskulauseita jne. Eli tuntuu että ihmiset haluavat keinolla tai toisella kertoa muille mitä mieltä ovat mistäkin asiasta.

En tarkoita mielipiteiden vaihtoa tai kysymyksiä eri palstoilla, vaan sitä ettei edes kysytä mitään vaan kerrotaan/viestitetään mitä ITSE ajatellaan. Tuntuu että viime vuosina tästä on tullut ihan ilmiö. Tämä on nyt vain oma mielipide, mutta en mitenkään jaksaisi lukea hetkeäkään mitä joku tuntematon kertoo oman päivänsä tapahtumista. Tai saatika galleriasta mitä musiikkia hän kuuntelee.

Onhan lantakin tuonut fanaattisesti mielipiteitään esille mutta ne ovat aina saaneet aikaan suurimmaksi osaksi paheksuntaa "massan" taholta. Ymmärrän joidenkin radikaalien syitä, jos he haluavat saada ihmiset ajattelemaan asioita toisin, mutta näissä tämän tekstin esimerkeissä kyse on lähinnä hyvin tavallisista asioista, mitä halutaan vaan muiden saavan selville hänestä, itsestään.

Eli pitävätkö ihmiset nykyään itseään niin Tärkeinä, että muiden on pakko saada tietää mitä ja miten he ajattelevat? Ja mistä tämä johtuu? Yksi teoria minulla on, mutta en sitä tähän jo nyt pitkään tekstiin liitä.

Aamen

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Viestinnästä on tullut itseisarvo. Siis julkisesta viestinnästä. Kaikki oppivat sähköisestä mediasta miten voi tulla "hölöttämään" omiaan julkisuuteen. Nyt netin kaudella se on kaikien ulottuvilla, ilman suurta sensuuria.
Ennen oli vähintään yksi sensori ja/tai suuret kustannukset suodattamassa viestintää.
Nauttikaamme vapaudesta, kun se meille puolivahingossa myönnettiin.

Haittana tosin on että viesti hukkuu massaan.

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006
tietää
Ennen oli vähintään yksi sensori ja/tai suuret kustannukset suodattamassa viestintää.
Nauttikaamme vapaudesta, kun se meille puolivahingossa myönnettiin.

Nettihän on sananvapaudelle yhtä suuri keksintö kuin Gutenbergin hommat. Ihminen ei ole koskaan ollut yhtä riippumaton tiedonsaannista kuin nyt. Ihminen on vapaampi kuin ikinä aikaisemmin muodostamaan oman näkemyksensä asioista, koska erilaisia lähteitä on saatavilla enemmän. YLE tai STT eivät Suomessakaan enää ole ainoita lähteitä uutisille. Lieveilmiöt, kuten salaliittoteoreetikot, jotka lukevat uutisia miten haluavat, ovat tietysti väistämätön seuraus.

Ovathan ihmiset tavernoissa väitelleet politiikasta ja kaikista muistakin asioista jo tuhansia vuosia. Netti on vain uusi ilmaisukeino.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija

Hyvä kysymys, Kalevi Lanta! Oletko milloinkaan kysynyt keneltäkään ihmiseltä mitään, etteikö vastapuolella olisi ollut joku mielipide kysymästäsi asiasta? Tuskinpa vaan.
Ihminen on luontaisesti olento, joka "tietää" kaiken, tai hänellä pitää ainakin olla vastaus mihin tahansa kysymykseen. Rehellisiä ihmisiä, ts. sellaisia, jotka vastaavat: "Minä en tiedä", tai "minulla ei ole mielipidettä tässä asiassa", on äärimmäisen vähän!

Vierailija

Tarkkailija otti vaikenemisteeman esiin. Suomalaista "hienoa" vaatimattomuutta on ollut vaieta 2-3 kielellä.Tulokset ovat olleet vakuuttavia. Toisaalta olisi hienoa hioa sanottaviaan pari viikkoa ja tuoda se sitten esille.
Riski on että kuullostaisi ammattilaiselta.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ihmiset kertovat omista mielipiteistään ja puuhistaan siksi koska haluavat huomiota... sitten kun saavat huomiota ne pääsevät ehkä pukille. Noin toimii ihmismieli. ei mutta ajatelkaa nyt.. ihan tosi.. :p hämmästytte kuinka syvällistä oivallusta tuossa on..

くそっ!

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Ronron
Ihmiset kertovat omista mielipiteistään ja puuhistaan siksi koska haluavat huomiota... sitten kun saavat huomiota ne pääsevät ehkä pukille. Noin toimii ihmismieli. ei mutta ajatelkaa nyt.. ihan tosi.. :p hämmästytte kuinka syvällistä oivallusta tuossa on..

Mitä termi "pukille" tarkoittaa tässä asiayhteydessä.

Vierailija

yleisesti ottaen ihmisillä on nykyään aina paljon kerrottavaa toisille, mutta vähemmän kiinnostusta kuunnella mitä muilla on sanottavana. Se on ikävää. Individualistisen kulttuurin yksi haittapiirre lukuisten muitten joukossa.

Individualistinen kulttuuri ajaa lahjakkaat ja pakkomielteiset ihmiset äärettömän itsekeskeisiksi, ja tukee tämänkaltaisten ihmisten nousua valtaan. Tästä on seurauksena se, että länsimaiden johto on täynnä narsistisia psykopaatteja, joita kiinnosta oma etu yli kaikkien muiden, keinoja kaihtamatta.

Systeemiä on muutettavana, tai muuten se on System of a Down.

Vierailija

Voiko olla tylsempää kuunneltavaa kuin se, että joku kertoo mitä joku muu ajattelee sen sijaan, että kertoisi mitä hän ITSE ajattelee.

Olipa missä tahansa yhteisössä, (työ, vapaa-aika, sairaala jne) on SUURIN osa poruskasta sellaista, että se mitä joku toinen sanoi tai teki on puheenaihe numero yksi. Mutta kysppä, mitä muuten itse olet mieltä... niin mitään vastausta tai lisäkysymystä ei tule. Toisista puhujat ovat niitä tyyppejä, jotka MUKA tietävät mitä MUUT ajattelevat, ja mitä milläkin teoilla ja puheilla tarkoittavat, mutta kas kummaa! he eivät kykene perustelemaan OMIA puheitaan tai tekojaan.

Eli minusta on järkevää puhua siitä mitä ITSE ajattelee. Antaa TOISTEN puhua OMASTA puolestaan, koska hehän ovat AINOAT, jotka sen todellisuudessa pystyvät tekemään.

Vierailija

Heh, joo se vasta on tyhmää kuunneltavaa kun ihmiset jauhaa kirjasta lukemiaan oppeja siten kuin ne olisivat itse hänen keksimiään.

Mutta tuo alkuperäinen pointti mitä tarkoitin taitaa olla nyt jäämässä vähän taka-alalle. Eli en tarkoittanut ainoastaan muiden puhumista, vaan ylipäätään heidän pyrkimystä viestittää mielipiteensä muille, ja vielä TUNTEMATTOMILLE!!

Ehkä paras ja omasta mielestäni naurettavin on irc-galleria. Aivan kuten ihmiset sanoisivat "hei katsokaa kaikki, tällainen minä olen ja hei muuten, minä kuuntelen tällaista musiikkia ja muuta paskaa" Mutta yhtälailla nuo omat blogit ja mitä lie ovatkaan sisältävät saman idean taustalla.

No semmoista, mietin vaan sitä että mistä tämä johtuu että ihmisille tuntuu olevan tullut tärkeäksi saada muille kerrottua millaisia he itse ovat.

Vierailija

"Heh, joo se vasta on tyhmää kuunneltavaa kun ihmiset jauhaa kirjasta lukemiaan oppeja siten kuin ne olisivat itse hänen keksimiään."

Juu.

"Mutta tuo alkuperäinen pointti mitä tarkoitin taitaa olla nyt jäämässä vähän taka-alalle. Eli en tarkoittanut ainoastaan muiden puhumista, vaan ylipäätään heidän pyrkimystä viestittää mielipiteensä muille, ja vielä TUNTEMATTOMILLE!!"

Etkö SINÄ(kin) (kuten minäkin) juuri tässä avaamassasi keskustelussa juuri TEE niin, mistä toisia arvostelet? (Ts. edelleen, mitä järkeä olis olla kertomatta ITSENSÄ mielipiteistä, tai esim. musiikillisesta maustaan?)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
"Mutta tuo alkuperäinen pointti mitä tarkoitin taitaa olla nyt jäämässä vähän taka-alalle. Eli en tarkoittanut ainoastaan muiden puhumista, vaan ylipäätään heidän pyrkimystä viestittää mielipiteensä muille, ja vielä TUNTEMATTOMILLE!!"

Etkö SINÄ(kin) (kuten minäkin) juuri tässä avaamassasi keskustelussa juuri TEE niin, mistä toisia arvostelet? (Ts. edelleen, mitä järkeä olis olla kertomatta ITSENSÄ mielipiteistä, tai esim. musiikillisesta maustaan?)

Mitä sitten jos teettekin? Todistaa vain entisestään että hän on oikeassa..

くそっ!

Vierailija

Viesteihin vastaavat tuntemattomat ihmiset ja ennakoimattomasti. Se on kuin seikkailumatka. Verkotumme sanojen ja kuvien kautta myös tämän piirin ulkopuolelle, tähän tuotujen lainausten ja linkkien kautta. Olemme kirjaimellisesti osa verkkoa, joka kutoutuu jatkuvasti uudelleen, saaden aikaan jännitteen mitä ei millään muulla välineellä saa aikaan.

Samalla kun olemme osa syntynyttä verkon osaa, valintamme vaikuttavat siihen luoden jotain uutta verkkoa, joka jossain vaiheessa kytkeytyy meihin. Hakukone saattaa teemasta keskustelevia yhteen ja mahdollisesti keskusteluun heitetään uusi viesti, joka taas voi hakujen kautta innoittaa kirjoittamaan uuden.

Voimme tahdomattamme luoda jotain uutta. Olla siinä innoittajana. Asioiden yhdistäjänä. Liittää tahattomasti ihmiset yhteen, jotka luovat uutta tai ovat innoittamassa jotain ihmistä, joka sen tekee.
Verkko on kaaoottinen, mutta se on sen perusvoima. Kaikki muut verkostot ovat jäykkiä, valmiiksi ohjelmoituja ja jotain tavoitetta varten tehtyjä. Täynnä rajoitteita ja käskyjä. Osallistujat niissä vartioivat etuaan ja imagoaan, vältellen siksi ajatuspolkuja, jotka voisivat johtaa johonkin uuteen kehiotyassuuntaan reaalimaailmassa.

"Roska" voi sittenkin olla se mikä vie kehitystä eteenpäin. Näemme sen ehkä jo piakkoin, muuttaako tämä maailmaa. Kiihdyttääkö tämä kehitystä. Antaako tämä kehitykselle uuden suunnan.

Tämä on todellakin aivan uusi ilmiö, joka ei olisi ilman tätä teknologiaa olisi mahdollista. Vain pari vuosikymmentä sitten kukaan ei tästä edes haaveillut. Miksi emme käyttäisi tätä myös tällä uudella tavalla?

Vierailija

Kalevi Lanta kirjoitti:

Mutta tuo alkuperäinen pointti mitä tarkoitin taitaa olla nyt jäämässä vähän taka-alalle. Eli en tarkoittanut ainoastaan muiden puhumista, vaan ylipäätään heidän pyrkimystä viestittää mielipiteensä muille, ja vielä TUNTEMATTOMILLE!!

Etkös itse viestitä mielipidettäsi TUNTEMATTOMILLE juuri tässä ? Sitävartenhan näissä ketjuissa on vastaustoiminto, että saat vastata eriävän mielipiteesi edellä olevalle kirjoittajalle.
No semmoista, mietin vaan sitä että mistä tämä johtuu että ihmisille tuntuu olevan tullut tärkeäksi saada muille kerrottua millaisia he itse ovat.

Epämiellyttävät kirjoitukset voit aina ohittaa. Lue vain niitä, jotka kiinnostaa.

Vierailija

Ihmiset ovat harhautuneet sähköiseen maailmaan. Päivittäinen kanssakäynti ei enää onnistu, kun on sumentanut aivonsa netti-keskusteluilla. Netissä voi heti aloittaa valehtelemaan itsestään vaikka mitä, mutta arjen kohtaamisissa valhe paljastuu helposti.

Ihmiset ovat yksinkertaisia eläimiä. Eläimet hakevat soidinmenoilla itselleen parittelukumppania. Kumppani löytyy netistä persettä nostamatta ja parin voi pyytää kotio pantavaksi. Parittelu voi mennä myös käteen eli runkkaamiseksi. Molemmissa tapauksissa saavutetaan tyydytys.

Brandit ovat nykypäivän rules juttuja. Ihmiset haluaisivat olla IDOLSEJA, HIP HOP areita, viulisteja.. On niin mahtavaa luoda itsestä illuusio nettiin: Olla jotain suurta, olla suosittu.. Suuruus on juuri täyttä paskaa. Me ihmiset olemme juuri sen kokoisia kun peili näyttää, hymyineen, vikoineen, voimineen.

Yksinäisyys, vitttu että se saa ihmiset epätoivoisiin tekoihin

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat