Makkaraa uusavuttomille.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Iltalehti kertoo että HK:n sinistä saa jo purkissa valmiiksi paloiteltuna ja kahvitkin on laitettu "kultapojille" valmiiksi suodatinpussiin Millaisissa oloissa ihmisen pitää saada kasvaa että sitten aikuisiässä omaan asuntoon muuton jälkeen nääntyy nälkään täyden jääkaapin edessä?

Eihän ne valmistuotteet mitään kulinaarisia herkkuja ole, kalliita kylläkin. Taidetaan välttyä turhilta onnettomuuksiltakin kun uusavuttoman ei tarvitse vahingossa sivaltaa ranteitaan auki kalan kurkun sijasta jne...

Wikipedia kertoo aiheesta hakusanalla X-Sukupolvi.

Sivut

Kommentit (28)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Hauskaltahan tuo kuulostaa, mutta oikeasti on niitä, jotka eivät osaa veistä käyttää ja vielä enemmän niitä, joilla ei edes veistä ole - siis sellaista, jolla voi ihan leikatakin.

Toivon kuitenkin, että tuo ei kauaa markkinoilla pysyisi. Sillä kaupoissa on jo nyt turhan suppea valikoima elintarvikkeita. Kun lenkkimakkaraakin on lenkkinä, kuutioina ja viipaleina, niin hyllytilaa menee ja jokin muu tuote saa väistyä.

Vierailija

vaimoni oli tuollainen "avuton" keittiössä
kun tutustuttiin...

syy siihen oli siinä..
että äiti oli sille tehnyt
aina ruuat...
ja opiskelu aikana sitten söi koulussa ja illalla chipsejä...

kun opetin häntä keittiössä
oli se hermoja raastavaa...
"siis mitä teen.. ruskistan jauhoja...
miten..?"

sitten se poltti vehnäjauhoja pohjaan
ja itki sitä...
" ei tuu mitään... en mä opi... taas pilalle "

sitten meni pari kuukautta ja siinä ajassa
oppi tekee perus sörsselit..
nyt en oikeestaan saa ees mennä keittiöön...

nytkin on varmaan viikon ruuat jo suuniteltu etukäteen...
ja kun tutustuttiin lohkas hän hyvän jutun

" itte tehä kastike.. ? "
vaimoni luuli ettei kotona voi tehdä
hyvää kastikketta...
" siis sellasta ravintola kastiketta "

*nauraa*

Vierailija
Volitans
Hauskaltahan tuo kuulostaa, mutta oikeasti on niitä, jotka eivät osaa veistä käyttää ja vielä enemmän niitä, joilla ei edes veistä ole - siis sellaista, jolla voi ihan leikatakin.

Onhan niitä. Joillakin tuttavillani on keittiöveitsetkin siinä kunnossa että se teroittamaton reuna tuntuu leikkaavan jopa paremmin. Isoisäni oli puuseppä ja häneltä muistan wanhan neuvon: "Ennen kuin aletaan tekemään mitään töitä, katsotaan että työkalut on kunnossa".

Volitans
Toivon kuitenkin, että tuo ei kauaa markkinoilla pysyisi. Sillä kaupoissa on jo nyt turhan suppea valikoima elintarvikkeita. Kun lenkkimakkaraakin on lenkkinä, kuutioina ja viipaleina, niin hyllytilaa menee ja jokin muu tuote saa väistyä.

Suurkeittiöille valmiiksi leikatut tuotteet ovat varmaankin paikallaan. Ehkäpä kokki kaataa mieluummin kattilaan 10kg satsin valmista tavaraa kuin että viipaloi itse muutama kymmenen pakettia itse.

Liha- ja kalatiskiltä ostan aina kaikki kokonaisena. Kauppiaat tarjoavat kyllä fileeraukset sun muut mutta mutta, mieluummin valmistan kaiken alusta asti keittiössä

Vierailija

Ja kukaan ei ajattele ekologista puolta firmoissa, päivitellään vaan roskan lisääntyvää määrää ja suunnitellaan polttolaitoksia, lisää syöpää aiheuttavia pienhiukkaisia ilmaan ja muovinkäryä taivaalle. Kai se roska nyt lisääntyy kun makkaratkin ovat kovassa muovitörpössä ja pahvisissa mehupurkeissa on kovasta muovista tehdyt kierrekorkit. Kertakäyttötuotteissa. Varsinkin Ingman on tässä edistyksellinen, se firma on meillä boikotissa.

Perhekokojen ja sinkkujen lisääntyminen on pienentänyt pakkauskokoja ja nämä uusavottomat myös tietysti tarvitsevat kaiken valmiina. Kohta saa varmasti valmiiksi voideltuja ja tehtyjä voileipiäkin, muovikääreeseen kiedottuna. Ingmanin juustoa ja HK:n leikkeleitä ja luomukurkkua päälle niin voidaan mainostaa tuotetta luontoystävälliseksi.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
MarsMan

Liha- ja kalatiskiltä ostan aina kaikki kokonaisena. Kauppiaat tarjoavat kyllä fileeraukset sun muut mutta mutta, mieluummin valmistan kaiken alusta asti keittiössä

Niin kannattaa tehdäkin, mikäli on omat veitset kotona. Saa kaiken hyödynnettävän talteen - ruodoista ja fileiden trimmauksesta ylijääneistä paloista voi keittää vaikka kalaliemen.

Eikä se kauppojen fileeraus kovin laadukasta noin keskimäärin edes ole. Jos graavikalaakin tekee, niin kaupan valmiita fileitä saa vielä jonkun aikaa siisitiä. Samassa ajassa fileoi itse kalan kunnolliseksi. Harmittavasti kaloja ei vaan aina saa kokonaisina.

Vierailija

Armeijasta löytyy varmaan kattavin lajitelma erilaisia avuttomia henkilöitä. Meidän saapumiserästä kaikki osasivat hiihtää mutta banaanin ja perunoidenkin kuorinta oli monelle ylivoimaista saatika pussilakanan vaihto tai hampaiden pesu oli joillekkin kertakaikkisen ylivoimaista. Eräs takametsien mies söi kiivin kuorineen ja, kun huomasi muiden ilmeen ei auttanut muu kuin popsia kiivi loppuun, joskus heikkona hetkenä hän tunnusti ettei ollut ikinä nähnyt mokomaan karvaistamarjaa, kun ei kauppa-autossa niitä ole.

Vierailija
Volitans
MarsMan

Niin kannattaa tehdäkin, mikäli on omat veitset kotona. Saa kaiken hyödynnettävän talteen - ruodoista ja fileiden trimmauksesta ylijääneistä paloista voi keittää vaikka kalaliemen.

Eikä se kauppojen fileeraus kovin laadukasta noin keskimäärin edes ole. Jos graavikalaakin tekee, niin kaupan valmiita fileitä saa vielä jonkun aikaa siisitiä. Samassa ajassa fileoi itse kalan kunnolliseksi. Harmittavasti kaloja ei vaan aina saa kokonaisina.

Muikut ja silakat ostan yleensä paikallisesta kalahallista perattuna, koska ajattelen, että saavatpahan myyjät vähän enemmän katetta ja säästyn itse perkuulta joka ei muikkujen kohdalla kyllä kovin iso homma ole mutta kuitenkin. Yleensäkkin tuoreen sisävesikalan saaminen muuten kuin itse pyytämällä on melkoisen työlästä ja pitää nostaa hattua niille muutamille kalastajille, jotka nälkäpalkalla meille kalaa pyytävät.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26906
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Jos joku tuo uuden tuotteen markkinoille, niin ihmiset rupeavat heti haukkumaan muita ihmisiä avuttomiksi ja huonoiksi.

Ei siinä periaatteessa pahaa ole, jos joku haluaa mieluummin syödä ala-arvoite teollisuusmoskaa kun nähdä itse hieman vaivaa ruokaa saadakseen. Mutta kuten Volitans sanoi, tuosta väistämättä seuraa se, että koko ajan saa yhä vähemmän käsittelemättömiä korkeatasoisia raaka-aineita, jos haluaa tehdä itse kunnollista ruokaa. Nyt jo on hyvin yleistä, ettei esimerkiksi pienistä kauposta saa lihatuotteita, joita ei olisi pilattu sillä järkyttävällä oranssilla marinadipaskalla. Siinä sitten on pakko ajaa kaupunkin isoon kauppaan ihan peruselintarvikkeidenkin takia.

Myös vihannesten laatu on usein järkyttävä. Ja vain siksi, etteivät uusavuttomat ihmiset tiedä millaisia vihannesten kuuluisi olla ja vaadi tuotteiden toimittajilta kunnon laatua. Sivistysmaissa varmaan siatkin ovat sen verran laatutietoisia, että tyypillisen suomalaisen vihannesosaston tuotteet tuskin kelpaisivat edes rehuiksi.

Vierailija

Onhan niitä kurssejakin joissa aloitetaan vedenkeitolla. Sitten jo pahenee: Keitetään kananmuna...

Kaloista senverran että muikkua saa törkeän niukasti. Helppo ja tosihyvä kala. Perkaus, kevysti mausteita ja voissa paisto.

Vierailija

En tiedä voiko minua sanoa uusavuttomaksi, mutta jos minua joskus oikein laiskotuttaa niin en välttämättä kuori perunaa vaan syön kuorineen päivineen. Niin ja osaan kyllä kuoria perunan, ei jää siitä kiinni

Vierailija
joo
En tiedä voiko minua sanoa uusavuttomaksi, mutta jos minua joskus oikein laiskotuttaa niin en välttämättä kuori perunaa vaan syön kuorineen päivineen. Niin ja osaan kyllä kuoria perunan, ei jää siitä kiinni

Itse pyrin syömään perunat aina kuorineen. En tosin avuttomuuden takia.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
A. Ankka
joo

Itse pyrin syömään perunat aina kuorineen. En tosin avuttomuuden takia.

Monet perunalajikkeet ovatkin parempia kuorineen. Joidenkin lajikkeiden kuoressa on kitkerää ainetta - mitä ilmeisimmin solaniinia.

Vierailija
Finlandes
Tiedättekö miksi uusavuton kuoli nälkään?

Hän hukkasi pizza taksin numeron.

Muuan uusavuton ei saanut syötyä äidin hänelle pakastamia valmiita ruoka-annoksia. Syy? Hän ei kuulemma voinut sulattaa niitä, koska hänellä ei ollut mikroa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat