pienet pupillit ja näkö ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

nii sellasta kysyisin että mistä johtuu
että esim minulla on nuppineulanpään kokoset pupillit...
ja vaimolla lautaset....

vaimolla ei pienimmilläänkään ole yhtä
pienet kuin minulla silloin kun minulla on
suurimmillaan...

ihan selvinpäin siis..*nauraa*

vaimolla pupillien koon muuttumista
voi seurata...
mulla ei paljon pupillien koot muutu..

silti vaimolla on huonompi näkö...
mitä se pupilli oikeen tekee...

kylläpäs tuli taas huonosti muotoiltua...
noh.. oonkin vaan amateeminen mies...

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija
useri
amateeminen mies ymmärtää wikin tekstin
niin että isompi pupilli olisi parempi ?

Isompi pupili kerää enemmän valoa pimeässä kuin pienempi ja nuorena pupili on vielä täydessä iskussa. Huono näkö jne. johtuu ihan muista asioista.

Vierailija

Jatkuva aurinkolasien käyttö heikentää silmän valonsietokykyä.

Silmää pitää käyttää, niinkuin muutakin ruumista, jottei se laiskistuisi.

Se reenaantuu erilaisissa käyttötehtävissä.

Oletan, että suuret pupillit on kiinnin linssin supistumiskyvystä.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Pupillin laajuus riippuu valosta. Oletkos koskaan katsellut kissan silmiä kirkkaassa ja himmeässä valossa? Mitä hämärämpää, sitä enemmän pupilli aukeaa. Näkökykyyn noin yleensä, esim. liki- tai kaukonäköön pupilli ei vaikuta lainkaan, vaan mykiön muoto, mikäli oikein muistan.

Wiki on ilmainen ja usein kohtuullisen hyvä lähde. Toinen on kirjaston tietosanakirja, tai lukion biologiankirja. Wink wink.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

pienemmät on kirkkaassa valossa ja isommat on pimeässä.

Mulla on vasemmassa silmässä joku arpeutuma ja pupilli ei oiken laajene valon mukaan, voi johtua siitä että liian kirkkaalla valolla vaurioittanut epähuomiossa joskus silmääni.

Olen ilmeisesti kameralla liian läheltä ottanut omasta naamasta kuvaa, ja kirkasvalo vaurioitti toista silmää. Ei kannata leikkiä sillä salamalla, vaikka sillä onkin kiva muita sokaista hetkeksi.

Vierailija
Pikku Gen
Oletkos koskaan katsellut kissan silmiä kirkkaassa ja himmeässä valossa?

olen katsellut... ja myöskin pöllön...
silmä vain on erinlainen näillä eläimillä mielestäni kuin
ihmisellä... rakeenteellisesti en tiedä...
siksipä kysyn..

Pikku Gen

Wiki on ilmainen ja usein kohtuullisen hyvä lähde. Toinen on kirjaston tietosanakirja, tai lukion biologiankirja. Wink wink.

näitäpä juuri on tullut käytettyä...
mutta en ole löytänyt selitystä miksi
minulla on helvetin pienet pupillit...

ja tässä tämä internetti onkin niin hieno...
ihmiset saavat tiedon nopeasti...
jos tälläinen amateeminen mies menee kirjastoon
etsimään tietoa asiasta "miksi minulla on pieni pupilli"...
niin menee kauan kun tiedon saa.. tai edes vaihtoehtoja...

on vaikea etsiä tietoa jos ei tiedä mistä etsii...
näkökyky.. psyyke... ?
mistä vika voisi johtua...

täältä saa monia ( yleensä ) vastauksia
ja niistä koostamalla voi saada hyvänkin
vastauksen...

nyt yhteen vetona vedän että
minulla on huono hämärä näkö...

siis teidän viesteistä...
aikaa ei mennyt paljoa...
ja sain jotain suuntaa...

eli silmässäni on huono pupilli...
yksi osa näöstäni ei siis ole paras mahdollinen...

eihän kysyvää saa moittia siitä että kysyy ?
sehän on fiksua että kysyy jos ei tiedä ?

ps: jos kysymykseni tuntuvat sinusta /teistä
tyhmiltä ja itsestään selvyyksiltä niin...
olenhan foorumin todistetusti tyhmin...

älykkyys testistissä 100pistettä..
yritä nyt näillä eväillä... *kaataa piimät pöydälle*

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
pienemmät on kirkkaassa valossa ja isommat on pimeässä.

Mulla on vasemmassa silmässä joku arpeutuma ja pupilli ei oiken laajene valon mukaan, voi johtua siitä että liian kirkkaalla valolla vaurioittanut epähuomiossa joskus silmääni.

Olen ilmeisesti kameralla liian läheltä ottanut omasta naamasta kuvaa, ja kirkasvalo vaurioitti toista silmää. Ei kannata leikkiä sillä salamalla, vaikka sillä onkin kiva muita sokaista hetkeksi.

Kirkas valo vaurioittaa verkkokalvoa. Tuo vika ei voi olla kameran salamasta peräisin. Muutenkaan salamalaitteet eivät ole vaarallisia lukuunottamatta suuritehosiia ammattilaitteita. Valonvälähdys on liian lyhyt vaurioittaakseen mitään.

[

Isompi pupilli on parempi hämärässä. Se kerää enemmän valoa ja mahdollistaa himmeämpien kohteiden erottamisen. Kirkkaassa taas pieni pupilli on parempi. Silloin näkö on terävämpi ja syväterävyysalue laajempi.

Himmentimen vaikutusta voi testata tekemällä panemalla neljä sormea yhteen niin, että niiden väliin jää pieni ja säädettävä aukko. Sittne panee sormet silmän eteen, ja säätää aukon kokoa. Erityisesti taittovirheiset huomaavat dramaattisen eron. Tuossa huomaa myös himmentämisen vaikutuksen. Samalla kun näkymä käy terävämmäksi, se käy tummemmaksi. Ilmaisia lounaita ei optiikassakaan ole.

Vierailija

Ei sillä pupillin koolla välttämättä ole mitään yhteyttä näkökykyyn.
Vaikka pupilli on suuri pimeässä ja valoa pääsee enempi läpi ei se merkkaa pätkääkään kuinka hyvin näkee yleensä taikka kauinka hyvin näkee pimeässä ja valosassa.

Tapit, sauvat, linsssi ja silmämunan pohja siitä päättää.

Suuri pupilli voi olla myös merkki "laiskasta" silmästä.
Ei jaksa supistella kun silmää ei koskaan ole kunnolla ja oikein käytetty tai rasitettu.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Maukka Perusjatka
Ei sillä pupillin koolla välttämättä ole mitään yhteyttä näkökykyyn.

Kyllä sillä on. Miksi muuten aukon säätö olisi silmässä tai kameraobjektiiveissä, jos sillä ei olisi merkitystä.

Vaikka pupilli on suuri pimeässä ja valoa pääsee enempi läpi ei se merkkaa pätkääkään kuinka hyvin näkee yleensä taikka kauinka hyvin näkee pimeässä ja valosassa.

Tapit, sauvat, linsssi ja silmämunan pohja siitä päättää.

Himmennin on myös tärkeä osa optista systeemiä. Silmän optinen laatu on suorastaan surkea, joten himmentimen vaikutus vain korostuu.

Pienellä himmentimen aukolla voi korvata koko linssin. Neulanreikäkamera toimii niin, että ainoa optinen elementti on pieni reikä. Se toimii muuten hyvin, mutta valovoima on erittäin heikko.

Suuri pupilli voi olla myös merkki "laiskasta" silmästä.
Ei jaksa supistella kun silmää ei koskaan ole kunnolla ja oikein käytetty tai rasitettu.

Niin, kyllä kaikenlaisia lääketieteellisiä syitä pupillin epänormaaliin toimintaan on.

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
Liittynyt8.9.2006
Never
Isompi pupili kerää enemmän valoa pimeässä kuin pienempi ja nuorena pupili on vielä täydessä iskussa. Huono näkö jne. johtuu ihan muista asioista.

Voi pitää paikkansa. Mulla on isot pupillit ja erittäin hyvä hämäränäkö. Kaverit tarttee taskulampun siellä missä minä näen polun vielä aivan hyvin.

Toisaalta sitten esim. autolla pimeässä ajaessa häikäistyn tavanomaista pahemmin vastaantulevien valoista ja niinpä en mielellään aja pimeillä syyskeleillä. Myös kevättalven kirkkailla hankikeleillä on häikäistyminen paha riesa, aurinkolaseja on pakko käyttää pilviselläkin säällä.

Sellainen hyöty näistä isoista pupilleista on ollut, että nuorempana tytöt tykkäs tuijotella minua silmiin. Käsittivät isot pupillini rassut aivan väärin, mutta en oikaissut väärinkäsitystä. Toimii myös varttuneemmille neidoille kun lähituntumalle pääsee.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Hiralko
Vaikuttaako pupillin koko myös näön syväterävyyteen, kuten himmenninaukko kamerassa?

Aivan samalla tavalla. Pieni aukko = laaja syvyysterävyysalue. Suuri aukko = suppea syvyysterävyysalue. Ja aukko meinaa tässä aukon kokoa, ei aukkolukua.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

On sillä merkitystä. Pupillin koko vastaa yksi yhteen kameran aukkoa, ja kuka tahansa valokuvauksen tekniikasta jotain ymmärtävä tietää että mitä pienempi aukko (suurempi f-arvo), sitä laajemman alueen saa kuvattua tarkasti syvyyssuunnassa eli syvyysterävyys paranee. Vastaavasti kuitenkin valoa pääsee kameraan vähemmän eli valovoima pienenee. Neulanreikäkamerassa on käytännössä lähes ääretön syvyysterävyys mutta hyvin pieni valovoima. Reikä toimii aina linssin tavoin muodostaen käänteisen kuvan - mitä pienempi reikä, sitä terävämpi kuva. Linssi eli mykiö silmän tapauksessa huolehtii sitten kuvan terävöittämisestä kun aukko ei ole enää pelkkä piste.

Kuten sanottua, valovoima on eduksi hämärässä kun valoa on vähän. Sen sijaan päivällä aurinko tarjoaa yllin kyllin valoa, jolloin silmä sekä rajoittaa verkkokalvolle pääsevän valon määrää että parantaa syvyysterävyyttä.

Näöntarkkuus puolestaan ei ole juuri pupillista riippuvainen. Näöntarkkuus riippuu siitä, kuinka paljon näkösoluja on verkkokalvon keltaisen pisteen alueella. Tämä alue vastaa tarkasta näkemisestä ja näkösolujen tiheys määrittää erotuskyvyn, joka ilmoitetaan visus-arvona.

Taittovirheilläkään ei ole sinällään yhteyttä pupillin kokoon, paitsi että jos on hyvin pieni taittovirhe niin pupillin pieneneminen voi aiheuttaa näköaistimuksen terävöitymisen.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Pupillien kokoa valon lisäksi säätelee sympaattinen ja parasympaattinen hermosto.
Eri henkilöillä jompi kumpi dominoi.
Sympaaticuksen dominanssissa pupillit ovat suuremmat ja parasympaticuksen vallitessa pienemmät.

Lisäksi ääkkeet ja huumeet vaikuttavat pupillin kokoon, mutta se on jo toinen asia.

Eli yksilölliset erot autonomisen hermoston säätelyssä aiheuttavat eri kokoiset pupillit eri henkilöillä samassa valaistuksessa.

Sympaticus: laajentaa pupilleja
Parasympaticus: supistaa pupilleja

Molemmat pupillit välttämättä eivät myöskään ole samankokoiset.

Jos pupilli ei laajene valossa tasaisesti, tavallisin syy on sairastettu värikalvon tulehdus eli iriitti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat